صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۲۴۲۳۶

۴ عامل مهم افت شاخص بورس

حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص سقوط بورس در هفته‌های اخیر گفت: بنده معتقدم سیاست‌های مقطعی دولت برای هدایت نقدینگی به سمت بازار بورس سبب این وضعیت فعلی شده است.

وی افزود: هرچقدر که سیاست‌های دولت به تالار شیشه‌ای بورس آسیب زد باید به آن دو تصمیم اشتباه دیگر نیز اضافه کرد از طرفی تأمین مالی از طریق انتشار اوراق و فروش سهام شرکت‌های دولتی و از طرف دیگر استفاده از رونق بازار سرمایه برای فروش سهام عدالت جهت تأمین نیاز بعضی از سهامداران سبب کاهش ارزش سهام شده است.

این کارشناس بورس در ادامه تصریح کرد: وقتی شاخص‌های بازار بورس از مرز دو میلیون واحد عبور کرد پرواضح بود که این مقطع مقاومت نقطه‌ای اساسی است و قیمت سهم‌ها را نه داده‌های اقتصادی تأیید می‌کرد و نه عوامل بنیادینی که در رشد شاخص مؤثر بودند. از این رو عقب‌نشینی شاخص از این مرز روانی آغاز شد و به همین دلیل من معتقدم در روزهای آینده نیز باید شاهد تداوم این وضعیت باشیم.

میر معینی اظهار داشت: از طرف دیگر معتقدم ورود صندوق‌های قابل معامله یا EFT ها هرچند تأثیر اقتصادی چندانی نداشت اما جو مثبتی را ایجاد می‌کرد اما عدم عرضه دارا دوم خود تاثیری منفی را به همراه داشت؛ اما دعوای وزرای نفت و اقتصاد بر سر عرضه سهام شرکت‌های پالایشی تاثیرگذار عمده روی ریزش بازار نبوده و شاید بهانه‌ای بوده و مقداری بازار را تشدید کرده ولی عامل اصلی ریزش و افت بازار نیست.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که افزایش نرخ بهره بانکی به تدریج بر روی کاهش ارزش سهام اثرگذار است، اظهار نمود: ولی به طور کلی نرخ ارز، سیاست‌های حمایتی دولت و نگاه جدید به بازار سرمایه، آزادسازی سهام عدالت و بحث عرضه صندوق‌های ETF دولتی دارا یکم که قرار است تا دارا چهارم هم ادامه‌دار باشد، در روند رشد بازار نقش داشت که شاخص بورس از کانال دو میلیون واحدی عبور کرد البته قیمت سهام شرکت‌ها هم در این مدت رشد بسیار زیادی داشت و تداوم این روند صعودی نیاز به مؤلفه‌های جدیدتری داشت.

میرمعینی در پایان گفت: دولت با تصمیمات جدید خود دو پیام برای بازار سرمایه ارسال کرد که نخست افزایش نرخ سود بانکی بود که تضاد حمایت از بازار سرمایه است و دوم انتشار سلف نفتی بود که می‌تواند پول‌های بازار سرمایه را جذب کند؛ این دو تصمیم در جهت معکوس سیاست‌های حمایتی از بورس است و شاید جهت‌گیری دولت نسبت به بازار سرمایه تغییر کرده است.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات