صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۲۴۳۶۰
دیپلمات روس:

آمریکا بود که ایران را به تعلیق الزامات برجام مجبور کرد

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، مجدداََ به انتقاد از تلاش آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم موسوم به ماشه جهت بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخت.
اولیانوف بامداد امروز (سه‌شنبه) در صفحه توئیتر خود نوشت: «بار دیگر [می‌گویم]، تلاش‌های آمریکا برای فعال‌سازی [مکانیسم] ماشه، می‌تواند به شورای امنیت آسیب بزند که شامل حوزه تحریم‌ها نیز می‌شود».
وی در ادامه توضیح داد: «تحریم‌های سازمان ملل تا کنون در بعضی اوقات به صورت کامل اجرا نشده بود اما اعتبار آنها هم زیر سوال نرفته بود. [مکانیسم] ماشه می‌تواند همه چیز را تغییر دهد. آیا این چیزی است که آمریکا می‌خواهد به دست بیاورد؟ ما که نمی‌خواهیم».
این دیپلمات روس در توئیت دیگری تاکید کرد: «آمریکا تمام تلاش خود را برای مجبور کردن ایران به تعلیق برخی تعهدات ذیل توافق هسته‌ای، انجام داد. این یک حقیقت است که اسناد آن نیز به خوبی موجود است».
 
اولیانوف پیش از این نیز تلاش آمریکا برای احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را «ماجراجویی بسیار خطرناک» توصیف کرد و از تهران خواست واکنش مناسب و مسئولانه به آن نشان دهد. (جزئیات بیشتر)
دولت آمریکا بعد از خروج از توافق هسته‌ای برجام در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» و ترور سردار سپهبد «قاسم سلیمانی»، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورده است. 
با این وجود، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که وعده می‌داد با اجرای سیاست‌های سختگیرانه علیه ایران می‌تواند این کشور را برای عقد توافقی بهتر پای میز مذاکره بیاورد به دلیل ناکام ماندن برنامه‌هایش در قبال ایران علی‌رغم تشدید تنش‌ها، در آمریکا تحت فشار قرار گرفته است.
«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا به نقل از همتای پیشین خود در کاخ سفید مدعی است واشنگتن می‌تواند تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را که ذیل برجام لغو شده بود، بازگرداند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات