صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۲۴۳۰۰
در حاشیه انتشار بیانیه مهم ستاد کل نیروهای مسلح درباره تهدیدات سایبری

حق مشروع

پایگاه بصیرت / نوید کمالی

در عصر اطلاعات، زندگی بشر به شکل انکارناپذیری به فضای مجازی و خدمات ناشی از آن گره خورده است؛ به گونه‌ای که حتی در کشور ما نیز بخش قابل توجهی از خدمات دولت مبتنی بر فضای مجازی توسعه یافته‌اند و بر اساس آمارهای موجود هم اکنون بیش از 50 میلیون نفر از هموطنان‌مان کاربر خدمات فضای مجازی هستند.

به عبارت دیگر، هیچ کشور و ملتی بدون استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی، توان پویایی و توسعه در جهان پر رقابت امروز را نداشته و نخواهد داشت؛ به ویژه آنکه در دهه اخیر و همزمان با افزایش ضریب نفوذ شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی در جوامع بشری ارتباطات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ملت‌ها به هم نزدیک‌تر و مرتبط‌تر شده است.

از این رو در نگاه اول فضای مجازی (Cyber Space) به دلیل خدمات و قابلیت‌های متعدد آن، یکی از مهم‌ترین و مفیدترین اختراعات بشر در قرن حاضر به نظر می‌رسد؛ اما تجربه سوءاستفاده ایالات متحده آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی از جنگ‌افزارهای سایبری، از جمله ویروس «Stuxnet» علیه کشورمان به ما یادآوری می‌کند که فضای سایبر در کنار همه مزایای خود، ملت‌های جهان را در معرض شکل جدیدی از تهدید با عنوان «جنگ سایبری» قرار داده است.

در جنگ سایبری هر چه نفوذ فضای مجازی در زیرساخت‌های حیاتی و اجتماعی یک جامعه عمیق‌تر و گسترده‌تر باشد، آن جامعه در برابر جنگ سایبری و تهدیدات ناشی از آن آسیب‌پذیرتر خواهد بود. البته جنگ سایبری سطوح و ابعاد گوناگونی دارد؛ هر چند ابتدایی‌ترین سطح آن نیز به نوبه خود می‌تواند تهدیدآفرین باشد؛ برای نمونه، با حملات پیش‌ پا افتاده DDOS یا «حملات تکذیب سرویس» می‌توان سرورهای ارائه‌دهنده خدمات مجازی را برای مدتی مشخص از دسترس خارج کرد!

شاید با خود فکر کنید از دسترس خارج شدن یک سرویس اینترنتی تهدید مهم و قابل توجهی نیست! برای درک اهمیت این تهدید بد نیست تصور کنید در این ایام که سهامداران پر تعداد بورس در گوشه و کنار کشور هر روز دل‌نگران سود و زیان سهام‌های خود هستند، سرورهای رایانه‌ای بورس و کارگزاری‌های مرتبط با آن دچار حمله DDOS شوند و برای مدتی امکان ارائه خدمات به کاربران را نداشته باشند!

بله، حتی اجرای یک حمله سایبری پیش پا افتاده در یک زمان حساس می‌تواند زمینه ایجاد تنش‌های اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی را فراهم کند؛ به همین دلیل نیز در سال‌های اخیر تلاش‌های جهانی زیادی برای مقابله با سوء‌استفاده از فضای سایبر و محدودسازی اشاعه سلاح‌های سایبری صورت گرفته است.

خوشبختانه، هفته گذشته ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان در اقدامی سنجیده و قابل تقدیر با صدور بیانیه‌ای در قبال حقوق بین‌الملل فضای سایبری اعلام موضع کرده و خطاب به جامعه جهانی و به ویژه دشمنان ملت ایران تأکید کرده است: «نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تهدیدات سایبری از سوی هر دولت، گروه یا فردی را در هر سطحی با قدرت پاسخ خواهد داد.»

در این بیانیه‌ به طور رسمی به دشمنان کشورمان هشدار داده شده است که اگر عملیات‌های سایبری احتمالی آنها «به زیرساخت‌های حیاتی کشور» به «آستانه حمله مسلحانه متعارف ارتقا یابد»، نیروهای مسلح ایران «حق دفاع مشروع» خواهند داشت.

خوشبختانه، این بیانیه به هنگام، به خوبی در رسانه‌های بین‌المللی منعکس شد و دشمنان کشورمان به خوبی دریافتند که پیامد هرگونه شیطنت سایبری علیه ملت ایران، چیزی جز مشت‌های پولادین نیروهای مسلح کشورمان نخواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات