صبح صادق >>  نگاه >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۲۳۸۶۷

خنثی کردن بمب‌های ضدفرهنگی

«شاهرگ» نیز مانند قهرمانانش مأموریت خنثی کردن بمب را به عهده دارد؛ این بمب، همان تحریف تاریخ و جنگ نرم است. اگر منافقین و برخی گروهک‌های مسلح دیگر در دوران صدر انقلاب، اغلب افراد مذهبی و با ظاهر ریش‌دار را هدف ترور قرار می‌دادند، در این دوران ریشه‌های ملی و فرهنگی همه مردم را هدف گرفته‌اند.

خنثی کردن بمب‌های ضدفرهنگی

«شاهرگ» به کارگردانی سیدجلال اشکذری، اولین سریال با محوریت بمب‌گذاری‌های منافقین در سال ۱۳۶۰ همچنین افشاگری درباره ترورهای درون‌گروهی این سازمان است. این سریال در قالب یک درام پرماجرا و گاهی دلهره‌آور و در لحظاتی عاشقانه، بخشی از تاریخ معاصر ایران را به تصویر کشیده است.

سریال «شاهرگ» براساس اسناد واقعی ساخته شده است و در ۳۰ قسمت، داستان تلاش یک گروه جوان امنیتی کمیته‌های انقلاب و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد که در بحبوحه بحران بمب‌گذاری‌های منافقین، در هرلحظه و هر مکانی به فوریت حاضر می‌شوند و نسبت به خنثی کردن بمب‌ها اقدام می‌کنند. در این مسیر، کارگردان سریال ماجرای خانواده و شخصیتی به نام «محمدعلی» را که از نیروهای امنیتی خنثای بمب است، روایت می‌کند. او و اعضای گروهش هر روز با چالشی از سوی منافقین مواجه می‌شوند. در این میان «فرخ» از اعضای سابق منافقین به آنها می‌پیوندد که درگیری‌هایی را در این گروه ایجاد می‌کند و...

«شاهرگ» نیز مانند قهرمانانش مأموریت خنثی کردن بمب را به عهده دارد؛ این بمب، همان تحریف تاریخ و جنگ نرم است. اگر منافقین و برخی گروهک‌های مسلح دیگر در دوران صدر انقلاب، اغلب افراد مذهبی و با ظاهر ریش‌دار را هدف ترور قرار می‌دادند، در این دوران ریشه‌های ملی و فرهنگی همه مردم را هدف گرفته‌اند. اگر در آن دوران، منافقین با بمب‌های جنگی جان مردم را می‌گرفتند، امروز با بمب‌های رسانه‌ای، روح و فکر مردم نشانه رفته‌اند. در این شرایط، پخش سریال «شاهرگ» نوعی واکنش به جنگ رسانه‌ای منافقین و حامیان آنها دانسته می‌شود و به نسل جوان این آگاهی را می‌بخشد که «جلاد»ها چه کسانی بودند و شهیدانی که امنیت جامعه را تأمین کردند، چه کسانی.

با این حال، سریال «شاهرگ» با در نظر گرفتن برخی نکات فنی و تکنیکی می‌توانست سریال قوی‌تر و تأثیرگذارتری باشد؛ در یک فیلم یا سریال امنیتی و اکشن، «ریتم» نقشی حیاتی دارد و می‌تواند جذابیت کار را دوبرابر کند. با اینکه در «شاهرگ» ماجراهای مختلفی رخ می‌دهد و تعقیب و گریز هم وجود دارد، اما ریتم سریال اغلب کند است و ضرب‌آهنگ کار با مضمون آن هماهنگ نیست.

همچنین در این‌گونه آثار، قهرمان‌پردازی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ اما شخصیت‌های شاهرگ، جایگاه قهرمانانی را که بتوانند دل مخاطب را به دست آورند، نیافته‌اند؛ برای نمونه محمدعلی (نیما رئیسی) حالات و رفتاری یک‌نواخت و سرد دارد و کاریزماتیک نیست.

اما تولید سریال «شاهرگ» را به عنوان یک تجربه گران‌سنگ باید به فال نیک گرفت. این سریال می‌تواند آغاز راه روشن و پرامید تولید آثار افشاگر درباره مسائل مرتبط با تاریخ انقلاب اسلامی باشد، به این شرط که از نقاط قوت و ضعف‌های آن تجربه کسب شود و این تجربه‌ها در کارهای بعدی استفاده شوند.

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
علی حیدری
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
0
0
سلام
واقعا سریال اثرگذاری است، مخصوصا از لحاظ نشان دادن حقایق انقلاب اسلامی و جنایات منافقین که این روز ها در صدد مظلوم نمایی هستند. هرچند پادویی آنها برای آمریکا، اروپا، عربستان سعودی و دیگر جنایتکاران اثبات شده است
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات