صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۲۴۵۲۷

تبخیر ۱۳۱ میلیارد دلار از ارزش بورس/ مهمترین محرک در روند آتی شاخص بازار سهام  چیست؟/ پیش بینی یک بانک آمریکایی از قیمت نفت در سال آینده

تبخیر ۱۳۱ میلیارد دلار از ارزش بورس
معاملات بازار سهام در آخرین روز کاری در مدار منفی پیگیری شد و شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات روز گذشته ۵۲ هزار و ۹۰۲ واحد (معادل ۱/ ۳ درصد) ریزش کرد. به نقل از دنیای اقتصاد؛ به اعتقاد کارشناسان بازار سرمایه اکنون جریان معاملات بورس و فرابورس از روند منطقی خارج شده است و پیش‌بینی سمت و سوی بازار با توجه به دخالت‌های سیاست‌گذار و هیجان سرمایه‌گذار تا حدودی دشوار خواهد بود. ارزش بازار مجموع بورس و فرابورس در ۱۹ مرداد در رقم ۹ میلیون و ۱۷۷ هزار میلیارد تومان قرار داشت، اکنون نیز این رقم با کاهش حدود ۲ هزار میلیارد تومان به رقم ۷میلیون و ۲۲۹ هزار میلیارد تومان رسیده است. محاسبه ارزش دلاری بازار سهام نیز نشان می‌دهد از ۸/ ۴۲۶ میلیارد دلار در ۱۹ مرداد ماه، اکنون با ۱۳۱ میلیارد و ۷۷۶ میلیون دلار کاهش به رقمی معادل ۲۹۵ میلیارد دلار رسیده‌ایم.

مهمترین محرک در روند آتی شاخص بازار سهام  چیست؟
احسان عسکری کارشناس بازار سرمایه  در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی، چه فاکتورهایی می تواند شاخص سهام را در تداوم حرکت در مسیر صعودی حمایت کند، گفت: یکی از مهمترین محرک ها در روند آتی شاخص بازار سهام قیمت ارز است که پس از چند ماه آثار کلی آن در صورت های مالی شرکت ها خواهد نشست. وی افزود: موفقیت شرکت ها در رشد تولید و فروش که در حال حاضر نیز شاهد آن هستیم تعیین کننده خواهد بود. همچنین قیمت نفت و کامودیتی ها در سودآوری شرکتها بزرگ بازار سرمایه تاثیر بزرگی دارد. به گفته عسکری، نزدیک شدن قیمت ارز در سامانه نیما به بازار آزاد می تواند برای شرکت های صادرات محور و دارای ذخایر ارزی بسیار جذاب باشد. از سوی دیگر متغیرهای اقتصادی شامل رشد نقدینگی، نرخ سود سپرده های بانکی، سیاست های پولی و مالی بانک مرکزی، نرخ تورم نقش زیادی در پیش بینی روند آتی بازار سرمایه دارند. /سنا

چند درصد معاملات بورس در اختیار سهامداران حقیقی است؟
محمودرضا خواجه نصیر نائب رئیس هیئت مدیره بورس در یک گفتگوی رادیویی گفت: به طور کلی نقش اشخاص حقیقی طی سال جاری در بازار سرمایه بیش از حقوقی‌ها بوده است. در همه بازارهای سرمایه متمرکز بین ۲۰ تا ۳۰ درصد سهام شناور آزاد شرکت‌ها در دست مردم است و بازار سرمایه ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. بازار سرمایه در اثر ورود نقدینگی اشخاص که پیشران روند بازار سرمایه بوده قیمت گذاری و رشد کرده است. اصل اساسی که وجود دارد این است که در بازار سرمایه قیمت‌ها را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند. نرخ تورم در اقتصاد کشور طی سال ۹۸ بسیار بالا بود و نمود این رشد چه در قیمت ارز، مسکن و در سایر موارد وجود داشته و طبیعتاً مردم به سمت مامنی بودند که بتوانند با سرمایه گذاری‌های مناسب کاهش ارزش پول خود را پوشش دهند. از سهم ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد حقیقی طی سال‌های گذشته در معاملات بازار سرمایه، اکنون به ۶۰ تا ۷۰ درصد ارزش معاملات چه در سمت خرید و چه در سمت فروش رسیده است. بخش زیادی از سهامی که در اختیار حقوقی هاست جنبه مدیریتی دارد در معاملات جاری روزانه بازار اصلاً ورود پیدا نمی‌کند. تعریف سهام شناور آزاد در بازارهای سرمایه و بورس سهامی که قابلیت معامله و گردش دارد بقیه سهام به نوعی قفل شده و غیر قابل معامله است. بخش تعیین کننده بازار همان ۲۰ درصد سهام شناور آزاد است که در آن ۲۰ درصد سهام شناور آزاد گردش معاملات اشخاص حقیقی از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه ۶۰ تا ۷۰ درصد بوده است.

۸۰ درصد ارزش بورس در اختیار ۲۵ درصد بنگاه هاست
حسین صمصامی استاد دانشگاه گفت: طبق معمول افرادی که مباحث مالی را دنبال می کنند صرفا بورس را به عنوان یک بازار درنظر می گیرند، در حالی که بورس یک تکه ای از اقتصاد است. وی که در یک برنامه رایویی سخن می گفت، اظهار کرد: آنچه در بازار بورس ایران اتفاق افتاده یک روند معقول و متعادلی را طی نکرده است. این بازار هیچ سنخیت و تناسبی با بخش واقعی اقتصاد و سرمایه گذاری داخلی بنگاه ها ندارد، چون دلیل اصلی آن به سفته بازی، دلالی، تبلیغات و مباحثی که در این زمینه مطرح شده مربوط می شود. شوربختانه تبلیغات زیادی در رابطه با بازار بورس شد مبنی بر اینکه مردم وارد بورس شوید سرمایه گذاری در بورس فلان و بیسار است. این تبلیغات و مباحثی که مطرح شد یک مسیر نادرستی را برای مردم فراهم کرد و مردم روی حساب اعتباری که به این حرف ها داشتند وارد بازار شدند. از همان ابتدا کارشناسان به مردم هشدار می دانند خیلی مراقب باشید، چون این بازار هیچ تناسبی با بخش واقعی اقتصاد ندارد به یقین ماندگار نخواهد بود و طبیعی که ریزش داشته باشد. بررسی که در انتهای دهه اول اردیبهشت ماه سال جاری انجام دادیم معلوم شد حدود ۸۰ درصد ارزش کل بورس در اختیار تنها ۲۵ درصد بنگاه ها بوده است، یعنی در قسمت عرضه سهام ۲۵ درصد بنگاه ها حدود ۸۰ درصد ارزش کل بورس را در اختیار دارند.

۱.۵ میلیون ایرانی بیش از یک واحد مسکونی دارند
وزیر راه و شهرسازی درباره شناسایی خانه‌های خالی با استفاده از سامان اسکان گفت: یک و نیم میلیون مالک شناسایی شده‌اند که بیش از یک واحد مسکونی دارند؛ البته تعداد خانه‌های خالی بیش از ۲ میلیون واحد است و حتی یک نفر بیش از ۶۰۰ واحد داشته است؛ با این اوصاف، در حال شناسایی و اعتبار سنجی اطلاعات به دست آمده هستیم؛ کار ما از این به بعد پایان می‌یابد وسازمان مالیاتی باید از آنها مالیات بگیرد. اسلامی درباره اینکه مالیات ستانی از مالکان واحدهای خالی از چه زمانی آغاز می‌شود، گفت: امیدوارم اقدام خوبی در سال ۹۹ انجام شود.

پیش بینی یک بانک آمریکایی از قیمت نفت در سال آینده
بانک آمریکایی گلدمن ساکس انتظار دارد قیمت نفت برنت در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ به ۶۵ دلار در هر بشکه افزایش پیدا کند؛ با این حال ممکن است سال را با قیمت ۵۸ دلار به پایان ببرد. تحلیلگران بانک آمریکایی گلدمن ساکس در یادداشتی نوشتند: انتظار دارند قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت تا سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ به ۵۵ دلار و ۸۸ سنت صعود کند که بالاتر از پیش بینی قبلی ۵۱ دلار و ۳۸ سنت است. به گفته این تحلیلگران، احتمال بالایی وجود دارد که واکسن کرونا تا بهار سال آینده به طور گسترده موجود باشد و از رشد اقتصاد جهانی و تقاضا برای نفت و سوختها به خصوص سوخت جت حمایت کند. جفری کوری، مدیر بخش کالاهای گلدمن ساکس اوایل امسال گفته بود که چشم انداز نفت ضعیف مانده اما در سال ۲۰۲۱ قیمتها بهبود قابل توجهی پیدا می کنند. وی در ژوییه گفت: اگر قیمتها به سرعت افزایش پیدا کنند، در روند بازیابی توازن بازار اختلال ایجاد خواهد کرد زیرا باعث احیای تولید نفت شیل می شوند. تحلیلگران گلدمن ساکس در ژوییه اعلام کرده بودند که تقاضا برای نفت احتمالا تا سال ۲۰۲۲ با بازگشت میلیونها نفر به محل کار، استفاده بیشتر از وسایل نقلیه شخصی و حمایت دولت در قالب هزینه های زیرساخت، به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا بهبود پیدا خواهد کرد.

محبوب‌ترین خودروها در آمریکا
نتایج تحقیقات موسسه جی‌دی پاور در آمریکا نشان می‌دهد که از دید رانندگان این کشور بی‌ام‌و، کیا و هیوندای بهترین خودروسازان بوده‌اند. به علاوه در تحقیقات دیگری مشخص شد که جنسیس، برند لوکس هیوندای از دید آمریکایی‌ها با کیفیت‌ترین خودروها را تولید کرده است. در این میان نیسان ماکسیما هم از لحاظ کیفیت و هم جذابیت رتبه چهارم را داشته است و رم ۱۵۰۰ نیز در جمع پیکاپ‌ها محبوب‌ترین خودرو در آمریکا بوده است. از سوی دیگر بی‌ام‌و ایکس ۶ و جگوار ایی‌پیس هم در صدر فهرست بهترین شاسی‌بلند‌ها بوده‌اند. اما آمریکایی‌ها عقیده دارند از لحاظ فناوری ولوو بهترین خودروساز آمریکا بوده است. پیش تر بی‌ام‌و، مرسدس بنز و هیوندای در صدر خودروسازان برتر در زمینه فناوری بوده‌اند. موسسه جی دی پاور هرساله چندین نظرسنجی و گزارش آماری از خودروسازی جهان را منتشر می‌کند.

پراید به مرز ۱۰۰ میلیون رسید
سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به اینکه نوسانات ارزی دلیل افزایش قیمت خودرو در بازار است، افزود: با بالا رفتن نرخ ارز، فروشندگان، خودرو به بازار عرضه نمی‌کنند و همین موضوع افزایش قیمت‌ها را به همراه دارد. وی با بیان اینکه قیمت خودرو امروز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱۵ تا ۱۱۸ درصد افزایش داشته است، گفت: دیروز پراید ۱۱۱ با قیمت ۹۵ میلیون تومان عرضه شده در حالی که امروز تا ۹۹ میلیون تومان نیز نرخ گذاری شده است. تیبا صندوق دار روز گذشته ۹۷ میلیون تومان و امروز ۱۰۰ میلیون تومان و پژو پارس نیز دیروز ۱۸۲ میلیون تومان و امروز ۱۸۷ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به اینکه فروشنده و خریدار تمایلی برای معامله خودرو ندارند، افزود: همین رویه سبب ایجاد آشفتگی در بازار خودرو می‌شود. موتمنی با اشاره به اینکه امروز سمند ال ایکس ۱۵۷ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود، گفت: درحال حاضر سمند سورن ۲۰۱ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ معادل ۱۵۷ میلیون تومان، پژو پارس TU5 به قیمت ۲۲۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۱۷۴ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ معادل ۲۰۷ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ وی ۸ معادل ۲۰۰ میلیون تومان عرضه می‌شود.

بازرسان به سراغ بازار تخم مرغ رفتند
وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: در پنج ماهه اول امسال در خصوص تنظیم بازار کالای مرغ و تخم مرغ اعلام شد که بر این اساس تعداد بازرسی های انجام شده در این مدت در مجموع، ۷۷ هزار و ۴۳۹ مورد بوده است. با توجه به تشدید بازرسی های مرتبط با این اقلام کالایی که از ابتدای امسال در چندین مرحله به عنوان اولویت بازرسی تعیین شده بودند؛ تعداد کل پرونده‌های متشکله برای تخلفات مرتبط با عرضه مرغ و تخم مرغ در سراسر کشور ۴ هزار و ۸۱۳ مورد بوده است. ارزش ریالی کل پرونده‌های متشکله و برگه های گزارش بازرسی در ۵ ماهه نخست امسال بالغ بر ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده است. در گزارش ارائه شده از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، تعداد بازرسی گوشت مرغ در پنج ماهه نخست امسال، ۴۸ هزار و ۴۰۹ مورد بوده و در همین راستا برای ۲ هزار ۶۷۰ واحد صنفی متخلف، برگه گزارش بازرسی به ارزش ریالی بالغ بر ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تنظیم شده است. همچنین در این بازه زمانی تعداد بازرسی های انجام شده در خصوص کالای تخم مرغ ۲۹ هزار ۳۰ مورد بوده و برای ۲ هزار ۱۴۳ متخلف صنفی، گزارش بازرسی به ارزش ریالی حدود یک میلیارد و سیصد میلیون تومان تنظیم و به مرجع رسیدگی کننده ارسال شده است.

کرونا بزرگ‌ترین اقتصاد آمریکای لاتین را به وسعت سال ۲۰۰۹ بازگرداند
اقتصاد برزیل در سه ماهه دوم سال و بدنبال تدابیر قرنطینه مرتبط با شیوع ویروس کرونا و کاهش فعالیت تمامی بخش‌ها، با بیشترین رکود مواجه شد و بزرگ‌ترین اقتصاد آمریکای لاتین به وسعت سال ۲۰۰۹ خود بازگشت. پاندمی کرونا در سه ماهه دوم سال موجب افت ۹.۷ درصدی تولید ناخالص داخلی در برزیل شد؛ این رقم از سوی آژانس ملی آمار برزیل نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱.۴ درصد اعلام شد. وسعت افول فعالیت اقتصادی در سراسر اقتصاد در سه ماهه دوم، گسترده بود؛ بخش صنعت با افت ۱۲.۳ درصدی روبرو شد؛ خدمات کاهش ۹.۷ درصدی را تجربه کرد؛ سرمایه‌گذاری ثابت ۱۵.۴ درصد آب رفت، مصرف خانگی ۱۲.۵ درصد کم شد و هزینه های دولت با ریزش ۸.۸ درصدی مواجه شد. ریزش مصرف خانوار که در برزیل دو سوم فعالیت اقتصادی را تشکیل می‌دهد، به طور برجسته ضربه سنگینی به اقتصاد این کشور وارد کرده است. تنها بخش کشاورزی در این سه ماهه با رشد ۰.۴ درصدی روبرو شده است. اقتصاد برزیل حالا ۱۴ درصد نسبت به اوج خود در سال ۲۰۱۴ کوچک‌تر شده است.
«کارلوس کاوال» مدیر شرکت سرمایه گذاری ASA Investments و وزیر اسبق خزانه داری برزیل می‌گوید، بازگشت اقتصاد برزیل به سطوج سال گذشته تا سال ۲۰۲۳ غیرمحتمل است. وی در اینباره گفت: اقتصاد دوره وحشتناکی را سپری می کند. از بن‌بست فعالیت اقتصادی گرفته تا تاثیرات اجتماعی و بیکاری همه و همه یک فاجعه را رقم زده است. کاوال پیش‌بینی خود را از رشد اقتصادی برزیل در سال ۲۰۲۱ به دلیل ابهام در مورد بازار کار و دورنمای مصرف، از ۲.۷ به ۲.۱ درصد کاهش داد. وزارت اقتصاد برزیل البته کمی خوش‌بین‌تر است؛ «پائولو گوئدس» وزیر اقتصاد این کشور گفت که ارقام سه ماهه دوم سال از صدای گوش خراش پاندمی در آن برهه حکایت دارد و حالا آن دوران سپری شده است و اقتصاد در مسیر احیای سریع قرار دارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات