صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۲۳۶۶۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۱ مرداد‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در دیدار تصویری نمایندگان مجلس: اولویّت را به مسائل کلیدی بدهید. مسئله تولید یک مسئله جدّاً کلیدی است. مسئله اشتغال جزو مسائل کلیدی است که البتّه با تولید ارتباط پیدا می‌کند. مسئله مهار تورّم مسئله جدّاً کلیدی است. مدیریّت نظام پولی و مالی جزو مسائل کلیدی است؛ عدم وابستگی اقتصاد کشور به نفت جزو مسائل کلیدی است؛ این‌ها مسائلِ مهم [در حوزه اقتصاد]است. (۱۳۹۹/۰۴/۲۲)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز     

بی‌اعتنایی به آمریکا در روابط دو کشور

بعد از سقوط صدام، به دلیل وزن ژئوپلیتیکی عراق، پیوندهای قوی مذهبی میان این کشور با ایران، برخورداری از بیشترین مرز خاکی میان دو کشور و ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی، سرآغاز مناسبات راهبردی میان دو کشور فراهم شد. ایران- به‌رغم افزایش رقابت‌های منطقه‌ای ناشی از خلأ قدرت در عراق و حضور عربستان سعودی به‌عنوان رقیب ایران در منطقه- ضمن استقبال از تحولات جدید در عراق پس از صدام، در پی گسترش مناسبات در عرصه‌های مذهبی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی برآمد. ازآن‌پس روابط ایران و عراق وارد فاز جدیدی شد. هر دو کشور منافع مشترک و تهدیدات مشترک دارند و در موضوعات مربوط به منطقه، جهان اسلام و بین‌الملل و از همه مهم‌تر در مبارزه با تروریسم وحدت نظر دارند. مضاف بر ظرفیت‌های ممتاز اقتصادی، اراده رهبران و ملت‌های دو کشور در افزایش این روابط حسنه مؤثر بوده است. در همین راستا «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق در نخستین سفر خارجی خود، باهدف گسترش مناسبات دیرینه و ترسیم پیوندهای جدید اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، به تهران آمد. الکاظمی از زمان آغاز به کار دولت خود طی دو ماه اخیر، نشان داده که به گسترش مناسبات با جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند است و بر همین اساس دستور بازگشایی مجدد بیشتر گذرگاه‌های مرزی با ایران را باوجود همه‌گیری کرونا در این کشور داده است. در این سفر انتظار می‌رود یکی از پرونده‌های مهم در سفر الکاظمی به تهران پیرامون سقف مبادلات تجاری ۲۰ میلیارد دلاری که در سال 97 به توافق انجامیده است، به سمت عملیاتی شدن به‌پیش برود که تحقق آن در این وضعیت اقتصادی و کرونایی برای خنثی‌سازی حربه‌های آمریکایی بسیار راهگشا و سازنده خواهد بود.

فصل مهم این سفر، دیدار مصطفی الکاظمی با رهبر معظم انقلاب بود که معظم له روابط ایران و عراق را به پشتوانه اشتراکات فراوان تاریخی، مذهبی، فرهنگی و عادات و سنن، به معنی واقعی کلمه برادرانه خواندند و تأکید کردند: «آنچه در روابط دوجانبه برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است، منافع، مصالح، امنیت، عزت، اقتدار منطقه‌ای و بهبود شرایط در عراق است و ایران، خواهان عراق عزتمند، مستقل و با حفظ تمامیت ارضی و وحدت و انسجام داخلی است.» موضع کلیدی که امام خامنه‌ای در این دیدار به آن اشاره نمودند این بود که «گسترش روابط ایران و عراق مخالفینی دارد که در رأس آن‌ها آمریکا است؛ ولی به‌هیچ‌وجه نباید از آمریکا ترسید، زیرا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. [هرچند] آمریکایی‌ها زحمت و اذیت ایجاد می‌کنند؛ اما دولت عراق باید بدون اعتنا به این مزاحمت‌ها به مسیر خود با قدرت ادامه دهد و مردم را به‌عنوان پشتوانه خود حفظ کند.» (نویسنده: علی قاسمی)

▼گزارش روز                            

تیر خلاص

گزاره خبری: مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق در صدر هیئت عالی‌رتبه سیاسی- اقتصادی وارد تهران شد. این سفر را می‌توان یکی از مهم‌ترین سفرهای دیپلماتیک طی ماه‌های اخیر در منطقه دانست؛ اما چه عواملی این سفر را به یکی از مهم‌ترین آمدوشدهای سیاسی تبدیل کرده است؟

گزاره‌های تحلیلی:

جریان‌های رسانه‌ای ضدایرانی، از ضدانقلاب گرفته تا رسانه‌های غربی و سعودی، در ماه‌های اخیر و پس از تشکیل دولت الکاظمی، با بمباران خبری و رسانه‌ای، تفسیرهای وارونه از اتفاقات عراق را به نمایش گذاشتند تا این‌گونه القا کنند که میان تهران و بغداد در تشکیل دولت جدید اختلاف به وجود آمده و دو کشور در حال دور شدن از هم هستند! در این شرایط سفر نخست‌وزیر عراق به تهران در بالاترین سطح و دیدار با مسئولان و مقامات کشورمان تأثیر ویژه‌ای در خنثی‌سازی این عملیات روانی و نزدیکی راهبردی روابط میان دو کشور دارد. پیام راهبردی دیگر سفر الکاظمی به تهران، تیم همراه نخست‌وزیر است! حضور هیئت عالی‌رتبه اقتصادی در بالاترین سطوح در تهران به این معناست که باوجود همه کارشکنی‌ها و تهدیدات ایالات‌متحده پیرامون همکاری اقتصادی بغداد و تهران، دو کشور در حوزه‌های اقتصادی و پولی مصمم به گسترش سطح روابط هستند! همچنانی که در دو هفته اخیر رسانه‌ای شده است؛ ایران به دنبال بهره‌برداری بلندمدت از ظرفیت‌های موجود در شرق و بخصوص چین است، اما در کنار این از ظرفیت‌های منطقه‌ای خویش و بخصوص کشورهای همسایه نیز غافل نبوده است.

در کنار افزایش سطح روابط اقتصادی با عراق تا 20 میلیارد دلار در سال، عراقچی، معاون وزیر امور خارجه به کابل سفر کرده است تا درباره تنظیم سند روابط راهبردی و بلندمدت با افغانستان گفتگو کند و محمدجواد ظریف راهی مسکو شده است تا گسترش روابط ایران و روسیه را بررسی کند، رویکردی که در صورت تداوم، تیر خلاص را بر تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان خواهد زد. پیام دیگر سفر الکاظمی به تهران را می‌توان ادامه همکاری و همراهی تهران و بغداد برای تغییر معادلات منطقه و اخراج آمریکایی‌ها از منطقه دانست، همکاری‌ای که با اقدام تروریستی فرودگاه بغداد و شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس تبدیل به مسیر بی‌بازگشت شده است. (نویسنده: سید فخرالدین موسوی)

▼ خبر ویژه‌                

متهمان متواری یک پرونده مهم اقتصادی

دهمین دادگاه رسیدگی به اتهام مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و ۱۴ متهم دیگر در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد. در ابتدای این جلسه قاضی مسعودی مقام از فرار ۵ متهم این پرونده خبر داد و گفت: «پرونده ۱۵ متهم دارد که ۵ متهم آن به نام‌های مرجان شیخ‌الاسلامی، محمدحسین شیرعلی، مهدی شریفی نیک‌نفس، سید امین قریشی سروستانی و اشرف ریاحی متواری هستند. متهم ریاحی وارد ایران شده و در داخل کشور است، اما متواری شده و در دادگاه حاضر نشده است.» علی‌اشرف ریاحی که یکی از فراریان دادگاه فساد پتروشیمی است، داماد محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت دولت یازدهم ۱۳۹۲ است. بنا بر اعلام دادستانی، علی‌اشرف ریاحی متهم است به معاونت در اخلال کلان در نظام اقتصادی و تحصیل مال از طریق نامشروع. متهمان پرونده فساد پتروشیمی، عواید حاصل از مبلغ ۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی را به‌علاوه پورسانت‌هایی به جیب زده‌اند.

▼ اخبار

پشت هر فتنه، یک غارت بزرگ نهفته است

علی خضریان، نماینده تهران در مجلس، در توئیتی نوشت: «در سؤال از وزیر جهاد کشاورزی پیرامون حذف بودجه خودکفایی گندم، از یک شخصیت پرنفوذ سیاسی گفتم که با استفاده از فضای تضعیف‌شده تولید داخلی، اقدام به واردات محموله‌های گندم نموده است؛ این شخص کسی نیست جز جناب سعید حجاریان از تئوریسین‌های جریان اصلاحات! جناب حجاریان همچنین از تئوری‌پردازان و حامیان اصلی روی کار آمدن دولتی است که با بی‌تدبیری‌هایش از طرفی خودکفایی کشور در موضوع استراتژیک گندم را به مخاطره انداخته و از طرف دیگر بستر را برای واردات این کالای سابقاً خودکفا شده با ارز مرجع (جهانگیری) برای امثال وی فراهم ساخته است.» خضریان در ادامه همین توئیت، از شرکت خانوادگی نظریه‌پرداز «فتح سنگر به سنگر»، در زمینه واردات گندم با ارز مرجع، پرده‌برداری کرد: «جناب سعید حجاریان در ۲۰ اسفندماه سال ۱۳۹۲ و تنها چند ماه پس از پیروزی جناب روحانی و استقرار دولت یازدهم، با شراکت فرزندش محسن، اقدام به ثبت شرکتی به نام «راشا تندیس پارسیان» در حوزه واردات کالاهای اساسی نموده است. اسناد نشان می‌دهند جناب حجاریان تحت لوای این شرکت خانوادگی، چندین محموله محصولات زراعی اعم از گندم را به کشور وارد کرده است. آقای حجاریان در حالی ژست جامعه مدنی، حمایت از جنبش پابرهنگان، سینه‌چاک کردن برای قیام گرسنگان و... را بیان نموده که یکی از کاسبان نان مردم در شرایط کمبود ارز هست و انتظار می‌رود پیرامون نقش خود در مدیریتی که مردم را دچار این آشفتگی‌های اقتصادی نموده است، توضیح دهد.»

دلواپسان رابطه با چین چه کسانی هستند؟

نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل درباره همکاری درازمدت و راهبردی با چین گفت: «یکی از نگرانی‌های عمده مخالفان خارجی از تحقق این سند، پیشرفت و توسعه ایران در حین تحریم‌هاست.» کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر و همچنین دفتر سازمان ملل در وین در صفحه اینستاگرامش درباره سند راهبردی همکاری‌های ٢۵ ساله ایران و چین نوشت: «با بیان اینکه چین، امروزه نه‌تنها مخالف سیاست‌های یک‌جانبه و توسعه‌طلبی آمریکاست، بلکه با دارا بودن ۱۴.۱۴ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی، صاحب دومین اقتصاد بزرگ جهان با ۱۵ و نیم درصد است. این کشور همچنین اشتراک مواضع متعددی با ایران در موضوعات بین‌المللی دارد و در سالیان اخیر، همواره با اتخاذ تصمیمات و اقدامات علیه ایران در چارچوب سازمان‌های بین‌المللی مخالفت کرده است.» غریب‌آبادی خاطرنشان می‌کند: «در این راستا، ضروری است مرزبندی روشنی با دلواپسان آمریکایی و حامیان غربی و منطقه‌ای آن ایجاد شود، چراکه آن‌ها نه دلسوز مردم هستند و نه نگران توسعه ایران در شرایط سخت تحریمی؛ آن‌ها فقط دنبال اعمال فشار بیشتر بر مردم و کشور عزیزمان هست.»

نتیجه نگاه تک‌بعدی همین می‌شود!

«سید مصطفی هاشمی طبا»، از چهره‌ها و کارشناسان پای ثابت رسانه‌های اصلاح‌طلب، در آخرین اظهارنظر خود گفته است: «هيچ‌کس حرف يا راه‌حلي براي اداره کشور ندارد. حالا که نه اصولگراها و نه اصلاح‌طلب‌ها برنامه‌‌اي براي اداره کشور ندارند، بايد همگي برويم و بميريم. من بارها گفتم در چنين شرايطي که در تحريم قرار داريم، يا بايد تسليم آمريکا بشويم يا اقتصاد رياضتي پيشه کنيم. نه اينکه شعارهاي بي‌خاصيت بدهيم. اگر قرار بر مقاومت است، به مردم بگوييد که بايد رياضت بکشيد. اگر هم معتقد به ولنگاري هستيد، پس با آمريکا سازش کنيد. زمينه اين اقتصاد رياضتي را هم مسئولان کشور بايد فراهم کنند.» باوجود تأکیدات دلسوزان نظام مبنی بر تکیه بر ظرفیت‌های داخلی برای شکوفایی اقتصاد کشور و برداشتن و موانع و مشکلات پیش رو، وقتی عده‌ای تنها آمال و آرزویشان افتادن در بغل آمریکا است، طبیعی است که با از دست دادن دست کدخدا باید چنین تحلیل‌های ناامیدکننده و حقارت آمیزی بزنند؛ این سخنان نتیجه 7 سال مدیریتی است که مدعی بود باید با کدخدا بست و کاری کرد که هم چرخ سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ زندگی مردم!

▼ اخبار کوتاه

پانه‌تا: در تمام جبهه‌ها علیه ایران شکست خورده‌ایم/ وزیر دفاع اسبق آمریکا اعتراف کرد: «من خیلی نگران خروج از برجام، بدون داشتن راهبردی درباره رویدادهای آتی بودم. در آن زمان به اسرائیلی‌ها گفته‌ام آمریکا در حال کار بر روی سلاحی با قابلیت نفوذ به تأسیسات زیرزمینی ایران است و آن‌ها از انجام حمله نظامی به ایران منصرف شده‌اند. درنتیجه همه این‌ها، به تغییر رژیم در ایران نزدیک‌تر نشده‌ایم و تقریباً در همه جبهه‌ها شکست خورده‌ایم.»

عملیات سرنوشت به روایت سردار غلام‌پور/ فرمانده قرارگاه کربلا در دوران دفاع مقدس، از روزهای بعد از پذیرش قطعنامه 598 می‌گوید: «حضرت امام آتش‌بس را با تلخی پذیرفتند؛ ولی صدام که مدعیِ صلح بود، زیر بار نرفت و چند روز بعد به ایران حمله کرد و خرمشهر برای دیگربار محاصره شد. در چنین شرایطی امام فرمودند؛ به همۀ فرماندهان سپاه بگویید یا سپاه، یا خرمشهر. هنگامی‌که آقا محسن این پیام را پشت بی‌سیم ابلاغ کرد، فرماندهان و رزمندگان، جان تازه‌ای گرفتند و در نبردی سخت و ۴۸ ساعته، روی جاده اهواز- خرمشهر، با دشمن درگیر شدند، به‌گونه‌ای که تعدادی از فرماندهان یگان‌ها من‌جمله سرداران؛ قاسم سلیمانی، احمد کاظمی، مرتضی قربانی و اسدی در کنار رزمندگانِ یگان خود، اسلحه به دست گرفته و جنگیدند. توانستیم دشمن را تا مرز به عقب برانیم.»

زیباکلام: مردم دیگر به اصلاح‌طلبان رأی نمی‌دهند/ تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: «اصلاح‌طلبان اصلاً و ابداً نمی‌توانند به فکر انتخابات ۱۴۰۰ باشند. تنها چاره اصلاح‌طلبان بلند کردن پرچم آزادی‌خواهی است. اصلاح‌طلبان باید این را بپذیرند که چاره‌ای جز انتقاد از خود ندارند. مردم دیگر به اصلاح‌طلبان رأی نمی‌دهند. مردم در دوم اسفند ۹۸ نشان دادند به‌هیچ‌وجه با رویکرد فعلی جریان اصلاحات موافق نیستند.»

نوجوان ۱۳ ساله خیر مدرسه‌ساز شد/ امیرعباس علی‌بخشی به‌عنوان جوان‌ترین خیر مدرسه‌ساز کشور با پیوستن به کمپین «آجر به آجر» ساخت یک واحد آموزشی ۶ کلاسه را تقبل کرد. این کمپین با هدف بهره‌گیری بیشتر از کمک‌های مردمی در امر ساخت‌وساز مدارس به اجرا درآمده است. خیرین می‌توانند به هراندازه که در توان دارند، در مدرسه‌‌سازی سهیم شوند.

مسدود شدن ۳۰ هزار سایت شرط‌بندی از سال ۹۸ تاکنون/ رئیس پلیس فتا اعلام کرد: «۲ هزار و ۸۸۴ مورد پرونده قضایی در ارتباط با شرط‌بندی و قمار تشکیل شده است. از سال ۹۸ تاکنون هم ۳۰ هزار تارنما در این رابطه را مسدود کردیم. در حال همکاری با بانک مرکزی در حوزه زیرساخت و ارتباطات برای کاهش فعالیت این سایت‌ها هستیم.»

احکام سیاسی (سؤال 4): تبیین و تحلیلی که همراه با ایجاد یأس و ناامیدی مردم باشد، چه حکمی دارد؟ پاسخ: کمک به دشمن، موجب تقویت وی و تضعیف مسلمانان می­باشد و لذا جایز نیست. بنا به فرمایش مقام معظم رهبری مدظله‌العالی: «امروز هر كس كه مردم را ناامید كند و به خود، به مسئولین و به آینده بی‌اعتماد كند، به دشمن كمك كرده است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات