صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۲۴۵۹۰

راه مقابله

تلاش برای ایجاد جبهه‌ای واحد با کشورهایی در جهان اسلام (ترکیه، سوریه و...) که مخالف رابطه با رژیم صهیونیستی هستند، ولو اینکه کشورهای مذکور در حوزه‌های دیگری اختلافات سیاسی، امنیتی و ... با یکدیگر داشته باشند.

1-بازدارندگی مردمی

سازماندهی بازدارندگی مردمی به معنای استفاده از ظرفیت‌های نهفته در افکار عمومی عربی علیه هر گونه عادی‌سازی و روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی است. بر اساس افکارسنجی‌های معتبری که در داخل کشورهای عربی از جمله عربستان، بحرین، سودان، مصر، سرزمین‌های اشغالی، عراق و ... صورت گرفته است، تا سال 2018 به طور دقیق 92 درصد شهروندان کشورهای عربی مخالف برقراری روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی بودند. این رقم در سال 2016 به حدود 89 درصد و در سال 2011 به حدود 83 درصد رسیده بود. بنابراین، برای مقابله با طرح‌های مخفیانه یا آشکاری که به منظور برقراری روابط عربی و صهیونیستی در دست اقدام بوده و هست، استفاده از فرصت‌های ناشی از افکار عمومی، یک راهبرد مؤثر است. اینکه تا به امروز در هیچ کشور عربی حرکت مردمی علیه رابطه امارات و این رژیم ایجاد نشده است، آن هم با وجود مخالفت 92 درصدی رابطه با رژیم صهیونیستی، نشان می‌دهد سیاست‌های رسانه‌ای و فرهنگی و نرم و به طور کلی دیپلماسی عمومی کشورهای اسلامی مخالف رژیم صهیونیستی در این کشورها چندان موفقیت‌آمیز نبوده است.

 

2-فضاسازی رسانه‌ای

فضاسازی‌های گسترده در بستر شبکه‌های اجتماعی و فناوری‌های نوین ارتباطی با موضوع مخالفت با روابط عربی‌ـ صهیونیستی با یک برنامه‌ریزی دقیق و محتواسازی هوشمندانه و هدفمند و جذاب می‌تواند ملت‌ها به ویژه گروه‌های جوان را در مقابل دولت‌ها و حکام عربی قرار دهد. با توجه به اینکه استفاده از شبکه‌های اجتماعی در بین گروه‌های مختلف در کشورهای عربی به ویژه جوانان رشد بسیار سریعی داشته است، این راهبرد می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

 

3-افشاسازی

باید این مسئله را در سطح نخبگان سیاسی، فرهنگی و... عربی آشکار و افشا کرد که این رابطه پیش از آنکه ابعاد اقتصادی و تجاری داشته باشد، دارای ابعاد امنیتی است. به این معنا که رژیم صهیونیستی در حال فروش امنیت به کشورهای عربی است.

 

4-تحریم اقتصادی

ضروری است ملت‌های عربی به تحریم اقتصادی حکام و دولت‌ها و کشورهایی که درصدد برقراری هرگونه رابطه با رژیم صهیونیستی هستند یا با تل‌آویو مناسبات دوجانبه همانند آنچه در امارات دیدیم، برقرار کرده‌اند، ترغیب و تشویق شوند.

 

5-تحرکات دیپلماتیک

باید تحرکات دیپلماتیک در سطح منطقه، بین‌الملل و سازمان‌های بین‌المللی برای اعمال فشارهای سیاسی بر روی حکام عربی متمایل به رابطه با رژیم صهیونیستی افزایش یابد. باید توجه داشت توسل به سازوکارهای دیپلماتیک در سه سطح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی یکی از راهبردها و دستورکارهای رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته برای اعمال فشار بر محور مقاومت و توسعه روابط با کشورهای عربی بود.

 

6-مقابله با وارونه‌سازی!

رسانه‌های صهیونیستی و غربی با یک سیاست رسانه‌ای معنادار تلاش می‌کنند «تهدید ایران» را عاملی برای افتادن اعراب در دامن رژیم صهیونیستی معرفی کنند؛ از این رو ضرورت مبرم هست که سفرای جمهوری اسلامی ایران، به‌ویژه در کشورهای عربی با این «انگاره‌سازی صهیونیستی‌ـ غربی» مواجهه فکری و دیپلماتیک کرده و افکار عمومی، نخبگان، علما، استادان و گروه‌های گوناگون عربی را توجیه کنند که این، دروغ و فریبی بیش نبوده و ایران همواره خواستار تعامل در منطقه بوده و به امنیت دیگران بیش از امنیت خود توجه داشته است. اینکه مدام گفته و نوشته شود ایران دشمن مشترکی است که دشمنان قدیمی را به پای ائتلاف و اتحاد آورده است، در رأس انگاره‌سازی صهیونیستی برای توجیه مناسبات عربی‌ـ صهیونیستی است. مسئولان وزارت خارجه باید سفرهای‌شان را به کشورهایی که درصدد برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی هستند، تشدید کرده و برای جلوگیری از آن اقدام دیپلماتیک کنند. اینکه «دومینیگ راب» وزیر خارجه انگلستان برای تأمین آغاز مجدد دیالوگ بین رژیم صهیونیستی و فلسطین، دیداری از قدس غربی و رام‌الله به عمل می‌آورد، نشان می‌دهد تلاش‌ها برای برقراری روابط عربی و صهیونیستی تا کجاها کشیده شده و از چه جاهایی پیگیری می‌شود!

 

7-جنباندن رگ غیرت عربی

تبیین این مسئله که عادی‌سازی روابط هر کشور عربی با رژیم صهیونیستی ولو در کوتاه‌مدت ممکن است عواید اقتصادی، امنیتی و ... داشته باشد، ولی چون به آرمان فلسطین خیانت شده است، نه تنها موجب شرمساری حکام عربی که موجب سرافکندگی شهروندان عربی هم می‌شود.

 

8-معرفی عوامل مؤثر

از جمله راهبردهای دیگر، شناسایی دقیق عوامل و مؤلفه‌هایی است که موجب کشش اعراب مرتجع به سمت رژیم صهیونیستی شده و می‌شود. این مؤلفه‌ها عبارتند از: الف‌ـ حمایت آمریکا از روند عادی‌سازی و علنی‌سازی روابط؛ ب‌ـ بهره‌برداری‌های انتخاباتی و دستاوردسازی از عادی‌سازی روابط عربی و صهیونیستی در داخل سرزمین‌های اشغالی و آمریکا؛ ج‌ـ درگیر بودن کشورهای عربی با بحران‌های داخلی و فراهم بودن فضا و بستر برای رژیم صهیونیستی با هدف بهره‌برداری از وضعیت موجود؛ د‌ـ وجود شکاف بین کشورهای عربی که موجب شده است شاهد نوعی مسابقه برای رسیدن به خط پایانی رژیم صهیونیستی باشیم؛ ه‌ـ ناتوانی محور ریاض در مقابل محور مقاومت و روی آوردن به رژیم صهیونیستی. اینها از جمله عوامل مهمی است که باید مورد توجه قرار داده و به افکار عمومی و نخبگان جوامع عربی گفته شود که این روابط صرفاً در جهت منافع خاندان‌های حاکمه است.

 

9-مهندسی معکوس

یکی از کانال‌های مهم عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با اعراب، مجاری فرهنگی است. پخش سریال‌های صهیونیستی از شبکه‌های تلویزیونی عربی، تور بازدید روزنامه‌نگاران عرب برای بازدید از فلسطین اشغالی، مشارکت با برخی کارگردان‌های عرب برای تولید فیلم در داخل فلسطین اشغالی، دعوت از سینماگران برای حضور در جشنواره‌های فیلم رژیم صهیونیستی، پذیرش تیم‌های ورزشی صهیونیستی در سرزمین‌های عربی، برگزاری نشست‌های علمی و فرهنگی و موارد بسیاری دیگر. ایران با همکاری کشورهای عربی مخالف سازش با رژیم صهیونیستی باید از طریق مهندسی معکوس تلاش کنند با برگزاری برنامه‌های نرم و فرهنگی، بر سر راه رژیم صهیونیستی برای استفاده از کانال‌های فرهنگی به منظور پیشبرد طرح رابطه با اعراب سد ایجاد کنند.

 

10-تقویت مواضع

باید تلاش شود مواضع سیاسی، امنیتی و نظامی کشورهایی که به ویژه در شورای همکاری خلیج‌فارس مخالف هرگونه رابطه با رژیم صهیونیستی هستند، تقویت شود. برای نمونه، «کویت» از جمله کشورهایی است که همواره مخالف برقراری رابطه حتی دیگر کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی بوده است. به بیان دیگر، گرمی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، در حالی انجام می‌شود که کویت با این رویه موافق نیست و قصد حفظ استقلال در سیاست خارجی خود را دارد.

 

11-تقویت سازوکارها

توسل به سازوکارهای مذهبی و دعوت از مراجع شیعی و سنی در جهان اسلام برای ابراز مخالفت علنی هرگونه روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، یکی دیگر از راهبردهایی است که می‌تواند روند عادی‌سازی روابط عربی‌ـ صهیونیستی را در کوتاه‌مدت کُند کرده و در بلندمدت از آن تا حدودی جلوگیری کند.

 

12-ائتلاف‌سازی

تلاش برای ایجاد جبهه‌ای واحد با کشورهایی در جهان اسلام (ترکیه، سوریه و...) که مخالف رابطه با رژیم صهیونیستی هستند، ولو اینکه کشورهای مذکور در حوزه‌های دیگری اختلافات سیاسی، امنیتی و ... با یکدیگر داشته باشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات