صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۲۴۰۳۱

کفش آهنی جریان تحریف

افول آمریکا یک واقعیت است و نیاز به اثبات ندارد، حتی آمریکایی‌ها خودشان هم می‌گویند[...]

یادداشت: افول آمریکا یک واقعیت است و نیاز به اثبات ندارد، حتی آمریکایی‌ها خودشان هم می‌گویند که در حوزه‌های مختلف، روند آمریکا، روند افت قدرت است. بااین‌حال آمریکا تلاش می‌کند ایران را وجه‌المصالحه نجات خود قرار دهد و با طرح‌های مختلف فشار حداکثری و میز مذاکره به دنبال رهایی از فشارهای درونی و بیرونی است.

گزاره‌های خبری: آمریکا برای عبور از مشکلات در سال‌های اخیر به اقداماتی متوسل شد و در داخل پاسخ‌هایی هم داده شد که عبارت‌اند از: 1- فشار حداکثری: پمپئو گفت ما به دنبال تشدید تحریم‌ها در حوزه‌های مختلف هستیم و ایرانی‌ها اگر می‌خواهند فشارها برداشته شود، در ۱۲ مورد باید اقداماتی را انجام دهند. وقتی شما آن ۱۲ مورد را نگاه می‌کنید، می‌بینید که باید استقلال، عزت، هویت، توانمندی‌ها و ابزار دفاع و ... را به آمریکایی‌ها تقدیم کنیم تا گوشه‌ای از تحریم‌ها را بردارند. 2- دام  مذاکره: نگاه آمریکایی‌ها این است تا به آنچه در طی این ۴۱ سال گذشته نتوانسته‌اند برسند، با مذاکره برسند که آن‌هم متوقف کردن حرکت ملت ایران، گرفتن هویت دینی ملت ایران و ... است. چون وقتی آمریکایی‌ها کشوری را تحت‌فشار و تحریم وادار به مذاکره می‌کنند، یعنی باید پای میز مذاکره خواسته‌های آن‌ها را بپذیرید. 3- اعتماد به مذاکره : نگاهی در کشور وجود داشت که می‌گفت با مذاکره می‌توانیم سرمایه کشورهای غربی را وارد کشور کنیم و به رشد اقتصادی ۸ درصد برسیم. بعد از مدتی دیدیم که هیچ اتفاقی که نیفتاد، تحریم‌ها هم تشدید شد.

نکته‌های راهبردی: اثرات زیان‌بار مذاکره در برجام هنوز برای برخی‌ها مایه عبرت نشده است و با تحریف دستاوردهای مذاکره به دنبال برجام‌های بعدی هستند: 1- جریان تحریف برای انتخابات آمریکا کفش آهنی پوشیده است و این‌گونه فکر می‌کنند که منتظر انتخابات آمریکا باشیم تا اگر دموکرات‌ها بیایند، ما می‌توانیم به میز مذاکره برگردیم، چون آمریکا هم به برجام باز خواهد گشت. این مانند همان داستانی است که پس از خروج آمریکا از برجام گفته شد ما برجام را با کشورهای اروپایی دنبال می‌کنیم و پس از مدتی هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد. 2- بخشی از این‌ها کسانی هستند که از ابتدا این موضوع را به‌عنوان یک راه‌حل اساسی مطرح کردند و نمی‌خواهند بپذیرند که تحلیلشان تحلیل اشتباهی بوده و می‌خواهند بگویند راهی به‌جز مذاکره با آمریکا نداریم. 3- همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند؛ اگر تحریف شکست بخورد،تحریم‌ها قطعاً برطرف می‌شود. باید به این نکته توجه داشت، آنچه می‌تواند بر تحریف‌های مذاکرات سابق غلبه کند، بحث روشنگری و تبیین است و در این شرایط راهکار شکست سد تحریف، نگاه نافذ تبیین است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات