صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۲۴۰۷۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۲۵ مرداد‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) روز مباهله، روزی است که پیامبر مکرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه می‌آورد. هیچ سابقه نداشته است که در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، پیغمبر دست عزیزان خود، فرزندان خود و دختر خود و امیرالمؤمنین را - که برادر و جانشین خود هست- بگیرد و بیاورد وسط میدان؛ استثنائی بودن روز مباهله به این شکل است. (۱۳۸۸/۰۹/۲۲)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز             

فرصتی برای هجمه به حزب‌الله

انفجار بیروت یکی از بزرگ‌ترین انفجارات تاریخ به شمار می‌رود که خسارت‌های فراوانی را بر اقتصاد، تجارت و معیشت مردم لبنان وارد کرده است. با این وضعیت و با لحاظ چنین خسارت‌هایی در این زمینه، اما از همان لحظات اولیه پس از وقوع حادثه، بسیاری از کارشناسان سیاسی بر این باور بودند که تحولات و پیامدهای امنیتی و سیاسی پس از این انفجار نیز از حیث اهمیت، به یکی از مهم­ترین رخدادهای اخیر منطقه تبدیل خواهد شد.

1-با فاصله کوتاهی پس از این رویداد، همین حالت نیز تحقق پیدا کرد و در طی یک دوره بسیار کوتاه برخی وقایع سیاسی صورت گرفت که همه توجهات را به سمت خودش جلب کرد و البته رخدادهایی که احتمال وقوع آن در روزهای آینده می‌رود. نقطه کانونی خط غربی، عبری و عربی در دوره اخیر نیز بر مقابله و متهم‌سازی مقاومت لبنان و خاصه خلع سلاح حزب‌الله لبنان متمرکز شده است. 2- آن‌قدر سلسله‌ای از فشارها و اقدامات به‌طور ویژه و از حیث رسانه‌ای پرشدت ظهور پیدا کرد که برخی از کارشناسان این مقدار اقدامات تبلیغاتی هماهنگ شده علیه مقاومت لبنان را به اصل شکل‌گیری انفجار بیروت ارتباط دادند و مدعی شدند این بسته‌های فشارهای سیاسی و رسانه‌ای، سناریوی تعمدی بودن حادثه انفجار بندر بیروت را تقویت می‌کند. 3- فعلاً نمی‌توان درباره علت قطعی حادثه اظهارنظر کرد، چون هنوز بررسی­های گروه تحقیق در لبنان به انتها نرسیده، اما سخن اصلی در آن است که خط عملیات روانی پس از انفجار بیروت نشانه آن است که این جریان مخالف مقاومت، بر روی خلع سلاح مقاومت لبنان و یا لااقل قرار دادن حزب‌الله در یک موقعیت ضعیف از حیث امنیتی- نظامی و شکننده از جهت اجتماعی، حساب ویژه باز کرده‌اند؛ از خطی که جریان 14 مارس به همراه شرکای خارجی خود در لبنان بروز دادند و سلسله‌ای از آشوب­ها را تدارک دیدند، می­توان به همین واقعیت پی برد.

نکته نهایی: سخنرانی دیروز سید حسن نصرالله جدای از برخی نکات مهمی که در بر داشت، بیش از آن نشانه اعتمادبه‌نفس حزب‌الله و نهادینه شدن جریان مقاومت در محیط اجتماعی و سیاسی منطقه و خاصه لبنان بود. نکته محوری که اقتدار و اعتمادبه‌نفس حزب‌الله را نشان می‌دهد این بخش از سخنان سید مقاومت بود که بیان داشت؛ «اسرائیل به‌خوبی می‌داند که حزب‌الله به شهادت نیروی خود واکنش نشان خواهد داد؛ امشب دوست دارم بگویم که این پاسخ همچنان پابرجاست و مسئله، مسئله وقت است و آن‌ها باید منتظر پاسخ مقاومت باشند». (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                         

خیانت و خباثت بن زاید

مسئله فلسطین یکی از مهم‌ترین مسائل ۱۰۰ سال اخیر جهان اسلام است. در طول این دوران تلاش زیادی البته آمیخته با ناکامی برای سامان دادن آن صورت گرفته است؛ اما نقطه ثقل و مشترک همه ناکامی‌ها به راه‌حل‌های پیشنهادی که فاقد منافع ملت فلسطین و توجیه‌کننده اشغالگری رژیم صهیونیستی بوده، برمی‌گردد.

گزاره خبری: رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی اعلام کرد که توافق صلح بین محمد بن زاید و بنیامین نتانیاهو برای عادی‌سازی روابط صورت گرفته است. اسرائیل و امارات در جهت آغاز یک برنامه راهبردی برای خاورمیانه و توسعه همکاری‌های دیپلماتیک، تجاری و امنیتی، به آمریکا ملحق خواهند شد. همچنین رسانه‌های صهیونیستی از سفر قریب‌الوقوع «یوسی کوهین» رئيس موساد به امارات برای بررسی جزئیات توافق صلح بین ابوظبی و تل‌آویو، خبر دادند.

گزاره‌های تحلیلی: گردانندگان کنونی کاخ سفید تا پیش از این تلاش داشتند از طریق طرح معامله قرن، مسئله اصلی رژیم صهیونیستی (بحران مشروعیت و هویت) را حل‌وفصل کنند. این طرح به دلیل چشم بستن بر روی حقوق ملت فلسطین و ماهیت یک‌جانبه‌گرای آن، هیچ‌گاه ارزش راهبردی پیدا نکرد و تبدیل به یکی از نقاط تاریک سیاست خارجی ترامپ گردید. حال طرح روابط امارات با رژیم صهیونیستی که نسخه تعدیل یافته معامله قرن است، با تأکید بر منافع سه بازیگر آن، با اهداف زیر رونمایی شده است: ۱- امارات چند سالی است به دنبال کسب پرستیژ بین‌المللی بوده و به دلیل ضعف در عمق راهبردی، تمام تمرکز خود را بر پول‌های بادآورده و تکیه بر قدرت‌های فرامنطقه‌ای برای توسعه‌طلبی در منطقه گذاشته است. امارات بی‌نیاز از منافع مالی این توافق، صرفاً با مشارکت در این ابتکار می‌خواهد بخشی از راه‌حل مسئله فلسطین تعریف شود تا از این طریق جایگاه خود را به عنوان یک بازیگر فعال و تعیین‌کننده در منطقه ارتقاء دهد. ۲- این توافق که با طراحی تیم امنیت ملی ترامپ صورت گرفته قرار است تا یک نماد موفقیت‌آمیز از سیاست خارجی آمریکا بسازد. ترامپ با این هدف که این توافق می‌تواند بر محبوبیت وی در داخل افزوده، دولت وی را کارا نشان داده، فضای افکار عمومی را در داخل آمریکا جلب نموده و نهایتاً صندوق رأی را برایش پر کند، از آن رونمایی کرده است ۳- این توافق با هدف سامان دادن به اوضاع بی‌ثبات داخلی رژیم صهیونیستی، خصوصاً حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو و همچنین باز کردن فضای تنفسی برای آن رژیم در شرایط خفگی راهبردی، ایجاد شده است. مضاف بر اینکه می‌خواهد به آن رژیم جعلی مشروعیت بین‌المللی داده و بستر را برای عادی‌سازی روابط اعراب با آن فراهم نماید. (نویسنده: احمد بنافی)

▼ خط تحریف‌                         

وعده‌های سرخرمن!

جریان تحریف به دنبال آن است که با ابزار مذاکره، کشور را مجدداً معطل وعده‌های سرخرمن آمریکا نگه دارد. روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان «ماجرای میانجیگری آلمان چیست؟» نوشت: پیشنهادات (کاهش توان موشکی) و رعایت حقوق بشر و کاهش دخالت در منطقه است که از سوی آلمان ارائه شد. این امر ممکن است بهانه‌ای به دست سه کشور اروپایی دهد. اتحادیه اروپا اگر اینستکس را هم راه‌اندازی کند، ایران باید تعهداتی را انجام دهد. ما نمی‌توانیم در نقطه صفر باقی بمانیم». «سعید حجاریان» در روزهای گذشته، در اظهارنظری مشابه گفته بود: «در الگوی مذاکره با خارج، ابتدا باید پذیرفت بر نفس مذاکره ایرادی مترتب نیست، چه با جمهوری‌خواهان چه با دموکرات‌ها». این عده تأکید دارند که وضع اقتصادی اسفناک است و برای خروج از این وضعیت، چاره‌ای جز مذاکره با آمریکا نیست! کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی بارها تأکید کرده‌اند که تحریم‌ها حداکثر ۲۰ الی ۳۰ درصد در ایجاد وضع موجود اقتصادی سهیم است و ۷۰ الی ۸۰ درصد علت وضع موجود، سوء مدیریت در حوزه اجرایی است. دلار ۲۵ هزارتومانی و پراید ۹۰ میلیونی و سکه ۱۱ میلیونی و افزایش ۶ برابری قیمت مسکن همگی میوه‌های برجام است و نشان‌دهنده آن است که مذاکره با آمریکا هیچ‌گاه به فتح الفتوح اقتصادی ختم نشده و بلکه به کوچک شدن سفره مردم منتهی می‌شود.

▼ اخبار

چرا قطعنامه آمریکا رأی نیاورد؟

خبرنگار سی‌بی‌اس در سازمان ملل گزارش داد؛ قطعنامه آمریکا با ۱۱ رأی ممتنع، ۲ رأی موافق و ۲ رأی مخالف به تصویب نرسید. موافق، آمریکا و دومینیکن؛ مخالف، چین و روسیه؛ ممتنع، بلژیک، استونی، فرانسه، آلمان، اندونزی، نیجر، سنت ویسنت، آفریقای جنوبی، تونس، بریتانیا و ایرلند شمالی و ویتنام. روسیه در بیانیه خود آورد: «ما همواره با تلاش‌ها با تحمیل تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران از طریق شورای امنیت سازمان ملل مخالفیم. پیشنهاد آمریکا نقض آشکار ضمیمه «ب» قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که صراحت دارد تنها روش مشروع برای تجدیدنظر در تقویم زمانی مربوط به نظام فوق‌الذکر برای انتقال سلاح، تصمیم متفق‌القول کمیسیون مشترک برجام است. آمریکا با خروج عامدانه‌اش از این توافق، حق خود برای استفاده از این ابزار را از دست داد.» چین هم در بیانیه‌اش آورده است: «امروز شورای امنیت، پیش‌نویس قطعنامه آمریکا علیه ایران را رد کرد. یک‌جانبه‌گرایی از هیچ حمایتی برخوردار نیست و زورگویی شکست می‌خورد. اکثریت قاطع اعضای شورای امنیت بر این باورند که باید از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ دفاع کرده و آن‌ها را اجرا کرد. آمریکا که دیگر جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در برجام نیست، از هیچ حقی برای درخواست از شورای امنیت جهت فعال کردن مکانیسم ماشه برخوردار نیست. اگر آمریکا بر این اصرار بورزد، تلاشش محکوم به شکست است.»

شکایت از زنگنه و آخوندی به جرم «ترک فعل»

«ابوالفضل ابوترابی»، نماینده مجلس در خصوص توئیت اخیر خود مبنی بر شکایت از بیژن زنگنه و عباس آخوندی اظهار داشت: «امروز ما با پدیده‌ای به نام «ترک فعل» مواجه هستیم‌ که افراد طی آن اجازه نمی‌دهند کارهای بزرگ در مملکت انجام شود و این کارهای بزرگ در آینده مانند بهمنی بر سر مردم خراب می‌شوند و آن‌ها را نسبت به نظام و کشور بدبین خواهند کرد. یکی از این اقدامات، توقف ۶ ساله ساخت مسکن و بی‌تدبیری وزیر وقت در خصوص عدم توسعه ساخت مسکن بود که امروز مستأجران را ناراضی و نسبت به نظام هم بدبین کرده است. وزیر نفت نیز تمام اقدامات بزرگ نفتی ما که باعث می‌شد از وابستگی به نفت خام جدا شویم و به سمت فراورده آن حرکت کنیم را متوقف کرده است. صراحت وزیر نفت این بود که در ایران ساخت پالایشگاه نفتی مقرون‌به‌صرفه نیست. این دو مورد از بزرگ‌ترین ترک فعل‌های وزرای مذکور بود.»

خیریه‌ای با روابط فرقه‌ای و ضد دینی!

رسانه‌های معاند ازجمله بی‌بی‌سی، صدای آمریکا و رادیو پیام رژیم صهیونیستی به صورت ویژه به موضوع بازداشت «شارمین میمندی‌نژاد» مدیر مجموعه موسوم به «جمعیت امام علی(ع)» پرداخته و آن را محکوم کردند. میمندی نژاد و افراد تحت مدیریت او با انتخاب عنوانی خاص برای جمعیت خود، اقدامات تأمل‌برانگیزی را پیگیری می‌کردند. توهین به مقدسات و ترویج آن در میان جوانان، در قالب برگزاری کلاس‌های آموزشی، شبکه‌سازی از میان خانواده‌های کم‌بضاعت و تحریک جوانان برای عضوگیری در اغتشاشات خیابانی و موارد دیگر ازجمله اقدامات این جمعیت به‌اصطلاح خیریه! بوده است. پس از بازداشت میمندی نژاد، برخی افراد جداشده از این گروه، درباره فساد اخلاقی و نفاق در این جمعیت دست به افشاگری زدند. میمندی نژاد در مسائل سیاسی نیز اظهارات قابل‌تأملی دارد. در یکی از صوت‌های منتشرشده از جلسات، رئیس این سازمان به‌صراحت تأکید می‌کند ما باید با نامه‌نگاری به سازمان ملل، حکومت را محکوم کنیم، یا در صوتی دیگر می‌گوید: چرا ما باید از مرگ [شهادت] قاسم سلیمانی ناراحت باشیم؟ او قاتل زنان و کودکان ماست. «کبری خزعلی» رئیس شورای اجتماعی فرهنگی زنان در خصوص موارد تخلف و مجرمانه این جمعیت نوشته بود: «روابط شبه فرقه بین اعضا، مراد و مرید بازی، اختلاط بی‌حدوحصر زنان و مردان، ترویج تفکرات ضد دینی و التقاطی، توهین به اعتقادات و تمسخر مفاهیم دینی، ترغیب به بی‌بندوباری و ولنگاری نمونه‌ای از گفته‌ها و درد و دل‌های شاگردانم در خصوص جمعیت موسوم به امام علی و مؤسس آن شارمین میمندی‌نژاد است. دستگیر شدن شارمین میمندی‌نژاد و افشای آن‌سوی این چهره، باعث آرامش دانشجویان شد. تبریک به دختران دانشجویم که بالأخره تلاش و شکایت شما اثر کرد.»

▼ اخبار کوتاه

تأیید کیفیت داروی «رمدسیویر» ایرانی/ وزارت بهداشت کیفیت داروی «رمدسیویر» تولیدشده در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی را تأیید کرد. مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت اعلام کرد: «داروی رمدسیویر ایرانی برای بهبود بیماران کرونا، مراحل قانونی ثبت خود را در سازمان غذا و دارو طی می‌کند. شرکت دانش‌بنیان ایرانی آمادگی تولید انبوه دارو را پس از تأیید دارو در سازمان غذا و دارو دارد.»

شور و شعور حسینی را در هم آمیزیم/ نامه وزیر بهداشت به ملت ایران: «می‌خواهیم آن‌گونه که رهبر فرزانه‌مان فرمودند، با رعایت صددرصد شیوه‌نامه‌ها، با بزرگداشت با شکوه حماسه کربلا و عاشورا، الگویی بی‌بدیل از شور آمیخته با شعور حسینی به پا کنیم و نگذاریم هرگونه خیز احتمالی بیماری را دشمنان به حساب عزاداران محرم ثبت کنند. با رعایت شیوه‌نامه‌ها الگویی بی‌بدیل از شور آمیخته با شعور حسینی به پا کنیم.»

ترامپ برای مذاکره این بار به سراغ بشار اسد رفت/ وزیر خارجه آمریکا نامه‌نگاری مستقیم ترامپ به بشار اسد برای انجام گفت‌وگوی مستقیم درباره آزادی زندانیان آمریکایی در سوریه را تأیید کرد.

نماز میت جیسون رضاییان برای برایان هوک!/ جیسون رضاییان در مقاله‌ای برای واشنگتن‌پست نوشت: «اگرچه هیچ‌کس در دولت آمریکا این موضوع را با صدای بلند نخواهد گفت، اما تکانه‌های اخیر در بخش مربوط به ایران در کاخ سفید پذیرش ضمنی این مسئله است که سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است.»

وزارت صمت را چه کسی اداره می‌کند؟/ پس از عدم رأی اعتماد مجلس به مدرس خیابانی برای تصدی‌گری وزات صمت، حال این وزارتخانه نه وزیر دارد و نه سرپرست و مشخص نیست امورات جاری در این وزارتخانه این روزها چگونه می‌گذرد. شاید دولت می‌خواهد بلاتکلیفی وزارت صنعت را به گردن مجلس بی اندازد. باید این نکته را مدنظر قرار داد که رئیس‌جمهور می‌توانست در این سه ماه قانونی گزینه‌های خود را به مجلس معرفی و در نهایت وضعیت سکانداری وزارت صنعت را مشخص کند؛ اما در نهایت همان 22 مردادماه که مهلت سه ماه به اتمام رسید، مدرس خیابانی را برای کسب رأی اعتماد راهی مجلس کرد.

اطلاعات ۶۰۰ شرکت‌ دولتی در بودجه نیست/ زنگنه، عضو کمیسیون بودجه مجلس خبر داد: «دولت می‌گوید ۳۸۰ شرکت دارد؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۹۸۰ شرکت دولتی وجود دارد. حفره‌های قانونی برای شرکت‌های دولتی این امکان را فراهم کرده که اطلاعات ندهند.»

احکام سیاسی (سؤال ۱۹): حکم نقل‌قول از افراد در تحلیل سیاسی چنانچه راضی به نقل‌قول خود نباشند، چیست؟ پاسخ: با ذکر منبع مانعی ندارد؛ مگر آن‌که مفسده­ای داشته باشد و یا موجب خسارت به فرد شود که در این صورت نباید بدون اجازه او، نقل‌قول شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات