صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۲۴۰۹۷

دستگاه قضا ورود کند!

محاکمه یکی از متهمان اقتصادی پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان در اواخر هفته گذشته بهانه‌ای شد[...]

یادداشت: محاکمه یکی از متهمان اقتصادی پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان در اواخر هفته گذشته بهانه‌ای شد تا بار دیگر رسانه‌های گوناگون هرکدام از منظر خود به مسئله ورود پول‌های مشکوک و اصطلاحاً کثیف به سینما بپردازند. ماجرایی که 5 سال است با ورود چنین سرمایه‌ای به سریال شهرزاد خبرساز شد و به دنبال آن حواشی فراوانی در سال گذشته ایجاد شد که اوج آن امضای برخی از سینماگران در پای نامه آزادی یکی از این متهمان از زندان بود. حجم خبر و تحلیلی که دراین‌باره رپرتاژ می‌شود، واجد نکاتی از حیث سلامت روانی شهروندان و پیوند دادن آن به جریان تحریف است که از باب طرح مقدماتی به آن می‌پردازیم.

نکات تحلیلی: 1- طرح بحث در زمینه ورود پول‌های کثیف به سینما و شبکه خانگی که منجر به شفافیت شود، خوب است؛ اما آنچه مایه نگرانی است فشار روانی و ناامیدی است که بر روح مردم و پیگیری‌کنندگان این موضوع در این شرایط اقتصادی چنگ می‌زند و تصویری مغشوش از کلیت امور فرهنگی و مدیریتی آن در کشور ارائه می‌دهد؛ درحالی‌که هنوز صحت‌وسقم بسیاری از این اخبار و تحلیل‌ها مشخص و قطعی نیست. 2- این بحث ابعاد مختلفی به لحاظ فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی دارد؛ اما آنچه در این سطور به دنبال طرح آن هستیم، ناامنی روانی و تهدیدی است که از این زاویه در جامعه ایجاد می‌شود. به‌راستی این اخبار منفی سرشار از دزدی،‌ اختلاس، زد و بند، ‌ارتشاء و ... با اذهان مردم چه می‌کند؟ کدام‌یک از روایت‌ها واقعیت دارد؟ چه کسی مسئولیت نظارت بر این امور را بر عهده دارد؟ وزارت ارشاد و مسئولان سینمایی کجایند؟ چرا برخی تهیه‌کننده‌ها و کارگردان‌های بزرگ سینمای کشور که قرار است فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی را با برداشت‌ها و پلان‌های کلوزآپ و بسته خود به جوانان این مرزوبوم یاد دهند، ‌امروز همدیگر را متهم می‌کنند؟ آیا نباید تا مشخص شدن واقعیت از سیاست‌ رسانه‌ای درستی تبعیت کرد که این تبعات را نداشته باشد؟

نکته پایانی: به نظر می‌رسد در راستای دفاع از حقوق عامه که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، باید مدعی‌العموم ورودی دقیق‌تر، ‌سریع‌تر و جدی‌تر داشته باشد تا به هر بهانه‌ای سفره این عقده‌گشایی‌ها، اتهام‌زنی‌ها و فرار از پاسخگویی‌ها باز نشود. باوجود تلاش نستوهانه و عزم قوه قضائیه در ماه‌های اخیر، گاهی طولانی شدن دادرسی‌ها و مفتوح بودن برخی پرونده‌ها، آفتی است که مطلوب نظر جریان تحریف در راستای فضاسازی و القاء ناکارآمدی نظام اسلامی است. باید مراقب و حساس این آدرس غلط دادن و تحریف واقعیت نگاه انقلابی به حوزه فرهنگ و سینما بود که جمع زیادی در آن متعهدانه فعالیت می‌کنند. برای پاسداشت زحمات بخش اصیل و متعهد سینما باید دستگاه قضا ورود کند! (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات