فرهنگی >>  فرهنگی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۲۴۶۰۷

آزادی بیان به سبک غرب/ توهین به مقدسات جزو آزادی بیان است؟

«إِنّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنّا لَهُ لَحافِظُونَ؛ همانا ما خود قرآن را نازل کردیم و قطعاً ما خود آن را نگاه‌داریم‌» (سوره حجر آیه ۹)
موضوع اهانت به مقدسات اسلام خصوصاً قرآن کریم و پیامبر (ص) از جمله ابزار‌هایی است که غرب در کنار اسلام‌هراسی و تشکیل گروه‌های افراطی برای ضربه زدن به دین مبین اسلام به کار گرفته است.
این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که دولت‌های غربی و حتی بسیاری از دولت‌های مسلمان نسبت به این اهانت‌ها سکوت اختیار کرده و حتی در پس پرده از این بی‌احترامی‌ها حمایت‌هایی از جمله حمایت رسانه‌ای می‌کنند. 
گرایش به اسلام و ارتباط آن با حملات به این دین مبین در ده‌های اخیر
یکی از عوامل اصلی این اتفاق ترس از رشد اسلام در غرب است و افزایش جمعیت مسلمانان و گرایش غیر مسلمانان به دین اسلام در دهه‌های اخیر سبب شده تا استکبار جهانی در دو دهه اخیر موضوعاتی چون اسلام‌هراسی، تشکیل گروه‌های افراطی، ایجاد اختلاف میان مسلمانان و حتی مذاهب اسلامی و اهانت به مقدسات از جمله نشان دادن چهره‌ای ناپاک و خشن از اسلام و بزرگان این دین آسمانی سعی بر جلوگیری از گسترش اسلام دارند.

طبق آمار مرکز تحقیقات پیوفرم آمریکا سرعت رشد جمعیت مسلمانان در دهه‌های اخیر بسیار بیشتر از دیگر ادیان است و با وجود هجمه‌های گسترده علیه مسلمانان اما این رشد همچنان ادامه دارد تا جایی که جمعیت مسلمانان از ۱.۳ میلیارد نفر در سال ۲۰۰۷ به ۱.۸ میلیارد نفر در سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است.

پیش‌بینی آمریکایی‌ها درباره تعداد مسلمانان در سال ۲۰۵۰ 
همچنین این مرکز پیش‌بینی کرده جمعیت مسلمانان تا سال ۲۰۵۰ با جمعیت مسیحیان برابری کرده و سال ۲۰۷۰ جمعیت مسلمانان قطعاً بیش از مسیحیان خواهد بود.
هجمه‌ها به مسلمانان تا حدی است که کلیسایی در فلوریدا ۱۱ سپتامبر را به عنوان روز قرآن‌سوزی اعلام کرده و درحالی که تنها چند روز به ۱۱ سپتامبر باقی‌مانده شاهد آغاز موج‌هایی از اهانت به قرآن کریم و مقدسات اسلام هستیم که در این راستا نشریه «شارلی اِبدو» هفته گذشته برای چندمین بار کاریکاتوری موهن درباره پیامبر اسلام (ص) منتشر کرد.
در ادامه این گزارش به برخی از اهانت‌ها به اسلام خصوصاً در دهه‌های اخیر اشاره می‌کنیم.

انتشار کتاب آیات شیطانی در انگلیس
کتاب آیات شیطانی سال ۱۹۸۸ در کشور انگلستان به چاپ رسید و نویسنده آن شخصی هندی‌الأصلی به نام سلمان رشدی است.
این کتاب، یک روایت داستانی است که طی ۹ فصل به نگارش درآمده و نویسنده در آن اهانت‌های وقیحانه‌ای به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص)، قرآن کریم و حضرت جبرئیل امین وارد کرده است. در واقع می‌توان کتاب آیات شیطانی را نخستین اهانت آشکار به قرآن و پیامبر (ص) برشمرد که مورد حمایت دولت‌های غربی واقع شد؛ تا جایی که سال ۲۰۰۷ تونی بلر نخست وزیر وقت انگلیس موضوع اعطای نشان شوالیه را به نویسنده کتاب آیات شیطانی ارائه و ملکه انگلستان و این اتفاق را تأیید کرد.

امام خمینی (ره) ۲۵ بهمن ۱۳۶۷ سلمان رشدی نویسنده این کتاب را مرتد و مجازات اعدام را برای وی صادر کرد.

توهین هفته‌نامه فرانسوی شارلی ابدو به پیامبر اسلام (ص) در سال ۲۰۰۵
اهانت هفته نامه شارلی ابدو ختم به مطلب هفته گذشته نمی شود بلکه این هفته نامه سال ۲۰۰۵ هم با انتشار کاریکاتور و مقاله ای به ساحت مقدس پیامبر اسلام توهین کرد البته آن زمان نام این نشریه شارلی ابدو بود و بعدها به شارلی ابدو تغییر نام داد.

اوج اهانت به پیامبر (ص) در دانمارک با انتشار یک کاریکاتور
اوج توهین به پیامبر سال ۲۰۰۵ توسط یک کاریکاتوریست دانمارکی رخ داد این فرد که کورت وسترگارد نام داشت ۱۲ کاریکاتور موهن از پیامبر (ص) را در روزنامه یلاند پوستن منتشر کرد که این اتفاق سبب بروز اعتراضات بسیار گسترده در سطح جهان اسلام شد.
اعتراضات مسلمانان به این اقدام دانمارکی‌ها نه ‌تنها عذرخواهی آنها را درپی نداشت بلکه در سال ۲۰۰۸ روزنامه‌های دیگر دانمارکی هم مجدداً همان کاریکاتور‌ها را به چاپ رساندند و این اتفاق خشم مسلمانان جهان را برانگیخت.

ساخت فیلمی سراسر دروغ و توهین به اسلام و انقلاب اسلامی در هلند
ساخت فیلم موهن از اسلام در کشور هلند و در سال ۲۰۰۸ دیگر اتفاقی است که در جریان دشمنی غرب با دین مبین اسلام رخ داد. در این فیلم که فتنه نام دارد سازنده اسلام را دشمن آزادی و خشونت طلب، همچنین مسلمانان را تروریست و آدم‌کش معرفی می‌کند.
سازنده این فیلم قرآن کریم را با کتاب نبرد من نوشته هیتلر مقایسه کرده و آن را باعث الهام‌گیری برای حملات تروریستی و دیگر خشونت‌ها می‌داند. همچنین در ابتدای این فیلم پیامبر اسلام (ص) را به صورت همان کاریکاتور موهن دانمارکی نمایش می‌دهد و در آن به عموم مردم نسبت به موضوعاتی چون اسلام و ترور، جهانی شدن اسلام و همچنین حضور اسلام در اروپا به ویژه کشور هلند هشدار می‌دهد.
یکی از ابعاد دیگر این فیلم این است که مسلمانان را به نوعی نازی معرفی می‌کند و حتی در صحنه‌هایی از آن تعدادی زن مسلمان تابلو‌هایی در دست دارند که روی آن نوشته شده رحمت خدا بر هیتلر و یا اینکه برای هولوکاست واقعی آماده باشید.
فیلم فتنه از جمله فیلم‌هایی است که انقلاب اسلامی ایران را هم مستقیم مورد خطاب قرار می‌دهد و حتی در آن صحنه‌هایی از صحبت‌های محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور پیشین ایران و برخی علما درخصوص موضوع گسترش اسلام در عالم پخش می‌شود.

توهین سربازان آمریکایی به قرآن کریم در افغانستان
در سال ۲۰۱۱ اتفاقی تلخ در پایگاه آمریکایی بگرام در کشور افغانستان رخ داد و در آن متأسفانه ده‌ها جلد قرآن کریم توسط نظامیان آمریکایی به آتش کشیده شد. در ادامه و در همان سال در پایگاهی دیگر در ولایت پروان افغانستان تعدادی از نظامیان آمریکایی نسخه‌های قرآن کریم را به آتش کشیدند.

بی‌احترامی سربازان آمریکایی در افغانستان به این دو مورد ختم نمی‌شود، آنها در حمله به یک روستا در منطقه غزنی افغانستان پس از کشتار مردم به قرآن کریم و نمادهای اسلامی توهین و به آن‌ها شلیک کردند.

قرآن‌سوزی کشیش آمریکایی و انتخاب روز جهانی قرآن‌سوزی توسط کلیسایی در فلوریدا
قرآن‌سوزی کشیش آمریکایی به نام تری جونز از جمله اتفاقاتی بود که غربی‌ها مانور گسترده رسانه‌ای روی آن داشتند و این اتفاق احساسات بسیاری از مسلمانان را جریحه‌دار کرد. این قرآن سوزی پس از اعلام کلیسای ایالت فلوریدا مبنی بر اعلام ۱۱ سپتامبر به عنوان روز جهانی سوزاندن قرآن رخ داد. این کلیسا از طرفداران خود خواست که در روز ۱۱ سپتامبر کتاب آسمانی مسلمانان را در انظار عمومی آتش بزنند.

در این میان تری جونز از جمله مسئولان کلیسا‌های ایالت فلوریدا به عنوان یکی از مروجان اصلی اسلام‌ستیزی و نویسنده کتاب اسلام از شیطان است در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد در محل فرو ریختن برج‌های دوقلوی نیویورک قرآن را آتش می‌زند اما به هر دلیل این کار را نکرد و سال ۲۰۱۱ در کلیسای خود در ایالت فلوریدا یک نسخه قرآن را به آتش کشید و رسانه‌ای شدن فیلم این اقدام زشت باعث تظاهرات گسترده مسلمانان در جهان شد.

ساخت فیلمی موهن که هیلاری کلینتون هم آن را زشت و ناشایست خواند
اتفاق دیگری که سال ۲۰۱۱ رخداد ساخت فیلمی با نام معصومیت مسلمانان بود که در آمریکا ساخته شد و در آن به ساحت پیامبر گرامی اسلام (ص) بی‌احترامی شد. تری جونز کشیش اسلام‌ستیز آمریکایی از جمله حامیان مادی و معنوی ساخت این فیلم بود.

در این فیلم پیامبر (ص) به شکلی طنز‌گونه معرفی شده که گناهان زیادی مرتکب می‌شود و در آن صحنه‌های مستهجنی هم وجود دارد. انتشار این فیلم سال ۲۰۱۲ رخ داد و سایت یوتیوب آن را منتشر و با وجود اعتراضات بسیار مسلمانان، آن را حذف نکرد این اقدام سبب فیلتر شدن یوتیوب و گوگل در بسیاری از کشورهای اسلامی شد.
صحنه‌های این فیلم تا حدی زشت و ناشایست بود که هیلاری کلینتون وزیر وقت خارجه آمریکا این فیلم را مشمئزکننده و شرم‌آور خواند اما گفت: به دلیل موضوع آزادی بیان در آمریکا نمی‌توان سازندگان آن را تحت تعقیب قضایی قرار داد.
اعتراضات مسلمانان به ساخت این فیلم تا جایی شدت گرفت که در برخی از کشورها به سفارت آمریکا حمله کردند و حتی یکی از مسئولان کشور پاکستان جایزه ۱۰۰ هزار دلاری برای کشتن سازنده این فیلم تعیین کرد.

اهانت نشریه شارلی ابدو به پیامبر (ص) در سال ۲۰۱۵ و حمله مرگبار به دفتر این نشریه
شاید بتوان نشریه شارلی ابدو فرانسه را یکی از نشریاتی دانست که بیشترین اهانت را به ساحت مقدس قرآن کریم داشته و همان طور که در ابتدای گزارش اشاره شد این نشریه در سال‌های ۲۰۰۵ اقدام به انتشار کاریکاتور و مقاله موهن علیه پیامبر (ص) کرده بود بار دیگر در سال ۲۰۱۵ کاریکارتور‌ها و مطالبی توهین‌آمیز نسبت به پیامبر (ص) منتشر کرد که سبب حمله به دفتر این نشریه شد و در این درگیری ۱۷ نفر کشته شدند که از جمله کشته‌شدگان کاریکاتوریستی بود که اهانت کرده بود.

موضوع اهانت به ساحت مقدس اسلام از موضوعاتی است که در سال‌های اخیر دل‌های مسلمانان جهان را به درد آورده و این گونه رفتار‌های ناشایست واکنش و اعتراض مسلمانان را در پی دارد.

اهانت مجدد شارلی ابدو به پیامبر اسلام (ص) در هفته گذشته
آخرین باری که این اتفاق رخ داد هفته گذشته باز هم توسط نشریه فرانسوی شارلی ابدو بود که این بار هم با انتشار تصاویری موهن از پیامبر (ص) قلوب مسلنانان را جریحه‌دار کرد و علما، مسئولان و نهاد‌های مختلف در محکومیت این اقدام واکنش نشان دادند.

همان‌طور که در ابتدای گزارش هم مطرح شد رشد جمعیت مسلمانان و همچنین گرایش پیروان دیگر ادیان به اسلام از جمله موضوعاتی است که سبب حمله گسترده به این دین عزیز شده اما از آنجایی که خداوند خودش وعده محافظت از قرآن کریم و دین مبین اسلام را داده این حمله‌ها و هجمه‌ها نتوانسته سرعت رشد اسلام را کاهش دهد و طی یک دهه اخیر شاهد رشدی در حدود ۵۰۰ میلیون نفر در جمعیت مسلمانان جهان هستیم.
«إِنّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنّا لَهُ لَحافِظُونَ؛ همانا ما خود قرآن را نازل کردیم و قطعاً ما خود آن را نگاه‌داریم‌» (سوره حجر آیه ۹)
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات