صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۲۳۸۷۹

عزم مجلس برای حل مشکلات اقتصادی

کشور در حال حاضر با مشکلات اقتصادی مواجه است که تبلور آن در سخت شدن وضع معیشتی مردم قابل مشاهده است[...]

یادداشت: کشور در حال حاضر با مشکلات اقتصادی مواجه است که تبلور آن در سخت شدن وضع معیشتی مردم قابل مشاهده است. سه دلیل عمده برای این وضعیت ناگوار وجود دارد که در بیانات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در عید قربان نیز بر آن تصریح شد. این سه عامل عبارت‌اند از: سوء مدیریت داخلی، تحریم‌های گسترده و ویروس کرونا؛ ولیکن حل این مشکل از طریق عزم جدی مسئولین و مردم میسر است و حتی تبعات تحریم‌ها و کرونا نیز با اراده جدی و برنامه‌ریزی دقیق قابل مدیریت است.

نکات تحلیلی: 1- مجلس با انرژی و انگیزه بسیار زیاد مبتنی بر قول‌هایی که در انتخابات به مردم داده است، پیشگام حل مشکلات اقتصادی مردم شده است. به گفته امیرآبادی، تاکنون 12 طرح برای حل مشکلات مردم در حوزه‌های اقتصادی تهیه و تدوین و به هیئت‌رئیسه ارائه شده است. برخی از این طرح‌ها عبارت‌اند از: طرح افزایش حق مسکن کارگران، طرح واگذاری زمین ارزان‌قیمت برای تولید انبوه مسکن، طرح واگذاری سهام عدالت به جاماندگان، طرح دوفوریتی حمایت معیشتی از خانوارهای نیازمند، طرح اعطای قیر رایگان به طرح‌های عمرانی، طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی، طرح تدوین فرمول قیمت‌گذاری خودرو و... 2- ارائه بسته 5 محوری رئیس مجلس که در دیدار تصویری با رهبر معظم انقلاب رونمایی شد و حضور سه تن از نمایندگان مجلس در جمع کارگران نیشکر هفت‌تپه از دیگر نشانه‌های عزم جدی مجلس برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است. 3- زمانی که مردم مشاهده و احساس کنند که مسئولین به فکر حل مشکلات آنان هستند، اعتمادشان به مسئولین افزایش پیدا کرده و امید در جامعه افزایش می‌یابد. 4- دشمنان خارجی ملت ایران و حتی برخی خائنین داخلی به‌صراحت اظهار می‌دارند که ما نباید اجازه بدهیم این مجلس موفق باشد! رویکرد این دو دسته در مقابل توافق راهبردی ایران و چین نیز بر همین محور بود و سعی می‌کردند مردم امیدی به حل مشکلات کشور نداشته باشند.

نکته راهبردی: مجلس حرکتی پرشتاب در حل مسائل اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم، به‌ویژه اقشار ضعیف برداشته است که در تحلیل آن باید سه نکته مهم و راهبردی را در نظر گرفت: اول اینکه حرکت پرشتاب به معنی عجله کردن نیست و نباید قوانینی تصویب شود که در فاصله زمانی بسیار کوتاه مجبور به لغو آن شوند که البته این موضوع در مجلس مسبوق به سابقه است. نکته دوم آنکه بسیاری از این طرح‌ها تا نهایی شدن باید مسیر نسبتاً طولانی را طی کنند و لذا باید از دادن امید واهی به مردم پرهیز شود؛ نکته سوم نیز به نیاز مجلس به نقد منصفانه و دلسوزانه طرح‌ها برمی­گردد و همه متخصصین انقلابی باید برای وضع بهترین قوانین در مجلس از هیچ تلاشی دریغ نکنند. (نویسنده: علی کارگر)

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات