صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۲۴۵۶۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۱۶ شهریورماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): تحریم مشکلاتی ایجاد کرده؛ در این شکّی نیست. همه مشکلات هم مربوط به تحریم نیست؛ مقداری مربوط به ضعف‌های ما در مدیریّت کشور است، مقداری هم در این اواخر مربوط به کرونا است، مقداری هم مربوط به تحریم است؛ مشکلات هست؛ مشکلاتی وجود دارد امّا آنچه آن‌ها می‌خواستند نشده و نخواهد شد. (1399/5/10) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز      

شما هم می‌توانید مثل سپاه باشید؟

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه اعلام کرد، فاز سوم پروژه آب‌رسانی به منطقه غیزانیه خوزستان روز یکشنبه(امروز) به‌طور رسمی افتتاح خواهد شد تا دغدغه به‌حق مردم عزیز این منطقه در دسترسی به آب سالم و دائمی برطرف شود. به گفته دکتر محمد «علی‌رغم اینکه تصور می‌شد اجرای این پروژه به علت وضعیت آب‌وهوای بسیار گرم و شرایط محیطی سخت، دو ماه به طول بینجامد، اما در مدت زمانی بسیار کمتر از موعد پیش‌بینی‌شده، تکمیل شد». این خبر، نمونه یک «خبر خوب» در حوزه رسانه است؛ امیدوارکننده، واجد سرعت و دقت بالای انجام پروژه و در یک کلمه کار تمیز جهادی، خداپسندانه و غزوه‌ای بی‌منت. به‌راستی چرا سپاه می‌تواند در شرایط تحریمی و کرونایی، یکسان و بلکه بدتر از شرایط دیگر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها دست به این قبیل اقدامات بزرگ بزند؟ آیا دیگر نهادها و سازمان‌ها نیز می‌توانند؟

 نکات تحلیلی: 1- سپاه یک مجموعه انسانی دغدغه‌مند و دلسوز مردم است که رسالت بسیار بزرگی را بر دوش خود احساس می‌کند و آن مسئولیت‌پذیری در برابر راحتی و رفاه مردم است. این هدف روزی در سنگرنشینی جنگ و دفاع از امنیت و عزت مردم خود را نشان می‌دهد و روزی در به راه انداختن ابزار و ماشین‌آلات سنگین بیت‌المال برای سازندگی کشور و امروز، کمک به طراحی، ساخت و تقویت زیرساخت‌های صنعتی و خدماتی و مبارزه بی‌امان با مفاسد اقتصادی! 2- آیا دیگران نیز می‌توانند مانند سپاه باشند؟ بله، به‌شرط آنکه وجودشان سرشار از دغدغه‌ برای مردم باشد و از بزرگی راه، دوری مقصد، صعب‌العبوری مسیر خدمت بی‌منت و خار مغیلان سرزنش‌ها و هجمه‌ها و تحریف واقعیات نهراسند. 3- اتفاقاً یکی از بخش‌های سپاه که همواره دشمنان عملکرد آن را تخریب کرده‌اند، همین قرارگاه خاتم است؛ اما سختی خدمت بی‌منت به مردم در همزادی باور و ایمان به راه و درستی این گزاره پرمغز رهبر حکیم انقلاب که «بزرگ‌ترین مبارزه با آمريكا، خدمت به مردم است» سپاه را روئین‌تن در برابر سه‌گانه شوم تحریف، نفوذ و انحراف کرده و به آینده امیدوار ساخته است؛ آینده‌ای که تنها با عبور از «نمی‌شود» و «نمی‌توانیم» حاصل می‌شود.

نکته راهبردی: سپاه با شدیدترین تهمت‌ها و روایت‌های «تحریف» شده مواجه است؛ اما در کنار کار جهادی و خدمت مضاعف، از بصیرت بخشی و پرتوافکنی به صحنه وارونه ترسیمی از سوی کار‌گردانان تحریف نیز غافل نمی‌شود. تاکتیک‌ها و تکنیک‌های خدمت‌رسانی شاید عوض شوند، اما هدف و راهبرد اصلی، یعنی «تفکر خدمت بی‌منت به مردم» توأم با قطب‌نمای بصیرت محال است در سپاه تغییر کند. بی‌تعارف اگر روزی چنین شود، دیگر سپاه، سپاه تراز انقلاب و مردم نخواهد بود. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                   

کلید توسعه را درست بچرخانیم!

بیش از 7 سال است که سیاست و اقتصاد کشورمان از سیاست خارجی و رفتار بازیگران خارجی تأثیر گرفته؛ اتفاقی که برخلاف قاعده اصلی حکمرانی است. رفتار صحیح حکمرانی آن است که سیاست خارجی تأثیر گرفته از سیاست داخلی و ظرفیت‌های بومی باشد که عمده توانمندی‌ها و ایستادگی‌ها و مقابله به مثل‌های ایران در مقابل دشمنان و رقبای خارجی خود طی دهه‌های بعد از انقلاب اسلامی، وجود این سازوکار در سیستم حکمرانی کشور بوده است. تمرکز بر قوی شدن از درون، رشد تولید و اقتصاد قوی، قدرت نظامی قوی و ویژگی‌های بومی ازاین‌دست، قدرت چانه‌زنی دستگاه دیپلماسی کشور را برای حصول منافع کشور بالا ‌می‌برد و عکس آن نیز نتیجه عکس داده و وادادگی را در پی خواهد داشت.

گزاره خبری: وزیر خارجه سوئیس که دیروز (شنبه) به کشورمان سفر کرده است، با اشاره به نقش میانجی‌گرانه کشورش بین ایران و آمریکا، تصریح کرد: «تلاش سوئیس آن است که حداقل‌های گفت‌وگوی بین دو کشور برقرار شود.» سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران است؛ بنابراین شنیدن سخنانی از جنس مذاکره و گفت‌وگوی فی‌مابین ایران و آمریکا از زبان «ایگناتسیو کاسیس»، وزیر امور خارجه این کشور، موضوعی است که از قبل نیز پیش‌بینی می‌شد؛ اما چرا عده‌ای در داخل با آب‌وتاب فراوان این خط رسانه‌ای، به دنبال مذاکره مجدد با آمریکا به هر طریق ممکن هستند؟!

گزاره تحلیلی: اگر نیت طرفداران مذاکره با آمریکا، پیشرفت و توسعه کشور است، باید گفت؛ تجربه نشان می‌دهد که در دنیا کشوری نیست که بدون توجه به قدرت داخلی به توسعه پایدار رسیده باشد. حتی کشورهایی که سخت‌ترین شکست را در جنگ‌های جهانی متحمل شدند، چندین دهه به توسعه و فعال‌سازی توان داخلی خود تکیه کردند که امروز توانسته‌اند به توسعه و پیشرفت اقتصادی دست یابند. اجرای تئوری توسعه وابسته در دوران سازندگی و توسعه بر اساس نگاه همزاد پندارانه و برقراری روابط دوستانه با دشمنان ملت ایران در دوره اصلاحات و در دوره کنونی نیز سیاست بستن با کدخدا که بعد از هفت سال دستاوردهای آن در کشور کاملاً مشهود است، در کنار تجربه‌های موفق تکیه بر توان داخلی در مدیریت دوران سخت جنگ تحمیلی و دوران تحریم‌ها ازجمله تجربه‌های پیش روی جمهوری اسلامی ایران است. بر اساس نتایج این تجربیات است که می‌توان گفت؛ قانون توسعه و رشد ایران باید از مسیر داخلی عبور کند و اکنون بعد از این‌همه تجربه، وقت آن رسیده است که کلید توسعه را در مسیر صحیح چرخانید. (نویسنده: اکبر معصومی)

▼ خبر ویژه‌                         

واکنش به هتک حرمت قرآن

«آیت‌الله نوری همدانی»، مرجع تقلید شیعیان با محکوم‌ کردن هتک حرمت به قرآن کریم در سوئد، پیامی به‌ شرح زیر منتشر کرد: «اقدام شرم‌آور اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم موجب تألم خاطر همه انسان‌های آزاده گردید. بی‌شک این اقدام سبک‌سرانه با پشتیبانی اندیشکده‌های صهیونیستی و آمریکایی در راستای اسلام هراسی صورت گرفته که لازم است مسلمانان جهان با اتحاد و همبستگی در مقابل این نقشه شوم ایستادگی کنند. اینجانب ضمن محکوم کردن این حادثه اسفناک، از سران کشورهای اسلامی و سازمان‌های بین‌المللی درخواست می‌کنم نسبت به این موضوع واکنش جدی داشته و مانع از تکرار این قبیل جریانات شوند». «آیت‌الله اعرافی»، مدیر حوزه‌های علمیه و رئیس هیئت امنای جامعة المصطفی(ص) العالمیه نیز طی اطلاعیه‌ای این اقدام را محکوم کرد و اظهار داشت:‌ «جریان‌های خرد‌سوز و اسلام‌ستیز و ستم‌پیشگان و مستکبران بدانند به‌رغم همه دشمنی‌ها و کینه‌ورزی‌ها و مظالمی که بر مسلمانان و امت اسلامی و کشورهای اسلامی روا داشته‌اند و به‌رغم همه این حرکت‌های فرومایگان، ‌خورشید اسلام کم‌فروغ نخواهد شد، بلکه تابان‌تر خواهد بود و اندیشه توحیدی و معرفت قرآنی و اخلاق و عقلانیت اسلامی بیش از گذشته پیش خواهد رفت و مورد استقبال جهانیان قرار خواهد گرفت و سنگرهای ذهن و ضمیر آدمیان را فتح خواهد کرد و زورگویان و سست‌منطقان را بر جای خود خواهد نشاند.

▼ اخبار

ضرورت تغییر در قانون انتخابات ریاست جمهوری

نایب‌رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراها با اشاره به بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در این کمیسیون، گفت: «قانون انتخابات ریاست جمهوری اکنون دارای ایرادات زیادی است. در قانون فعلی داشتن سواد خواندن و نوشتن کافی است که این موضوع باعث شده تا افراد زیادی برای کاندیداتوری در انتخابات مراجعه کنند و کار دستگاه‌های نظارتی و اجرایی در بررسی صلاحیت کاندیداها چند برابر می‌شود. «محمدحسن آصفری» افزود: «در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، رجل سیاسی بازتعریف شده است، یعنی افرادی جزو رجل سیاسی محسوب می‌شوند که دارای حداقل دو دوره سابقه نمایندگی مجلس، دو دوره وزیر، سران قوا، معاونین سران قوا و یا فرماندهان عالی‌مقام و ارشد نظام و یا از مقامات عالی کشور باشند». وی در پایان گفت: «طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری مراحل پایانی خود را در کمیسیون شوراها طی می‌کند و به‌زودی برای تصویب نهایی به صحن مجلس خواهد آمد.»

انگلیس به ایران بدهکار است

«بن والس»، وزیر دفاع این کشور برای اولین بار در دولت انگلیس بدهی کشورش به ایران را بر سر خرید تانک‌های چیفتن تأیید کرد و با تلاش برای مرتبط کردن این موضوع به زندانی بودن نازنین زاغری شهروند دو تابعیتی انگلیسی- ایرانی در ایران، گفت که فعالانه به دنبال پرداخت این بدهی به دولت ایران است. تأیید این بدهی در نامه‌ای به وکلای نازنین زاغری مطرح شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص این اظهارات وزیر دفاع انگلیس گفت: «پرداخت بدهی ایران از انگلیس هیچ ربطی به آزادی زندانیان دو تابعیتی ندارد. وی بخشی از محکومیت خود را در ایران گذرانده و آزادی مشروط هم داشته است که پروسه قضایی خودش را دارد و هیچ فرقی بین وی و سایر زندانیان دیگر نیست». وی افزود: «دولت انگلیس یک بدهی قطعی ۴۰ ساله به ایران دارد و تفاوتی نمی‌کند که این بدهی را یک مقام دولت انگلیس بپذیرد یا نه.» انگلیس بر سر عدم تحویل تانک‌های چیفتن که در زمان حکومت محمدرضا شاه پهلوی از سوی ایران سفارش داده شده بود، تقریباً ۴۰۰ میلیون پوند به ایران بدهکار است.

«خاتمی» در سال انتخابات دوباره به فکر ملت افتاد!

«محمد خاتمی»، رئیس دولت اصلاحات در ادامه کنش‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان، با انتشار ویدیویی، پس از چند سال و در ایان انتخاباتی مجدداً رخی نشان داد! وی بدون پذیرش هیچ مسئولیتی در قبال تشویق مردم به رأی دادن به دولت کنونی و بدون اشاره به تقصیر اصلاح‌طلبان در مشکلات معیشتی امروز، سعی کرد با کلی‌گویی‌های همیشگی، جریان متبوعش را دغدغه‌مند مردم نشان دهد. خاتمی حدود نه ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، تلاش می‌کند با فاصله گرفتن از دولت و همچنین با تولید سوژه‌های داغ رسانه‌ای و انتخاباتی، از پاسخگویی به عملکرد دولت موردحمایتش فرار کند و زمینه‌سازی برای روی کار آمدن فرد دیگر از طیف خود را رقم بزند.

واقعیتی فراتر از سیاه‌نمایی‌های موجود

«نوبخت» در اظهاراتی عجیب گفته است: «اگر قبلاً نفت در برابر غذا را به‌عنوان یک مجازات سنگین برای ایران پذیرفته بودند، اما در شرایط کنونی نه‌تنها نفت را در ازای غذا که حتی در ازای دارو هم نمی‌توانیم بفروشیم؛ حال با این فشار به ورود ویروس کرونا هم برخوردیم.» این اظهارات در حالی است دولت در سال‌ جاری راه‌های جدیدی را برای تأمین مالی پیدا کرده است. مطابق بررسی‌ها، این درآمدهای نجومی به شرح ذیل است: ۱- بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی از نقل‌وانتقال سهام در بازار سهام در پنج‌ماهه ابتدایی سال‌ جاری (این میزان نزدیک به سه ‌برابر کل درآمد مالیاتی دولت از نقل‌وانتقال سهام در سال ۹۸ است)؛ ۲- ۷۲ هزار میلیارد تومان از محل مالیات‌ها در پنج ماه اخیر، باوجود شیوع کرونا (این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۰ درصدی داشته است)؛ ۳- ۱۶ هزار میلیارد تومان فروش و واگذاری سهم‌های‌ دولتی؛ ۴- احتمال شکسته شدن رکورد ۸۰ هزارمیلیاردی سال ۹۸ در سال جاری در صورت ادامه انتشار اوراق بدهی؛ ۵- ادغام پنج بانک نظامی با دارایی‌های کلان در یک بانک دولتی.

▼ اخبار کوتاه

افزایش ۲۵ درصدی عملیات‌های داعش در ماه گذشته/ ارزیابی اتحادیه پژوهش‌ها و بررسی تروریسم نشان می‌دهد که نیروهای باقی‌مانده‌ گروه‌ تروریستی داعش ۱۰۰ حمله در مناطق مختلف عراق طی فقط ماه اوت داشته‌اند. این اتحادیه اعلام کرد که میزان عملیات داعش به میزان ۲۵ درصد بیشتر از ماه ژوئیه شده است. این حملات در وهله نخست، در مناطقی انجام شده است که در گذشته، آزادشده از حضور گروه‌های تندرو به‌حساب می‌آمدند.

تجارت خارجی ۲۴ میلیارد دلاری ایران در ۵ ماهه امسال/ مجموع تجارت خارجی کشور در ۵ ماهه نخست امسال، معادل ۲۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار ثبت شده که از این رقم، سهم صادرات ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار است. در ۵ ماهه نخست امسال، مجموع تبادلات تجاری ایران با سایر کشور‌ها بیش از ۵۲ میلیون تن کالا بوده که سهم صادرات ۳۸ میلیون تن و سهم واردات ۱۳.۸ میلیون تن بوده است؛ ضمن اینکه بیش از ۸۵ درصد کالا‌های وارداتی، کالای اساسی و نهاده‌های تولید بوده است.

کاهش میزان موالید به کم‌ترین حد خود در ۵۰ سال گذشته!/ با کاهش محسوس میزان موالید از حدود ۲۰ نوزاد در هر هزار نفر جمعیت در سال ۱۳۹۴ به ۱۴.۴ نوزاد در هر هزار نفر جمعیت در سال ۱۳۹۸، کم‌ترین آمار موالید طی ۵۰ سال گذشته در کشور ثبت شده است. این در حالی است که چهار سال از ابلاغ سیاست‌های کلی خانواده از سوی مقام معظم رهبری می‌گذرد!

  در کدام دهک جامعه قرار دارید؟/ محاسبات بر مبنای داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، هزینه دهک اول هزینه‌ای در مرداد به یک‌میلیون و 248 هزار تومان و هزینه دهک دهم به 13 میلیون و 717 هزار تومان رسیده است، یعنی اختلاف حدود 11 برابری در هزینه‌های دهک اول با دهک دهم جامعه وجود دارد! غیرازاین دو دهک، هزینه دهک‌های دوم تا پنجم نیز بین دو میلیون تا سه میلیون و 470 هزار تومان و هزینه دهک ششم تا نهم هم بین چهار میلیون تا هفت میلیون و 600 هزار تومان بوده است.

احکام سیاسی (سؤال 33): آیا حرف­‌هایی که در بحث­های سیاسی پشت سر مسئولین زده می­‌شود، غیبت محسوب می‌شود؟ پاسخ: گفتگو راجع به عملکرد و موضع­گیری­های یک مسئول همراه با نقد و دید اصلاح­طلبانه، جایز و انتقاد است، اما ذکر معایب افراد که ربطی به عملکرد کاری آن‌ها ندارد، غیبت است و حرام می­باشد. بله؛ سخن در مورد مفاسد اقتصادی، سیاسی، امنیتی محرز شده مسئولین، ایرادی ندارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات