صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۲۴۱۷۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۲۸ مرداد‌ماه

همیشه شیطان در میان جماعات اهل دین، از تحریف استفاده می‌کند و راه را عوضی نشان می‌دهد. اگر بتواند بگوید «دین را کنار بگذار»، این کار را می‌کند تا از طریق شهوات و تبلیغات مضر، ایمان دینی را از مردم بگیرد. اگر آن ممکن نشد، این کار را می‌کند که نشانه‌های دین را عوضی بگذارد. مثل این که در جاده‌ای نشانه راهنما طرفی را نشان می‌دهد، در حالی که دست خائنی آمده آن را عوض کرده. (۱۳۷۸/۰۱/۲۳) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز         

خسارات ده‌ها ميلياردي!

خبر هولناک محکوميت پرداخت جريمه چند ده ميلياردي فدراسيون فوتبال، اذهان عمومي جامعه را شوکه کرده است. در حکم فيفا آمده که فدراسيون فوتبال ايران بايد 6 ميليون و ۱۳۷ هزار يورو (بيش از 166 ميليارد تومان) بابت جدايي مارک ويلموتس مربي بلژيکي تيم ملي بپردازد. اين مربي خارجي در حالي همکاري خود با فدراسيون فوتبال ايران را در آذرماه سال گذشته قطع نمود که تنها کمتر از شش ماه از حضورش در ايران مي‌گذشت و در معدود بازي‌هايي که تعداد آن به انگشتان دو دست نمي‌رسيد، نتايج قابل‌ملاحظه کسب نکرد، به‌نحوی‌که هم‌اینک صعود تيم ملي فوتبال به جام جهاني در پرده‌اي از ابهام قرار گرفته است.

نکات تحليلي: 1- ورود گتره‌اي و بدون تدبير و برنامه‌ريزي درست و کارشناسی به عرصه جذب مربي و بازيکنان خارجي به فوتبال کشور، معضل جدي است که براي یک‌بار پرونده آن بايد مورد بررسي جدي قرار گيرد! اين اولين باري نيست که فوتبال کشورمان با چنين احکامي مواجه مي‌شود. در طول دو دهه گذشته به بهانه حرفه‌اي کردن فوتبال، ده‌ها پرونده ریزودرشت این‌چنینی در فيفا به ضرر باشگاه‌ها و فدراسيون فوتبال شکل گرفته و ميليون‌ها دلار پول از جيب ملت خارج گرديده است. متأسفانه هيچ استاندار حقوقي در کشور براي تنظيم قراردادهاي فوتبالي وجود ندارد و هر چه در طول اين سال‌ها امضا شده به ضرر کشور بوده است و بیش از 90 درصد پرونده‌های اختلافی، به محکومیت ایران و پرداخت غرامت‌های سنگین ختم شده است! 2- بررسي کارشناسي حکايت از اين حقيقت تلخ دارد که روند حضور بخش عمده‌اي از بازيکنان و مربيان خارجي دست چندم در کشور نيز روندي غیر کارشناسی و مافيايي بوده که نه‌تنها عايدي براي باشگاه‌هاي کشورمان نداشته، بلکه به خروج سرمايه‌هاي مالي کشور انجاميده است. کافي است مطالعه کارشناسي انجام شود تا معلوم گردد درصد ناچيزي از ده‌ها مربي و بازيکن خارجي که در طول اين سال‌ها وارد فوتبال ايران شده‌اند، از کيفيت لازم براي بازي در ليگ کشورمان برخوردار بوده‌اند! آماري که بدون شک بسيار نااميدکننده خواهد بود.

نکته راهبردي: به نظر می‌رسد رسيدگي به اين موضوع يکي از ضرورت‌هایی باشد که بايد مسئولان و کارشناسان امر به‌طور جد بدان ورود کرده و تصميمات قانوني قاطعی براي آن اتخاذ نمايد. دستگاه‌هاي نظارتي، امنيتي، قضايي بايد وارد اين پرونده شده و کارنامه دو دهه‌اي جذب مربيان و بازيکنان خارجي در فوتبال ايران را مورد بررسي جدي قرار داده و با متخلفين برخورد جدي نمايند. افکار عمومي از این‌که این‌گونه بیت‌المال و سرمايه‌هاي کشور به آتش کشيده مي‌شود، به‌شدت متأثر شده است! (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                       

تحریف و لاپوشانی یک خیانت

تحریف و وارونه جلوه دادن واقعیت، موضوعی است که دشمن از آن به‌عنوان ابزاری برای مقابله با جمهوری اسلامی بهره می‌برد. متأسفانه در راستای اهداف دشمنان جمهوری اسلامی، برخی از سیاسیون داخلی نیز بدون توجه به مصالح و منافع کشور، با تحریف واقعیت همواره در صدد بهره‌برداری سیاسی از موضوعات هستند.

گزاره‌های خبری: 1- روزنامه آسیا در مطلبی با عنوان «ترس از ایران، امارات و اسرائیل را به هم نزدیک کرد»، می‌نویسد: «اماراتی‌ها برای حفظ امنیت خود به‌ویژه در مقابل ایران، به دنبال افزایش وزن سیاسی خود هستند. آن‌ها فکر می‌کنند با این اقدام (رابطه با اسرائیل) می‌توانند در مقابل ایران قدرتمندتر شوند و ابزاری را در مقابل ایران در دست داشته باشند. ترس از ایران، امارات و اسرائیل را به هم نزدیک کرد.» 2- «علی مطهری»، نماینده لیست امید در مجلس دهم و کاندیدای رد صلاحیت شده مجلس یازدهم نیز در توئیتی می‌آورد: «در برقراری رابطه امارات با اسرائیل، گذشته از خیانت حکام امارات، ما نیز مقصر بوده‌ایم؛ عرب‌ها را ترسانده‌ایم و به دامان اسرائیل سوق داده‌ایم».

گزاره تحلیلی: خیانت امارات به آرمان فلسطین موضوع جدیدی نیست. این کشور سال‌هاست که در پازل دشمن و مقابل جریان مقاومت حرکت می‌کند؛ امارات در سال‌های گذشته یکی از حامیان اصلی داعش در ارسال سلاح و پول به این گروه تروریستی بود که مجری سیاست‌های امریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه به حساب می‌آمد. همچنین سفیر سابق رژیم صهیونیستی در سازمان ملل به رابطه تاریخی این رژیم با سران اماراتی اذعان کرده و می‌گوید: «در سال‌های اخیر و پشت پرده، با نمایندگان اماراتی دیدار داشتم و حتی برای سفری رسمی به آنجا رفتم». سؤال این است که چرا برخی چهره‌های سیاسی و رسانه‌های زنجیره‌ای متعلق به آنان به‌جای آنکه خائنان به آرمان فلسطین و برهم زنندگان امنیت منطقه را که طی سال‌ها مسلمانان و فلسطینی‌ها را فریب داده‌اند، محاکمه کنند، ساز ناکوک می‌زنند و به مدافع اصلی آرمان فلسطین در دنیا می‌تازند؟! آیا این به فرموده رهبر معظم انقلاب، عوض کردن جای جلاد و شهید و یا جای ظالم و مظلوم نیست؟ انتظار از چهره‌هایی که در حرف‌هایشان مدام دم از آزادی و حقوق بشر سر می‌دهند این است که اگر در مقابل یک رژیم جلاد کودک کش موضع فعالانه نمی‌گیرند، لااقل نمک روی زخم نباشند و تحریف واقعیات نکنند. مواضع افرادی که روزی بر صندلی نائب رئیسی مجلس نیز تکیه زده‌اند، نشان می‌دهد، نداشتن بصیرت سیاسی و عمق راهبردی نسبت به اهداف و آرمان‌های انقلاب حتی برای برخی مسئولین کشور نیز ممکن است عارض شود. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼ خط تحریف‌                

پروژه «دیو» و «دلبر» تا انتخابات امریکا

غرب‌گرایان داخلی در اقدامی هماهنگ شده در حال تحریف حقایق و تصویرسازی دروغین از چهره دموکرات‌های آمریکایی هستند. راهبرد چند وقت اخیر این جریان بر اساس تزریق دل‌خوشی به جامعه با خیال واهی روی کار آمدن یک دموکرات و بازگشت او به برجام و آغاز مجدد مذاکرات، طراحی و اجرایی می‌شود. رسانه‌های زنجیره‌ای نیز در خدمت این راهبرد درآمده‌ و به ستادهای انتخاباتی دموکرات‌ها در ایران تبدیل می‌شوند. به عنوان مثال، روزنامه آرمان اوایل اردیبهشت با تیتر «دموکرات‌ها برنده شوند؛ آمریکا به برجام برمی‌گردد» به استقبال دموکرات‌ها. روزنامه سازندگی در گزارش ۵ مرداد می‌آورد: «در سند ۸۰ صفحه‌ای مانیفست انتخاباتی دموکرات‌ها که توسط هیئتی ۱۵ نفره از یاران بایدن و سندرز تهیه شده است، لیبرال‌های آمریکایی تعهد کرده‌اند به برجام بازگردند و از براندازی جمهوری اسلامی ایران دست بردارند». مجله اصلاح‌طلب امید جوان نیز در شماره ۵ مرداد، تصویر جو بایدن را در جلد مجله منتشر کرد و نوشت: «رؤیای ایرانیِ آبان ۹۹؛ شکست ترامپ، تبریک تلفنی روحانی به بایدن، کاهش قیمت دلار، احیای برجام». موارد گفته شده، مشت نمونه خروار از اظهارنظرهای غرب‌گرایان داخلی در ایام اخیر است که این روزها در تلاش برای معرفی دونالد ترامپ به عنوان «دیو خطرناک» و معرفی جو بایدن به عنوان «دلبر» هستند!

▼ اخبار

حمله به زیرساخت‌های کشور را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم

بخش‌هایی از بیانیه‌ای که توسط مرکز فضای مجازی ستاد کل نیروهای مسلح در قبال حقوق بین‌الملل فضای سایبری صادر شده است، به شرح زیر است: «ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در گفتمان امنیت ملی، برای بازدارندگی و دفاع سایبری در مواجهه و مقابله با تهدیدات متنوع و متکثر فضای سایبری مأموریت دارد. تمامی سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط در کشور با توجه به واگذاری مأموریت دفاعی به نیروهای مسلح و وفق فرمان مقام معظم رهبری و فرماندهی معزز کل قوا مدظله‌العالی، می‌بایستی با ستاد کل نیروهای مسلح هماهنگی و هم‌افزایی داشته باشند و از آنجا که فضای سایبری به اذعان متخصصین امر قلمرو جدیدی در حوزه دفاعی و امنیتی است، سند پیش رو به‌عنوان «بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در قبال حقوق بین‌الملل فضای سایبری»، مفاهیم، سیاست‌های کلان و چارچوب اقدامات نیروهای مسلح در مقابله با تهدیدات متنوع و متکثر فضای سایبری را تبیین می‌کند. به باور نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، چنانچه شدت عملیات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی کشور به آستانه حمله مسلحانه متعارف ارتقاء یابد، حق دفاع مشروع برای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران محفوظ است. بدیهی است نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در صورت نقض هر یک از خط‌مشی‌ها و سیاست‌های تبیین شده، از سوی دولت، گروه یا فردی که تحت حمایت، هدایت یا کنترل دولتی باشد، این حق را برای خود قائل هستند که تهدیدات را در هر سطحی، با قدرت و پشیمان‌کننده پاسخ دهند.

ترامپ فقط به دنبال یک عکس از مذاکره بود

«حسام‌الدین آشنا»، مشاور رئیس‌جمهور در گفتگو با ماهنامه اصلاح‌طلب اندیشه پویا، گفت: «آقای روحانی می‌گفت ما با آدم‌ها مذاکره نمی‌کنیم، با دولت‌ها مذاکره می‌کنیم. به‌این‌ترتیب، وقتی آقای مکرون در نیویورک پیشنهاد مشخصی برای انجام مذاکره سه‌جانبه داد، آقای روحانی آن را رد نکرد. مذاکرات آقای روحانی با آقای مکرون تا آنجا پیش رفت که یک پیشنهاد چهاربندی تهیه شد؛ این‌که ایران و امریکا این تعهدات را بپذیرند و با این تعهدات وارد مذاکره دوباره شوند. این‌ها روی کاغذ آمد و مذاکراتی باواسطه انجام شد؛ اما آمریکایی‌ها معتقد بودند که باید وارد مذاکره شویم و ببینیم به این چهار بند می‌رسیم یا نه. دعوا بر سر این بود. آقای روحانی می‌گفت اول اصول توافق‌ها را معین کنیم، بعد سر میز مذاکره بنشینیم، این راستی آزمایی است؛ اما آقای ترامپ می‌گفت سر میز مذاکره می‌نشینیم، بعد ببینیم چه می‌شود. این بخش فنی قصه بود. وقتی آقای روحانی به نیویورک رفت، باید این ریسک را می‌پذیرفت که با آقای ترامپ وارد مذاکره‌ای شود که برای ایران هیچ نتیجه‌ای نداشته باشد، اما برای آقای ترامپ عکسی داشته باشد که برایش کافی باشد. روحانی حتی با شهامت آمادگی ملاقات هم داشت اما به این جمع‌بندی نرسید که هدف ترامپ، توافق است. مذاکره بدون پیش‌شرط، در عین وجود تحریم‌ها یعنی تسلیم به همان چیزی که آمریکایی‌ها می‌خواستند.»

عارف با ورود به انتخابات، به اصولگرایان خدمت خواهد کرد!

«سید ناصر قوامی»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده پیشین مجلس معتقد است: «اگر اصلاح‌طلبان هم درباره آقای عارف اجماع کنند، او به‌هیچ‌وجه در میان مردم محبوبیت ندارد. دلیلش نیز همین چهار سال حضور ایشان در مجلس است که مردم فراموش نمی‌کنند. من از آقای عارف خواهش می‌کنم که آبروی خودشان و اصلاح‌طلبان را محفوظ نگاه داشته و بیش از این نبرند.» (در پاسخ به اینکه علت تمایل عارف به حضور در انتخابات ۱۴۰۰ چیست و چرا فکر می‌کند که ظرفیت مناسبی برای این کار است؟) «من فکر می‌کنم که آقای عارف می‌خواهد به اصولگرایان خدمتی کرده باشد، اصولگرایان هم می‌خواهند که عارف بیاید برای اینکه بگویند ما اصلاح‌طلبان را تأیید کردیم، اما رأی نداشتند و پایگاه اجتماعی آنان آسیب دیده است. اصولگرایان و نهاد‌های قدرت هستند که او را تشویق می‌کنند، وارد میدان شوند، زیرا این برایشان یک تیر است و دو نشان. هم می‌گویند که ما تأیید صلاحیت کردیم و هم اینکه موجب می‌شوند که اصلاح‌طلبان رأی نیاورند.»

▼ اخبار کوتاه

ممنوعیت انتصاب مدیران دارای تابعیت مضاعف/ بر اساس طرح جدیدی که در مجلس اعلام وصول شد، انتخاب یا انتصاب اشخاصی که خود یا یکی از خویشاوندان درجه اول آنان دارای یکی از شرایط ذیل باشند، در سمت‌های مدیریتی ممنوع است؛ ۱- تابعیت مضاعف؛ ۲- مجوز اقامت بلندمدت بیش از یک سال از کشورهای خارجی؛ ۳- مالکیت عرصه یا اعیانی در کشورهای خارجی؛ ۴- دارندگان حساب سپرده و سهام در خارج از کشور؛ ۵- عضویت در شرکت‌ها و مؤسسات خارجی؛ ۶- دارندگان صرافی در کشورهای خارجی. دارندگان مجوز اقامت تحصیلی، درمان یا مأموریت‌های اداری از این قانون مستثنی هستند. وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح، سازمان انرژی اتمی، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز مشمول این قانون می‌باشند. متخلف از اجرای این تبصره به انفصال موقت از یک تا سه سال از خدمات عمومی و دولتی محکوم خواهد شد.

تعلیق پیش‌فروش نفت تا زمان توافق سران قوا/ رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس اعلام کرد: «دولت برای فروش نفت به صورت سلف باید لایحه ارائه کند. کلیات متن پیشنهادی دولت در جلسه سران سه قوه تصویب شد؛ اما روی جزئیات آن هنوز توافقی انجام نشده است و تا زمان توافق کلی، طرح پیش‌فروش نفت به مردم هم اجرایی نخواهد شد.» بر اساس گفته حاجی بابایی، قرار است امروز (سه‌شنبه) در نشست کمیسیون برنامه‌وبودجه و با حضور مسئولان دستگاه‎های مختلف، روند قانونی این طرح بررسی و حل شود.

ثروت‌های کلانِ بورس در اختیار اقلیت‌/ حسین صمصامی، اقتصاددان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی می‌گوید: «‌افزایش شاخص بورس اثری بر تولید کشور نداشته است‌. ‌‌ساختار بورس انحصاری شده است و 80 درصد بورس در اختیار 25 درصد بنگاه‌ها می‌باشد که در نهایت منجر به افزایش قیمت‌ها خواهد شد».

ترامپ چطور سیاست خارجی آمریکا را نابود کرد؟/ نشریه آمریکایی «فارین افرز» در تحلیلی به ضربات جبران‌ناپذیر ترامپ به سیاست خارجی آمریکا پرداخت و انتخاب دوباره او را به معنای پایان نظم جهانی ۷۵ ساله دانست. رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا معتقد است، رئیس‌جمهور این کشور در آغاز کار، بیش از آنچه که واقعیت داشت، آمریکا را بحران‌زده نشان داد تا خود را ناجی نشان دهد.

تحویل پایگاه دیگر آمریکایی به ارتش عراق/ ائتلاف بین‌المللی تحت امر آمریکا از تحویل سایت تسلیحاتی پایگاه التاجی در شمال بغداد به نیروهای امنیتی عراق خبر داد.

احکام سیاسی (سؤال 22): آیا سوگند جلاله توسط هادی سیاسی در حین سخنرانی به منظور اثبات مسئله‌ای، جایز است؟ پاسخ: اشکال ندارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات