صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۲۳۷۵۶

آخرین تیر دشمن

جمهوری اسلامی در حال عبور از یک جنگ ترکیبی، همه‌جانبه و بی‌سابقه در حوزه‌های اقتصادی و بی‌ثبات‌سازی کشور است[...]

یادداشت: جمهوری اسلامی در حال عبور از یک جنگ ترکیبی، همه‌جانبه و بی‌سابقه در حوزه‌های اقتصادی و بی‌ثبات‌سازی کشور است. در این جنگ، جنگ شناختی از همه مهم‌تر به نظر می‌رسد؛ زیرا دشمن به دنبال تصویرسازی غلط و منفی از واقعیات جمهوری اسلامی و موضوعات مرتبط با انقلاب است. میزان موفقیت دشمن در دو حوزه جنگ اقتصادی و بی‌ثبات‌سازی کشور، بستگی به میزان موفقیت در جنگ شناختی دارد؛ ازاین‌رو باید مسئولان، رسانه‌ها، جریان‌های سیاسی و آحاد مردم، جنگ شناختی را جدی بگیرند.

گزاره خبری: 1- نمونه برجسته و اخیر جنگ شناختی را در عملیات روانی و جنگ نرمی که دشمن علیه برنامه همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله میان ایران و چین به راه انداخت، می‌توان دید. در این تهاجم دشمن تلاش کرد با بهره‌گیری از ابزار رسانه و تمام تاکتیک‌ها و تکنیک‌های عملیات روانی، جمهوری اسلامی را نزد افکار عمومی، متهم به کشور فروشی و خاک فروشی کند. متأسفانه، برخی داخلی‌ها هم با انگیزه‌های سیاسی و منافع حزبی و گروهی، پازل دشمن را تکمیل کردند. 2- از دی‌ماه ۱۳۹۶ به این‌ طرف، دشمنان نظام به این جمع‌بندی رسیدند که تنها راه متوقف کردن پیشرفت‌های ایران در حوزه‌های گوناگون علمی، فناوری، صنعتی، دفاعی، نفوذ منطقه‌ای و غیره، برهم زدن ثبات و آرامش داخلی کشور از طریق راه‌اندازی اغتشاش است و تابستان داغ هم کلیدواژه‌ای برای راه انداختن این اغتشاشات در یک دوره زمانی بود. در سال ۱۳۹۷ هم موضوع تابستان داغ خیلی جدی مطرح شد و در آن زمان، حتی جان بولتون در نشست منافقین گفت: «با تابستان داغ، جمهوری اسلامی چهل‌ساله نخواهد شد و شما با رفتن به تهران جشن پیروزی می‌گیرید.»

گزاره تحلیلی: تغییرات فرهنگی و اساساً راهبردهای جنگ شناختی، آرام و تدریجی رخ می‌دهند و در آن باورهای مردم توسط دشمن بمباران می‌شود. راه کاهش خسارات جنگ شناختی اتخاذ سیاست‌های دقیق رسانه‌ای و ارتقاء سواد رسانه‌ای مخاطبان است. تقویت توان رسانه‌ای با استفاده از تمام وسایل ارتباط‌جمعی جهت توفیق در این عرصه بسیار با اهمیت است. البته به‌منظور کاهش تأثیر منفی رسانه‌های دشمن بر روی مخاطبان، نیازمند عبور از شعارزدگی و درک ضرورت فراگیری سواد رسانه‌ای از سوی مسئولان، رسانه‌ها و مردم هستیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات