صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۲۳۸۳۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۱۲ مرداد‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اینکه دشمن می‌گوید بیایید مذاکره کنیم، یعنی بیایید پشت میز مذاکره بنشینید، ما به شما بگوییم باید موشک نسازید، شما هم باید قبول کنید؛ اگر قبول کردید که خودتان را بی‌دفاع کرده‌اید؛ اگر قبول نکردید، باز هم تحریم و باز هم تهدید. مذاکره یعنی این؛ اینکه بنده می‌گویم با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم، دلیلش این است. (۹۹/۵/۱۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                

ایران ایستاده است!

اخبار و تحلیل‌های این روزهای رسانه‌های مخالف و معاند نظام جمهوری اسلامی ایران، نشان می‌دهد بدجوری از تداوم مسیر انقلاب از سوی ملت و دولت ایران عصبانی هستند. البته خون مبارک سردار سلیمانی‌ها و المهندس‌ها که با گسترش جغرافیای دنیای اسلام و رفتن گفتمان مقاومت تا آفریقا و آمریکای لاتین ثمربخش شده،‌ جسارت درگیری سخت را از آن‌ها گرفته،‌ اما جنگ تروریستی اقتصادی و مهم‌تر از آن، «جنگ تصویر و روایت» ابزار امروزشان علیه جبهه حق شده است که اگر ابعاد پیچیده این جنگ شناختی و ادراکی از طریق نشر سواد و تحلیل رسانه‌ای صحیح، برای مردم درست تبیین نشود، نباید از بیم اثرگذاری عمیق آن ایمن بود. در این زمینه توجه به چند نکته حائز اهمیت است:

1- ارائه تصویری وارونه، ضعیف شده و ناکارآمد از عملکرد قوا و نهادهای دولتی و حاکمیتی ایران، با این خروجی‌ که نظام به آخر کار رسیده است! بخشی از قطعات جورچینی است که از سوی رسانه‌های ضدانقلاب تأمین می‌شود! 2- رویکرد این رسانه‌ها- از شبکه‌های کوچک ضدایرانی خارج‌نشین گرفته تا غول‌های رسانه‌ای صهیونیستی، غربی و عربی- در تصویرسازی از ضعیف شدن قدرت ایران،‌ هیچ‌گاه خالی از ترفند جنگ روانی و فریب رسانه‌ای نبوده، اما باید توجه داشت که این حجم از تبلیغات و توطئه‌ها،‌ ترجمان نوعی سردرگمی و استیصال در برابر قدرتمندی ایران اسلامی است که واقعاً از توانایی تولید اقتدار برخوردار است. 3- ارائه تصویری خشن و توسعه‌طلب از جمهوری اسلامی در عرصه معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی در حالی سرخط خبری و تحلیلی آن‌ها در روزهای اخیر است که ملت‌ها و دولت‌های منطقه خود به شکل قانونی از حضور ایران در کشورهایی همانند سوریه و عراق استقبال نموده و درصدد تنظیم پیمان‌ها و موافقت‌نامه‌های راهبردی بلندمدت امنیتی،‌ سیاسی و اقتصادی با تهران هستند و این کاملاً با روند معکوسی که خواستار خروج آمریکا به‌مثابه عامل بدبختی و نکبت ملت‌های منطقه از کشورهایشان و از منطقه غرب آسیا هست، تمایز جدی دارد.

نکته پایانی: مخالفان و معاندان جمهوری اسلامی بیش از چهار دهه است که علیه انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران فعال‌اند و هر چه در چنته داشته‌اند خرج کردند، اما طرفی نبستند. می‌دانید چرا؟ چون به تعبیر امام خمینی(ره) ملتی که شهادت دارد، اسارت و ذلت ندارد. ملتی که مفتخر است در پرتو آموزه‌های قرآن، ‌نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در برابر دشمنان متزلزل و لغزان خود استوار بر اصول محکم خود ایستاده است، شکست را نمی‌شناسد. ایران اسلامی با این راه پرسنگلاخ رسیدن به قله پیروزی بر کفر و نفاق و شرک بیگانه نیست و رد خونین انگشت اشاره امام حسین(ع) را در طول تاریخ هیچ‌گاه گم نکرده است! (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                                

بزرگ‌ترین دشمن!

حال‌وروز این روزهای آمریکا، حال‌وروز کشتی به گل نشسته‌ای را می‌ماند که در میان امواج خردکننده گرفتار آمده است.

گزاره خبری: بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، اقتصاد آمریکا با رتبه اولی بدهکارترین کشور جهان طی دهه‌های گذشته و بعد از ثبت 45 میلیونی بیکاران در ایام کرونایی، در نیمه دوم امسال رکورد بی‌سابقه دیگری را در اقتصادش تجربه خواهد کرد که بعد از فروپاشی اقتصادی این کشور در سال 1929 میلادی، بی‌سابقه است؛ شدیدترین افت تاریخی اقتصاد این کشور که حداقل تمام رشد اقتصادی 5 سال اخیر آمریکا را از بین خواهد برد. بر اساس بررسی‌های رویترز از اقتصاددانان؛ نرخ تولید ناخالص داخلی این کشور در سه‌ماهه گذشته 34.1 درصد افت کرده که شدیدترین کاهش را از سال 1947 تاکنون که دولت آمریکا اقدام به ثبت آمارها کرده، تجربه کرده است.

گزاره‌های تحلیلی: این افت تاریخی منحصر در اقتصاد آمریکا نمی‌شود؛ افت تعلق اجتماعی به رژیم مستقر و نمادهای آن ازجمله دیگر عقب‌گردهای جامعه آمریکایی است که این روزها افکار عمومی جهان نظاره‌گر آن هستند. پرچم و پلیس یک کشور ازجمله نمادهای هویتی هر ملتی به شمار می‌آید؛ اما این روزها اثری از این نمادهای هویت‌بخش در جامعه آمریکایی مشاهده نمی‌شود؛ پلیسی که کارکرد خود را از دست داده و به ضد خود تبدیل شده و به‌جای گسترش امنیت و نظم در جامعه آمریکایی، چکمه‌هایش گلوی انسان‌های بی‌گناه را می‌فشارد و ناامنی را به جامعه تزریق می‌کند و پرچمی که جز شرارت و بدبختی برای بشر امروزی- از آمریکایی گرفته تا غیر آن- آورده‌ای نداشته است و برای همین محکوم به آتش گرفتن و سوختن است.

توصیف این حال‌وروز رو به قهقرا از زبان رهبر معظم انقلاب شنیدنی است. ایشان در سخنرانی عید قربان فرمودند: «مدیریت آمریکا دچار سرگیجه است. علیه ما مرتباً اینجا و آنجا حرف می‌زنند، لکن این ظاهر قضیّه است، این برای آن است که خودشان را از تک و تا نیندازند؛ والا همه‌ آن‌ها گرفتار مشکلات داخلی‌اند، همه آن‌ها نگران مسائل آینده‌ی خودشان [هستند]. آمریکایی‌ها دنبال پیدا کردن دشمن‌اند؛ گاهی اسم ایران را می‌آورند، گاهی اسم چین را می‌آورند، گاهی اسم روسیه را می‌آورند؛ می‌خواهند دشمن درست کنند. به نظر من آمریکا، دشمنی بزرگ‌تر از ملّت خودش ندارد؛ الآن بزرگ‌ترین دشمن رژیم آمریکا، ملّت آمریکا هستند؛ دنبالِ دشمنِ دیگر نگردد؛ همین دشمن هم هست که این رژیم را به‌زانو در خواهد آورد.» (نویسنده: اکبر کریمی)

▼ خبر ویژه‌                      

مسائل را وارونه جلوه می‌دهند

عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران در خصوص بیانات عید قربان رهبر معظم انقلاب در خصوص جریان تحریف‌گر گفت: «جریان تحریف علاقه فراوانی به غرب دارد و تلاش می‌کند تحریم‌ها بر ملت ایران مؤثر واقع شود. این جریان گرچه ایرانی است، ولی نگاه جهان‌وطنی دارد؛ یعنی بیشتر تعلق‌خاطر به جهانی که آمریکا در رأس آن است، دارد و نه به وطن خود. جهان‌وطنی‌ها مدت‌هاست که به‌عنوان ابزاری در خدمت غرب عمل می‌کنند.» وی افزود: «مختصات دیگر این افرادی که مسائل را جعل می‌کنند و تلاش دارند با داده‌های غلط در تحلیل، جامعه را منحرف کنند، این است که مسائل را کاملاً وارونه جلوه‌ می‌دهند؛ به این معنا که وقتی شما احساس می‌کنید به شما ظلم شده، به گونه دیگری عمل می‌کنید تا اینکه فکر کنید خودتان منشأ ظلم هستید.» این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: «همین جریانی که امروز سعی می‌کند غرب را مظلوم جلوه دهد، هرگز در تحلیل‌های خود نمی‌گوید که اینان بارها کل کشور ایران را اشغال کردند ولی همیشه سعی می‌کنند غرب را تبرئه کنند.»

▼ اخبار

امیرکبیر زمان!

وزیر خارجه کشورمان از زمان مذاکرات هسته‌ای تا به امروز از سوی جریان اصلاحات عناوین و القاب زیادی گرفته است؛ از «امیرکبیر» گرفته تا «آرش کمانگیر»؛ اما این روزها بیشتر از گذشته اعضا و رسانه‌های این جریان سیاسی سعی دارند چهره ظریف را با مصدق هم‌پایه جلوه دهند. در همین رابطه، روزنامه اصلاح‌طلب شرق در مطلبی از زبان دبیرکل نهضت آزادی باز هم این پروژه را پیاده‌سازی کرد. این روزنامه اصلاح‌طلب به نقل از «محمد توسلی»، تیتر زد: «به ظریف گفتیم در راه مصدق قدم بردار». چندی پیش نیز در جلسه ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره برجام و تحریم‌های تسلیحاتی ایران، محمدجواد ظریف سخنرانی‌اش را با نقل‌قول از محمد مصدق، نخست‌وزیر سابق ایران آغاز کرد و با نقل‌قول دیگری هم به پایان برد. موضوعی که واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت و برخی این پروژه را کلید زدند که ظریف نشان داد راه مصدق و ملی‌گرایی هنوز زنده است. البته ظریف و مصدق شباهت‌هایی در مذاکره با غرب و خصوصاً آمریکا با یکدیگر دارند. رویکرد هر دو در این راستا اعتماد به آمریکا بود و ماحصل این اعتماد نیز در تاریخ معاصر ایران به‌خوبی درج گردیده است. مصدق به آمریکا اعتماد کرد و پاسخ این امتیاز را در کودتای 28 مرداد که آمریکایی‌ها به‌وضوح به آن اعتراف کردند، گرفت و ظریف نیز زمانی که با جان کری وزیر امور خارجه وقت آمریکا قدم می‌زد و صبحانه کاری می‌خورد هیچ‌وقت فکر نمی‌کرد که برجام به این حال‌وروز امروزی دچار شود که به قول معروف بند به یک تار مو باشد.

آشوب درمانی

«سعید مدنی» از اعضای گروهک موسوم به «ملی مذهبی» و از فعالین فتنه ۸۸ که تاکنون چندین بار بازداشت و محکوم شده است، در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: «اینترنت شرایط را برای شکلی از عمل فراهم می‌کند که به جنبش بی‌رهبر امکان بقا، هم‌اندیشی، هماهنگی و گسترش می‌دهد و امکان غلبه بر سلطه نهادینه‌شده را فراهم می‌کند؛ کنشگری هشتگی و جنبش کف خیابان در تعارض و رقیب یکدیگر نیستند، بلکه مکمل و در تعامل با یکدیگرند... اتفاقی که به ‌نظرم در جنبش سبز، اعتراضات دی‌ماه ۹۶ و اعتراضات آبان ماه ۹۸ تجربه شد... آنچه حامیان حفظ وضع موجود را نگران و وادار به سرکوب یا عقب‌نشینی می‌کند، پیوند بین انسان‌ها در فضای خودمختار است؛ یعنی فضایی که با اشغال شهر ایجاد می‌شود یا با هشتگ اعدام». این عضو گروهک ملی مذهبی در ادامه مصاحبه تصریح می‌کند: «حکومت‌ها بخواهند یا نخواهند، خیابان جزئی انکارناپذیر از اعتراض است. شبکه‌ای شدن نه‌تنها مانع از خیابانی شدن نمی‌شود، بلکه تسهیل‌کننده حضور خیابانی است. تصمیم با دولت‌هاست یا باید امکان حضور قانونمند خیابانی را فراهم کنند، یا منتظر باشند تا خیابان‌ها اشغال شوند. وقتی فساد تا قله دماوند پیشروی کرده، وقتی فقر و نابرابری رنج و فلاکت را دوچندان کرده و کاهش ارزش پول ملی فقرا را فقیرتر و پولدارها را پولدارتر کرده، پیش‌بینی آینده چندان دشوار نیست!» فعالین و رسانه‌های اصلاح‌طلب اکنون به‌جای عذرخواهی و جبران خسارت‌هایی که حداقل در این هفت سال به کشور تحمیل کرده‌اند، ژست شاکی به خود گرفته و جوانان و مردمی که از سیاست‌های همین طیف متحمل خسارت شده‌اند را به شورش و آشوب خیابانی تشویق می‌کنند!

ضرب شصتی دیگر از سربازان گمنام امام زمان(عج)

بر اساس گزارش وزارت اطلاعات، «جمشید شارمهد»، سردسته گروه تروریستی «تندر» (انجمن پادشاهی) که از آمریکا عملیات مسلحانه و خرابکارانه در ایران را هدایت می‌کرد اکنون در دستان قدرتمند سربازان گمنام امام زمان (عج) قرار دارد. شارمهد در سال 1387 عملیات انفجار در حسینیه سیدالشهدای شیراز را طراحی و هدایت کرد که در آن 14 نفر شهید و 215 نفر از عزاداران حسینی مجروح شدند. گروه تروریستی تندر در سال‌های اخیر نیز قصد اجرای چند عملیات بزرگ را داشت. منفجر کردن سد سیوند شیراز، انفجار بمب‌های سیانوری در نمایشگاه کتاب تهران و منفجر کردن حرم حضرت امام خمینی(ره) هنگام برگزاری مراسم عمومی ازجمله این عملیات بود. حجت‌الاسلام محمود علوی، وزیر اطلاعات در اهمیت دستگیری این فرد می‌گوید: «آن‌قدر به پوشش خود در آمریکا مطمئن بود که می‌گفت جای من در طبقه ششم FBI آمریکاست و هرگز کسی نمی‌تواند به او نزدیک شود. یک گوشه از ارزش دستگیری آن این است که او جایگاه خودش را در طبقه ششم اف‌بی‌آی می‌دانست، اما حالا امروز خود را در چنگال سربازان‌ گمنام جمهوری اسلامی ایران می‌بیند.

▼ اخبار کوتاه

پلیس صهیونیستی: کشور در وضعیت هرج‌ومرج قرار دارد/ شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که یک مقام ارشد پلیس در جلسات محرمانه این رژیم اعتراف کرده است که؛ «اسرائیل در وضعیت آشوب اجتماعی قرار دارد». رسانه‌های صهیونیستی آمارهای مختلفی از تعداد تظاهرات کنندگان در ۳۰۰ نقطه از قدس اشغالی و مقابل اقامتگاه نتانیاهو ارائه می‌کنند.

رکورددار کرونایی‌های جهان/ سناتور «دیک دوربن» در توئیتی نوشت: «آمریکا ۵ درصد از جمعیت جهان و ۲۵ درصد از مبتلایان به کرونا را در خود دارد. ۱۵۰ هزار آمریکایی مرده‌اند. هیچ عذر و بهانه‌ای برای توجیه ناکامی‌های مکرر رئیس‌جمهور در زمینه جدی نگرفتن این بیماری همه‌گیر، آن‌گونه که باید جدی می‌گرفت، وجود ندارد.»

دستگیری عاملان انتشار عکس با پرچم گروه تروریستی طالبان/  رئیس پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ خبر داد: «روز گذشته در پی انتشار تصاویری در فضای مجازی که در آن چند نفر اقدام به استفاده از پرچم یک گروهک تروریستی کرده بودند، عوامل این اقدام شناسایی و دستگیر شدند. این افراد برای سیر مراحل قانونی و تحقیقات تکمیلی تحویل مرجع قضایی شدند.»

پروژه ساخت جت 150 نفره/ «فتح‌الله امی»، رئیس پژوهشگاه هوافضا با اشاره به اهداف سند جامع توسعه هوافضای کشور، گفت: «طراحی کلی پروژه ساخت هواپیمای ۸ نفره در پژوهشگاه هوافضا به اتمام رسیده و به‌زودی مدل پروازی این هواپیما ساخته می‌شود.» وی افزود: در این سند هدف این است که ما تبدیل به قطب منطقه در فناوری هوایی شویم. به این صورت که بتوانیم تا سال ۱۴۰۴ جت منطقه‌ای ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره تولید کنیم. این پروژه توسط دانشگاه امیرکبیر پیش می‌رود و طراحی آن به اتمام رسیده است.»

عدم بازگشت ۵ میلیارد یورو ارز صادراتی/ خاندوزی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد: «دولت نتوانسته از ابزارهای خود برای تمکین صادرکنندگان و طرف‌های تجاری ما استفاده کند. نزدیک به ۵ میلیارد یورو از عدم بازگشت ارزهای صادراتی کشور در سال‌های ۹۷ و ۹۸ تنها از ناحیه ۷۵ صادرکننده صورت گرفته است. مجلس برای کنترل بازار و نظارت، می‌تواند از ابزارهای نظارتی خود مثل سؤال و استیضاح وزرا استفاده کند.»

احکام سیاسی (سؤال 11): حکم تحلیل­هایی که منجر به افشای اسرار شخصی و امور خصوصی و سرّی دیگران در برابر مردم می‌شود، چیست؟ پاسخ: جايز نيست. (مستفاد اجوبه، س 1394)

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
0
0
اسرائیل کشور نیست
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات