صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۲۴۴۷۵

داغي زودهنگام تنور انتخابات

درحالی‌که کشور مشغول برگزاري مراسم‌های ماه محرم حسيني بود، سال پاياني دولت دوازدهم نيز آغاز شد[...]

یادداشت: درحالی‌که کشور مشغول برگزاري مراسم‌های ماه محرم حسيني بود، سال پاياني دولت دوازدهم نيز آغاز شد و دولت کمتر از 12 ماه تا پايان کار خود زمان دارد که امور را تدبير کرده و چرخ توسعه و پيشرفت کشور را در عرصه‌هاي مختلف به‌پیش برد. سال پاياني دولت‌ها معمولاً با معضلات مختلفي روبرو بوده است ازجمله آنکه حواشي رقابت‌هاي سياسي احزاب و گروه‌هاي سياسي معطوف به انتخابات پيش رو، اذهان متوليان دستگاه اجرايي را نيز مشغول به خود مي‌کند. سال پاياني دولت اعتدال نيز مصون از اين معضل نيست و فضاي سياسي کشور خيلي زود مشغول به رقابت 1400 شده است. در اين ميان اسامي متنوعي که تعداد آنان دورقمی شده است، شنيده مي‌شود که در مورد هر يک از آنان نيز حرف‌وحدیث‌های مختلفي مطرح مي‌گردد؛ اما تأمل در اينکه چه کساني رونق‌بخش اين ميدان‌اند و از داغ شدن زودهنگام تنور انتخابات چه کساني سود مي‌برند، ما را به موارد زير راهنمايي مي‌کند.

نکات تحليلي: 1- محور اصلي، تعلق به گروه‌ها و جناح‌هاي سياسي دارد و نام‌هاي مختلف توسط آن‌ها مطرح و بر سر زبان‌ها مي‌افتد. بخشي از حيات سياسي جريان‌هاي سياسي در گروه فعال نگه‌داشتن جذابيت رقابت‌های انتخاباتي است؛ لذا رونمايي از چهره‌هاي جديدي که احتمالي براي ورود آنان به عرصه انتخابات متصور است، پروژه آنان است. 2- هواداران برخي از چهره‌هاي سياسي نيز در داغ شدن اين تنور نقش‌آفرين‌اند. آن‌ها از طرح زودهنگام نام برخي از افراد، به نحوي ارزيابي وزن سياسي و ميزان اقبال مردمي نامزد مورد علاقه‌شان را دنبال مي‌کنند تا اگر افق مقبولي را پيش رو مي‌بينند، بر تلاش‌هاي خود بيفزايند، وگرنه تدبير ديگري بينديشند. 3- رسانه‌هاي مکتوب نيز که معمولاً به جريان‌هاي سياسي کشور تعلق‌خاطر دارند، از اين حجم از نام رجل سياسي که بر زبان‌ها مي‌چرخند خشنودند، چراکه موجب رونق فعاليت آنان مي‌گردد و فروششان را افزايش خواهد داد.

نکته راهبردی: پررونق شدن فضاي انتخابات در ذات خود امر مقبولي است که مي‌تواند بر مقبوليت نظام اسلامي بيفزايد و تأثیر مثبتي بر نقش‌آفرینی بيشتر مردم در امور کشور داشته باشد. همچنين مي‌تواند بر کيفيت رأی مردم نيز بيفزايد و رأی‌دهندگان را با آگاهي بيشتري پاي صندوق‌های رأی حاضر کند؛ اما نکته اساسي در اين ميان آن است که اين وضعيت نبايد به مانعي براي پيشرفت امور جاري کشور بينجامد. در طول ادوار گذشته، کشور از ورود زودهنگام به انتخاب آسيب‌هاي فراواني خورده است و موجب کم‌رمقی و بي‌انگيزگي و کم‌دقتی مسئولين امر در دولت‌ها شده است که حاصل آن از دست رفتن فرصت و توان خدمت به کشور و کاهش کارآمدي دولت در سال پاياني است؛ لذا بايد در اين مسير از افراط‌وتفریط پرهيز نمود. (نویسنده: مهدي سعيدي)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات