صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۲۴۲۴۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۱ شهریورماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): من به جوانان عرض می‌کنم، با تاریخ گذشته نزدیک کشورتان آشنا شوید؛ چون یکی از راه‌های فریب و اغواگری، تحریف تاریخ است که امروز متأسفانه این کار به وفور صورت می‌گیرد. (۱۳۸۰/۰۸/۲۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز

تغافل یا تحریف تاریخ منطقه!

سفر مصطفی‌الکاظمی هرچند اولین سفر یک مقام عالی‌رتبه عراقی در جایگاه نخست‌وزیر به آمریکا نیست، اما در روند مذاکرات الکاظمی و ترامپ یک تحریف آشکار از سوی نخست‌وزیر عراق صورت گرفت. نکته عاری از واقعیت هم این بود که الکاظمی مدعی شد، آمریکا به شکست داعش در عراق کمک کرد! در این ‌باره چند نکته قابل تأمل وجود دارد؛

1- برای اینکه بیان شود چه نسبتی بین داعش و آمریکا وجود دارد و جناب نخست‌وزیر بدانند که حقیقت ماجرا چیست، به سراغ منابع ایرانی و عراقی نمی‌رویم؛ کشف این رابطه در مواضع سیاستمداران آمریکا برای پاسخ به این مسئله گره‌گشاتر است. ترامپ در مبارزات انتخاباتی 2016 آمریکا به‌صراحت خطاب به اوباما اعلام کرد که «داعش از افتخارات اوباماست؛ او مؤسس داعش است». حالا همین ترامپ روبه‌روی نخست‌وزیر عراق نشسته و از او می‌شنود که می‌گوید آمریکا در مبارزه با داعش به عراق کمک کرده است. احتمالاً ترامپ در این لحظه هم در دل به الکاظمی می‌خندد و هم از بی‌خبری و یا تغافل یک مقام عالی‌رتبه کشور مهمی مانند عراق به وجد می‌آید. 2- حالا فرض کنید چنین اعترافاتی از مقامات آمریکایی از اهمیت و اعتبار برخوردار نیست. در این صورت با واقعیت‌ها و تحولات آشکار و میدانی در عراق و سوریه چه باید کرد که از نقش حمایتی آمریکا از سران داعش حکایت دارد. نقل‌وانتقال سران داعش در روز روشن توسط آمریکایی‌ها صورت می‌گرفت و اسرای داعشی تقریباً همه‌شان به پشتیبانی ارتش آمریکا از داعش اعتراف می‌کنند. 3- پاسخ به این سؤالات بسیاری از واقعیت‌ها را آشکارتر می‌سازد؛ نقش دولت و ارتش آمریکا در هنگام اشغال عراق توسط داعش چه بود؟ آیا وارد نبرد با داعش شدند؟ آیا درخواست دولت مرکزی و بخش اقلیم کردی را برای کمک پذیرفتند؟

نکات نهایی: 1- تأکید بر این نکته حائز اهمیت است که رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخست‌وزیر عراق بیان داشتند؛ ایران در خصوص روابط عراق با آمریکا دخالتی نمی‌کند؛ اما انتظار دارد که دوستان عراقی، آمریکا را بشناسند و بدانند که حضور آمریکا در هر کشوری منشأ فساد، خرابی و ویرانی است.2- واقعیت این است که این اولین بار نیست که آمریکا دل به حمایت از گروه‌های تروریستی مانند داعش و حکامی مانند صدام حسین می‌بندد تا به‌زعم خود کار تفکر و محوریت مقاومت را در منطقه یکسره کند؛ اما اگر مقامات دولت‌های درگیر در جنگ با داعش، حاضر به پذیرش چنین واقعیت‌هایی نباشند، خود یکی از قربانیان توطئه‌های آمریکایی خواهند بود و درنهایت ملت و کشور آن‌ها ضربات بعدی را از آمریکا سخت‌تر دریافت خواهند کرد. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز

آمریکا پشت در ماند

شکست‌های پی‌درپی آمریکا از ایران تبدیل به مسئله جدی برای دولت آمریکا شده است؛ ازیک‌طرف سازمان رأی ترامپ در انتخابات نوامبر آینده بسیار شکننده و بشدت تابع سیاست خارجی آن کشور گردیده و از طرفی دیگر نماد موفقیت ترامپ در سیاست خارجی هم تابع مسئله ایران شده است.

گزاره‌های خبری: دولت آمریکا روز پنجشنبه (30 مرداد) با ارائه نامه‌ای به رئیس شورای امنیت، رسماً این شورا را از خواست خود برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مطلع کرد. 1- رسانه آمریکایی آسوشیتدپرس خبر داد: «از میان ۱۵ عضو شورای امنیت، ۱۳ عضو نامه‌هایی به رئیس این شورا ارسال کرده و مخالفت خودشان را با اقدام آمریکا اعلام کرده‌اند.» روسیه، چین و سه کشور اروپایی عضو برجام همگی بر غیرقانونی بودن ادعای عضو خارج شده از برجام تأکید کرده‌اند. «ژائو لیجیان»، سخنگوی وزارت خارجه چین در همین زمینه می‌گوید: «طرف‌‌های مشارکت‌کننده در برجام و همچنین اکثریت قاطع اعضای شورای امنیت معتقدند که درخواست آمریکا فاقد اساس قانونی است و مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها فعال نشده است.» 2- آمریکائی‌ها ضمن اینکه حقی برای فعال نمودن سازوکار ماشه ندارند می‌خواهند از طریق نفوذ در ساختار شورای امنیت اسنپ‌بک را به‌عنوان حقی برای خود با تفسیر از واژه «مشارکت» فعال کنند یا در عدم حق استفاده از آن تردید ایجاد کنند. در همین زمینه دفتر روسیه در سازمان ملل نیز نوشته است: «در هیچ زمانی در جریان مذاکرات برجام این برداشت ایجاد نشد که یک کشور می‌تواند به‌طور یک‌جانبه به مشارکتش در توافق پایان دهد و بعد تلاش کند خود را از حق فعال کردن اسنپ‌بک (مکانیسم ماشه) بهره‌مند نماید. 3- فرانسه، آلمان و انگلیس در بیانیه‌ای نوشتند: آمریکا بعد از خروج خود از توافق هسته‌ای در تاریخ ۸ مه ۲۰۱۸، به مشارکت خود در برجام خاتمه داده است.

گزاره تحلیلی: اقدامات عجولانه و غیرمنطقی ترامپ نه‌تنها باعث دودستگی در بین آمریکا و کشورهای اروپایی شده است، بلکه باعث شده است که سیاستمداران و رسانه‌های آمریکایی به انتقاد از وی بپردازند. روزنامه نیویورک‌تایمز از قول رئیس‌جمهور آمریکا می‌نویسد: ایران را به ترویج تروریسم، تولید موشک‌های بالستیک، بی‌ثبات کردن منطقه و امثال آن متهم کرد، تندترین واژه‌ها را نیز نثار دیپلمات‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان کرد که به قول او «با آیت‌الله‌ها همراه شدند»، اما به‌جای منزوی کردن ایران بر سر توافق هسته‌ای، خودش پشت در ماند.»

▼ خط تحریف‌

آنکه امضای کری برایش تضمین بود!

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «ترامپِ پیروز هم با تهران مذاکره نمی‌کند»، نوشت: «فرانک فون هیپل، دستیار سابق شورای امنیت ملی آمریکا گفت؛ اگر ترامپ موفق شود که در مقایسه با برجام به توافقی جامع‌تر و گسترده‌تر با ایران دست یابد، این توافق در انتخابات تا حدی می‌تواند به کمک او ‌آید؛ اما موقعیت ترامپ به‌دلیل سیاست‌های داخلی او وخیم است، نه سیاست خارجی؛ بنابراین انتظار ندارم که ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات هم به دنبال رفع تنش با ایران باشد». اصلاح‌طلبان اصرار دارند که هر چه سریع‌تر مذاکره کلید بخورد، اما این طیف به این سؤال پاسخ نمی‌دهند که مذاکره برای چه؟! برای لغو تحریم‌ها؟! مگر همین ۵ سال پیش مذاکره نکردیم؟! تحریم‌ها لغو شد؟! اصلاح‌طلبان در سال ۹۴ به‌گونه‌ای درباره دستاوردهای مذاکره و توافق با آمریکا تبلیغ کردند که برخی مردم با جشن خیابانی در تهران تصور کردند که در پسابرجام قیمت دلار هزار تومان خواهد شد. مقامات آمریکایی (هم دموکرات و هم جمهوری‌خواه) بارها تأکید کرده‌اند که هدفشان از مذاکره، دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران و تعمیم این محدودیت‌ها به حوزه‌های دیگر ازجمله صنعت موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران است. روزنامه شرق در دی‌ماه ۹۴ تیتر زد که «امضای کِری تضمین است»؛ اصلاح‌طلبان پیش از این ترامپ را فردی «دیوانه» و «مزاحم» و «آنرمال» نامیده بودند. حالا همین طیف مدعی است که می‌توان با این دیوانه مزاحمِ آنرمال به توافقی برد-برد رسید و باید هر چه زودتر مذاکره را کلید بزنیم!

▼ اخبار

متهم کیست؟!

«علی صوفی» وزیر تعاون دولت اصلاحات در یادداشتی با عنوان «نظارت استصوابی و جمهوریت» نوشت: «اگر انتخابات ۸۴ به‌ صورتی پیش می‌رود که آقای احمدی‌نژاد روی کار می‌آید یا انتخابات ۸۸ به صورتی می‌شود که آقای احمدی‌نژاد باقی می‌ماند و میدان رقابت مخدوش می‌شود و آن بلا بر سر مهندس موسوی می‌آید و این بلا بر سر کشور می‌آید، دود آن به چشم مردم می‌رود. الآن هم این موضوع را کاملاً احساس می‌کنیم؛ ناکارآمدی حاکمیت به‌جایی رسیده که امروز مردم در کوچک‌ترین مسائلشان دچار بحران هستند و چرخ زندگی‌شان نمی‌چرخد. همه این موارد نتیجه دخالت بی‌رویه شورای نگهبان تحت ‌عنوان نظارت استصوابی است که حاکمیت را از نیروها و مدیران کارآمد تهی و خالی کرده و فضا را برای افرادی که دنبال مطامع و منافع شخصی هستند، باز گذاشته است تا آنجا که ما شاهد اختلاس‌های نجومی و فسادهای گسترده هستیم». اصلاح‌طلبان مدعی هستند که اگر میرحسین موسوی رئیس‌جمهور ایران می‌شد، کشور گلستان می‌شد. این ادعا در حالی است که در سال ۹۲، تعداد زیادی از اعضای اصلی ستاد میرحسین موسوی در دولت روحانی حضور یافته و پست‌های ارشد مدیریتی دریافت کردند. برای نمونه، «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی سابق در دولت روحانی، یکی از نفرات اصلی ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی بود. شخصی که با مدیریت ناکارآمد، قیمت مسکن را حدود ۶ برابر گران کرد!؟ بیژن زنگنه، نعمت زاده، اسحاق جهانگیری، علی ربیعی، حسین فریدون، اکبر ترکان، عیسی کلانتری، معصومه ابتکار، محمدباقر نوبخت و ... همگی از اعضای ارشد ستاد میرحسین موسوی در سال ۸۸ بودند که در دولت فعلی مسئولیت‌های کلیدی داشته و دارند.

تریبون داخلی در دست نااهل

در سالروز کودتای ۲۸ مرداد 1332 که با طراحی و هدایت سرویس اطلاعاتی بریتانیا و سازمان سیا و صحنه‌گردانی رادیو بی‌بی‌سی فارسی منجر به سقوط دولت دکتر محمد مصدق شد، روزنامه «اعتماد» یادداشتی اختصاصی از «مسعود بهنود» منتشر کرد. این‌که اعتماد برای سالروز یک کودتای انگلیسی، یادداشت اختصاصی خود را به یکی از حقوق‌بگیران نشان‌دار انگلیس و کارمند رسمی بی‌بی‌سی می‌سپارد، از آن طنزهای تلخ عالم رسانه است. بهنود در آستانه انتخابات سال ۸۸، عضو کلیدی در راه‌اندازی شبکه فارسی بی‌بی‌سی بود و نقش مهمی در جذب نیرو و آموزش برای این شبکه داشت. در زمان وقوع فتنه ۸۸ و تحرکات ضدامنیتی جریان موسوم به «جنبش سبز»، بهنود در کنار شرکای قدیمی خود در دوران حضور در ایران، یعنی اکبر گنجی، عطاءالله مهاجرانی، عبدالکریم سروش، محسن کدیور، عبدالعلی بازرگان و دیگران، تلاش کردند «اتاق فکر» یا به‌زعم خود «شورای انقلاب» مستقر در لندن برای هدایت فتنه تشکیل دهند. طیف مهاجرانی، علیرضا نوری‌زاده، مسعود بهنود، احمد سام و مرتبطین ایشان در مراکزی چون «کانون توحید» در لندن، طیف مرموزی با پیوندهایی مشکوک در داخل و خارج هستند که عملکرد و سوابق آنان مجالی مستقل برای بررسی می‌طلبد.

نقش امید در بهره‌گیری از سرمایه انسانی

از شاخصه‌های توانمند شدن بشر که در عصر کنونی از آن به‌عنوان «سرمایه انسانی» یاد می‌شود، بالا نگه‌داشتن روحیه شادابی و امید اوست. انسانی که امید به آینده خود را از دست بدهد و افسرده شود دیگر از او انتظار نوآوری و خلاقیت نمی‌رود و نه‌تنها گرهی از مشکلات همنوع خود باز نمی‌کند، بلکه خود گرهی بر دیگر گره‌ها خواهد شد که موجب عدم پیشرفت جامعه می‌شود. سال‌هاست که رسانه‌های بیگانه و معاند درصدد هستند روحیه امید و نشاط را از جوان ایرانی بگیرند و آن را به روحیه ضعف و خودکم‌بینی سال‌های قبل از انقلاب برگردانند. رهبر معظم انقلاب با اطلاع از این موضوع، در تاریخ ۱۶/۵/۹۸ فرمودند: «من با ناامید شدن به‌شدت مخالف هستم. در مقابل مشکلات اگر قرار بود ناامید بشویم، آن نسل‌های قبل از شما اصلاً حرکتشان متوقف می‌شد و ما امروز باز در همان دوران طاغوت و انجماد و در عقب‌ماندگی و وابستگی فساد بودیم.» به نظر می‌رسد در اردوگاه دشمن خصوصاً دستگاه رسانه‌ای آن با تمام توان تبلیغاتی خود در حال دمیدن روح ناامیدی در فضای عمومی کشور هستند و به نظر می‌رسد عمل به همین یک جمله از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب می‌تواند راهگشای ما باشد؛ ایشان می‌فرمایند: «توصیه من امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده است. بدون این کلید اساسی همه قفل‌ها، هیچ گامی نمی‌توان برداشت. آنچه می‌گویم یک امید صادق و متکی به واقعیت‌های عینی است.» (وحید محبی)

▼ اخبار کوتاه

نمی‌توانم اطلاعات کشورم را در اختیارتان قرار دهم!/ «دکتر ابراهیم راستاد» در سال‌های اخیر بورسیه وزارت علوم در آلمان بود و دوره دکترای معدن را می‌گذراند. وی از مدافعان سرسخت انقلاب و از برجسته‌ترین‌های رشته تحصیلی خود است. استاد آلمانی در مراسم فارغ‌التحصیلی او گفته بود؛ متأسفم که نمره‌ای بالاتر از «A» نداریم که به ایشان بدهیم. دانشگاه برای پایان‌نامه ایشان تحقیق درباره یکی از معادن کرمان را پیشنهاد کرده بود و دکتر راستاد پوزش خواسته و گفته بود نمی‌توانم اطلاعات مربوط به معادن کشورم را در اختیار یک کشور دیگر قرار بدهم.

وندی شرمن: ایران نه، آمریکا در کل جهان منزوی شد/ معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا در دولت اوباما، در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی گفت: «نظر من این است که رئیس‌جمهور به‌جای منزوی کردن ایران، بار دیگر آمریکا را در کل جهان منزوی کرد. اروپا، روسیه، چین، هیچ‌یک باور ندارند که آمریکا در جایگاهی است که بتواند به مکانیسم ماشه برای بازگشت سریع و خودکار تحریم‌ها علیه ایران متوسل شود. ما عملاً زمانی که درباره این توافق مذاکره می‌کردیم، تصریح کردیم که فقط شرکت‌کنندگان در این توافق می‌توانند از مکانیسم ماشه استفاده کنند و دونالد ترامپ به زبان خودش گفت آمریکا دیگر عضوی از این توافق نیست.»

آتش زدن دوباره مسجدالاقصی!/ «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در سخنرانی خود در همایش سیاسی به مناسبت پنجاه و یکمین سالروز آتش زدن مسجدالاقصی، ضمن محکوم کردن مجدد توافق امارات و رژیم صهیونیستی، خواستار ایجاد طرحی فراگیر برای مقابله با اقدامات این رژیم شد و اعلام کرد این توافق کمتر از آتش زدن این مسجد نیست.

فرقه‌ای که آلت دست غرب و سعودی است/ «لورنس ویلکرسون» رئیس دفتر پاول، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا می‌گوید: «مجاهدین خلق (منافقان) درواقع یک آلت دست هستند، آلت دستی که ازیک‌طرف نقشه غربی‌ها و از سوی دیگر پول سعودی‌ها آن‌ها را شارژ می‌کنند.»

قطعه‌ای از پازل تولید ملی که همچنان گم است/ درحالی‌که بر اساس ابلاغیه سال گذشته به دولت، تعدادی از اعضای کابینه موظف شده بودند شرایطی را فراهم کنند تا عمق ساخت داخل محصولات تولید شده در کشور مشخص شود و اقداماتی نظیر نصب برچسب نشان دهنده درصد عمق ساخت داخل روی محصولات ایرانی در اسرع وقت عملیاتی شود، گزارش یک مقام مسئول نشان می‌دهد هنوز هم شیوه اجرایی این موضوع و نقش دستگاه‌هایی چون وزارت صنعت، سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت نفت در تدوین الزامات آن مورد بحث مدیران اجرایی است.

احکام سیاسی (سؤال 24): در برابر دروغ­پراکنی، تهمت­زنی و شایعه­پراکنی دشمنان معاند و عناصر وابسته به آنان، آیا افشای فسادهای اخلاقی شخصی و چهره واقعی این‌گونه افراد جایز است؟ پاسخ: درهرحال کسی مجاز به افشای فسادهای اخلاقی شخصیِ افراد نمی‌باشد، زیرا موجب اشاعه فحشاء می­شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات