صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۲۳۸۷۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، 13 مرداد‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): در قرآن داریم که «یُسارِعُونَ فِی الْخَیْراتِ وَ أُولئِکَ مِنَ الصَّالِحینَ» (آل‌عمران، ۱۱۴)، یک جا «أُولئِکَ یُسارِعُونَ فِی الْخَیْراتِ وَ هُمْ لَها سابِقُونَ» (مؤمنون، ۶۱)، چند جا «فَاستَبِقُوا الخَیرات». قرآن به معنای واقعی کلمه به ما می‌گوید در کار خیر و کمک‌های مؤمنانه مسابقه بگذارید؛ یعنی سعی کنید شما جلوتر از دیگران حرکت کنید و [پیش]بروید. (۹۹/۵/۱۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز     

عزم مجلس برای حل مشکلات اقتصادی

کشور در حال حاضر با مشکلات اقتصادی مواجه است که تبلور آن در سخت شدن وضع معیشتی مردم قابل مشاهده است. سه دلیل عمده برای این وضعیت ناگوار وجود دارد که در بیانات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در عید قربان نیز بر آن تصریح شد. این سه عامل عبارت‌اند از: سوء مدیریت داخلی، تحریم‌های گسترده و ویروس کرونا؛ ولیکن حل این مشکل از طریق عزم جدی مسئولین و مردم میسر است و حتی تبعات تحریم‌ها و کرونا نیز با اراده جدی و برنامه‌ریزی دقیق قابل مدیریت است.

نکات تحلیلی: 1- مجلس با انرژی و انگیزه بسیار زیاد مبتنی بر قول‌هایی که در انتخابات به مردم داده است، پیشگام حل مشکلات اقتصادی مردم شده است. به گفته امیرآبادی، تاکنون 12 طرح برای حل مشکلات مردم در حوزه‌های اقتصادی تهیه و تدوین و به هیئت‌رئیسه ارائه شده است. برخی از این طرح‌ها عبارت‌اند از: طرح افزایش حق مسکن کارگران، طرح واگذاری زمین ارزان‌قیمت برای تولید انبوه مسکن، طرح واگذاری سهام عدالت به جاماندگان، طرح دوفوریتی حمایت معیشتی از خانوارهای نیازمند، طرح اعطای قیر رایگان به طرح‌های عمرانی، طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی، طرح تدوین فرمول قیمت‌گذاری خودرو و... 2- ارائه بسته 5 محوری رئیس مجلس که در دیدار تصویری با رهبر معظم انقلاب رونمایی شد و حضور سه تن از نمایندگان مجلس در جمع کارگران نیشکر هفت‌تپه از دیگر نشانه‌های عزم جدی مجلس برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است. 3- زمانی که مردم مشاهده و احساس کنند که مسئولین به فکر حل مشکلات آنان هستند، اعتمادشان به مسئولین افزایش پیدا کرده و امید در جامعه افزایش می‌یابد. 4- دشمنان خارجی ملت ایران و حتی برخی خائنین داخلی به‌صراحت اظهار می‌دارند که ما نباید اجازه بدهیم این مجلس موفق باشد! رویکرد این دو دسته در مقابل توافق راهبردی ایران و چین نیز بر همین محور بود و سعی می‌کردند مردم امیدی به حل مشکلات کشور نداشته باشند.

نکته راهبردی: مجلس حرکتی پرشتاب در حل مسائل اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم، به‌ویژه اقشار ضعیف برداشته است که در تحلیل آن باید سه نکته مهم و راهبردی را در نظر گرفت: اول اینکه حرکت پرشتاب به معنی عجله کردن نیست و نباید قوانینی تصویب شود که در فاصله زمانی بسیار کوتاه مجبور به لغو آن شوند که البته این موضوع در مجلس مسبوق به سابقه است. نکته دوم آنکه بسیاری از این طرح‌ها تا نهایی شدن باید مسیر نسبتاً طولانی را طی کنند و لذا باید از دادن امید واهی به مردم پرهیز شود؛ نکته سوم نیز به نیاز مجلس به نقد منصفانه و دلسوزانه طرح‌ها برمی­گردد و همه متخصصین انقلابی باید برای وضع بهترین قوانین در مجلس از هیچ تلاشی دریغ نکنند. (نویسنده: علی کارگر)

▼گزارش روز             

نگاهی به کنتور دروغ‌شمار بیندازید

بارها این ضرب‌المثل را شنیده‌ایم که؛ "اگر صد چاقو بسازد، یکیش دسته ندارد" منظور این است که چنین فردی سخن صادقانه نمی‌زند و هیچ‌وقت به حرف او نباید اعتماد کرد.

گزاره‌های خبری: اکنون بی‌اعتمادی به سخنان ترامپ به‌گونه‌ای شده است که مصداق این ضرب‌المثل شده و برای او دروغ‌شمار گذاشته‌اند. 1- روزنامه واشنگتن‌پست می‌نویسد: «دونالد ترامپ توانست در 601 روز بعد از زمان انتخابات ریاست جمهوری، رکورد 5000 دروغ را بشکند.» 2- ترامپ در 827 روز از زمان ریاست جمهوری خود بیش از 10 هزار دروغ یا بیانیه گمراه‌کننده را صادر کرده است. 3- دونالد ترامپ طی 1170 روز کاری به‌عنوان رئیس‌جمهور، 18 هزار دروغ یا ادعای گمراه‌کننده بیان کرده که به‌طور میانگین، 15 دروغ در هر روز می‌شود.

گزاره‌های تحلیلی: 1- پیام‌های آشکار و پنهان ترامپ نشان از آن دارد که اعتباری بر صحبت‌ها و قول و قرارهای این فرد نیست و نباید ساده‌لوحانه گفته‌های او را باور کرد. وقتی که در آمریکا این فرد دروغ‌گوترین فرد خطاب می‌شود، چه لزومی دارد که ما سخنان وی را به رسمیت بشناسیم و به آن اهمیت بدهیم و مهم‌تر از آن، از وعده‌های پسامذاکره ترامپ استفاده کنیم برای رودررو کردن مردم با حاکمیت. همین تمایل به مذاکره و معطل ماندن کارهای بسیار ساده نیز باعث می‌شود که برخی سخن از توطئه مذاکره‌خواهان به میان بیاورند. 2- برخی از مسئولان یا رسانه‌های داخلی گویا در حال استفاده از این تاکتیک مرد دروغ‌گو هستند و پیوسته ضرورت مذاکره با آمریکا را مطرح می‌کنند. آن‌ها با دروغ‌سازی و برای جلب نظر افکار عمومی در کشور، ادعا می‌کنند که ترامپ در شرایط بسیار بدی در داخل آمریکا قرار دارد و حاضر است هر امتیازی را بدهد تا از این وضعیت رهایی یابد. 3- مقام معظم رهبری در سخنرانی عید قربان در مورد سود آمریکا در مذاکره فرمودند: «این پیرمردی که در آمریکا بر سر کار است، از این مذاکره سود خواهد برد؛ یا برای خودش یا انتخابات می‌خواهد از این مذاکره استفاده کند.» جریان تحریف ابایی از آن ندارد که برای توجیه مذاکره از خزانه خالی، تضمین امضای کری، حل مشکل آب خوردن، هواپیمایی که بوی نو می‌دهد، دلار هزارتومانی و رفع خطر نظامی را مطرح کند تا معامله برد برد به نفع آمریکا و مذاکره‌خواهان رقم بخورد! خوب است برای دفاع از حیثیت ملی هم که شده، مسئولان مذاکره‌خواه نگاهی به کنتور دروغ‌شمار بیندازند و بعد دست دوستی به ‌سوی ترامپ دراز کنند. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼ خبر ویژه‌                

انفجارها و آتش‌سوزی‌های سلسله‌وار

 لیست انفجارها و آتش‌سوزی‌های آمریکا در 20 روز گذشته که هنوز دلایلش اعلام نشده: ناو هواپیمابر Bonhomme Richard؛ Arcelormittal، بزرگ‌ترین کارخانه تولید فولاد آمریکا در ایندیانا؛ نیروگاه برق Nipsco در ایندیانا؛ کارخانه پتروشیمی Alchemix در آتلانتا (تولیدکننده باروت مدرن)؛ کارخانه فولاد Sukup Steel در Ambridge؛ پایگاه گارد ساحلی Honolulu در هاوایی؛ منطقه صنعتی سانفرانسیسکو (حداقل 6 ساختمان بزرگ)؛ قطار حامل مواد شیمیایی در آریزونا؛ یک خط لوله و یک ایستگاه گاز طبیعی در تگزاس؛ انفجار و آتش‌سوزی در نیروگاه برق لاس‌وگاس. به این آتش‌سوزی‌ها می‌توان سوانح دیگری مثل، آتش‌سوزی در مخزن ویت فیلد در 17 ژوئیه؛ آتش‌سوزی در یک کارخانه شیمیایی در میشیگان در 29 ژوئیه؛ دو آتش‌سوزی در ناوهای JFK و USS Kearsarge؛ سقوط 6 جنگنده در 60 روز و کشته شدن دو خلبان؛ غرق شدن خودروی دوزیست آمریکایی و کشته شدن 1 نفر و مفقود شدن 8 نفر در سن دیگو در چند روز پیش و ... را نیز اضافه کرد.

▼ اخبار

مراسم حسینی قمه و قیمه نیست!

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «سینه‌زنی یا معارف حسین(ع)» نوشت: «عزاداری سالار آزادگان دو وجه دارد؛ ‌ وجه اول معارف است، وجه دوم مناسکی برای رسیدن به این معارف. در واقع مناسک اعم از سینه، زنجیر، قمه، قیمه و... همه مناسکی بسته به روش عزاداری محلی برای عزای سالار شهیدان است؛ اما به قول شهید مطهری همه می‌دانیم که حسین(ع) رفت. پس چه به جاست؟» این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه می‌نویسد: «در این ایام که راه‌های بسیار و نو برای درک شعائر حسین(ع) هست، این مناسک سنتی در اولویت نیستند». این روزنامه گویا شناختی از عزای حسین‌بن علی در ایران ندارد؛ زیرا مواردی ازجمله قمه‌زنی به‌هیچ‌عنوان در کشورمان عمومیت ندارد و علما و بزرگان، عزاداران حسینی را از انجام این عمل نهی کرده‌اند را برجسته می‌کند! حال این روزنامه اصلاح‌طلب، از میان این‌همه زیبایی، مناسک حسینی را به «قمه و قیمه» خلاصه کرده است. گویی یک مشت انسان بی‌عقل صرفاً برای پرکردن شکم و خون و خون‌ریزی دور هم جمع می‌شوند! این مقدار بی‌انصافی نسبت به دستگاه امام حسین(ع) در نوع خود شاهکار است. رهبر معظم انقلاب در بیانات اخیر در روز عید سعید قربان فرمودند، همه سوگواران حسینی به آنچه ستاد ملی کرونا درباره نحوه برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) توصیه کند، عمل خواهند کرد؛ همان‌طور که مردم عزیز ایران پیش از این نیز در ایام ماه مبارک رمضان، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مراسم‌های مذهبی را برگزار کرده و نوع برگزاری این مراسم‌ها تحسین مسئولین در ستاد ملی کرونا را در پی داشت، در مراسم سوگواری محرم و صفر نیز چنین تحسین‌برانگیز ظاهر خواهند شد.

تحویل 10 هزار داروی ضدکرونایی به وزارت بهداشت

«محمد مخبر»، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) اعلام کرد: «امروز ۱۰ هزار داروی ضدکرونای رمدسیویر، ۱۰۰ دستگاه تی‌وپس، ۱۰۰ هزار کیت تشخیص، ۱۰۰ هزار ماسک ۹۵ n و ۱۰۰ هزار گان ساخت ستاد اجرایی تقدیم وزارت بهداشت می‌کنیم. از روز اول شیوع کرونا در کنار مدافعان سلامت بودیم و تا آخرین لحظه هم خواهیم ماند. تولید و تأمین داروهای بیماران کرونایی، ساخت کارخانه با ظرفیت تولید روزانه ۴ میلیون ماسک در روز، درمان ۲۴ بیمار کرونایی از طریق سلول درمانی، توزیع ۷ میلیون بسته معیشتی و پروتئینی و بهداشتی، راه‌اندازی سامانه۴۰۳۰ و تحقیق بر روی واکسن کرونا بخشی از خدمات ستاد اجرایی در این چند ماه بوده است. ۸ هزار میلیارد تومان‌ با اولویت مشاغل آسیب‌دیده کرونا به اشتغال‌زایی در کشور تخصیص دادیم. ۲۰ میلیارد به شرکت‌های دانش‌بنیان آسیب‌دیده به‌صورت قرض‌الحسنه، وام پرداخت کردیم. از همان روزهای اول تأکید کردیم در بحث واکسن نباید از هیچ کشوری عقب بمانیم. از شش مسیر تولید واکسن را دنبال می‌کنیم و خوشبختانه از دو مسیر تست‌های حیوانی با موفقیت به پایان رسیده است. امیدواریم در حوزه تست انسانی نیز نتایج خوبی بگیریم.»

سه مرحله تخریب خانه ملت در 2 ماه

هنوز دو ماه بیشتر نیست که مجلس یازدهم تشکیل شده است. در این مدت خانه ملت مشغول جانمایی ساختار و نیروهای خود بود که اصلاح‌طلبان با تخریب‌های گوناگون علیه مجلس خبرپراکنی کردند. جریان اصلاحات که به سبب عملکرد ضعیف نیروهای خود در مجلس دهم به‌طور کامل میدان مجلس یازدهم را به رقیب سیاسی خود واگذار کرد و حتی نتوانست یک فراکسیون اقلیت در خانه ملت تشکیل دهد، این روزها با تاکتیک‌های مختلف جنگ روانی علیه مجلس یازدهم دست به کار شده است. این موضوع در سطوح مختلف در جریان اصلاحات در حال پیگیری است و به‌صورت پروپاگاندا گونه در حال انجام است. اصلاح‌طلبان در ابتدا با تندروی و حمله شدید به مجلسی که هنوز تشکیل نشده بود، حتی آن را علیل و ناکارآمد خواندند. در مرحله دوم اصلاح‌طلبان سعی کردند که با استفاده از اخبار جعلی که در فضای مجازی منتشر می‌شود، به تخریب مجلس یازدهم بپردازند. در همین زمینه طرح‌های جعلی و جنجالی به نام مجلس یازدهمی‌ها زده شد؛ از طرح «ازدواج اجباری» گرفته تا «تغییر نام فرودگاه مهرآباد» و کاهش آی‌کیوی ایرانیان. این طرح‌های جعلی همه و همه از سوی اصلاح‌طلبان بال‌وپر داده شد تا وجهه مجلس یازدهم تخریب شود. مرحله سومی که چندی است آغاز شده است، پروژه اختلاف‌افکنی میان نیروهای جریان اصولگرا و نمایندگان این جریان در مجلس شورای اسلامی، با ایجاد موج‌های خبری اختلاف‌برانگیز است.

▼ اخبار کوتاه

نیویورک‌تایمز: ما در حال سقوط، سقوط، سقوط هستیم!/ روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نوشت: «ما در حال سقوط، سقوط، سقوط هستیم؛‌ تقریباً ده درصد از کارگران آمریکایی در سه هفته گذشته برای دریافت مزایای بیکاری اقدام کرده‌اند. این موج بیکاری در تاریخ مدرن آمریکا بی‌سابقه است. میلیون‌ها نفر در تلاش‌اند تا ادعاهای بیکاری خود را به سازمان‌های دولتی ارسال کنند.»

دیکتاتور آمریکا!/ عبدالباری عطوان، تحلیلگر برجسته جهان عرب اظهار داشت: «ترامپ گرفتار بحران است و عقلش را از دست داده؛ او می‌خواهد با کنار گذاشتن انتخابات مانند سران کشورهای عربی، دیکتاتور آمریکا شود. کرونا در آمریکا 4.5 میلیون نفر را مبتلا و بیش از 170 هزار نفر را به کام مرگ فرستاده؛ این شکست بزرگی برای آمریکاست که هنوز نتوانسته دارویی برای درمان این بیماری پیدا کند.»

ميدل ايست: بايدن به دنبال يک برجامِ كامل‌تر براي آمريكاست/ مؤسسه ضدايراني ميدل ايست در گزارشي نوشت: «سياست بايدن بازگشت به برجام و همكاري با اروپايي‌هاست تا بتوانند محدوديت‌هاي هسته‌اي برجام را گسترش دهند و به‌صورت مؤثرتری عليه «ساير رفتارهاي بدخواهانه تهران در منطقه» اقدام كنند. برجام توانست برنامه هسته‌اي ايران را تا حد زيادي متوقف كند؛ اما نتوانست عليه رفتارهاي ايران در منطقه و برنامه موشكي اقدامي بكند. سياستي كه بايد انجام شود، احياي برجام و رفع سه نقص اصلي آن يعني فعاليت‌هاي منطقه‌اي ايران، موشک‌های بالستيک و رفع محدوديت‌هاي غني‌سازي پس از ۲۰۲۵ است. برخي از مشاورين بايدن اعلام کرده‌اند آمريكا بدون اصلاحات اساسي به برجام برنمي‌گردد.»

ایران ریچارد گلدبرگ را تحریم کرد/ وزارت امور خارجه ایران مطابق با ماده ۴ و ۵ قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه، «ریچارد گلدبرگ» عضو وابسته به بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و دستیار سابق «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی آمریکا را به دلیل مشارکت در تروریسم اقتصادی علیه ایران، تحریم کرد.

آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها پیام رزمایش را دریافت کردند/ سردار شریف، سخنگوی سپاه اعلام کرد: «انتخاب ماکت ناو هواپیمابر در رزمایش‌های اخیر سپاه به‌عنوان یک نماد و سیبل، فلسفه و انگیزه‌های متفاوتی دارد که متناسب با اهداف هر رزمایش، تعریف و در دستور کار قرار گرفته است. آسیب‌پذیری ناو هواپیمابر واقعی شدیدتر از مدل شبیه‌سازی شده است و آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها پیام رزمایش را به‌خوبی دریافت کرده‌اند. در رزمایش، انهدام دو اسکورت ناو هواپیمابر شبیه‌سازی شده، هدف‌گذاری شده بود.»

احکام سیاسی (سؤال 12): حکم تبیین و تحلیل­هایی که منتهی به طرح کمبودها و ضعف­هایی می­شود که احیاناً ایجاد بدبینی نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی را فراهم می­کند چیست؟ پاسخ: چنانچه موجب تضعيف نظام جمهوری اسلامی باشد، جايز نيست. (همان، س 1397)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات