صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار برگزیده
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۲۳۷۰۱

اهمیت و بازتاب سفر نخست­‌وزیر عراق به تهران و دیدار با رهبر انقلاب

در سطح شبکه­‌های اجتماعی هشتگ­‌های مختلفی در واکنش به سفر مصطفی الکاظمی به تهران راه‌­اندازی شد که از مهم‌ترین آن‌ها «#نرحب_بالتعاون_الایرانی» (از همکاری با ایران استقبال می‌کنیم) و «#الحیف_الصادق» (متحد صادق) بود.
پایگاه بصیرت / کامران پورعباس
اهمیت و بازتاب سفر نخست­‌وزیر عراق به تهران و دیدار با رهبر انقلاب
مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در اولین سفر خارجی خود به جمهوری اسلامی ایران آمد و در ۳۱/۰۴/۱۳۹۹ به دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی شتافت، به­‌عنوان نخستین میهمان خارجی رهبری در دوران کرونا. این دیدار و سخنان رهبر انقلاب در این دیدار از اهمیت زیادی برخوردار است و بازتاب گسترده­ای در رسانه­‌های بین­‌المللی داشت.

تیتر یک روزنامه­‌های عراق؛ الکاظمی در تهران
چهار روزنامه پرشمارگان عراق شامل «الصباح»، «الزمان»، «الصباح الجدید» و «المدی» تیتر‌های نخست خود را به این سفر اختصاص داده و در صفحه‌های داخلی، صفحه کاملی را به بیانات حضرت آیت الله خامنه­ای، دکتر روحانی و الکاظمی در تهران اختصاص دادند.

شبکه‌­های تلویزیونی متعدد این کشور نیز  به صورت اخبار فوری و پخش مستقیم بخش­‌هایی از مراسم رسمی استقبال و کنفرانس کامل خبری رییس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر عراق را پوشش دادند.

بسیاری از رسانه‌های این کشور درباره ابعاد مختلف مناسبات ایران و عراق با کارشناسان برجسته سیاسی و راهبردی دو کشور گفتگو‌های ویژه برگزار کردند.

در سطح شبکه­‌های اجتماعی هم هشتگ­‌های مختلف در واکنش به سفر مصطفی الکاظمی به تهران راه‌­اندازی شد که از مهم‌ترین آن‌ها «#نرحب_بالتعاون_الایرانی» (از همکاری با ایران استقبال می‌کنیم) و «#الحیف_الصادق» (متحد صادق) بود.

رسانه‌های عربی عراقی و غیرعراقی شرح بیانات رهبر انقلاب را بازتاب دادند. المنار لبنان، المیادین، روسیا الیوم، شبکه العربیه، خبرگزاری ملی عراق (نینا)، المعلومه، الدجله، الاخباریه، بغدادالیوم، الوطن المصری، رووداو عربی، سایت شفق نیوز، پایگاه خبری عربی ۲۱، فرانس ۲۴ عربی از آن جمله هستند.

روزنامه البناء لبنان در این زمینه نوشت: مصطفی الکاظمی نخست­وزیر عراق در سفر خود به تهران بر خلاف انتظار برخی از کشور‌های عربی خلیج فارس با آیت‌الله «سید علی خامنه‌ای» رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران دیدار کرد.

روزنامه فرامنطقه‌ای ایلاف که در لندن چاپ می­شود با روتیتر اولین دیدار رهبر ایران با مسئول خارجی پس از کرونا، نوشت: الکاظمی به منظور ایجاد تعادل در روابط منطقه‌ای خود به تهران سفر کرد.

 رسانه‌های بین‌المللی انگلیسی‌زبان با بازتاب سفر نخست‌وزیر عراق به ایران، اظهارات رهبر معظم انقلاب را در دیدار با او مورد توجه قرار دادند. خبرگزاری­های رویترز، آسوشیتدپرس و اسپوتنیک از جمله آن‌ها هستند.
اهمیت و بازتاب سفر نخست­‌وزیر عراق به تهران و دیدار با رهبر انقلاب
جایگاه ویژه و استثنایی دیدار الکاظمی با رهبر انقلاب
دکتر علی‌اکبر ولایتی  مشاور رهبر انقلاب اسلامی در امور بین الملل که در این دیدار حضور داشت، تحلیلی مفصل ارائه نمود که در پایگاه اطلاع­‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه­ای منتشر شده است.
دکتر ولایتی با اشاره به تجربه حضور خود در دیدار‌های خارجی رهبر انقلاب اسلامی در طی سال‌های طولانی بعد از انقلاب، این دیدار را یکی از استثنایی‌ترین ملاقات‌های معظم‌له دانست و گفت: بعد از شیوع پاندمی ویروس کرونا، رهبر انقلاب اسلامی ملاقات خارجی نداشتند و با توجه به ضرورت رعایت ملاحظات و محدودیت‌ها و به خصوص توجه معظم‌­له به رعایت نکات و ملاحظات بهداشتی از سوی همه مردم در سطح عمومی جامعه که به طور طبیعی رهبر انقلاب اسلامی که رفتار و بیانشان الگو هست را نیز شامل می­گردید، ملاقاتی به صورت حضوری انجام نشد، اما با توجه به اهمیت این سفر و علی­رغم برخی مخاطرات به واسطه شیوع ویروس، دیدار حضوری انجام شد و می­تواند نشانه اهمیتی باشد که جمهوری اسلامی ایران برای رابطه خود با عراق قائل است و شخص رهبر انقلاب اسلامی که در حقیقت قائد حرکت‌های مهم راهبردی در حوزه سیاست خارجی هستند، این ملاقات را انجام دادند تا یادآوری کنند به ملت ایران و عراق و مردم منطقه و جهان که رابطه دو کشور از جایگاه مهم و ویژه­ای برخوردار است.

موقعیت ممتاز رهبر انقلاب در بین کشور‌های دوست و متحد
دکتر ولایتی در بخش دیگری از این تحلیل ابراز داشت: اولین سفر آقای مصطفی کاظمی پس از انتخاب به ایران انجام شد و مورد توجه ناظران بین‌المللی هم قرار گرفت و لذا این دیدار در شکل، موقعیت زمانی و مکانی و محتوا مهم بوده است ضمن آن که در ابتدا آقای مصطفی کاظمی در نهایت احترام وارد و از کلمه قائد برای رهبر انقلاب اسلامی استفاده کردند و این نشان دهنده موقعیت ممتاز رهبر انقلاب اسلامی در بین کشور‌های دوست و متحد منطقه‌ای ایران است.
اهمیت و بازتاب سفر نخست­‌وزیر عراق به تهران و دیدار با رهبر انقلاب
بیان استراتژیک و تعیین­ کننده رهبری

دکتر ولاتی در مورد ضربه متقابل به آمریکا که رهبری در برابر ترور شهید قاسم سلیمانی بر آن تأکید نمودند، چنین توضیح می‌دهد: در داخل خاک عراق میهمان رسمی دولت و مردم این کشور، شهید بزرگوار مرحوم سپهبد حاج قاسم سلیمانی به همراه میزبان وی یعنی شهید ابومهدی المهندس را به شهادت رساندند و این بزرگترین جنایت آمریکایی‌ها علیه ایران بعد از انقلاب محسوب می‌شود.... نکته‌ای که رهبر انقلاب اسلامی در رابطه با اصل انتقام گرفتن از مسببین شهادت حاج قاسم سلیمانی فرمودند این یک بیان استراتژیک و تعیین­‌کننده در منطقه و صحنه بین­المللی است و یادآوری فرمودند که ما همچنان مصمم به انتقام گرفتن هستیم و این آغاز یک یادآوری استراتژیک در ایجاد تحولات آینده مثبت منطقه‌ای برای این که سرنوشت منطقه به دست کشور‌های منطقه باشد است. در واقع ایران، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین و مجموعه مقاومت تعیین­‌کننده آینده و سرنوشت منطقه ان­شاء­اللّه بدون حضور آمریکایی‌ها خواهند بود و آن‌ها نتیجه و مکافات جنایاتی که انجام دادند خواهند دید و همان طور که مردم ایران نمی‌گذرند، مردم عراق هم نخواهند گذشت.


نقش بر آب شدن رویا‌های ترامپ
محمدجواد اخوان در یادداشت روزنامه جوان نوشت: ترامپ بار‌ها تأکید کرده است که امریکا ۷ تریلیون دلار در منطقه خرج نموده، اما آورده چندانی نداشته است. سفر الکاظمی به تهران نشان داد که تلاش آمریکا برای جدایی بغداد از تهران آرزویی خیالی بیش نیست.... به صرف سفر نخست‌وزیر عراق به تهران، نمی‌توان امیدوار بود که توطئه‌ها پایان یابد. اما می‌توان امید داشت که مسیر تحکیم دوستی دو ملت و دو دولت به نحوی طی گردد که دسیسه‌های محور عبری-عربی-غربی چندان کارگر نشود.

چشم در مقابل چشم
نشریه خط حزب الله که از سوی پایگاه اطلاع­رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه­ای منتشر می­گردد، در شماره ۲۴۶ به بررسی ابعاد «ضربه متقابل» پرداخته است.

این نشریه تیتر یک خود را «چشم در مقابل چشم» قرار داد و مطلب مفصلی در توضیح آن درج نمود که در بخشی از آن آمده است:
«مصطفی الکاظمی نخست­‌وزیر عراق که پس از فراز و نشیب­های طولانی در عراق و کشمکش­‌های بر سر استقرار دولت، انتخاب شده بود، در اولین سفر خارجی خود به ایران آمده و با رهبر انقلاب دیدار داشت. رهبر انقلاب در این دیدار درباره شهادت شهید سلیمانی کلیدواژه «ضربت متقابل» را به کار بردند: «آن‌ها میهمان شما را در خانه شما کشتند و صریحاً به این جنایت اعتراف کردند... جمهوری اسلامی ایران هرگز این موضوع را فراموش نخواهد کرد و قطعاً ضربه متقابل را به آمریکایی­‌ها خواهد زد.» ۳۱/۴/۹۹
به عقیده کارشناسان نظامی، «ضربت متقابل» از بالاترین سطوح کنش­گری قدرت­های منطقه­‌ای و بین­المللی است که هزینه هر گونه تعدی و حمله بعدی را به بالاترین میزان ممکن می­رساند، به طوری که متجاوزین را از تداوم اقدامات خصمانه در آن حوزه درگیری باز می­‌دارد.
به­ کارگیری راهبرد ضربه متقابل نیز البته یک برنامه جدید نیست بلکه سابقه‌­ای بیش از چهل ساله در تاریخ انقلاب اسلامی دارد که رهبر انقلاب در مواضع متعددی از آن نام برده­اند: "ضربت متقابل دانشجویان پیرو خط امام در تسخیر لانه جاسوسی یکسال پس از کشتار دانش­‌آموزان و دانشجویان در ۱۳ آبان ۵۷ توسط مزدوران آمریکا در رژیم پهلوی"" آمادگی نظام برای برخورد سخت و خشن با دولت سعودی در پی حادثه دردناک منا در سال ۹۴" توقیف متقابل کشتی متخلف انگلیسی در مقابل توقیف بی­دلیل کشتی ایرانی""ساقط کردن هواپیمای بدون سرنشین آمریکا به دلیل تجاوز به محدوده سرزمینی ایران" تنها نمونه‌­هایی از این ضربت متقابل بوده­‌اند که همه و همه ارتقای امنیت و آرامش کشورمان را در پی داشته‌­اند.

تا آنجا که در بیانیه دوم انقلاب اسلامی نیز این چنین راهبرد ضربت متقابل تأکید شده که: «انقلاب اسلامی ملت ایران، قدرتمند، اما مهربان و باگذشت و حتی مظلوم بوده است. مرتکب افراط­ها و چپ­‌روی­‌هایی که مایه ننگ بسیاری از قیام­ها و جنبش­ها است، نشده است. در هیچ معرکه­‌ای حتی با آمریکا و صدام، گلوله اول را شلیک نکرده و در همه موارد، پس از حمله دشمن از خود دفاع کرده و البته ضربت متقابل را محکم فرود آورده است.» این بار نیز ضربت متقابل دیگری در راه است. از طرفی تناسب ضربت متقابل با میزان دشمنی طرف متقابل - که به اوج خود رسیده - یکی از بدیهیات این راهبرد مهم و اثرگذار است، چشم در مقابل چشم و جان در مقابل جان؛ از طرف دیگر نباید فراموش کرد که این ضربت متقابل بخشی از پروژه انتقام سخت است که هدف نهایی آن اخراج آمریکا از منطقه خواهد بود.»
اهمیت و بازتاب سفر نخست­‌وزیر عراق به تهران و دیدار با رهبر انقلاب
اخراج آمریکا از منطقه، ابر استراتژی امنیتی جمهوری اسلامی
سعدالله زارعی در یادداشت روزنامه کیهان نوشت:
«توجه دادن به شرارت آمریکا»، بیشترین عبارت حضرت امام خامنه‌ای -دامت برکاته- در دیدار روز سه‌شنبه با مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق بود و این به خصوص در آستانه سفر کاظمی به آمریکا از اهمیت مضاعفی برخوردار بود.... تأکید پی‌درپی رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخست‌وزیر عراق بر شرور بودن آمریکایی‌ها، این پیام را هم به صورت قاطع به طرف آمریکایی و متسامحین عراقی منعکس کرد که ایران حضور نظامی آمریکا در عراق را تحمل نمی‌کند و توان خود را برای اخراج آن از این کشور به کار می‌گیرد.... از مباحثات روز سه‌شنبه بین رهبر معظم انقلاب اسلامی و نخست‌وزیر عراق کاملاً پیدا بود که «اخراج آمریکا از منطقه»، ابر استراتژی امنیتی جمهوری اسلامی است.
در سخنان رهبر معظم انقلاب چهار نکته کنار هم آمده بود: آمریکا هر کجا پا بگذارد به فساد می‌کشد؛ اخراج آمریکا لازم است؛ امکان اخراج آن برای ملت‌ها وجود دارد و درنهایت ایران در پیگیری این سیاست کاملاً جدی است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات