صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۲۳۷۶۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۷ مرداد‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در دیدار تصویری با نمایندگان مجلس: نقشه کلّی تعامل این است: از طرف دو قوّه مجریه و قضائیه تعاملشان به این است که بایستی موبه‌مو مصوّبات شما را عمل کنند؛ یعنی تعلّل در اجرای مصوّبات مجلس جایز نیست و تعطیل مصوّبات مجلس، و بی‌اعتنائی به آن‌ها، جایز نیست. از طرف شما هم تعامل به این است که مصوّبه را با توجّه به ظرفیّتهای کشور تصویب کنید. (۱۳۹۹/۰۴/۲۲) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                

حاميان مشکوک!

دوم تيرماه بود که حساب توئيتري جمعيت امام علي(ع) خبر بازداشت «شارمين ميمندي‌نژاد» مؤسس این جمعيت به همراه دو تن از اعضای هیئت‌مدیره را اعلام کرد. ابهامات در مورد عملکرد اين مؤسسه در طول سال‌هاي اخير آن‌قدر زياد بود که شايد خيلي‌ها انتظار چنين اقدامي را سال‌ها پيش از دستگاه قضايي داشتند، اما به‌هرحال طبيعي بود که اين دستگيري با سؤالات و ابهاماتي همراه باشد و دستگاه قضايي پس از تشکيل دادگاه، نسبت به ابعاد آن اطلاع کامل خواهد داد. در اين ميان ديروز خبري توسط رسانه‌هاي بيگانه منتشر شد که از انتشار بيانيه‌اي حمايتي از «ميمندي‌نژاد» با امضای 500 نفر از اهالي فرهنگ حکايت مي‌کرد.

نکات تحليلي: 1- قصه اقدامات مشکوک با پوشش مؤسسات خيريه، موضوعي نيست که تازگي داشته باشد. از قرن‌ها پيش آن‌هایی که مقاصد مشکوک و مبهم داشته‌اند، يکي از بهترين شگردها برای دنبال کردن اهداف ناروای خود در يک جامعه را تأسیس مؤسساتی دانستند که به‌ظاهر امر مشغول به امر خدمت‌رسانی به جامعه بوده است. 2- جاي تأسف است از این‌که در انتشار چنين نامه‌هايي که با هدف فشار به دستگاه قضايي طراحي شده، شاهد بازي خوردن افرادي هستیم که تخصص و آگاهي خاصي در ميدان سياست و امنيت ندارند، اما معلوم نيست با کدام حجت عقلي در صف حمايت از مجرميني که پرونده آنان در دادگاه باز است، قرار گرفته‌اند. بدون شک طراحان پشت‌صحنه اين نامه‌نگاری‌ها البته افراد سياسي هستند که به‌خوبی مي‌دانند چگونه بايد ساده‌لوحان عرصه هنر و فرهنگ را بازي دهند و از نامشان بهره‌برداری سياسي کنند. 3- بخش عمده از نام‌هايي که در نامه مذکور آمده، تعلق به افرادي دارد که سال‌ها است در صف معارضين نظام اسلامي قرار داشته و پيشگام حمله به نظام اسلامي هستند. افرادي چون؛ بهمن فرمان‌آرا، جعفر پناهي، محمد رسول‌اف، اصغر فرهادي، ليلي گلستان و ... قرار گرفتن نام این افراد در پای یک نامه به‌خوبی سیاسی بودن آن را آشکار می‌سازد. 4- جعلي بودن برخی امضاها ذیل نامه فوق نيز به‌خوبی حکايت از اغراض پليد طراحان چنين نامه‌هايي دارد. به‌عنوان نمونه در پاي اين نامه اسم «کامران شيردل» مستندساز برجسته کشورمان به چشم مي‌خورد که وي ضمن تکذيب امضا اعلام کرد که «نه ميمندي‌نژاد می‌شناسم، نه جمعيت امام علي».

نکات راهبردي: در برابر چنين فضاسازي‌هاي رسانه‌اي که با هدف مظلوم‌نمایی، هم قصد دارد تا بر روند تصمیم‌گیری‌های قضايي تأثیر بگذارد و هم وجهه نظام اسلامي را در سطح بین‌المللی تخريب کرده و آن را متهم به زيرپاگذاشتن حقوق بشر کند، بايد هوشيار بود. دستگاه قضایی نیز نیازمند تسریع در اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی جامعه است تا شگرد رسانه‌ای ضدانقلاب بی‌‌اثر گردد.

(نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                               

توهم حمله

یکی از آخرین اقدامات تروریستی رژیم غاصب قدس، حمله به نزدیکی فرودگاهی در دمشق و به شهادت رساندن «علی کامل محسن» یکی از فرماندهان حزب‌الله بود. پیش‌ازاین سید حسن نصرالله گفته بود: «چنانچه یکی از نیروهای حزب‌الله در سوریه و لبنان شهید شوند، ما اسرائیل را مسئول آن می‌دانیم و این حق ماست که در زمان و مکانی و به هر شیوه‌ای که مناسب می‌بینیم به آن پاسخ دهیم»؛ از روزی که حزب‌الله بیانیه داد و بر گرفتن انتقام خون فرمانده مقاومت تأکید کرد، ترس از انتقام در موضع‌گیری‌های مقامات رژیم غاصب مشاهده می‌شد.

گزاره‌های خبری:

رژیم صهیونیستی فوراً از طریق سازمان ملل پیامی برای نیروهای حزب‌الله فرستاد که قصدی در به شهادت رساندن «علی کامل محسن» نداشت. این رژیم همچنین نیروهای خود در مرز لبنان و منطقه اشغالی جولان در سوریه را به حالت آماده‌باش درآورد؛ اما مهم‌ترین اتفاق شب گذشته، خبر حمله حزب‌الله به مواضع رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان بود؛ که در پی انتشار این خبر، نتانیاهو سراسیمه هیئت دولت را ترک کرده و جلسه وزارت جنگ را در زیر زمین برگزار می‌کند. این در حالی است که تمام این اقدامات و جنجال رسانه‌ای به راه افتاده، توهمی بیش نبود؛ حزب‌الله طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «هیچ عملیات نظامی و هیچ تبادل آتشی با رژیم صهیونیستی در مرز صورت نگرفت و هر آنچه اتفاق افتاده، صرفاً ناشی از ترس و وحشت ارتش رژیم صهیونیستی بود. مقاومت اسلامی بدون شک انتقام رزمنده شهید خود را خیلی زود خواهد گرفت.» چندی پیش نیز رسانه‌های صهیونیستی نتایج پژوهشی در مورد هراس اشغالگران از تهدیدهای سید مقاومت را منتشر کرده بودند که نشان می‌داد مردم اراضی اشغالی سخنان نصرالله را بیشتر از مقامات خود باور دارند.

گزاره تحلیلی: مقام معظم رهبری فرمودند: «اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید» و ترس و نگرانی مقامات صهیونیستی برای عمل انجام نگرفته از سوی جبهه مقاومت، خبر از تحقق این وعده در آینده نزدیک می‌دهد. در روزگاری که این رژیم در حال تجربه تابستان داغ و ناآرام از سوی افرادی است که خواهان استعفای نتانیاهو هستند، تهدید به انتقام از سوی حزب‌الله باعث توهم حمله و دستپاچگی در بین عالی‌ترین مقامات این رژیم می‌شود؛ رژیمی که به‌زودی هیچ راهی جز شنا کردن در دریا برای فرار از دست جبهه مقاومت نخواهد داشت. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼ خبر ویژه‌       

شاید برای شما عالیجناب باشد، برای ما همان «جوان بی‌تجربه» است

چند هفته پیش بود که خبری در بعضی از رسانه‌ها منتشر شد که محمود احمدی‌نژاد به محمد بن سلمان نامه نوشته است. اکنون متن نامه احمدی‌نژاد با استفاده از عباراتی همچون "عالیجناب"، "برادر محترم"، "برادرتان محمود احمدی‌نژاد" در خطاب به شخصی که بارها دشمنی خود را با انسانیت به اثبات رسانده است، منتشر شده است. گلایه‌ای از رئیس دولت‌های نهم و دهم نیست اگر بن سلمان را عالی‌جناب و یا برادر خطاب می‌کند ولی بن سلمان برای ملت ایران همان جوان بی‌تجربه‌ای است که رهبر انقلاب در فروردین 94 عواقب اقدامات منطقه‌ای او را به سران عربستان گوشزد کرده و گفتند: «ما با سعودی‌ها در مسائل گوناگون سیاسی اختلافات متعددی داریم اما همیشه می‌گفتیم که آن‌ها در سیاست خارجی متانت و وقار نشان می‌دهند، اما چند جوان بی‌تجربه امور آن کشور را در دست گرفته و دارند جنبه توحش را بر جنبه متانت و ظاهرسازی غلبه می‌دهند، که این کار قطعاً به ضررشان تمام خواهد شد.»

▼ اخبار

شاید حق با جنگنده آمریکایی باشد؟!

روزنامه اعتماد در مطلبی راجع به تعرض چند روز پیش دو جنگنده آمریکایی به حریم هوایی هواپیمای ایرانی در آسمان سوریه، نوشت: «برخلاف آنچه ممکن است تصور شود، صرفاً هواپیمای رهگیری کننده ملزم به رعایت مقررات مزبور نیست، بلکه خلبان هواپیمای مسافری هم که تحت رهگیری قرار گرفته است، باید مقررات مزبور را رعایت کند! زیرا ممکن است اشتباه و یک قصور کوچک از ناحیه خلبان هواپیمای مسافری در چنین وضعیتی فاجعه به همراه آورد.» اعتماد اضافه می‌کند: «باید قبل از هرگونه اقدام حقوقی، سیگنال‌ها و پیام‌های مبادله شده میان هواپیمای ماهان و جنگنده‌های آمریکایی افزون بر سایر شرایط سانحه، مورد آنالیز و مطالعه قرار گیرد تا با قاطعیت بیشتری بتوان در مورد لازم (یا متعارف) بودن اقدام خلبان هواپیما برای کاهش سریع ارتفاع قضاوت کرد». دو جنگنده دولت تروریستی آمریکا هزاران کیلومتر دورتر از خاک این کشور در آسمان کشوری دیگر، به یک هواپیمای مسافربری تعرض کرده‌اند. این دو جنگنده به حدی به هواپیمای مسافربری نزدیک شده‌اند که خلبان برای نجات جان مسافران ناگزیر به کاهش سریع ارتفاع شده و همین امر موجب آسیب دیدن تعدادی از مسافران اعم از چند کودک شده است. بااین‌حال این روزنامه اصلاح‌طلب با به کار بردن واژه «رهگیری» به تقلیل و تطهیر این «تجاوزگری آشکار» پرداخته و دو طرف ماجرا را در یک کفه ترازو قرار داده و با طرح این شائبه که «شاید حق با جنگنده آمریکایی باشد»! مدعی شده باید قبل از هرگونه اقدام حقوقی، سیگنال‌ها و پیام‌های مبادله شده بررسی شود! مسلم است که ردوبدل کردن پیام زمانی صورت می‌گیرد که جنگنده به حریم هواپیما تجاوز نکرده باشد، نه این‌که جنگنده حالت تهاجمی به خود گیرد و به چند متری هواپیما نزدیک شود.

کابوس حضور ایران در سوریه

«اشتاینیتز» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «ما هیچ علاقه‌ای به عملیات جنگی در لبنان نداریم و در تلاش هستیم تا مانع از استقرار ایران در سوریه شویم. سخت است بدانید که چقدر تا به پایان رسیدن صبر ما زمان باقی مانده است. اگر چاره دیگری نداشته باشیم، می‌دانیم چطور با قدرت زیاد پاسخ دهیم.» گفتنی است؛ با امضای توافقنامه نظامی- امنیتی میان ایران و سوریه در سفر اخیر رئیس نیروهای مسلح کشورمان به دمشق، ایران پس‌ازاین روابط نظامی مستحکم‌تری نسبت به گذشته با متحد سوری خود خواهد داشت و گفته می‌شود در اولین قدم از این روابط، سوریه درخواست خرید سامانه‌های پدافندی از ایران را داشته است که این سطح از روابط به کابوس این روزهای صهیونیست‌ها تبدیل شده است و قطعاً امنیت رژیم صهیونیستی را در آینده با تهدید جدی مواجه خواهد کرد. ازاین‌رو، صهیونیست‌ها خود را به آب‌وآتش می‌زنند تا مانع از حضور بیشتر ایران در خاک سوریه شوند.

رمز و راز «بی‌قدرتی» جریان اصلاح‌طلبی

محمدرضا تاجیک از فعالین اصلاح‌طلب در گفتگو با «آرمان ملی» گفته است: «تردیدی ندارم که جریان اصلی اصلاح‌طلبی (جریانِ در قدرت) تمام تلاش خود را برای توقف و حضور در قدرت خواهد کرد و در هر شرایطی با کارت قدرت بازی خواهد کرد. به‌بیان‌دیگر، تردید ندارم که اگر عدول و عبور عامدانه‌ای هست از روح و جسم اصلاح‌طلبی است نه از قدرت. شعار جریان رسمی (در/ با قدرت) اصلاح‌طلبی همواره این بوده که؛ بی‌همه‌چیز به‌ سر شود، بدون قدرت به‌ سر نمی‌شود. این جریان، دیری است که حیات و ممات اصلاح‌طلبی را به بندِ ناف قدرت گره زده است، که چون پاره گردد، رگ حیاتی او نیز پاره‌پاره می‌گردد. شاید همین «درقدرتی» راز و رمز «بی‌قدرتی» امروز جریان اصلاح‌طلبی است.» هرچند یکی از کار ویژه‌های مهم فعالیت‌های حزبی تلاش برای حضور در قدرت است و همان‌طور که از تعریف حزب نیز برمی‌آید، فعالیت حزبی با قدرت عجین شده است، برخی چهره‌های مشهور حزبی همچون تاجیک در زمانه شکست‌های حزبی و جریانی خویش، با عدم قبول از دست دادن طرفداران اجتماعی خود و پذیرش ناکارآمدی‌های زمانه‌ای که بر اریکه قدرت تکیه زده بودند، با ژست اپوزیسیونی تلاش می‌کنند نشان دهند که تمایلی به حضور در قدرت نداشته‌اند!

▼ اخبار کوتاه

ساخت «باستی هیلز» با هماهنگی قبلی انجام شده بود/ رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم روستا‌ها، اظهار داشت: «در ۴ روستا که بررسی کردیم، بیش از ۱۸ هکتار از اراضی، مورد تصرف واقع شده و بیش از ۱۲۰۰ مورد ساخت‌وساز صورت گرفته که این خلاف قانون است.» حجت‌الاسلام حسن درویشیان افزود: «بعضاً مجوز‌های غیرقانونی به افراد صادر شده است. کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها متخلفین را به انجام تخلف تشویق می‌کند. ساخت باستلی‌هیلز، سازمان‌یافته و با هماهنگی‌های قبلی بوده است.» شهرک «باستی هیلز» معروف به بورلی هیلز لواسان در دامنه کوه‌های شمال شهر لواسان واقع شده است. به گزارش مشرق در تیر سال گذشته، قیمت ویلا در این شهرک خصوصی، از ۳۰ میلیارد تومان شروع می‌شود به بالا. این منطقه حدود ۳۵۰ هکتار زمین دارد و ۳۶ ویلای لاکچری در آن ساخته شده است.

پیشنهاد ۱۵ میلیارد دلاری به حماس/ رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) فاش کرد؛ ۲ ماه پیش رژیم‌های عربی به این گروه پیشنهاد دادند در چارچوب معامله قرن، ۱۵ میلیارد دلار را به‌عنوان کمک در مقابل توقف کامل فعالیت‌های مقاومت دریافت کند که او این پیشنهاد را رد کرده است.

فرانسه اطلاعات هواپیما را منتشر نمی‌کند/ سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص رمزگشایی اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای اکراینی توسط فرانسه گفت: «فرانسه تکنولوژی خوانش را در اختیار دارد و این کار با حضور کشور‌های ذینفع صورت می‌گیرد و فکر نمی‌کنم فرانسه کاری کند و اطلاعات خوانده‌شده را از طرق غیررسمی منتشر کند. آن‌ها موظف هستند اطلاعات را استخراج و در اختیار کشور‌های ذینفع قرار دهند.

هیئت‌رئیسه جدید/ هیئت‌رئیسه جدید شورای نگهبان در جلسه اخیر این شورا با رأی‌گیری اعضای فقیه و حقوقدان، به مدت یک سال برگزیده شدند. بر این اساس، آیت‌الله احمد جنتی به‌عنوان دبیر در‌ مقام خود ابقا و سیامک ره‌پیک و عباسعلی کدخدایی به ترتیب به‌عنوان قائم‌مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان انتخاب شدند.

احکام سیاسی (سؤال 8): اگر نقد سیاسی سبب ایجاد فضای بی­اعتمادی شدید و در پیش گرفتن رویکرد محافظه­کارانه و نفاق آلود در جامعه شود چه حکمی دارد؟ پاسخ: نقد و تذکر دادنی که موجب بی­اعتمادی عمومی شود، جایز نیست. مقام معظم رهبری مدظله‌العالی می‌فرماید: «نقد و تذکّر بایستی جوری باشد که اعتماد عمومی را از کسانی‌ که مسئول‌اند و مشغول کارند، سلب نکند؛ تذکّر دادن باید جوری باشد که موجب بی‌اعتمادی عمومی نشود.» (بیانات مقام معظم رهبری مدظله‌العالی روز اول سال ۱۳۹۴)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات