صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۲۴۵۷۵

تحریم‌های آمریکا علیه شخصیت‌های لبنانی و حزب‌الله

دیوید شنکر، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه گفت که واشنگتن تمایزی میان دو شاخه نظامی و غیرنظامی حزب‌الله قائل نیست.
وی عنوان داشت که توجیهی برای این تمایز وجود ندارد، چراکه شاخه‌های نظامی و غیرنظامی حزب‌الله وابسته به یک رهبری هستند، همانطور که حزب‌الله در امور داخلی تعدادی از کشورهای عربی "دخالت می‌کند".
این موضع شنکر را تعدادی از نمایندگان مستعفی که با وی در مقر حزب کتائب در بکفیا دیدار کرده بودند، نقل کردند. این نمایندگان مروان حمادة، سامی الجمیل، هنری حلو، بولا یعقوبیان، نعمت افرام، ندیم الجمیل و الیاس حنکش بودند.
همانطور که نمایندگان مستعفی در مصاحبه با الشرق الاوسط گفتند، شنکر از ورود به جزئیات این تحریم‌ها و اینکه آیا اسامی جدید شامل اعضای حزب‌الله یا همپیمانان آن یا جمعیت‌ها و نهادهای وابسته به حزب‌الله می‌شود یا خیر، اجتناب کرد.
پس از اینکه برخی از حاضران در این نشست بر مطرح کردن پاره‌ای از سوال‌های مربوط به بسته تحریم‌ها اصرار ورزیدند، شنکر گفت: «این تحریم‌ها صادر خواهد شد، تا روزهای آینده منتظر باشید تا تمامی جزئیات را بدانید، هرچند که تعداد افرادی که مشمول این تحریم‌ها می‌شوند، بسیار نیست.»

شنکر تصریح کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه قبل از اینکه وی ابتکار عملی را برای نجات لبنان کلید بزند، تفاهم داشت و تفاهم این دو فرد، هرگونه حمایتی را برای نقش راه فرانسه فراهم می‌کند.
کسانی که با شنکر دیدار کردند، از وی نقل کردند که اولویت، اصلاحات و مبارزه با فساد خواهد ماند، اگر هم این دو مقوله محقق نشود، لبنان نخواهد توانست کمک‌های مالی و اقتصادی را به دست آورد که به برون رفت لبنان از پرتگاهی که در آن قرار دارد، منجر می‌شود.
وی گفت که ابتکار عمل فرانسه، تنها یک نقشه راهی برای حل و فصل مرحله‌ به مرحله است که برخاسته از تحقق اصلاحات مالی و اداری است تا پس از آن، اصلاحات سیاسی مورد بررسی قرار بگیرد.
برخی از کسانی که شنکر با آنها دیدار کرد، اصرار او برای محدود کردن دیدارهایش با ژوزف عون، فرمانده ارتش و نمایندگان مستعفی و نمایندگانی از جامعه مدنی را اینگونه تفسیر کردند که او خواسته است راه را در مقابل تمامی کسانی ببندد که تلاش می‌کنند بگویند نشست‌های وی با طرف‌های ذی‌ربط در تشکیل دولت جدید، منجر به تاخیر در تشکیل دولت شده است چراکه او در روند تشکیل دولت مداخله کرده است.
شنکر از اظهارنظر درمورد سخنان تعدادی از نمایندگان مستعفی مبنی بر هراس‌شان از اینکه دولت جدید، همچون دولت سابق باشد، خودداری کرد.
وی به بحران اقتصادی و مالی لبنان پرداخت و گفت که لبنان از یک بحران بی سابقه می‌گذرد و نیاز به کمک‌های مالی دارد.
شنکر تاکید کرد که تا قبل از پایان این ماه به بیروت بازمی‌گردد تا مساله ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و اسرائیل را بررسی کنند.
وی گفت که مطرح نشدن درخواست برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در طرح فرانسه را درک می‌کند، چراکه این درخواست، ایده آل بوده و واقع بینانه نبوده است.
شنکر عنوان داشت: با ماکرون در این خصوص دیدار می‌کنیم، چراکه موانع قانون اساسی وجود دارد که اجازه برگزاری این انتخابات پیش از موعد آن را نمی‌دهد و تا زمانی که بیشتر نمایندگان پارلمان با استعفا از پست‌هایشان موافقت نکنند که این امر انحلال پارلمان را ممکن می‌سازد، برگزاری انتخابات زودهنگام با دشواری‌هایی مواجه خواهد بود.
وی تصریح کرد: اوضاع بحرانی که لبنان در آن به سرمی‌برد، اجازه مرتبط ساختن سرنوشت نجات لبنان به مرحله پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را نمی‌دهد. هرکس هم که بر روی این امر حساب باز می‌کند که رویکرد آمریکا در صورت رسیدن جو بایدن به پست ریاست جمهوری تغییر می‌کند، خواهد فهمید که این دیدگاهش درست نبوده است، چراکه اصول سیاسی آمریکا تغییر نمی‌کند، به ویژه در مورد آنچه که مربوط به گسترش نفوذ ایران در منطقه و موضع نسبت به حزب‌الله باشد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات