صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۲۴۰۱۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه شنبه، ۲۱ مرداد‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آن کسی که برای منافع حقیر خودش از واردات، جنسی را که در داخل تولید می‌شود، می‌رود از خارج می‌آورد و کارخانه داخلی را به خاک سیاه می‌نشاند، خیانت می‌کند. (۱۳۹۸/۰۵/۱۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز             

فساد ستیزی قانوني

يکي از مشکلاتي که در نظام سياسي می‌تواند تبعات مختلفي داشته باشد، برخوردهايي است که به ظاهر صورت قانوني گرفته است، اما در ذات خود برآمده از رانت‌هايي است که صورت‌بندی آن خارج از روند قانوني بوده است. در دهه پنجم انقلاب اسلامي، انتظار آن است که با چنين مواردي از تخلفات قانوني که مصداق فساد اقتصادي است برخورد شود و در اين مواجهه تفاوتي بين هيچ فرد و دستگاهي نباشد. در همين راستا رئيس بنياد مستضعفان با حضور در يک برنامه تلويزيوني در خصوص مستغلات تحت تملک افراد خاص و ارگان‌ها، افشاگري بی‌سابقه‌ای کرد که با واکنش‌هایی همراه بود. در مورد اين اظهارات توجه به چند نکته ضرورت دارد:

1- برخورد با رانت و فساد، انتظار فراگيري است که همه ملت خواهان تحقق آن‌اند و قاطعيت در اين زمینه حقيقتي است که به گفتماني فراگير در جامعه اسلامي بدل شده است. لذا در اين زمینه نبايد مماشات نمود و کوتاه آمد. 2- برخورد با تخلفات قانوني، خود بايد قانوني باشد. بدان معنا که هر ادعايي در اين زمينه نيز بايد مبتني بر اسناد و مدارکي باشد که قابل ارائه به دادگاه بوده و از طرح حرف‌ها و ادعاهاي بدون پشتوانه پرهيز گردد. 3- راهکارهاي قانوني براي رسيدگي به چنين مواردي وجود دارد که انتظار آن است فسادستیزی در اين زمينه، از آن طرق قانوني دنبال شود. خروج از مسيرهاي قانوني و عمومی‌سازی غيرمدبرانه ادعاهاي بدون پشتوانه و رسانه‌ای کردن آن، بدون آنکه همه ابعاد آن مبتني بر راهکارهاي قانوني احصا شده باشد، بدون شک خطاي فاحشي است که مي‌تواند هم راه مبارزه با فساد را سد کند و هم افکار عمومی را بدون دليل درگير موضوع کند و زمينه را براي متهم ساختن افراد و دستگاه‌های مختلف نظام اسلامي فراهم سازد و هم بستر را براي بهره‌برداری بيگانگان هموار کند. 4- اظهارات آقاي فتاح در رسانه ملي بدون آنکه مقدمات مشخصي داشته و بدون آنکه تريبون انتخاب شده بستر مناسبي براي طرح چنين ادعاهايي باشد، مسير ناصوابي است که انتظار نمي‌رود به سرانجام صحيحي بينجامد. طرح افشاگرانه این نوع موضوعات از طريق رسانه ملي، بدون شک دستاوردي براي جامعه نخواهد داشت و جامعه را بيش از آنکه به حقايقي برساند، به سمت ترديدافکني و سياه‌نمايي و شایعه‌سازی سوق خواهد داد که بايد از آن پرهيز نمود.

فراموش نبايد کرد که مبارزه با فساد از شاهراه قانون مي‌گذرد و کشاندن آن به جاده‌هاي خاکي خود اقدامي انحرافي و ناصواب و فسادزا خواهد بود. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                 

مطالبه مردمی در آستانه سفری خارجی

بنا بر اعلام برخی رسانه‌های عرب‌زبان، الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در دومین سفر خارجی خود، بعد از ایران، هفته آینده به آمریکا عزیمت می‌کند.

گزاره‌های خبری: 1- کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در ۲۰ اوت (30 مردادماه) با مصطفی الکاظمی در کاخ سفید دیدار خواهد کرد. 2- در همین ارتباط، «محمد کریم» نماینده ائتلاف الفتح گفته است که الکاظمی در جریان سفر آینده خود به آمریکا، پیامی برای این کشور منتقل خواهد کرد. وی با اشاره به اینکه پیام این است که عراق، محلی برای درگیری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای نخواهد بود، تصریح کرد: «الکاظمی در جریان دیدار با ترامپ، به مصوبه پارلمان مبنی بر اخراج نیروهای خارجی از کشور و در صدر آن، نیروهای آمریکایی پایبند خواهد بود.» 3- «امجد العقابی» نماینده ائتلاف سائرون عراق نیز در خصوص سفر الکاظمی به آمریکا، اعلام کرد: «باید تکلیف مسائلی مشخص شود که مهم‌ترین آن اخراج فوری نیروهای آمریکای اشغالگر از خاک عراق است.» 4- طرح اخراج فوری نیروهای آمریکایی، بعد از آخرین حمله هوایی این نیروها به برخی مقرهای نیروی مردمی الحشد‌الشعبی در دی‌ماه 98، در پارلمان عراق به تصویب رسید. در جلسه بررسی این طرح، نمایندگان حاضر در مجلس با ابراز تنفر از اقدامات ضدعراقی آمریکا، یک‌صدا شعارهای «کلا کلا آمریکا» (آمریکا هرگز) و «بغداد حره حره» (بغداد آزاد می‌شود) و «آمریکا اطلعی بره» (آمریکا برو بیرون) سر دادند.

گزاره تحلیلی: تا پیش از تصویب طرح اخراج نیروهای آمریکایی، حضور این نیروها در خاک عراق قانونی بود، اما چرا به یکباره خروج این نیروها به مطالبه جدی مردم و برخی از گروه‌های سیاسی عراقی تبدیل شد؟ نیروهای آمریکایی با خروج از عراق در آذرماه 1390، به بهانه مبارزه با داعش، در خرداد 1393 مجدداً به این کشور بازگشتند و با وجود اعلام کشور عراق در 18 آذرماه 1396 مبنی بر پایان جنگ داخلی در این کشور، آمریکا حاضر به خارج کردن نیروهایش از عراق نشد. از سویی دیگر، عملکرد این نیروها علیه امنیت ملی و تمامیت ارضی عراق در هدف قرار دادن چندباره مقرهای نظامی این کشور، انجام عملیات تروریستی همچون ترور شهید سلیمانی که به دعوت رسمی عراق وارد بغداد شده بود و ابومهدی المهندس، از فرماندهان سرشناس عراقی و سایر اقدامات مغایر با منافع ملی عراق موجب شده است که افکار عمومی این کشور و گروه‌های مردمی خواسته اول خود از الکاظمی در سفر به آمریکا را باز پس گرفتن حاکمیت کشورشان با پیگیری خروج فوری نیروهای آمریکایی مطرح کنند. (نویسنده: اکبر کریمی)

▼ خبر ویژه             

ذوق‌زدگی غرب‌زده‌های داخلی از مستعمره شدن لبنان!

پس از انفجار بیروت، غربی‌ها تلاش کردند تا با نقش‌آفرینی در تحولات داخلی لبنان، تغییرات سیاسی ایجاد کنند. در همین راستا گروه‌های نزدیک به فرانسه پس از سفر مکرون به لبنان در تلاش‌اند با جمع‌آوری یک طومار به‌اصطلاح مردمی، این‌گونه نشان دهند که لبنانی‌ها خواستار اداره کشورشان توسط فرانسه هستند؛ در کشورمان نیز برخی کانال‌های غربگرا با استناد به همین امضاهای اندک مجازی و در برخی موارد، ساختگی یک سایت اینترنتی، بدون اشاره به جمعیت هفت‌میلیونی لبنان، آرزوهای وطن‌فروشانه خود را در این حرکت مجازی دیده و درخواست‌ مستعمره شدن لبنان را با ذوق‌زدگی منتشر کرده‌اند. در همین حال، خبرگزاری آمریکایی «آسوشيتدپرس» نوشت: «انگار مكرون فراموش كرده كه ديگر لبنان تحت‌الحمایه فرانسه نيست. منتقدان وي رفتار او را نواستعمارگري فرانسه در قبال لبنان مي‌دانند و اظهار مي‌كنند، مكرون مي‌خواهد توجه افكار عمومي را از انبوه مشكلات فرانسه، منحرف كند. فرانسه در لبنان شبكه‌اي از مدارس و ... داشته و روابطی نزديک با افراد در قدرت دارد که بعضي از آن‌ها متهم به ايجاد بحران‌هاي سياسي و اقتصادي در لبنان هستند. طوماري در فضاي مجازي پخش شده كه لبنان براي ده سال آينده زير نظر فرانسه قرار گيرد؛ اما تاكنون حتي نتوانسته ۷۵ هزار امضاي حداقلي موردنیاز در ميان بيش از ۷ ميليون لبناني را جمع كند.»

▼ اخبار

با پیمان‌شکنان دوباره پیمان ببندیم!

صادق زیباکلام، فعال اصلاح‌طلب در گفتگو با روزنامه آرمان گفته است: «بنده در گذشته معتقد بودم بین ایران و آمریکا بحران ایجاد شده است. این در حالی است که مدت‌هاست به این نتیجه رسیده‌ام که باید به جای کلمه بحران از باتلاق استفاده کنم... معتقدم تنها راهی که می‌تواند ایران و آمریکا را از این باتلاق نجات دهد به تعبیر من، برجام 99 است». وی ادامه می‌دهد: «ما باید به دنبال برجام دیگری با آمریکا باشیم. برجام قبلی توسط آقای روحانی امضا شد که با مخالفت تندروها مواجه بود». این تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه می‌گوید: «پیروزی ترامپ یا بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در رابطه کلی ایران و آمریکا تغییری ایجاد نمی‌کند. از سال 57 که در ایران انقلاب شده، تاکنون چه رؤسای جمهوری آمریکا جمهوری‌خواه بودند، چه دموکرات،‌ رابطه ایران و آمریکا تغییری نکرده و ستیز و دشمنی ایران با آمریکا همچنان ادامه پیدا کرده است!». زیباکلام در حالی ناکامی برجام را محصول تیغ و تیشه‌هایی می‌داند که تندروهای داخلی بر سر راه آن انداخته‌اند؛ اما باید متذکر شد که برجام تنها پیمانی نبوده که ترامپ از آن خارج شده است؛ پیمان تجاری اقیانوس آرام، توافق پاریس، سازمان یونسکو، پیمان مهاجرتی سازمان ملل، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی ازجمله این موارد است. جالب این که زیباکلام در میانه مصاحبه خود با نقض صحبت‌هایش، از توطئه‌های آمریکا نیز سخن گفته و می‌گوید: «چند ماه پس از انقلاب، مقامات آمریکایی در دیدار با مهندس بازرگان، دکتر ‌چمران و دکتر یزدی در الجزیره رسماً اعلام کردند ما جمهوری اسلامی را به رسمیت می‌شناسیم و به انقلاب ایران احترام می‌گذاریم؛ اما مسئله این بود که آمریکایی‌ها دروغ می‌گفتند و به‌رغم اینکه عنوان می‌کردند با جمهوری اسلامی دشمنی ندارند، اما مرتب علیه جمهوری اسلامی توطئه می‌کردند.»

ادعای حمله هکری نخبه‌های ایرانی به آمریکا

پلیس فدرال آمریکا طی هفته گذشته مدعی شده گروهی از هکرهای ایرانی به نهادهای دولتی و بخش خصوصی آمریکا حمله کرده‌اند. به گزارش سایت خبری زد‌ دی ‌نت، «اف‌بی‌آی در گزارش خود اشاره‌ای به نام این گروه هکری نکرده ولی مدعی شده این افراد وابسته به یک گروه بزرگ‌تر هستند که با اسامی همچون بچه روباه یا انگل شناخته شده هستند. هکرهای یادشده با بهره‌گیری از آسیب‌های امنیتی تازه افشا شده تجهیزات مختلف شبکه‌ای، به رایانه‌های هدف نفوذ می‌کنند. آن‌ها این کار را به‌سرعت انجام می‌دهند تا شرکت‌های هدف فرصت نصب وصله‌های نرم‌افزاری به‌روزرسان را پیدا نکنند. این هکرها بعد از نفوذ به وسایل و سخت‌افزارهای هدف، بر روی آن‌ها بدافزارهایی نصب می‌کنند که نفوذ دائمی و دسترسی به اطلاعات هدف را ممکن می‌کند. بررسی‌های مؤسسات امنیتی کلیراسکای و دراگوس نشان می‌دهد این روش از تابستان سال ۲۰۱۹ مورد استفاده هکرهای ایرانی بوده است.»

زمین سوخته در انتظار دولت بعد!

حاجی دلیگانی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس می‌گوید: «طرح گشایش اقتصادی دولت درواقع به نوعی قرض گرفتن از جامعه است. آقای روحانی بنا دارد برای دولت بعدی زمین سوخته تحویل دهد چراکه این طرح در حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای دولت درآمد دارد که دولت بعد باید این مبلغ را علاوه بر سود سررسید آن، در سال‌های آینده پرداخت کند. این‌ها پیش‌خور کردن منابع کشور است که هر دولتی بعداً بیاید نمی‌تواند تا چندین سال این پیش‌خور کردن‌های دولت فعلی را جبران کند. این پیشنهاد باید به‌عنوان لایحه به مجلس ارائه شود؛ اینکه چنین پیشنهادی در جلسه شورای اقتصادی سران قوا مصوب شود، کار صحیحی نیست.» عرضه اوراق قرضه اسلامی هرچند امری رایج در تمامی دولت‌های جمهوری اسلامی بوده است؛ اما منطق حکومت‌داری ایجاب می‌کند که این قرضه‌ها در دوره مدیریت هر فرد تعیین تکلیف شود، نه این‌که مسئولی برای جبران کسری بودجه‌ای خود از مردم قرض کند و مسئول بعدی تاوان آن را بپردازد. با وجود زمان یک‌ساله باقی‌مانده از دولت کنونی، اگر قرار بر عرضه چنین اوراقی به مردم است، باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی صورت گیرد که تسویه آن نیز در همین مدت یک‌ساله انجام شود.

▼ اخبار کوتاه

ادامه جنگ شهري در آمريكا/ «ديلي ميل» نوشت: «اعتراضات در پورتلند اورگن به شب هفتاد و سوم رسيد و پليس با معترضان درگير شد؛ همچنين يك ايستگاه پليس نيز آتش گرفت. در ايالت كلرادو و سياتل در ايالت واشنگتن نيز طرفداران پليس آمريكا و گروه‌های دسته راستي به معترضان حمله كردند و با آن‌ها درگير شدند. امروز همچنين درگيري شديدي بين پليس آمريكا با معترضاني كه به‌طور مسالمت‌آميز در سالگرد مرگ «مايكل براون» جوان سياه‌پوست تجمع کرده بودند در «فرگوسن» و «فونيكس» درگرفت. در شيكاگو نيز آخر هفته جنگ ديگري ثبت شد و بر اثر ٣٥ بار تيراندازي، سه نفر كشته شدند. روز گذشته در پايتخت آمريكا هم براثر تيراندازي، يك نفر كشته و بیست‌ویک نفر زخمي شدند.»

پیغام شورای نگهبان در مورد انتخابات ۱۴۰۰/ کدخدایی در خصوص اعلام برخی از اسامی برای ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، گفت: «شورای نگهبان هنوز درگیر انتخابات نشده است و در این زمینه ورود نکرده و اقدامی نیز نکرده است. از جهات قانونی افراد می‌توانند در هر زمان ثبت‌نام کنند، اما می‌توان توصیه کرد افرادی که در گذشته ردصلاحیت شده‌اند، دیگر ثبت‌نام نکنند.»

باند بزرگ پول‌شویی از هم پاشید/ فرمانده پلیس فرودگاه‌ها خبر داد: «۱۳ نفر از باند بزرگ پول‌شویی، با بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان کلاه‌برداری و ۳۰ هزار شاکی دستگیر شدند. این شبکه به اسم افراد بی‌خانمان، معتاد و نیازمند، دسته‌چک گرفته و با استفاده از پروانه‌های کسب، وام‌های کلان می‌گرفت.»

جریمه ۱۲ میلیاردی شرکت‌های لبنی گران‌فروش/ سخنگوی تعزیرات اعلام کرد؛ لبنیات پاژن ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون، لبنیات چوپان ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون، لبنیات می‌ماست یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون، لبنیات پگاه ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون و لبنیات سحر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بدلیل گرانی‌های بی‌ضابطه اخیر جریمه شده‌اند که حدود 4 میلیارد تومان از این جریمه‌ها وصول شده است.

تعویق کنکور در دقیقه نود!/ درحالی‌که حدود دو هفته به زمان اعلامی برای برگزاری آزمون سراسری زمان باقی است، وزارت علوم از درخواست تعویق یک‌ماهه آن به ستاد ملی مبارزه با کرونا خبر می‌دهد. وزیر بهداشت نیز در همین زمینه می‌گوید: «اگر اجرای کامل دستورالعمل‌های بهداشتی ممکن نباشد، آزمون سراسری به تعویق بیفتد. پیشنهاد تعویق یک‌ماهه کنکور سراسری در ستاد ملی کرونا مطرح می‌شود.»

احکام سیاسی (سؤال 17): منظور از حریم خصوصی که ورود در آن بدون اذن افراد جایز نیست، کدام است؟ پاسخ: مراد از حریم خصوصی، مجموعه­ای از گفتار، کردار و زندگی شخصی افراد است که آن را در یک چهاردیواری محصور قرار می­دهند و راضی به ورود دیگران در این حیطه نیستند، جز به اذن و اجازه خود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات