صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۲۴۲۸۷

جایگزینی راهبرد «مذاکره با کدخدا» با تاکتیک «انزوای آمریکا»

کاخ سفید لغو تمدید تحریم‌های تسلیحاتی را در شورای امنیت پیگیری کرد که با شکستی مفتضحانه روبرو شد و تنها با یک رای موافق آنهم از سوی یک کشور ذره ای بازنده میدان بود.
امیر حمزه نژاد: ترامپ دیوانه وار خود را به هر دری می زند و بی گدار عمل می کند تا امتیازی در حوزه سیاست خارجی بگیرد و با دست های خالی به کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که « جو جوبایدن» را در مقابل دارد، نرود. از همین رو، مانند مرغی سر کنده تلاش مزبوحانه ای برای رسیدن به این امتیاز از خود نشان می دهد.

در همین راستا، کاخ سفید لغو تمدید تحریم‌های تسلیحاتی را در شورای امنیت پیگیری کرد که با شکستی مفتضحانه روبرو شد و تنها با یک رای موافق آنهم از سوی یک کشور ذره ای بازنده میدان بود. ترامپ حالا بحث بازگشت تحریم‌های سازمان ملل تحت عنوان مکانیسم ماشه را مطرح می‌کند که اکثریت اعضای شورای امنیت با نظر آمریکا موافق نیستند.

روسها معتقدند که آمریکا با این رفتار و با توسل به زور و یکجانبه گرایی سعی دارد قانون جنگل را در جهان حکم فرما کند. چینی ها نیز هم نظر با روسها مطرح می کنند که قوانین بین المللی نباید بازیچه آمریکایی ها قرار بگیرند و اروپایی ها هم اگرچه همپیمان آمریکا هستند اما در این زمینه سعی می کنند منطقی تر رفتار کنند و با حفظ برجام از امتیازات آن علیه ایران استفاده کنند. درواقع مکانیسمی که اروپا پی گرفته است وقت تلف کردن برای تحریم بیشتر و امتیاز بیشتر به همپیمان خود است اما علاج کار ترامپ چیز دیگری است و در بحبوحه هیجانات تبلیغات انتخاباتی به این موضوع راضی نمی شود. 

در واقع آمریکا با خروج از برجام ظرفیت قانونی بکارگیری مکانیسم ماشه را از خود گرفت. برای همین منظور بود که آمریکا چند ماه پیش تلاش مضحکی برای بازگشت به برجام را کلید زد. حالا آمریکا سعی دارد با تفسیر من درآوردی از برجام و با ابزار زور منافع کاخ سفید نشینان فعلی را برآورده کند. اکثر حقوقدانان و اکثریت شورای امنیت معتقدند درخواست ترامپ خارج از مسیر معقول است، زیرا آمریکایی‌های معتقدند برجام سند اصلی و قطعنامه 2231 سند فرعی و به نوعی مکمل برجام است. در واقع اگر کسی از سند اصلی خارج شود نمی تواند با استناد به سند فرعی، اختیارات سند اصلی را اعمال کند. اکثریت شورای امنیت هم به همین مسئله معتقدند.

از سوی دیگر اقلیتی از حقوقدانان و خود ترامپ نیز معتقدند شاید آمریکا بتواند از طریق سند 2231 مکانیسم ماشه را فعال کند که این خودش یک پروسه پر پیچ و خمی دارد. در این باره آمریکا باید درخواست دهد و بعد از بررسی به رای گذشته شود تا دو مرتبه بتواند از وتو استفاده کند. برخی از صاحب نظران معتقدند که آمریکا از این مسیر هم موفق نخواهد شد و این تلاش ترامپ بیشتر یک فشار تبلیغاتی و سیاسی بوده که استارت آن را زده است.

هزارتویی که ترامپ برای خود در برجام با خروج از آن ساخت حالا وی را گیر انداخته است اما حالا اصلاح طلبان هستند که فریاد پیروزی از این بی تدبیری و اقدامات احمقانه ترامپ سر می دهند و آنرا یک پیروزی دیپلماتیک می نامند. جالب اینجاست که اصلاح‌طلبان هم با بازی اصلی و فرعی کردن وقایع سعی می کنند که منافع خود را تامین کنند. در واقع اصلاح طلبان شکست هایی که آمریکایی ها به جهت سیاست احمقانه ترامپ خورده اند را به پای خود ثبت می کنند و سعی می کنند با پنهان سازی هدف اصلی برجام که لغو تحریم هاست، ژست پیروزمندانه به خود بگیرند.

البته آنچه امروز اصلاح طلبان با ژست منزوی کردن آمریکا در پیش گرفته اند، با رویکردهای دور و نزدیک آنها در حوزه آمریکا تناقض جدی و بنیادی دارد. درحالی روزنامه های اصلاح طلب از انزوای آمریکا تیتر می زنند که این جریان سیاسی طرفدار و تبلیغ کننده مذاکره با آمریکا یا همان کدخدا بود. از سوی دیگر زمانی که همه کارشناسان بیان می کنند که ترامپ تنها از موضوع مذاکره با ایران به دنبال امتیاز تبلیغاتی در انتخابات آینده این کشور است، ساده لوحانه بیان می کردند که امروز فرصت مذاکره با آمریکاست؛ چراکه ترامپ در این شرایط برای تبلیغات انتخاباتی نیاز به امتیاز دارد. این درحالی است که هر اندازه که این عمل ترامپ تبلیغاتی است به هم اندازه قطعا نمی شود به افعال وی اطمینان کرد و بعد از نشستن روی صندلی ریاست کاخ سفید دوباره به زیر همه تعهداتش خواهد زد. 

حالا همین جریان سیاسی که دم از مذاکره با آمریکا و کدخدا می زده از انزوای آمریکا سخن می گوید. جالب اینجاست که ترامپ با شکست هایی که در شورای امنیت و بکارگیری مکانیسم ماشه خورده است به خوبی تبلیغاتی و جعلی بودن سخنانش را نشان داده است اما اصلاح طلبان هنوز امیدواری دارند تا با کدخدا ببندند. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات