صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۲۴۲۷۰

تداوم راه!

شکست مفتضحانه پیشنهاد قطعنامه برای تمدید تحریم تسلیحاتی منقضی شده[...]

یادداشت: شکست مفتضحانه پیشنهاد قطعنامه برای تمدید تحریم تسلیحاتی منقضی شده در برجام و ناکامی تلاش آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه و بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در شورای امنیت دو چالش عمده اخیر امریکا است که بازتاب‌های زیادی داشت و منتقدان ترامپ را بیشتر کرد. اینکه آمریکا در مواجهه با ایران حداقل تا انتخابات 2020 چه خواهد کرد،‌ سؤال مهمی است که لازم است از سوی مسئولان امر مورد توجه جدی قرار گیرد و برای هر سناریویی آماده بود. در این زمینه نکات زیر ارزش توجه دارند:

نکات تحلیلی: 1- پیگیری روند حقوقی آغاز شده در مباحثه اخیر اعضای شورای امنیت می‌تواند حتی تحولی در ساختار این شورا ایجاد کند. از میان 15 عضو شورای امنیت، 13 عضو (غیر از خود آمریکا و جمهوری دومینیکن) با ارسال نامه‌های رسمی مخالفت خودشان را با تفسیر آمریکا از متن قطعنامه 2231 اعلام و تأکید کرده‌‌اند آمریکا به جهت خروج از «برجام» در اردیبهشت‌ماه 1397، عضو مشارکت‌کننده در این توافق به شمار نمی‌رود و لذا از حقی برای شکایت از ایران و متهم کردن این کشور به «نقض اساسی» تعهدات برجامی و بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل برخوردار نیست. 2- مهم‌ترین نکته این است که آیا اروپایی‌ها به خاطر ایران با آمریکا و مکانیسم ماشه مخالفت کرده‌اند؟ مسلماً نه! واکاوی اهداف و انگیزه‌های اروپایی‌ها در این زمینه مهم است. به احتمال قوی اروپایی‌ها فعال خواهند شد تا امتیازی که آمریکا از مکانیسم ماشه می‌خواهد را به بهانه ممانعت از اجرای آن از ایران بگیرند. 3- ایران باید پیام روشنی به اروپایی‌ها و آمریکا بفرستد. این پیام باید چه ابعادی داشته باشد؟ پیام جمهوری اسلامی ایران، تداوم و استمرار راه درستی است که تاکنون، به‌تنهایی و با اتکا به داشته‌های خود، با وجود موانع بسیار، طی کرده است؛ پیام مقاومت، ‌ایستادگی و امیدواری به آینده روشن پیروزی و عبور از سختی‌ها و مشکلات.

نکته نهایی: ملت ایران امروز نیز همانند همه مقاطع گذشته با موانع و مشکلاتی در حوزه‌های مختلف روبرو است که لحظه‌ای نباید از اندیشیدن و پیدا کردن راه‌حل برای آن‌ها غافل شد؛ اما مهم این است که در چنین بزنگاهی به‌اندازه‌ای که مراقب توطئه‌های بیرونی و تحریم‌ها هستیم، مراقب ترفندهای جریان تحریف که هموار کننده راه تحریم هست نیز باشیم. سروکله جریان تحریف چون زیست انگلی دارد، در اینجا پیدا می‌شود؛ برای ناامیدسازی، ایجاد رعب و هراس از آمریکا، غیرقابل‌حل دانستن مشکلات و ... تا روایت خود را که دعوت به ذلت مذاکره با آمریکاست را به خورد مردم بدهد. روشنگری و تبیین درست این صحنه، وظیفه سنگین امروز تمامی تبیین‌گران کشور، از دانشگاهیان تا حوزویان،‌ از کارگران تا کارگزاران و عموم مردم است. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات