صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۲۴۴۳۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۱۰ شهریورماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آری! وقتی خواصِ طرفدار حق، یا اکثریت قاطعشان، در یک جامعه، فقط دنیای خودشان برایشان اهمیت پیدا می‌کند؛ وقتی از ترس جان، از ترس تقلیل مال، از ترس حذف مقام، از ترس منفور شدن و تنها ماندن، حاضر می‌شوند حاکمیت باطل را قبول کنند و از حق طرفداری نمی‌کنند؛ آنگاه در جهان اسلام فاجعه با شهادت حسین‌بن‌علی علیه‌السلام آغاز می‌شود. (۱۳۷۵/۳/۲۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز    

تحریف موضوع، این‌بار در روستای ابوالفضل!

درگیری روز چهارشنبه در روستای ابوالفضل اهواز منجر به مجروح شدن تعدادی از اهالی روستا با گلوله‌های ساچمه‌ای پلاستیکی شد تا خوراک خبری رسانه‌های معاند برای حمله به بنیاد مستضعفان فراهم شود.

نکات تحلیلی: 1- مخابره این حادثه یکی از مصادیق تحریف به شمار می‌رود، چراکه این اتفاق ارتباطی با بنیاد مستضعفان نداشته و به اجرای رأی کمیسیون ماده 100 شهرداری، به‌منظور رفع تصرف غیرقانونی زمین‌خواران توسط نیروی انتظامی مربوط می‌شده است که برخی رسانه‌ها آن را به تلاش بنیاد مستضعفان برای تصاحب زمین‌های روستاییان تغییر دادند. 2- به گفته فرماندار اهواز، روستایی به نام «ابوالفضل» در تقسیمات کشوری اهواز وجود ندارد. آنچه به روستای ابوالفضل نامیده می‌شود، یک سکونت‌گاه غیررسمی است که از سال ۲۰۰۵ شکل گرفته و مالکیت و اسناد این اراضی متعلق به بنیاد مستضعفان است. 3- در سال‌های اخیر زمین‌خواران به صورت شبانه زمین‌های زیادی را تصرف کرده‌اند و تاکنون چندین بار شهرداری برای رفع تصرفات به این روستا رفته و زمین‌های مذکور را آزاد کرده است که البته با هیچ‌گونه اعتراضی از سوی اهالی مواجه نشده است. 4- در کنار برخی تصرفات غیرقانونی در این منطقه، حدود 60 الی 70 خانوار نیز زندگی می‌کنند که وضعیت اقتصادی ضعیفی دارند. تعدادی از زمین‌خواران با قصد پوشش دادن به اقدمات غیرقانونی خود از طریق تحریک این قشر مستضعف و دادن اطلاعات غلط به آن‌ها، باعث شده‌اند که آنان با پرتاب سنگ و شیشه به سمت مأموران نیروی انتظامی، مانع از اقدام قانونی آنان شوند. در این درگیری تعدادی از مردم مجروح می‌شوند. سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی برای دلجویی از مردم مستضعف این منطقه صورت گرفت و بررسی علل و عوامل اصلی این حادثه نیز در دست بررسی است.

نکته راهبردی: بی‌قانونی زیبنده جمهوری اسلامی ایران در هیچ سطح و موضوعی نیست. اجرای قانون باید اولویت اول نهادهای اجرایی در همه دستگاه‌ها باشد و روستای ابوالفضل نیز از این قاعده مستثنی نیست. به‌یقین رسالت بنیاد مستضعفان که حمایت از اقشار ضعیف جامعه است، حمایت از اهالی واقعی این روستا را نیز وظیفه خود می‌داند و با در نظر گرفتن ملاحظات شهرداری و فرمانداری اهواز و با رعایت قانون، اقدامات لازم را انجام خواهد داد ولیکن رسانه‌های داخلی نباید بوق رسانه‌ای دشمن شده و اجازه دهند عده‌ای زمین‌خوار با جریحه‌دار نمودن افکار عمومی، خواسته اصلی اهالی واقعی را تحریف نموده و از آب گل‌آلود ماهی بگیرند! (نویسنده: علی کارگر)

▼گزارش روز                             

ما ملت امام حسینیم

شهید سلیمانی جمله پرمغزی دارند که به اندازه ده‌ها کتاب انگیزشی که در بازار کتاب یافت می‌شود، اثرگذار است؛ «فرصتی که در بحران‌ها وجود دارد، در خود فرصت‌ها نیست». همین جمله امسال سرمنشأ فعالیت هیئت‌های عزاداری سراسر کشور در ایام کرونایی قرار گرفت و فرصت‌های به‌یادماندنی از دهه اول محرم به وجود آورد.

گزاره‌های خبری: 1- اگرچه تصاویر و یاد حاج قاسم در فضای هیئت‌های عزاداری امسال حکم‌فرما بود؛ بااین‌حال، هیئت‌ها و مردم عزادار ایران با رعایت موارد بهداشتی، فعالیت‌های خیریه متعددی در کمک‌های مؤمنانه انجام دادند که کم‌سابقه بود. 2- چهارپایه خوانی و حضور بی‌غل‌و‌غش مداحان اهل‌بیت در مقابل منازل خانواده‌های شهدا، محله‌های محروم، بیمارستان‌ها، خیابان‌ها و ورزشگاه‌ها نمود دیگری از جلوه‌های تحولی ماه محرم امسال بود که توانست مداحان و سخنران‌های مطرح کشوری را با شیوه‌های جدیدی از تبلیغ آشنا کند و فرصت‌های جدیدی خلق نماید. 3- بهره‌مندی درست از فضای مجازی و رسانه‌های تصویری، توانست جامعه را با این فرصت آشنا کند که می‌توان با تولید محتوای درست در این فضا، این تهدید را نیز به فرصت تبدیل کرد.

نکته پایانی: حضور مداحان مطرح کشوری در مناطق محروم و در جمع کودکان عاشق اباعبدالله‌الحسین نه‌تنها بهترین پاسخ عملی و علمی به خبرسازی‌های رسانه‌های بیگانه در مورد مسائل مالی هیئت‌ها و مداحان بود، بلکه این تحول را ایجاد کرد که یک مداح به جای مداحی سالانه در یک محله و با یک جمع محدود، این فرصت را برای سایر مردم هم ایجاد تا از منبر و روضه‌های خوب بهره‌مند شوند. در این دهه محرم ملت ما به‌واقع به جهانیان نشان دادند که ملت امام حسین علیه‌السلام هستند و در یک بحران هزارها فرصت برای تحول معنوی در هیئت‌ها و مراسم‌های عزاداری اباعبدالله‌الحسین‌(ع) که سال‌ها به یک شکل برگزار می‌شد، ایجاد کرد. ان‌شاءالله این مراسم‌ها تا پایان اربعین و صفر مراحل تکامل خود را سریع‌تر و بهتر خواهد پیمود. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼ خط تحریف‌                                

دلسوزی برای ملت!

در روزهای گذشته خبری تحت عنوان «بیانیه جمعی از فعالین سیاسی و مدنی» به‌صورت هم‌زمان در رسانه‌های معاند و رسانه‌های منتسب به جریان اصلاح‌طلب داخلی منتشر شد که در آن به محکومیت تعدادی از چهره‌های سیاسی اعتراض شده است. در بخشی از این بیانیه آمده است: «همگان مستحضرند که به علت افزایش سه برابری قیمت بنزین، قشرهای مختلف مردم به اعتراض برخاستند که متأسفانه در ادامه به خشونت‌های گسترده و جان‌باختن دست‌کم ۲۳۰ تن از هم‌وطنانمان منجر شد. حال نهادهای مسئول به‌جای بررسی علل و عوامل این خطا و محاکمه مسببان آن، شهروندانی را محاکمه می‌کنند که از سر دلسوزی و برای حفظ امنیت و اعتبار کشور و دفاع از حقوق شهروندان، به مقامات و معترضان هشدار دادند که از توسل به هر نوع خشونت بپرهیزند.» اولین نکته قابل‌تأمل در این بیانیه اعتراضی، ماهیت امضاکنندگان آن است که خود را دلسوز ملت جا می‌زنند: «اردشیر امیرارجمند» (مشاور یکی از سران فتنه ۸۸ که از کشور متواری شد و به فرانسه گریخت)؛ «رجبعلی مزروعی» (از نمایندگان متحصن در مجلس ششم و از فعالین فتنه ۸۸ که چندی پس از فتنه، متواری و سپس به‌صورت غیرقانونی از کشور خارج شد)؛ «عبدالعلی بازرگان» (از سران گروهک نهضت آزادی و از اعضای اتاق فکر فتنه ۸۸ در خارج از کشور) قرار گرفتن نام این افراد در کنار افرادی چون حجاریان و تاجزاده و علوی‌تبار، بیش‌ازپیش بر پیوند طیف تندروی اصلاح‌طلب و جریان برانداز در خارج از کشور صحه می‌گذارد. ثانیاً؛ در آبان سال گذشته، بی‌تدبیری در بخش‌هایی از دولت اصلاح‌طلبان در کنار برنامه‌ریزی گسترده دشمن در پشتیبانی از اغتشاشات خیابانی، منجر به قربانی شدن تعدادی از هم‌وطنانمان شد. حال جریان اصلاح‌طلب به‌عنوان بانی وضع موجود و متهم اصلی اتفاقات آبان ۹۸، ژست شاکی و منتقد به خود گرفته است؟!

▼ اخبار

جریان تحریف آدرس اشتباه به مردم می‌دهد

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه گفت: «جریان تحریف تلاش می‌کند تا با ارائه آدرس‌های غلط به مردم، سازش با آمریکا را راه‌حل برون‌رفت از مشکلات نشان دهد». حمیدرضا ترقی متذکر شد: «تحریف زمینه‌ساز یا بسترساز تأثیرگذاری تحریم بر افکار عمومی جامعه به‌منظور تسلیم شدن در برابر خواسته‌های غرب و آمریکاست». وی افزود: «این جریان که بیشتر در مطبوعات و برخی از جریان‌های سیاسی غرب‌گرا ظهور و بروز دارد، در تلاش است تا هرگونه رشد و توسعه کشور را مستلزم ارتباط با آمریکا و غرب نشان دهد و مردم را از توسعه کشور، بدون ارتباط و مذاکره با آمریکا مأیوس کند؛ همچنین تلاش دارد تا پیشرفت و موفقیت‌های کشور را در عرصه‌های مختلف کمرنگ جلوه داده و ضعف‌ها و کاستی‌ها را پررنگ نشان دهد. تلاش دیگر این جریان ارائه آدرس‌های غلط به مردم است تا راه‌حل مشکلات کشور را به‌جای مقاومت و ایستادگی، سازش با آمریکا و عقب‌نشینی از مواضع استراتژیک نظام جمهوری اسلامی از مسائل منطقه نشان دهد».

انقلاب اسلامی ایران، مانع اصلی زیاده‌خواهی امریکا در منطقه

سید حسن نصرالله، دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان در سخنرانی اخیر خود عنوان کرد: «عاشورای امسال غم‌انگیزتر است. میدان‌ها، خیابان‌ها در لبنان که در چنین روزی پر از دوستداران و عزاداران می‌شد، به علت کرونا خالی است. حضور مردم همواره نشان از بصیرت و هوشیاری مردم و عشق به خدا و رسول‌الله و آل رسول‌الله (ص) بوده است. از خدا می‌خواهم ما و شما و همه ملت‌های جهان را از این بیماری نجات دهد تا دوباره در سال آینده همانند سال‌های گذشته عزاداری‌ها در خیابان‌ها پرشور باشد. حق ملت‌های منطقه است که در کشور و سرزمین خود زندگی کنند و عزت و استقلال داشته باشند و تمام ثروت‌های طبیعی کشور خود را دارا باشند، اما هیمنه‌گران، خواهان تحمیل حاکمیت خود هستند و می‌خواهند مستقیم و غیرمستقیم منافع ملت‌ها را غارت کنند. جنگ تحمیلی ۶ ساله علیه یمن در ابتدا جنگ آمریکا علیه این کشور است و امارات و عربستان ابزار آن هستند تا سلاح‌های آمریکایی را بخرند و این جنگ را اجرایی کنند. از روزی که انقلاب ایران به رهبری امام آغاز شد، توطئه در برابر آن شروع شد و این هیمنه و دشمنی آمریکا را در کل منطقه نشان می‌دهد.»

بدترین جنایتکار در تاریخ را بشناسید

نوام چامسکی، فیلسوف و تاریخ‌دان مطرح آمریکایی با هشدار درباره چندین بحران‌ شدید و هم‌زمان در جهان شامل تهدید جنگ اتمی، تغییرات اقلیمی، همه‌گیری بیماری کووید-19، رکود اقتصادی و آشوب‌ها و اعتراضات علیه نژادپرستی در آمریکا، اعلام کرد، جهان در تاریک‌ترین برهه تاریخ خود قرار دارد. چامسکی درباره وضعیت جاری در جهان درنتیجه همه‌گیری ویروس کرونا، گفت: «ما با یک هزینه وحشتناک از این همه‌گیری بیرون خواهیم آمد، اما از آب شدن یخ‌های قطب شمال بیرون نخواهیم آمد؛ چراکه تأثیرات این موضوع دائمی است». وی افزود: «تنها چند دهه باقی مانده که ما خواه بتوانیم این موضوع را سازمان‌دهی کنیم که آیا امکان بقای بشر روی زمین وجود دارد یا در برابر تهدید فاجعه زیست‌محیطی به شکست تن دهیم». این تاریخ‌دان مطرح پیش‌ازاین درباره رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود: «ترامپ به شکل غیرقابل‌انکاری بدترین جنایتکار در تاریخ است. تاکنون چهره‌ای در تاریخ سیاسی وجود نداشته که تا این حد با اشتیاق، خود را وقف نابودی پروژه‌های زندگی نظام‌مند بشر در آینده نزدیک کرده باشد.

توصیف زیبای مجری عراقی از حاج قاسم سلیمانی

مجری کانال تلویزیون ملی عراق در ایام عزاداری اباعبدالله (ع) گفت: «نمی‌دانم در کدام‌یک از این شب‌های محرم باید تو را یاد کنم؛ روز مسلم ابن عقیل! چون تو فرستاده و میهمان ما بودی؛ یا روز حبیب ابن مظاهر! چون تو بهترین دوست قدیمی ما بودی؛ یا روز قاسم! چون تو قاسم بودی (اسمت قاسم بود) یا روز علی‌اکبر! چون بدنت قطعه‌قطعه شد؛ یا روز عباس! چون تو حامل علم و پرچم بودی و دو دستت قطع شد. چیزی که واضح است این است که گریه برای تو تمامی ندارد و از غیبت تو حیران و دلتنگیم... امسال هر وقت به عبارت «سلام بر حسین(ع) و بر اصحاب حسین(ع)» می‌رسیم تو را نیز یاد می‌کنیم. در محرم امسال، در طغیان اشک عاشقان، تأثیر شما کاملاً مشخص است... الحاج القائد القاسم سلیمانی...»

▼ اخبار کوتاه

نقش امام حسین در همه نسل‌ها امتداد دارد/ سید «عبدالملک بدرالدین» دبیرکل انصارالله یمن در سخنرانی خود به مناسبت روز عاشورا گفت: «نقش امام حسین در هدایت امت نقشی اساسی، مهم و تعیین‌کننده است که در همه نسل‌ها امتداد دارد. ملت یمن انتخابش را برای نپیوستن به نفاقی که در ۲ رژیم عربستان و امارات تجسم یافته، کرده است. موضع ما در مقابله با تجاوزگری، موضعی اصولی، ایمانی و واجبی دینی - ملی است.»

اشتباهات روحانی چقدر از ذخایر ملی را هدر داد؟/ «سعید لیلاز»، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران: معتقد است: «آقاي حسن روحاني به‌جز اشتباهات بسيار بزرگ و البته نابخشودني در چند ماه اول تحريم‌ها، مبتني بر توزيع بی‌حساب‌وکتاب دلار ۴۲۰۰ توماني (چون فکر می‌کرد با ارز پاشی يا طلا پاشی مي‌تواند در برابر روند تحريم‌ها مقابله و موج تحريم‌ها را خنثي کند) که منجر به از‌ دست ‌رفتن ۲۵ تا ۳۰ ميليارد دلار و حدود ۷۰ تا ۸۰ تن طلا شد، اشتباه قابل‌توجهي ديگري نداشته و مجموع عملکرد دولت نشان مي‌دهد که بزرگ‌ترين فشار وارده بر ايران تا آنجا که به ياد داريم و در تاريخ خوانده‌ايم، منجر به فروپاشي اقتصاد ايران نشده است.»

هدف رژیم صهیونیستی از عادی‌سازی روابط با امارات/ «محمد محمود رفعت»، تحلیلگر مسائل سیاسی و حقوقدان مصری می‌گوید: «رژیم‌های مرتجع عربی با عادی‌سازی روابط با اسرائیل، در حال اجرای دستورات نظام استعماری و اجرای نقشه‌های توسعه‌طلبانه آن‌ها در منطقه هستند. هدف اسرائیل از عادی‌سازی روابط با امارات، نزدیک شدن به مرزهای ایران است، چراکه ایران اصلی‌ترین تهدید برای آن محسوب می‌شود.»

صادرات نفت ایران بسیار بیشتر از آمار اعلامی است!/ بر اساس داده‌های آماری وب‌سایت «تانکر تِرَکِر» که کار رهگیری نفت‌کش‌های جهان را انجام می‌دهد، میزان صادرات نفتی ایران بسیار بیشتر از آمار اعلامی آمریکا است. بنا به گزارش خبرگزاری روسی «آرتی»، طبق داده‌های رسمی منتشر شده در هفته جاری، چین واردات نفت خود را از ایران از سر گرفته است، به‌طوری‌که در ماه ژوئیه ۱۲۰.۰۰۰ بشکه در روز از ایران نفت خام وارد کرده است. بر اساس این داده‌ها، ایران در حال حاضر بیش از ششصد هزار بشکه نفت در روز صادر می‌کند که بیشتر آن‌ها به‌منظور جلوگیری از شناسایی و تحریم کشتی‌های نفتی توسط آمریکا، با استفاده از نقل و انتقالات کشتی به کشتی صورت می‌گیرد.

کدام کشور بر تجارت جهانی مسلط است؟/ چین توانسته به بزرگ‌ترین کشور تجاری جهان تبدیل شود و جای آمریکا را طی ۲۰ سال بگیرد. یک بررسی آماری نشان می‌دهد در سال ۱۹۹۸، آمریکا بیشترین حجم تجاری با کشورهای جهان را داشته، اما حالا چین بزرگ‌ترین شریک تجاری کشورهای دنیاست.

احکام سیاسی (سؤال 29): در مقام تحلیل، توهین و اهانت به سران کشورهای غربی چه حکمی دارد؟ پاسخ: توهین و تحقیری که بازتاب عملکرد و رفتار آن‌ها باشد، اشکال ندارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات