صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۲۴۳۰۱
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) مطرح کرد:

تغییر ذهنیت مردم دلیل تلاطم بازار سرمایه

به دلیل این که مسئولین نتوانستند یک ذهنیت پیش پا افتاده را مدیریت کنند، بازار سرمایه دچار ریزش و افت شاخص‎ها شد و این تلاطم باعث به وجود آمدن موج های  پی در پی  و ریزش در این بازار شد.
 حسین ترکاشوند – خبرنگار / در روزهای اخیر بازار سرمایه دچار تلاطم های سنگینی شده بود و همواره  بازار در حال افت شاخص‎ها است.
به همین جهت پایگاه تحلیلی خبری بصیرت طی گفت و گویی با مهدی صادقی شاهدانی، اقتصاد دان و رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) به این موضوع پرداخته است.

مهدی صادقی شاهدانی در خصوص این موضوع گفت: فلسفه بازار سرمایه بر این مبنا است که مردم بتوانند دارایی‏های خود را در این جا سرمایه گذاری و طبق آن دارایی خود را تعریف کنند؛ گاهی انعکاس‎‏هایی در مباحث اقتصادی ازسوی نهادهای اجرایی  به وجود می‏آید که مردم را به اضطراب می‏اندازد و همین  امر باعث نگرانی می‎شود که دارایی‎هایی که در بازار بورس سرمایه‏گذاری کرده‏اند دچار کاهش ارزش شده است؛ نتیجه این واقع این می‎شود که کسانی که در مقطعی در پی خرید سهام و سرمایه‏ گذاری بودند در کسوت یک فروشنده عمل کنند.
وی در ادامه افزود: ذهنیت‎های خاص و بعضا حساب  نشده‎ای که برای مردم ایجاد می‎شود باعث ریزش‎های شدید در بازار سرمایه می‎شود و این ریزش در فروش‏ های بیش از حد سهام و خارج کردن سرمایه نمود پیدا می‎کند.

صادقی شاهدانی در ادمه تصریح کرد: در ابتدای امر یک شوک و یا عدم هماهنگی بعضی از دستگاه‏های اجرایی باعث به وجود آمدن ذهنیتی در بطن جامعه و سرمایه گذاران بازار سرمایه میشود که مردم به این فکر می‏افتند که بازار سرمایه دیگر سود دهی لازم را به همراه ندارد؛ خب در این زمان بازار شاهد فروش فزاینده سهام خواهد بود و این در حالی است که بازار سرمایه نیز مانند دیگر بازارها از سیستم عرضه و تقاضا پیروی می‌کند و به هر دلیلی که صف فروش گسترده باشد شاخص‎های بازار سرمایه شروع به افت کردن می‎کنند.

این اقتصاد دان در ادامه مصاحبه خود تصریح کرد: نهادها و سازمان‏های ذی‎ربطی که ملزم به اداره کردن بازار سرمایه هستند باید به این نکته اشراف داشته باشند که از بروز هرگونه شوک ابتدایی ولو کوچک و جزئی که باعث یک عدم تعادل گسترده در این بازار می‏شود را جلوگیری کنند؛ متاسفانه در دیدگاه ما این فرضیه وجود دارد که حتما یک اتفاق عجیب و غریب می‎تواند بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد. اما این گونه نیست؛ ظرافت بازار سرمایه این گونه نیست، یک اتفاق کوچک نیز میتواند این بازار را تحت تاثیر قراردهد.

  صادقی شاهدانی در ادامه بیان کرد: با توجه به توضیحات داده شده به نظر من به دلیل این که مسئولین نتوانستند یک ذهنیت پیش پا افتاده را مدیریت کنند، بازار سرمایه دچار ریزش و افت شاخص‎ها شد و این تلاطم باعث به وجود آمدن موج های  پی در پی  و ریزش در این بازار شد.

وی در خصوص راه‏ های جلوگیری از این گونه مشکلات بازار سرمایه  تصریح  کرد: نهادهای ذی ربط و مسئولین سیاست‏گذار در بازار سرمایه باید از هرگونه شوک اولیه به این بازار جلوگیری کنند زیرا شوک اولیه می‎تواند تلاطم‎های دیگررا به همراه بیاورد؛ ناهماهنگی بین نهادهای اجرایی نمود واضحی از این تلاطم هاست.

 این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا عدم هماهنگی وزارت اقتصاد  و وزارت نفت را میتوان نمودی از این عدم هماهنگی دانست، گفت: این اتفاق را نیز میتواند نمود این واقعه دانست و این دو وزارتخانه باید وضعیت امروز بازار را در نظر می‌گرفتند و از آوردن اختلافات در مقابل چشم مردم خودداری می‎کردند. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات