صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۲۴۴۶۶
فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در خدمت اقامه عزای امام حسین(ع) در دوران کرونا!

حسینیه‌ای به وسعت جهان!

رهنمودهای ولی امر مسلمین جهان و هوشیاری علمای عظام و همراهی ستاد ملی کرونا با بزرگان مذهبی و هیئتی موجب شد تا محرم امسال همزمان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، باشکوه‌تر از همیشه برگزار شود.‌

شیوع ویروس کرونا در سطح جهان تأثیر انکارناپذیری بر روند زندگی بشر گذاشته است؛ به گونه‌ای که بسیاری از متفکران و جامعه‌شناسان جهان، شیوع کرونا را یک نقطه عطف تاریخی دانسته و تاریخ معاصر را به دو دوره پیش و پس از شیوع کرونا تقسیم می‌کنند.

در واقع، نمی‌توان انکار کرد که این ویروس به دلیل ماهیت و عملکرد ناشناخته خود و همچنین جهش‌های ساختاری پی‌درپی، عملاً دانش پزشکی بشر را به سخره گرفته است و بسیاری از دانشمندان به کشف زودهنگام واکسن این ویروس و درمان آن امیدی ندارند؛ از این رو شاید برای مدت‌ها نوع بشر ناچار باشد برخی محدودیت‌های اجتماعی را برای کاهش میزان ابتلا به این ویروس رعایت کند.

این مسئله در هفته‌های گذشته به یکی از دغدغه‌های اساسی اقشار گوناگون مردم کشورمان بدل شده بود؛ زیرا ماه محرم و آیین‌های عزاداری محرم در پیش بود و بسیاری نگران نحوه برگزاری این مراسم مهم بودند. گفتنی است، پیش از شروع ماه محرم، دیگر مراسم‌ها و برنامه‌های ملی و مذهبی کشورمان تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرفته و با محدودیت‌های بهداشتی، از جمله الزام رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شده بودند و تداوم محدودیت‌های کرونایی این احساس را در برخی افراد ایجاد کرده بود که این وضعیت می‌تواند مانع برگزاری باشکوه مراسم آیینی محرم شود.

اما خوشبختانه رهنمودهای ولی امر مسلمین جهان و هوشیاری علمای عظام و همراهی ستاد ملی کرونا با بزرگان مذهبی و هیئتی موجب شد تا محرم امسال همزمان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، باشکوه‌تر از همیشه برگزار شود.

البته در این زمینه نباید از همراهی خوب و مسئولانه آحاد مردم با سیاست‌های ابلاغی ستاد ملی مبارزه با کرونا غفلت کرد؛ زیرا مردم و به ویژه جوانان در این ایام تلاش کردند تا با تغییر در شکل ظاهری عزاداری‌ها در جهت رعایت دستورات بهداشتی حرکت کرده و افزون بر جلوگیری از انتشار احتمالی ویروس کرونا و ابتلای عزاداران حسینی به بیماری کووید -19، پرچم آزادی‌خواهی پیام شهدای عاشورا را زنده نگه دارند. البته یکی از ابتکارات قابل توجه جوانان عاشورایی در این ایام راه‌اندازی سامانه «هیئت آنلاین» بود که خوشبختانه این ابتکار مورد حمایت سرویس‌دهندگان اینترنت کشورمان نیز قرار گرفت. هیئت آنلاین به نوعی از برپایی هیئت‌های مذهبی گفته می‌شود که در آن مراسم مذهبی هیئت به شکل زنده همراه با صوت و تصویر مناسب برای دیگر افراد از طریق رسانه‌ها پخش می‌شود و کاربران می‌توانند به صورت مطلوب و مناسب از طریق رسانه‌های مجازی از محتوا و فضای معنوی این مراسم‌ها بهره ببرند.

در واقع، هیئت آنلاین ضمن فراهم کردن زمینه جهانی شدن هیئت مذهبی، به کاربران کمک می‌کند تا بدون نگرانی از بابت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در خانه و محل زندگی خود در مراسم‌های مذهبی و خاصه عزاداری محرم شرکت کنند.

البته در ایام برگزاری دهه اول محرم بخش قابل توجهی از سرویس‌دهندگان اینترنت در راستای افزایش اقبال مردم به استفاده از ظرفیت هیئت آنلاین، ترافیک مصرفی کاربران به هنگام استفاده از این سامانه را رایگان اعلام کردند.

بدون شک، شرکت در مراسم‌های مذهبی و آیینی از جمله عزاداری‌های محرم به صورت حضوری دلنشین‌تر است؛ اما باید پذیرفت شیوه آنلاین به ویژه برای افراد آسیب‌پذیر و دچار بیماری‌های زمینه یک راهکار مناسب تلقی می‌شود؛ زیرا با توجه به هشدارهای مراجع بهداشتی ابتلای افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای به ویروس کرونا می‌تواند به از دست رفتن جان‌شان منجر شود؛ از این رو این گروه از افراد باید بیش از دیگران به توصیه‌های بهداشتی توجه کنند و مراقب سلامتی خود باشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات