حماسه و جهاد >>  حماسه وجهاد >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۲۳۷۸۱

ابعاد و اهمیت رزمایش پیامبر اعظم(ص)

ما از ابتدا به هیچ کشوری تهاجم نخواهیم کرد، اما در تاکتیک و عملیات کاملا تهاجمی هستیم

 
 
مرحله نهایی رزمایش بزرگ دریایی و موشکی پیامبر اعظم (ص) ۱۴ با مشارکت نیروی دریایی و نیروی هوافضای سپاه از روز سه‌شنبه در منطقه خلیج فارس و غرب تنگه هرمز آغاز شده است.
رزمایشدر ۴ عرصه مهم
روابط عمومی کل سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مرحله نهایی رزمایش بزرگ و  مشترک پیامبر اعظم (ص) ۱۴ با مشارکت نیروی دریایی و نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رمز مقدس «یا علی بن ابی طالب (ع)»در منطقه عمومی استان هرمزگان، غرب تنگه هرمز و خلیج فارس تا عمق کشور، در عرصه‌های زمین، هوا، دریا و فضا آغاز شد.
سناریو‌های رزمایش

در مرحله نهایی این رزمایش یگان‌های موشکی، شناوری و پهپادی نیروی دریایی سپاه و یگان‌های موشکی، پهپاد و راداری نیروی هوافضای سپاه به اجرای عملیات و سناریو‌های رزمایش می‌پردازند؛ بنابراین گزارش؛ اجرای عملیات تهاجمی موشکی، شناوری و پهپادی علیه مواضع دشمن، عملیات مین ریزی آفندی و قطع خطوط مواصلاتی شناور‌های دشمن فرضی، اجرای عملیات رزم موشکی توسط بالگرد و شلیک موشک‌های ساحل به دریا در مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم (ص) سپاه به اجرا در می‌آید.
در این رزمایش برای نخستین بار عملیات رصد منطقه رزمایش با استفاده از تصاویر ارسالی از ماهواره نور صورت می‌پذیرد.
ابعاد و اهمیت رزمایش پیامبر اعظم(ص)
تاکتیک‌های تهاجمی رزمایش
سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه برگزاری این رزمایش اظهار کرد: سیاست‌های ما برای صیانت از منافع حیاتی ملت عزیز ایران دفاعی است، به این مفهوم که ما از ابتدا به هیچ کشوری تهاجم نخواهیم کرد، اما در تاکتیک و عملیات کاملا تهاجمی هستیم.
 وی با تاکید بر اینکه فضای عمل ما در سطح راهبردی دفاعی است، اما در سطوح عملیات و تاکتیک سراسر تهاجم هستیم، اظهار کرد:  آنچه امروز در این رزمایش در سطح نیرو‌های هوافضا و دریایی به نمایش درآمد سراسر تهاجمی بود.
سرلشکر سلامی با بیان اینکه در سطح عملیات و تاکتیک هجومی هستیم و ابتکار عمل را به دست می‌گیریم، گفت:  تهاجم به واحد‌های شناوری دشمن در صورتی که بخواهند تعرضی به منافع ما داشته باشند، با ترکیبی از عملیات تهاجم موشکی و رزم واحد شناوری در سطح دریا همراه با مین‌ریزی آفندی توسط شناور‌های هجومی در این رزمایش به نمایش درآمد.
سرلشکر سلامی با تاکید بر اینکه از تاکتیک‌های هجومی به استراتژی دفاع می‌رسیم، اظهار کرد: به منظور تمرین سطوح رزمی در عملیات‌های مشترک بین نیرو‌های چندگانه سپاه و اطمینان یافتن از صیانت مقتدرانه از منافع حیاتی ملت عزیز ایران، این رزمایش‌ها را برگزار می‌کنیم.
وی در ادامه تصریح کرد: ترکیبی از مهارت و فن درست و تکنیک صحیح بکارگیری تجهیزات، تاکتیک‌های ابتکاری مبتنی بر خلاقیت و نوآوری در میدان عمل، فضای رزمایش‌های ما را شکل می‌دهد تا  در شرایط واقعی با ابهام مواجه نباشیم.
فرمانده کل سپاه در پایان سطح رزمایش‌های سپاه را وسیع، نزدیک به واقعیت و با سناریو پردازی بر اساس دشمنان واقعی عنوان و اظهار کرد: توسعه تجهیزات و تسلیحات ما منطبق بر تهدید و شناخت واقعی از نقاط ضعف و قوت دشمن است؛ دکترین دفاعی ما بر پایه تولید تجهیزات بومی بوده و در هر رزمایش نسبت به رزمایش قبل کیفیت تجهیزات به روز شده و تجهیزات تولید جدید را در معرض آزمایش قرار میدهیم و آن را در میدان واقعی به کار می‌گیریم.

رزمایش ماهواره نور

ماهواره نور که نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران است و مراحل طراحی و ساخت آن در نیروی هوافضای سپاه انجام شده است، سوم اردیبهشت ماه سال جاری توسط ماهواره‌بر سه مرحله‌ای قاصد به فضا پرتاب شد و پس از تزریق موفق در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین، در حال انجام ماموریت‌های خود است.

هشداری از تنگه هرمز
سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیاء (ص) در رزمایش گسترده و مشترک سپاه در خلیج فارس، تنگه هرمز و جزایر، در جمع فرماندهان نیرو‌های مسلح، اظهار داشت: کسانی که به دنبال بی‌ثبات نشان دادن ایران در دوره مبارزه همه‌جانبه ملت ایران با ویروس کرونا و مقاومت در برابر زورگویی‌های آمریکا هستند، حتماً هزینه اقدامات خود علیه ملت ایران را خواهند پرداخت.

وی با تأکید بر این که نیرو‌های مسلح ما از همه ظرفیت‌های خود برای دفاع و تهاجم و پاسخ قوی به تهدیدات و اقدامات بی‌ثبات ساز، در زمان و مکان مناسب استفاده خواهند کرد، هشدار داد: دولت‌های غاصب و فاسدی که طعم تلخ قدرت تهاجمی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران را در واکنش به تهدیدات و زورگویی‌ها چشیده‌اند، باید منتظر پرداخت هزینه بیشتر گستاخی‌ها و رفتار ریسک‌پذیر خود بر علیه ملت شریف ایران باشند.

اهمیت این رزمایش چیست؟
۱. شرایط متفاوت منطقه و جهان ناشی از شیوع ویروس کرونا و بحران‌های داخلی و مشکلات اقتصادی که این پاندمی برای ایالات متحده و اسرائیل ایجاد کرده و تلاقی آن با انتخابات ۳ ماه آینده آمریکا، منجر به تضعیف موقعیت ترامپ و نتانیاهو شده و محافظه کاران را در وضعیت وخیمی از جنبه حمایت افکار عمومی قرار داده است.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات