صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۲۴۰۹۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۲۶ مرداد‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): وقتى‌که اسلام به فتوحاتى رسید و مرز اسلام از لحاظ جغرافیایى وسعت یافت، متأسّفانه به موازات این وسعت، عمق فکر اسلامی پیش نرفت. اسلام را قبول کردند، امّا نه مسلمان شدن مانند ابوذر. (کتاب دو امام مجاهد) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز               

دستگاه قضا ورود کند!

محاکمه یکی از متهمان اقتصادی پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان در اواخر هفته گذشته بهانه‌ای شد تا بار دیگر رسانه‌های گوناگون هرکدام از منظر خود به مسئله ورود پول‌های مشکوک و اصطلاحاً کثیف به سینما بپردازند. ماجرایی که 5 سال است با ورود چنین سرمایه‌ای به سریال شهرزاد خبرساز شد و به دنبال آن حواشی فراوانی در سال گذشته ایجاد شد که اوج آن امضای برخی از سینماگران در پای نامه آزادی یکی از این متهمان از زندان بود. حجم خبر و تحلیلی که دراین‌باره رپرتاژ می‌شود، واجد نکاتی از حیث سلامت روانی شهروندان و پیوند دادن آن به جریان تحریف است که از باب طرح مقدماتی به آن می‌پردازیم.

نکات تحلیلی: 1- طرح بحث در زمینه ورود پول‌های کثیف به سینما و شبکه خانگی که منجر به شفافیت شود، خوب است؛ اما آنچه مایه نگرانی است فشار روانی و ناامیدی است که بر روح مردم و پیگیری‌کنندگان این موضوع در این شرایط اقتصادی چنگ می‌زند و تصویری مغشوش از کلیت امور فرهنگی و مدیریتی آن در کشور ارائه می‌دهد؛ درحالی‌که هنوز صحت‌وسقم بسیاری از این اخبار و تحلیل‌ها مشخص و قطعی نیست. 2- این بحث ابعاد مختلفی به لحاظ فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی دارد؛ اما آنچه در این سطور به دنبال طرح آن هستیم، ناامنی روانی و تهدیدی است که از این زاویه در جامعه ایجاد می‌شود. به‌راستی این اخبار منفی سرشار از دزدی،‌ اختلاس، زد و بند، ‌ارتشاء و ... با اذهان مردم چه می‌کند؟ کدام‌یک از روایت‌ها واقعیت دارد؟ چه کسی مسئولیت نظارت بر این امور را بر عهده دارد؟ وزارت ارشاد و مسئولان سینمایی کجایند؟ چرا برخی تهیه‌کننده‌ها و کارگردان‌های بزرگ سینمای کشور که قرار است فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی را با برداشت‌ها و پلان‌های کلوزآپ و بسته خود به جوانان این مرزوبوم یاد دهند، ‌امروز همدیگر را متهم می‌کنند؟ آیا نباید تا مشخص شدن واقعیت از سیاست‌ رسانه‌ای درستی تبعیت کرد که این تبعات را نداشته باشد؟

نکته پایانی: به نظر می‌رسد در راستای دفاع از حقوق عامه که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، باید مدعی‌العموم ورودی دقیق‌تر، ‌سریع‌تر و جدی‌تر داشته باشد تا به هر بهانه‌ای سفره این عقده‌گشایی‌ها، اتهام‌زنی‌ها و فرار از پاسخگویی‌ها باز نشود. باوجود تلاش نستوهانه و عزم قوه قضائیه در ماه‌های اخیر، گاهی طولانی شدن دادرسی‌ها و مفتوح بودن برخی پرونده‌ها، آفتی است که مطلوب نظر جریان تحریف در راستای فضاسازی و القاء ناکارآمدی نظام اسلامی است. باید مراقب و حساس این آدرس غلط دادن و تحریف واقعیت نگاه انقلابی به حوزه فرهنگ و سینما بود که جمع زیادی در آن متعهدانه فعالیت می‌کنند. برای پاسداشت زحمات بخش اصیل و متعهد سینما باید دستگاه قضا ورود کند! (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز              

ضعف قدرتی که روزبه‌روز آشکارتر می‌شود

جدای از اقدامات تقابلی و مستقیم آمریکا علیه کشورمان، چندین سال است که این تقابل و ضدیت در عرصه بین‌المللی و با استفاده ابزاری ایالات‌متحده از نهادهای بین‌المللی نیز دنبال می‌شود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سازمان ملل و به‌خصوص شورای امنیت، صندوق بین‌المللی پول و... ابزار آمریکا در فشار بر حریفان بکار گرفته می‌شود. درواقع ساختار این نهادها به‌گونه‌ای است که تاکنون این امکان را به آمریکا می‌داد؛ ازاین‌رو، عدم توانایی آمریکا در اعمال مجدد تحریم‌های تسلیحاتی از طریق سازمان ملل علیه ایران، نشان دیگری از افول موریانه‌وار قدرت آمریکاست.

گزاره‌های خبری:

روزنامه انگلیسی «گاردین» در گزارشی به رأی‌گیری روز گذشته در شورای امنیت درباره قطعنامه بازبینی شده واشنگتن علیه ایران اشاره کرد و نوشت: «ایالات‌متحده متحمل شکست تحقیرآمیزی در سازمان ملل شد؛ زیرا طرح پیشنهادی این کشور برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در رأی‌گیری شورای امنیت، تنها حمایت جمهوری دومینیکن را جلب کرد». «گاردین» نیز آورد: «حجم شکست روز جمعه واشنگتن در شورای امنیت، تأییدی بر انزوای آمریکا در عرصه جهانی بود». «کریس مورفی» سناتور آمریکایی هم توئیت زد: «این یک شکست نبود، بلکه یک فضاحت بود. از 15 عضو شورای امنیت، تنها جمهوری دومینیک همراه ما رأی داد. در شورای امنیت شکست نخوردیم، تار و مار شدیم. این نشان‌دهنده آن است که آمریکا تا چه اندازه‌ای ضعیف شده و بقیه جهان چگونه راهبرد ترامپ در قبال ایران را فاجعه‌بار می‌بینند.»

گزاره تحلیلی: نزدیک به چهار سال است که دونالد ترامپ سیاست فشار حداکثری علیه ایران را با هدف کشاندن ایران پای میز مذاکره (بخوانید: گرفتن امتیازهای بیشتر از ایران) به کار برده است. حال این سیاست قلدرمآبانه، تبدیل به شکست حداکثری برای آمریکا شده است. رأی نیاوردن قطعنامه ضد ایرانی در شورای امنیت و عدم همراهی بی‌سابقه کشورهای مطرح این شورا با قطعنامه پیشنهادی آمریکا، نیز گویای این نکته است که دیگر دولت‌ها از اقدامات آمریکا در زیرپا گذاشتن قوانین بین‌الملل حمایت نمی‌کنند و این نشانه آشکار افول ابرقدرتی است که روزی همگان جلویش سر تعظیم فرود می‌آوردند. (نویسنده: اکبر معصومی)

▼ خط تحریف‌               

آنچه موجب کاهش مشارکت مردمی شد!

عباس عبدی عضو فعال اردوگاه اصلاح‌طلبی در روزنامه اعتماد، از وجود تعارض ساختاری در کشور نوشت و مدعی شد: «مردم ديگر حاضر به ورود در اين بازي تكراري و ترجيح يكي بر ديگري از ميان نامزدهاي تأیید شده بسيار محدود نيستند. حتي اگر مردم هم حاضر به اين كار شوند، نتيجه، همين وضعيت تأسف‌باری است كه پس از انتخابات سال ۹۶ مي‌بينيم. بنابراين اگر به‌جای انتخابات غير راهگشای سال بعد، نهاد نخست‌وزيري را در قانون زنده كنند، خيلي بهتر است. حداقل رئیس‌جمهور منتخب و دولت او 4 يا 8 سال روي دست ساختار نمي‌ماند؛ به‌نحوی‌که نه مي‌توانند آن را قورت دهند و نه مي‌توانند آن را بالا بياورند.» خط تحریف در تلاش است تا انتخابات در کشور را صوری و غیر مردم‌سالار توصیف کرده و نظارت شورای نگهبان را عامل این محدودیت معرفی نماید و این‌گونه القاء کند که مردم دیگر حاضر به شرکت در انتخابات صوری و انتخاب رئیس‌جمهور بدون قدرت نیستند! اما واقعیت آن است که آنچه موجب کاهش مشارکت مردمی در انتخابات شده، ناکارآمدی دولتی است که با حمایت اصلاح‌طلبان به قدرت رسیده است؛ وگرنه در طول 40 سال گذشته، همواره این سرزمین رئیس‌جمهورش را با رأی و خواست مردم انتخاب کرده است؛ رئیس‌جمهوری که به نفر دوم کشور بوده و بر اساس قانون اساسی از اختیارات لازم برخوردار است.

▼ اخبار

خیانت تاریخی بر ضد آرمان قدس

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با محکومیت شدید توافق عادی‌سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی، این اقدام را خطایی راهبردی، حماقتی تاریخی و خنجری زهرآگین بر پیکر امت اسلامی توصیف و تأکید کرد: «این اقدام نه‌تنها منافع رژیم صهیونیستی را تأمین نخواهد کرد، بلکه با باطل سازی رؤیای خاورمیانه جدید، آینده‌ای خطرناک را در انتظار امریکا و حامیان توافقنامه قرار خواهد داد.» در بخشی از این بیانیه آمده است: «توافق ننگین عادی‌سازی روابط بین امارات متحده عربی و دولت جعلی صهیونیستی که با طراحی و راهبری رژیم تروریستی و ضد بشری آمریکا علنی شده است، از بزرگ‌ترین خیانت‌های تاریخی ضد آرمان قدس به شمار می‌رود که خنجری زهرآگین بر پیکر امت اسلامی به‌ویژه مقاومت و حقانیت ملت مظلوم مسلمان فلسطین وارد کرده است.» این بیانیه می‌افزاید: «این اقدام خائنانه اهداف چندگانه‌ای ازجمله مشروعیت بخشی به رژیم جعلی صهیونیستی، تضعیف جبهه مقاومت فلسطینی، فراموشی مسئله قدس و فلسطین و بسترسازی برای اجرای پروژه معامله قرن و خاورمیانه جدید و ایجاد شرایط برای همه‌گیرسازی رابطه جهان عرب با اشغالگران صهیونیست را دنبال می‌کند.»

اصلاح‌طلبان چندان اجازه شرکت در انتخابات را ندارند!

حکیمی‌پور، دبیرکل حزب اراده ملت در ارزیابی کلی خود از برنامه اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰، اظهار کرد: «اصلاح‌طلبان می‌خواهند که در انتخابات حضور داشته باشند و فعالیت کنند، اما گویا چندان اجازه‌ای به آنان داده نمی‌شود. ما معتقدیم که چون نظام انتخاباتی و حزبی ما با هم عجین نشده است، انتخابات آن شور و انگیزه‌ای را که باید، در مردم ایجاد نمی‌کند و اگر این روند ادامه یابد، نتایج مثبتی دربر نخواهد داشت.» این حرف‌های حکیمی پور در حالی است که سابقه حضور جریان اصلاحات در قدرت بیشتر از جریان رقیب خویش است. یکی از شگردهای این جریان در ایام انتخاباتی مظلوم‌نمایی و طرح موضوعاتی از قبیل؛ رد صلاحیت گسترده نامزدهای اصلاح‌طلبان، محرومیت اصلاح‌طلبان از حضور در انتخابات، تصمیم اصلاح‌طلبان بر عدم حضور در انتخابات و ... مطرح می‌کنند، اما درنهایت، با حضور خود در آوردگاه‌های انتخاباتی به دنبال سهم خواهی از قدرت هستند.

حاج قاسم سلیمانی: این مطلب را جایی منتشر نکنید

مادر بزرگوار حاج قاسم که از دنیا رفتند، پس از چند روز با جمعی از خبرنگاران تصمیم گرفتیم برای عرض تسلیت به روستای قنات ملک برویم. با هماهنگی قبلی، روزی که سردار هم در روستا حضور داشتند، عازم شدیم. وقتی رسیدیم ایشان را دیدیم که کنار قبر مادرشان نشسته و فاتحه می‌خوانند. بعد از سلام و احوالپرسی به ما گفت من به منزل می‌روم، شما هم فاتحه بخوانید و بیایید. بعد از قرائت فاتحه به منزل پدری ایشان رفتیم. برایمان از جایگاه و حرمت مادر صحبت کرد و گفت: این مطلبی را که می‌گویم جایی منتشر نکنید. گفت: همیشه دلم می‌خواست کف پای مادرم را ببوسم ولی نمی‌دانم چرا این توفیق نصیبم نمی‌شد. آخرین بار قبل از مرگ مادرم که اینجا آمدم، بالاخره سعادت پیدا کردم و کف پای مادرم را بوسیدم. با خودم فکر می‌کردم حتماً رفتنی‌ام که خدا توفیق داد و این حاجتم برآورده شد. سردار درحالی‌که اشک جاری شده بر گونه‌هایش را پاک می‌کرد، گفت: نمی‌دانستم دیگر این پاهای خسته را نخواهم دید تا فرصت بوسیدن داشته باشم.

له کردن یک جوان به خاطر لباس بسیج

روزی یکی از اسرا به نام فتحعلی را به‌شدت زیر شکنجه قرار دادند و من صدای ناله‌ها و جیغ و فریاد او را می‌شنیدم. من هم در راهرو استخبارات بودم و هرکسی که رد می‌شد و می‌دید لباس بسیج بر تن من است، یک لگد به شکم، سر و کمر من می‌زد و می‌رفت، آن‌هم با پوتین تاف عراقی که لبه‌اش آهن‌دار بود. من به شکنجه‌گر عراقی گفتم؛ او را نزنید. او تنها پسر خانواده‌اش است. سرباز عراقی رو به من گفت: داری از او طرفداری می‌کنی؟ الآن بهت می‌گویم. فتحعلی به‌قدری شکنجه شده بود که الآن جزو جانبازان اعصاب و روان است و یک گوشش اصلاً شنوایی ندارد. آن‌ها من را به‌جای فتحعلی شکنجه دادند تا حدی که له شدم. فتحعلی تا زمانی که باهم در اسارت به سر می‌بردیم به من می‌گفت؛ آقا سید، ببخشیدها، من باعث شدم شما به ‌جای من کتک بخوری.سیّد هادی غنی، از رزمندگان و آزادگان دوران دفاع مقدس است. او سال 64 شیمیایی شد، سال 65 اسیر و سال 69 از اسارت اردوگاه 11 تکریت آزاد شد. (سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن اسلامی را گرامی می‌داریم)

▼ اخبار کوتاه

واقعیت آمریکا!/ گوشه‌ای از واقعیت‌های جامعه آمریکایی از زبان کامالا هریس، معاون اول جو بایدن (نامزد ریاست جمهوری آمریکا): «ما دچار بحران فقر، گرسنگی، بی‌خانمانی و بیکاری هستیم. از هر ۵ کودک، ۱ کودک در ایالات‌متحده گرسنه است.» این واقعیت آمریکاست، ولی عجیب اینجاست که علی‌رغم اعتراف آمریکایی‌ها، غرب‌زده‌های داخلی همچنان در حال تلاش برای بزک کردن این کشور هستند!

سیاست کاهش جمعیت همچنان برقرار است!/ رئیس شورای اجتماعی زنان اعلام کرد: «دستورات و سیاست‌های کاهش جمعیت کمافی‌السابق برقرار است. سیاست‌های کاهش جمعیت کشور ما در هیچ جای دیگر دنیا سابقه ندارد. در حال حاضر پزشکانی که به سقط توصیه نکنند، تحت فشار قرار گرفته و در ادامه کارشان به دادگاه کشیده می‌شود. در کشور روزانه ۲ هزار سقط غیرمجاز انجام می‌شود و هیچ نظارتی در این زمینه وجود ندارد.»

روابط تاریخی رژیم صهیونیستی با امارات!/ سفیر سابق رژیم صهیونیستی در سازمان ملل گفت: «من از روابط تاریخی بین اسرائیل و امارات استقبال می‌کنم. در سال‌های اخیر و پشت پرده، با نمایندگان اماراتی دیدار داشتم و حتی برای سفری رسمی به آنجا رفتم. ما با همدیگر بر روی منافع مشترک و به‌طور عمده تهدید از جانب ایران‌ همکاری می‌کنیم.»

رمدسیویر ایرانی به بازار می‌آید/ حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: «رمدسیویر ایرانی از اول مردادماه تولید و تست‌های پایداری آغاز شد و از این هفته توزیع انبوه آن در بیمارستان‌های کشور صورت می‌گیرد و این دارو ظرف چند روز در کشور توزیع می‌شود. ظرفیت تولید آن هفته‌ای ۳۰ هزار عدد است و اگر سه شرکت تولیدکننده دیگر هم پای کار بیایند، ظرفیت تولید به ۷۰ هزار عدد خواهد رسید و نیاز داخل تأمین خواهد شد. قیمت داروی رمدسیویر وارداتی بین یک‌میلیون و ۱۰۰ تا یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار و قیمت رمدسیویر ایرانی ۶۰۰ هزار تومان است.

آخرین تصمیمات از برگزاری مراسم اربعین حسینی/ رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: «هنوز تصمیمی برای برگزاری یا عدم برگزاری اربعین گرفته نشده است اما زیرساخت‌هایی که برای بهتر برگزاری این مراسم لازم است، در حال تکمیل هستند.» حسین ذوالفقاری در تشریح ضوابط و دستورالعمل‌ها برای برگزاری عزاداری در ماه محرم نیز اظهار داشت: «امسال عزاداری باید در فضاهای باز و بدون حرکت دسته‌ها انجام شود. حرکت‌های دسته‌های عزاداری در خیابان‌ها و سطح شهر را نداریم. در مساجد یا تکیه‌هایی که امکان گردش هوا وجود ندارد و سقفشان باز نیست به‌هیچ‌عنوان هیچ مراسمی نباید برگزار شود.»

احکام سیاسی (سؤال 20): اگر تحلیلی منجر به ناامن کردن روح و روان مردم و بحرانی نشان دادن وضع موجود باشد و به تبع آن کارآمدی نظام زیر سؤال برود، حکمش چیست؟ پاسخ: جايز نیست. (مستفاد اجوبه، س 1397)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات