صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۲۴۵۴۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۱۵ شهریورماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آیا تحریم قابل علاج است یا نه؟ قطعاً قابل علاج است؛ قطعاً این علاج این نیست که ما در مقابل آمریکا عقب‌نشینی کنیم. شما خواسته‌های آمریکا را قبول کنید، او خواسته‌های جدیدی مطرح خواهد کرد. هیچ عقلی حکم نمی‌کند که ما برای اینکه متجاوز را وادار کنیم به توقّف، خواسته او را برآورده کنیم. (۱۳۹۹/۵/۱۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز    

تأملی در نخستین سفر استانی رئیس مجلس

نخستین سفر استانی رئیس مجلس شورای اسلامی به استان خوزستان که چهار روز به طول انجامید، دیروز جمعه به پایان رسید. تا اینجا همه‌چیز عادی و مسبوق به سابقه است، چراکه سفر مقامات و رؤسای قوا به استان‌ها پیش‌تر نیز انجام می‌شده است؛ اما سفر آقای قالیباف به استان خوزستان از جهات مختلف حائز اهمیت است:

نکات تحلیلی: 1- یکی از وظایف مهم مجلس شورای اسلامی در کنار تقنین، نظارت بر حسن اجرای قوانین و نیز نظارت بر عملکرد بخش اجرایی و مدیران قوه مجریه است. نظارت اما شقوق مختلفی می‌تواند داشته باشد. آنچه تاکنون از کارکرد نظارتی مجالس گذشته قابل‌مشاهده و ارزیابی است، این بوده که یا این کارکرد انجام نمی‌شده و در حد نظارت‌های کلی و ستادی صورت می‌گرفته است. 2- مجلس کنونی با تعریفی جدید از شأن و کارکرد نظارتی خود پا به عرصه گذاشته است. نظارت میدانی و مستقیم، حتماً نظارت مؤثر و دقیق‌تری خواهد بود و تصمیمات و قانون‌گذاری را واقعی‌تر خواهد ساخت. رئیس مجلس در سفر به خوزستان بیان داشتند که نظارت ما از جنس نشستن در تهران نیست. وی حتی در حوزه کارکردی مجلس، شأن نظارتی مجلس را مقدم بر قانون‌گذاری معرفی می‌نماید. 3- تا اینجا آنچه آقای قالیباف گفته‌اند منطبق بر واقعیت‌هاست. امروز حتی درک کسانی که موضوعات مربوط به سیاست و اقتصاد و اجتماعیات را از راه دور می‌نگرند نیز این شده است که مشکل یا مشکلات کشور ضرورتاً ارتباطی با قانون‌گذاری ندارد، بلکه علت‌العلل، به فقدان نظارت مؤثر و مستمر ارتباط پیدا می‌کند.

نکته راهبردی: در این که نظارت دقیق و محاسبه شده یکی از شئونات اصلی مجلس است، جای تردید نیست و در این که ریشه بخشی از مسائل کنونی به نبودن نظارت بر حسن اجرای قوانین برمی‌گردد، باز ابهامی وجود ندارد؛ اما باید نظارت مجلس بر اجرائیات کشور و مدیران قوه مجریه منتهی به حل مسائل مردم و گشوده شده گره‌ها و مشکلاتی باشد که در این مقطع در کار و زندگی مردم پدید آمده است. حضور ساده و در عین‌ حال جدی و مصمم یکی از سران قوا در بین مردم خاصه مناطق محروم، پدیده امیدوارکننده و موردنیاز کشور است، اما باید مراقبت کرد مردم در یک بازه زمانی مشخص ثمرات این سفرها را لمس کنند و اگر چنین چیزی رخ ندهد، دردی بر روی دردهای قبلی اضافه خواهد شد. تحقق این مهم از مسیر تعامل جدی و فعالانه سه قوه، بخصوص دولت و مجلس می‌گذرد. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                 

آژانس فعلاً در مسیر تعامل با ایران

بعد از پنج دوره کاهش تعهدات هسته‌ای ایران در مقابل تعهدناپذیری طرف‌های غربی برابر حقوق تعیین شده در متن برجام، آمریکایی‌ها با همدستی رژیم صهیونیستی دوره ‌افتاده‌اند تا با فشار بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پرونده جدیدی با ابعاد «پی‌ام‌دی» علیه ایران ایجاد کنند.

گزاره خبری: کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین اعلام کرد که گزارش مدیرکل آژانس در رابطه با توافقنامه پادمان ان‌پی‌تی با جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است.

گزاره‌های تحلیلی: این گزارش از چند حیث حائز اهمیت است: ۱-‌ متن گزارش نشان می‌دهد تا این لحظه مدیرکل آژانس حاضر نشده پرونده را از مسیر طبیعی خود خارج نموده، زیر بار فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی پرونده را از حیث فنی و حقوقی دستخوش مسائل سیاسی نماید. ۲-‌ روح حاکم بر گزارش، بی‌اهمیت بودن ادعاهای رژیم صهیونیستی را برجسته کرده و تلویحاً گواهی می‌دهد اسناد اعلامی این رژیم به آژانس، ساختگی و فاقد ارزش فنی و حقوقی بوده و بیشتر جنبه عملیات روانی داشته است.۳-‌ قرائت این گزارش اذعان از شکل‌گیری یک نقشه راه فی‌مابین آژانس و ایران دارد که طرفین مبتنی بر فهم مشترک، تعامل و بر اساس حقوق و تکالیف شناسایی شده گام برمی‌دارند.۴-‌ از حیث محتوایی، این گزارش نشان می‌دهد آژانس از رفتار منطقی، همراه با حسن نیت ایران در مقابل اجازه دسترسی به دو مکان مدنظر، رضایتمندی داشته و به شکلی گام‌های شفافیت‌ساز و اعتمادساز جمهوری اسلامی را مورد توجه قرار داده است. مضاف بر اینکه در این گزارش به‌جز یک بخش که مربوط به میزان ذخیره اورانیوم است، تقریباً در سایر بخش‌ها گام‌های ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای را منفی قلمداد نکرده که بخش اصلی روح این گزارش است.

جمع‌بندی: هرچند آژانس سعی کرده به دور از تأثیرپذیری، این گزارش را تنظیم کند و نگاه واقع‌بینانه و مبتنی بر نقش فنی و حرفه‌ای به پرونده داشته باشد؛ اما نباید فراموش شود که در حال حاضر شکاف عمیق و بی‌سابقه‌ای بین طرف‌های غربی درون برجام و آمریکا وجود دارد و نگاه به برجام و آینده آن در طرف‌های غربی یکسان نیست و یک راهبرد مشترک بین آن‌ها دیده نمی‌شود. طرف‌های اروپایی تا انتخابات آمریکا تمایل ندارند با برجام آن‌طور که گردانندگان کنونی کاخ سفید می‌خواهند، رفتار کنند. با این حال، در مقطع فعلی نقطه تمرکز تصمیم‌گیران کشورمان باید مبتنی بر حل‌وفصل ادعای اخیر آژانس بر اساس بیانیه اخیر تهران تا قبل از 13 آبان‌ماه (انتخابات آمریکا) باشد تا از بهانه‌جویی‌های واهی در آینده ممانعت گردد. (نویسنده: احمد بنافی)

▼ خط تحریف‌                       

به براندازها جایزه می‌دهند؟!

برخورد شدید دولت آمریکا علیه معترضان روزبه‌روز ابعاد بیشتری به خود می‌گیرد که برخی از اخبار منتشره آن در روزهای اخیر عبارت‌اند از: 1- «دونالد ترامپ»، با امضای سندی، به دولت فدرال دستور داده بودجه شهر «نیویورک» و سه شهر دیگر که بعد از قتل «جورج فلوید»، صحنه تظاهرات مردمی بوده‌اند را قطع کند؛ 2- «ترامپ»، ۱۲ شهریورماه با حضور در شهر کنوشا، معترضان به نژادپرستی پلیس آمریکا را «تروریست‌های داخلی» توصیف کرد؛ 3- ترامپ برای مجازات از بین برندگان نمادهای برده‌داری نیز زندان 10 ساله در نظر گرفته است. واقعیت‌های آمریکا در برخورد با تظاهرکنندگان موارد فوق است؛ اما با این حال برخی از قلم به دست‌هایی که همیشه شرایط رؤیایی از آمریکا ترسیم می‌کنند درصدد هستند که چهره آمریکا را برای مردم کشورمان بزک کنند و رفتارهای براندازانه خود را توجیه نمایند؛ «عمادالدین باقی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب- ۱۹ تیر ۹۹- در مصاحبه با روزنامه اعتماد این‌گونه چهره ضد حقوق بشری آمریکا را تطهیر می‌کند: «همین دو، سه شب پیش به مقاله‌ای درباره پیشرفت امریکا برخوردم که مطرح می‌کرد اقتدار یا عظمت امریکا ثمره حق براندازی است، آنچه امریکا را به امریکا تبدیل کرده که به‌رغم قدرت بزرگی که در حاکمیت وجود دارد، اما هرگز حاکمیت به ‌سمت خودکامگی نرفته، یکی به همین دلیل است که قانون این کشور «حق براندازی» را به‌ رسمیت شناخته است.»

▼ اخبار

خوش‌بینی هفت‌ساله و فرصتی که از دست رفت

خوش‌بینی دولت به برجام باعث انتقاد حامیان اولیه برجام شده است؛ دولت حالا مورد انتقاد حامیان همیشگی و بزک‌کنندگان آمریکا قرار گرفته است. روزنامه شرق که با تیترهای «اینک بدون تحریم» و «پیروزی بدون جنگ» به استقبال تصویب برجام رفته بود و حتی پس از خروج ترامپ از برجام نیز با افتخار «برجام بدون آمریکا» را تیتر خود کرده بود، حالا در اعترافی مهم اعلام می‌کند که تا قبل از این فریب روایت مسلط دولت از برجام را خورده بوده و تلاش دارد تا با شکستن تصورات قبلی خود، نتیجه چالش «مکانیسم ماشه» را پیش‌بینی کند. این روزنامه نوشته است: «تجربه مواجهه دولت روحانی و دستگاه دیپلماسی با مسئله احتمال خروج ترامپ از برجام، نشان می‌دهد، روایت مسلطی که دیپلمات‌های ارشد کشورمان از توصیف وقایع پیش‌رو ارائه می‌دهند می‌تواند نادرست و بعضاً معکوس باشد.» شرق در ادامه می‌نویسد: «دولت روحانی در کل سال ۹۶ با مسلم دانستنِ روایت عدم خروج ترامپ از برجام، حق آماده شدن برای توفان در دوره آرامش را از جامعه سلب کرد؛ احتمالاً طی یک ماه آتی اروپا وارد رویارویی پر‌سر‌وصدا با آمریکا خواهد شد؛ اما درنهایت از اقدام ایالات‌متحده ابراز تأسف خواهد کرد و به‌طور رسمی و حقوقی بازگشت تحریم‌های جدید علیه تهران را می‌پذیرد!» رسیدن رسانه‌ها و سیاسیون غرب‌گرا به این سطح از شناخت، هفت سال از عمر یک ملت به همراه صنعت هسته‌ای کشور قربانی شد و معلوم نیست پشیمانی امروز غرب‌گرایان -اگر واقعی باشد- دردی از مردم و کشور دوا کند.

اهداف سفر وزیر خارجه سوئیس به تهران

«ایگناتسیو کاسیس»، وزیر امور خارجه سوئیس امروز شنبه، ۱۵ شهریور در رأس یک هیئت بلندپایه برای یک دیدار رسمی سه‌روزه به تهران سفر می‌کند. روزنامه سوئیسی «نویه تسورشر تسایتونگ» با اشاره به این سفر نوشت، کاسیس علاوه بر ملاقات با رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران، با دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس مجلس هم دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. به گزارش این روزنامه، موضوعات اصلی مذاکرات سیاستمداران ایرانی و سوئیسی، روابط دوجانبه و اختیارات سوئیس به‌عنوان حافظ منافع ایالات‌متحده در ایران خواهد بود. در همین زمینه، «خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد: «‌این سفر ربطی به مسائل روابط ایران و آمریکا ندارد. ‌تماس‌های شتاب‌زده وزیر خارجه آمریکا باشخصیت‌هایی که قصد سفر به ایران دارند مسئله تازه‌ای نیست.‌ پومپئو از سر استیصال و ناچاری سعی می‌کند تا سیاست موهوم فشار حداکثری واشنگتن را به هر طریقی پیگیری نماید و لذا تلاش می‌کند کشورهای ثالث را از روابط عادی با ایران منصرف کند که البته تاکنون شکست خورده است. همان‌طور که در موضوع سفر آقای گروسی مدیرکل آژانس به تهران هم شکست خوردند، این بار هم این‌ فشارها شکست خواهد خورد. ‌ایران بارها موضع رسمی خود را نسبت به گردنکشی‌های رژیم ترامپ اعلام کرده است و تغییری در آن‌ ایجاد نشده است.» سوئیس از سال ۱۹۷۹ منافع مصر را در ایران نمایندگی می‌کند و از سال ۲۰۱۷ حافظ منافع ایران در عربستان سعودی است و برعکس، و همچنین از سال ۲۰۱۹ نقش نماینده ایران را در کانادا به عهده دارد.

از حسین زمان حمایت کنید!

«آیت‌الله عیسی قاسم» رهبر شیعیان بحرین، دیروز جمعه طی سخنرانی خود به مناسبت ایام محرم در جمع اهالی استان زنجان گفت که ایران اسلامی امروز از نعمت رهبری ولی‌فقیه برخوردار است و یاری و ولایت ایشان، یاری و ولایت امام حسین (ع) است. وی خاطرنشان کرد: «ایران اسلامی امروز از نعمت رهبری ولایت‌فقیه برخوردار است که نصرت و یاری رساندن به اسلام همان نصرت و یاری وی (امام حسین ع) می‌باشد و صدق ولایت و سرسپردگی به امام حسین علیه‌السلام فقط با ولایت صادقانه نسبت به ایشان صحت می‌یابد. ایشان حسینی است که امروز در جهان در مقابل هزاران یزید ایستاده است». او گفت: «محرم امتحانی برای ما است که دستمان را در دست حسین علیه‌السلام می‌گذاریم یا در دست یزید؟ آیا مسلک ما مسلک حسین علیه‌السلام است یا مسلک یزید؟ حسین ولی‌الله است و یزید از اولیای شیطان. هرکسی ولایت حسین (ع) را پذیرفت باید ولایت کسی را هم که حسین (ع) از رهبری او رضایت دارد بپذیرد. همچنین هر آن‌کس که ولایت یزید را پذیرفت با ولایت حسین (ع) و با ولایت کسی که حسین (ع) ولایت او را قبول دارد، وارد جنگ شده است».

▼ اخبار کوتاه

عادی‌سازی روابط این بار با «کوزوو» و «صربستان»/ رئیس‌جمهور آمریکا دیروز (جمعه) خبر داد که کوزوو و رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط و همچنین برقراری روابط دیپلماتیک به توافق رسیدند. این اقدام کوزوو به‌عنوان بخشی از گفت‌وگوهایی بوده که این کشور با آمریکا داشته است. صربستان نیز خبر داد که در حال عادی‌سازی روابط اقتصادی خود با رژیم صهیونیستی است تا بدین وسیله به جذب سرمایه و ایجاد اشتغال بپردازد. صربستان همچنین خبر داد که سفارت خود در تل‌آویو را به قدس اشغالی انتقال خواهد داد. دو هفته قبل بود که واشنگتن، ابوظبی و تل‌آویو طی بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که با وساطت «دونالد ترامپ»، ولی‌عهد ابوظبی و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به توافق رسیدند که از این به بعد همکاری و روابط مشترک داشته باشند.

گلایه مجدد وزیر بهداشت!/ ‌«نمکی»، وزیر بهداشت با گلایه مجدد از مک توجهی دولت به تخصیص بودجه کافی به بخش بهداشت و درمان در ایام کرونایی، گفت: «انگلیس فقط برای بخش سلامت بیش از ۲۲ میلیارد دلار هزینه کرد و ما پس از ۷ ماه کمتر از ۳۰ درصدِ یک میلیارد یوروی تخصیصی را گرفته‌ایم. ‌شرمسار از کادر بهداشت و درمانی هستم که ماه‌هاست مطالباتشان معوق مانده است و بازهم کریمانه و عاشقانه خدمت می‌کنند. ‌در این بلوا اگر نظام سلامت فروریخت، اگر تاب‌آوری خدمت‌گزاران این عرصه از دست رفت، اگر دارو و تجهیزات نبود، اقتصادی برپا نخواهد ماند.»

«حاجی میرزایی»: جریانهایی تمایل ندارند سال تحصیلی برگزار شود/ ‌ وزیر آموزش‌وپرورش اعلام کرد: «مطالعات نشان می‎دهد فاصله طولانی دانش‎آموزان با مدرسه می‎تواند موجب بروز فشارهای روحی و بیماری‌های جسمی ‎شود. ‌در مناطق قرمز زندگی و کسب‌وکار تعطیل نیست، همه به مسافرت می‎روند. مدرسه هم همین‌طور است. فقط باید پروتکل رعایت شود. ‌وزیر بهداشت و فرمانده ستاد کرونای تهران با بازگشایی حضوری مدارس موافق بودند. اگر اعلام شود حضور دانش‎آموزان خطرناک است، مدارس آن منطقه را تعطیل می‎کنیم.»

توئیت ریاکارانه ترامپ درباره «نوید افکاری»/ ‌رئیس‌جمهور آمریکا طی توئیتی مداخله‌جویانه و ریاکارانه خواستار توقف اعدام نوید افکاری شد که به جرم قتل «حسن ترکمان» کارمند حراست اداره آبفای شیراز به اعدام محکوم شده است. ‌توئیت ترامپ در حدی ریاکارانه بود که حتی با واکنش ناظران آمریکایی مواجه شد. «باربارا اسلوین» مدیر برنامه آینده ایران در اندیشکده شورای آتلانتیک در زیر توئیت ترامپ نوشت: «چرا ایران باید به حرف شما گوش بدهد وقتی تحریم‌های شما باعث فروپاشی زندگی ۸۰ میلیون ایرانی شده است.»

احکام سیاسی (سؤال 32): آیا انتقاد از مسئولین در جمعی که آن‌ها حضور ندارند، غیبت محسوب می­شود؟ پاسخ: انتقاد از عملکرد نادرست، که به‌صورت علنی انجام شده است، غیبت محسوب نمی­شود و اشکال ندارد، ولی نباید به‌گونه‌ای باشد که موجب تحقیر یا اهانت به اشخاص یا تضعیف نهادهای نظام جمهوری اسلامی شود. (سایت لیدر)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات