صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۲۴۲۷۸

چند قدم تا گشایش کامل اقتصادی

جوان درباره طرح اقتصادی دولت نوشته است:  «هنوز به گشایش نرسیده‌ایم»؛ این ترسناک‌ترین عبارتی بود که می‌شد از یک مقام دولتی شنید و زحمت بیانش به دوش کسی افتاد که ریاست سازمان برنامه و بودجه را بر عهده دارد.
  از روزی که حسن روحانی از گشایش اقتصادی گفت تا به امروز، وضعیت اقتصادی بهتر که نشد هیچ، بلکه در مسیر سراشیبی قرار گرفت. نمونه بارز آن بازار سرمایه‌ای است که به گفته خود دولتی‌ها، دماسنج اقتصاد کشور است. افت شدید شاخص بورس و سقوط ۳۰ تا ۵۰ درصدی قیمت سهام اغلب شرکت‌های بورسی، به اندازه کافی داغی بزرگ بر دل مردم گذاشته است.
رئیس‌جمهور در تشریح گشایش آن گفته‌بود بدون تردید دست دولت باز خواهد شد؛ عبارتی که دوبار تکرار شد و همین «تکرار» رعشه بر تن اقتصاد انداخت. خیلی دیر نشد که بازارها به سخنان رئیس‌جمهور واکنش نشان دادند.
حالا محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون رئیس‌جمهور گفته‌است «هنوز به گشایشی نرسیدیم که مدنظر روحانی است»؛ این اظهارنظر بار دیگر نگرانی‌ها را افزایش داده که قرار است چه شود و چه اتفاقات سختی در پیش است؟!
چند قدم تا گشایش
روز گذشته نوبخت در شبکه خبر درباره گشایش مدنظر رئیس‌جمهور گفت: «طرحی را که تحت عنوان طرح گشایش اقتصادی معروف شده‌است، هنوز به‌طور دقیق مطرح نکرده و از نمایندگان مجلس هم خواسته‌ایم که فعلاً راجع به مباحث مطرح‌شده اظهارنظری نداشته‌باشند.»
این در حالی است که هنوز بازار بورس نتوانسته خود را بازیابد و به دلیل عدم‌اعتماد به دولت و چشم‌انداز تیره «گشایش اقتصادی» روزهای منفی خود را ادامه می‌دهد. حتی خبرهای خوشی که سعی داشت بازار را مثبت نگه دارد، نشان داد اوضاع بدتر از چیزی است که انتظارش می‌رفت.
نمی‌توانیم شفاف بگوییم
رئیس سازمان برنامه و بودجه در برنامه گفت و گوی شبکه خبر به موضوعات دیگری هم اشاره کرد و گفت: «ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی را دو سال است وارد بازار کرده و پای آن ایستاده‌ایم، البته دولت از اخذ مابه‌التفاوت ریالی ارز دولتی صرف‌نظر کرد تا بتواند بازار را کنترل کند. نمی‌توانیم سختی‌ها را به‌طور واضح بیان کنیم، اما در تلاشیم که شرمنده مردم نشویم. همکاران دولتی دوران سخت و غیررفاه کشور را تجربه کرده‌اند. شرمنده مردم هستیم که آن‌طور که باید طبق برنامه پیش نرفتیم.»
نوبخت ادامه داد: «دولت میان گود ایستاده‌است، در تمام موارد دولت متولی دارد به‌طور مثال متولی کشاورزی، وزیر جهاد کشاورزی است و صنعت نیز متولی خود را دارد، اما بازرگانی ما هنوز نتوانسته برای خود متولی خاصی را مشخص کند. با مجلس قبلی تا حدودی توافق کرده‌بودیم، اما حال این موضوع به مشکل خورده است.»
درخواست از مجلس
نوبخت با اشاره به پیش‌بینی ۵ /۱ میلیون بشکه نفت در سال ۹۹ بیان کرد: «پیش‌بینی‌ها مشخص کرده‌بود که برخی از کشورها می‌توانند از ما نفت خریداری کنند. طرحی را که تحت عنوان طرح گشایش اقتصادی از آن نام برده می‌شود، هنوز به‌طور رسانه‌ای و دقیق مطرح نکرده و از نمایندگان مجلس هم خواسته‌ایم که فعلاً راجع به مباحث مطرح‌شده در جلسات مصاحبه و اظهارنظری نداشته باشند که اذهان عمومی دچار سردرگمی شوند.»
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: «در بحث تجارت و فروش نفت می‌توانستیم موفق‌تر باشیم. در جلسه سران قوا مواردی مطرح و برای تأیید رهبری به ایشان مراجعه شد، رهبری فرمودند که اگر سه قوه موافق باشند، می‌توانند اجرا کنند.»
خرید همسرانه!
نوبخت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا قیمت چند قلم از اقلام اساسی را می‌دانید، گفت: «خریدها در منزل توسط همسرم انجام می‌شود و فعلاً حضور ذهنی راجع به قیمت‌ها ندارم، همسرم از قیمت‌ها به بنده غُر می‌زند.»
رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین گفت: «در استان‌ها طرح‌هایی را مشخص کرده‌ایم که از منابع دولتی به چه‌میزان استفاده خواهند کرد؛ البته چارت مصارف از تسهیلات بانکی و بخش خصوصی را هم مشخص کرده‌ایم.»
وی تأکید کرد: «در بحث مسکن، ساخت مسکن محرومین با متراژ ۶۰ متر در دستور کار بود که تا کنون ۲۰ هزار کلید به محروم‌نشینان تحویل داده شده‌است، بنیاد مسکن، کمیته امداد امام خمینی (ره) و همچنین سازمان برنامه و بودجه هم برای تهیه این مسکن‌ها در تلاش هستند. مسکن باید جایی برای زندگی باشد نه به‌عنوان کالای سرمایه در نظر گرفته شود.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات