صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۲۴۶۰۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۱۷ شهریورماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): تحریمی که آمریکایی‌ها علیه ملّت ایران به کار گرفته‌اند، قطعاً یک جنایت است؛ یعنی در این تردیدی نیست، یک جنایت بزرگی است که این‌ها علیه یک ملّت به کار می‌گیرند؛ حالا ظاهرش این است که علیه نظام جمهوری اسلامی است امّا درواقع علیه همه ملّت ایران این جنایت را دارند این‌ها انجام می‌دهند. (1399/5/10) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز        

اهمیت تصمیم درست، به‌موقع و قاطع

جایگاه تصمیم‌گیری در هر سازمانی را باید در رأس آن مجموعه جستجو کرد، به‌گونه‌ای که نقش کلیدی مدیران را می‌توان اتخاذ تصمیم درست، به‌موقع و قاطع از بین تصمیمات و گزینه‌های مختلفی دانست که در اختیار آن‌ها قرار دارد. زمانی که تصمیمات اتخاذشده این ویژگی‌ها را نداشته باشد، نه‌تنها اجرای تصمیم را مختل می‌کند، بلکه اعتماد مجریان را نیز از بین می‌برد.

نکات تحلیلی: 1- تصمیم دولت در برگزاری کنکور که مدام با تأخیر مواجه می‌شد و حتی چند روز مانده به برگزاری کنکور نیز مشخص نشده بود که کنکور برگزار می‌شود یا خیر؟! این موضوع، روح و روان کنکوری‌ها را به‌شدت تحت تأثیر قرار داد. 2- تصمیم دولت به واگذاری سهام پالایشی‌ها در صندوق ETF دوم چند روز قبل از عرضه، توسط دو تن از وزرای مرتبط تکذیب و بعد از حدود 48 ساعت دوباره تأیید شد که این نوع تصمیم‌گیری اعتماد عمومی به بازار سرمایه را از بین برد و هنوز هم تبعات آن در بازار سرمایه قابل مشاهده است. 3- تصمیم دولت به فروش 220 میلیون بشکه نفت به شکل سلف موازی و بعد تصمیم به فروش 2 میلیون بشکه نفت به شکل سلف نفتی دوساله کمتر از چند ساعت قبل از واگذاری لغو گردید و هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای نسبت به دلیل اتخاذ تصمیم و یا لغو آن ارائه نشد. 4- تصمیم‌گیری در خصوص نحوه بازگشایی و فعالیت مدارس، 48 ساعت مانده به شروع سال تحصیلی، تغییر می‌کند و اعلام می‌شود که همه مدارس و کلاس‌ها باید به شکل حضوری برگزار شود! این وضعیت تردیدهای زیادی را نسبت به حضور دانش‌آموزان در مدارس ایجاد کرده است! 5- تصمیم دولت در مورد قرنطینه شهرها، نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری مراسم‌های عزاداری، بسته شدن مراکز دینی و ... نمونه‌هایی از دیگر تصمیمات دولت هستند که از ویژگی‌های سه‌گانه «درست، به‌هنگام و قاطعیت» برخوردار نبوده‌اند.

نکات راهبردی: زمانی که تصمیمی ویژگی‌های فوق را نداشته باشد، چند اتفاق قابل‌تصور است: 1- اعتبار تصمیم‌گیران نزد مجریان کاهش یافته و تصور امکان لغو تصمیم در آنان شکل می‌گیرد و احتمال شکل‌گیری حرکت‌های اعتراضی برای تغییر تصمیم افزایش می‌یابد 2- پشتوانه کارشناسی طرح‌ها زیر سؤال می‌رود و مخاطبین یا مجریان سؤال می‌کنند که چرا برای تصمیم‌گیری در این سطح کلان، کار کارشناسی کافی انجام نمی‌شود؟! 3- فرصتی برای دشمن فراهم می‌کند که نفوذ نرم خود را تعمیق بخشیده و جای عناصر دلسوز را در افکار عمومی بگیرد؛ بنابراین انتظار این است که همه دستگاه‌های اجرایی، به‌ویژه مهم‌ترین دستگاه اجرایی کشور به‌گونه‌ای تصمیم بگیرند که پایه‌های اعتماد مردم به نظام بیش‌ازپیش تقویت شود. (نویسنده: علی کارگر)

▼گزارش روز                            

نهضت قطعه‌سازی

در شرایطی که برخی جریان‌های سیاسی به‌صورت مستمر از گشایش اقتصادی سخن به میان آورده و دامنه‌ای از مذاکره با غرب تا طرح‌های نفتی مورد مناقشه را طرح و بیان می‌کنند، مقام معظم رهبری بارها بر علاج‌پذیر بودن اقتصاد کشور و مقابله با تحریم‌ها سخن به میان آورده و بر توان و تولید ملی تأکید داشته‌اند.

گزاره خبری: رهبر انقلاب اخیراً به موضوع راه افتادن نهضت قطعه‌سازی در کشور اشاره کرده و بیان فرمودند: «یکی از موانع، همین مشکلات قطعات است که مکرّر به ما گفته می‌شود که مثلاً فرض کنید فلان ماشین فلان قطعه را ندارد، نمی‌دهند. خب ما در کشور نهضت قطعه‌سازی داریم که خوشبختانه راه افتاده؛ الآن چند سال است که نهضت قطعه‌سازی راه افتاده از طرف بخش‌های نیروهای مسلّح، وزارت دفاع و بعضی از بخش‌های دیگر. خیلی خب؛ شما قطعات موردنیاز را به مراکزی که قطعه‌سازی می‌کنند، به مراکزی که تحقیق و پژوهش در این زمینه می‌کنند، ارجاع کنید تا آن‌ها برایتان قطعه را بسازند؛ و می‌توانند. من عرض بکنم ما قطعات بسیار ظریف و پیچیده را خوشبختانه توانسته‌ایم بسازیم؛ در نیروهای مسلّح، بعضی از قطعاتی که تصوّر نمی‌شد که قابل ساخت باشد، خوشبختانه ساخته شد. از این نهضت قطعه‌سازی استفاده بشود.» دانش قطعه‌سازی قابلیت انتقال به بخش صنعتی دارد و علاوه بر امیدافزایی در جامعه، در صورت ملموس سازی می‌تواند باعث ارتقای سطح تاب‌آوری اجتماعی و امید به گشایش اقتصادی و اثرات آن در افزایش کیفیت زندگی ایرانیان و کاهش هزینه‌های خدماتی و مصرفی آنان داشته باشد.

گزاره تحلیلی: با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب، توجه و تبیین چند مسئله ضروری است: ۱- بازخوانی سابقه توانمندی و انتقال دانش و تکنولوژی‌های فنی در حوزه نظامی به بخش صنعت و نقش آن در ارتقای توان صنعت ملی کشور و خودکفایی در این حوزه؛ 2- تبیین توانمندی‌های دانشی و تکنولوژی بومی و مبتنی بر دانش روز در نیروهای مسلح؛ 3- برجسته‌سازی مزیت‌های انتقال دانش و تکنولوژی‌های فنی نیروهای مسلح به بخش صنعتی کشور (بومی بودن، کاهش هزینه‌ها و...)؛ 4- ترغیب و تشویق نیروهای مسلح به انتقال دانش و تکنولوژی‌های فنی به بخش صنعت کشور (بخش‌های دولتی و خصوصی)؛ 5- مراقبت از ایجاد هراس بخش خصوصی و دولتی نسبت به تعریف نیروهای مسلح به‌عنوان رقیب آنان و تأکید بر انتقال صرف دانش در این حوزه به بخش صنعت.

▼ خبر ویژه             

تنفس مصنوعی به اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰

«صادق زیباکلام» طی یادداشتی در شماره دیروز روزنامه شرق با عنوان «وضعیت اصلاح‌طلبان شباهت به بیماری پیدا کرده ‏که عده‌ای برای نجاتش به او تنفس مصنوعی می‌دهند تا برای انتخابات سال آینده زنده نگهش دارند. در برخی از انتخابات‌های ‏ریاست‌جمهوری در یکی، دو روز آخر یکباره موجی راه می‌افتاد و بسیاری که چندان بنا نداشتند در انتخابات شرکت کنند، به‌پای ‏صندوق‌های رأی می‌رفتند. در هر دو انتخابات ۹۲ و ۹۶ میلیون‌ها «دقیقه نودی» ‏در ساعت‌های پایانی رأی‌گیری به‌پای صندوق‌های رأی شتافتند. تنفس‌دهندگان مصنوعی به کالبد اصلاحات امیدوارند این پدیده در ‏خرداد ۱۴۰۰ هم اتفاق بیفتد. اصلاح‌طلبان امیدوارند شاید مناظره‌ها بتواند جرقه‌ای بزند. امیدوارند مثلاً حضور دکتر ظریف یا محسن هاشمی در مناظره‌ها و رفتار و گفتار مؤدبانه و دیپلماتیک آن‌ها بتواند بخشی از آن ‏امواج «دقیقه‌نودی» را به راه بیندازد. سؤال اینجاست که چقدر حضور ظریف، محسن هاشمی یا حتی خود آقای خاتمی ممکن است ‏‏ «معجزه» رفتن آن ۲۴ میلیون به‌پای صندوق‌های رأی را تکرار کند؟ اگر تغییر و تحول خاصی اتفاق نیفتد و با همین فضای سنگین شهریور ۱۳۹۹ وارد خرداد ۱۴۰۰ ‏بشویم، جرثقیل هم نمی‌تواند حتی بخشی از آن ۲۴ میلیون را به‌پای صندق‌های رأی بیاورد». آیا در دقیقه 90 روز رأی‌گیری 24 میلیون نفر پای صندوق‌های رأی حضور یافته بودند؟ یعنی بیش از نیمی از رأی‌دهندگان در ساعات پایانی پای صندوق‌های رأی آمدند و همگی آن‌ها طرفدار اصلاحات‌اند و شعارشان این است، یا اصلاحات یا هیچ؟!

▼ اخبار

سیاسی‌کاری رسانه‌های اصلاح‌طلب

 رسانه‌های دولتی و اصلاح‌طلب در روزهای اخیر با حمله به رئیس مجلس مدعی شده‌اند که اولاً او از حوزه تهران انتخاب شده و به همین دلیل نباید وارد حوزه انتخابیه خوزستان می‌شد! و ثانیاً مسئولیت مجلس قانون‌گذاری است و رئیس مجلس نباید «نظارت میدانی» انجام دهد! رسانه‌های حامی دولت می‌گویند سفرهای استانی صرفاً در حیطه مسئولیت رئیس‌جمهور و اعضای کابینه است؛ برفرض محال اگر این ادعا صحیح باشد، پس چرا همین رسانه‌ها از آقای روحانی مطالبه نمی‌کنند که وی به سفرهای استانی و ازجمله خوزستان برود؟! روحانی در جلسه رأی‌گیری وزیر پیشنهادی صمت در مجلس حاضر نشد. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اعلام کرد که این اقدام با مشورت ستاد ملی مقابله با کرونا انجام شد. آقای روحانی علیرغم اطمینان دادن به خانواده‌ها برای رعایت پروتکل‌ها در مدارس، مراسم بازگشایی مدارس را به‌صورت غیرحضوری انجام داد! این سؤال برای خیلی از خانواده‌ها ایجاد شد که اگر پروتکل‌های بهداشتی در مدارس اجرا شده، پس چرا رئیس‌جمهور از حضور امتناع کرد؟! رئیس مجلس به‌عنوان یکی از مقامات ارشد نظام می‌بایست با مردم در ارتباط بوده و از نزدیک با مشکلات و مطالبات آن‌ها درگیر باشد. این رویکرد هم در قانون‌گذاری مجلس مؤثر است و هم در نظارت بر عملکرد دولت. حالا رسانه‌های اصلاح‌طلب بجای اینکه به رئیس‌جمهور خرده بگیرند، به رئیس مجلس حمله می‌کنند که چرا میان مردم رفتی و صدای آنان را شنیدی؟! رسانه‌های اصلاح‌طلب و دولتی، به‌جای این شلوغ‌بازی‌های قبیله‌ای، این پیشنهاد را مطرح کنند؛ آقای روحانی؛ شما هم در یک سفر چندروزه به خوزستان بروید و به ۱۴ حوزه انتخابیه آن سر بزنید و صدای کارگران هفت‌تپه را از نزدیک بشنوید.

چاره کار پاسخگو کردن دولت

«سید امیرحسین قاضی‌زاده» با بیان اینکه در حال حاضر مشکلات زیادی در پاسخگوسازی مسئولان وجود دارد و باید اقدامات جدی‌تری انجام شود، گفت: «نظام ما یک نظام ریاستی است، باید برای پاسخگو کردن مسئولان با توجه به توزیع اختیارات در کشور فکری جدی کرد که نیازمند برنامه‌های بنیادی‌تر است. وی با اشاره به اینکه یک نظر این است که نخست‌وزیری را احیا کنیم تا مجلس بتواند دولت را رصد کند.» نائب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: «مجلس اکنون نمی‌تواند بسیاری از برنامه‌های دولت را رصد کند، رئیس‌جمهور نیز یک فرد برخاسته از آرای مردمی است و نمی‌توان به‌راحتی به سراغش رفت؛ زیرا یک نماد سیاسی است، وقت آن است که گفت‌وگو برای پاسخگوسازی کابینه انجام شود.» وی تصریح کرد: «به نظر می‌رسد لازم است در کشور مدتی طولانی نظام پارلمانی حاکم شود. کابینه را می‌توان بارها ساقط کرد، بعد از جنگ جهانی دوم یک حزب پنجاه سال بر ژاپن حکومت کرد اما میانگین عمر کابینه‌هایش کمتر از دو سال بود. ما نیاز داریم در موقع لزوم سریع افراد را عوض کنیم؛ اما با شرایط کنونی اگر سراغ هرکسی برویم بحران سیاسی ایجاد می‌شود.»

مگس‌های بن سلمان بلای جان فلسطینی‌ها!

مگس‌های الکترونیک عربستان به فرماندهی ولی عهد سعودی، با راه‌اندازی هشتگ‌هایی شروع به تبلیغ طرح سازش با رژیم صهیونیستی کرده‌اند. مگس‌های سعودی در این هشتگ به ملت و آرمان و رهبران و حامیان فلسطین حمله کرده و فلسطینی‌ها را به قدرنشناسی و ناسپاسی متهم کرده‌اند. این حمله سازمان‌یافته با حمایت و پشتیبانی محافل رسمی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برای از بین بردن حساسیت مردم در قبال آرمان فلسطین، بخصوص در عربستان سیر شتابنده‌تری به خود گرفته است. هدف از این طرح گسترده، ایجاد ائتلاف‌هایی برای فروختن آرمان و حقوق و مقدسات و خاک فلسطین است. آن‌ها می‌کوشند با چنگ زدن به این روش، اهتمام مردم به مسئله فلسطین را از بین برده و هرگونه مقاومت در برابر تحریف حقایق یا اهانت به ملت فلسطین یا عادی‌سازی روابط را از بین ببرند.

▼ اخبار کوتاه

دلمان از دولت خون است!/ «حجت نظری» عضو شورای شهر تهران گفت: «از فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی مطلعم؛ اما چه بگویم که دلمان از دولتی که خودمان روی کار آورده‌ایم خون است. مردم مشاهده کردند که یک انتقاد به‌حق با عنوان ساخت‌وساز در محله جماران چه عواقبی داشت و در کنار جلوگیری از ورود شهردار تهران به جلسات هیئت دولت، دنبال لغو محدودیت ارتفاع محله جماران رفتند!»

راهپیمایی تجدیدعهد در بین‌الحرمین/ مردم عراق هم‌صدا با نیرو‌های بسیج مردمی، با حضور در بین‌الحرمین در کربلای معلی، با آرمان‌های فرماندهان شهدای مقاومت، حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس تجدید بیعت کردند. راهپیمایی تجدیدعهد هزاران عراقی در حرم مطهر امام حسین علیه‌السلام و با شعار «الله الله‌اکبر آمریکا شیطان‌الاکبر» همراه بود.

وهابی‌ها دست به دامان شهید مطهری شدند!/ درحالی‌که علمای وهابی همواره شیعیان را تکفیر کرده و آن‌ها را مسلمان نمی‌دانند، «ملازاده» از مفتی‌های وهابی به مردم توصیه می‌کند برای پاسخ به شبهاتی که علیه اسلام وارد می‌شود، کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» آیت‌الله شهید مطهری و کتاب «دین‌ستیزی نافرجام» استاد سید مصطفی حسینی طباطبایی را مطالعه نمایند.

عسل بورس نصیب ۱۵۰ نفر شد!/ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «عده‌ای حدود ۱۵۰ نفر در کشور، متخصص چتربازی هستند و پول‌های خود را طوری مدیریت می‌کنند که وارد چرخه پر ریسک تولید نشود. آن‌ها می‌دانستند پول‌ها به بورس می‌رود و سریع پول‌ها را به سپرده‌های جاری تبدیل کردند و این آخر سر که فقرا به دنبال بورس رفتند، به دنبال عسلی رفتند که در حال تمام شدن بود و چیزی نصیبشان نشد.‌ رابطه این‌ها با تولید، صنعت و اشتغال، جزیره‌ای است و نمی‌تواند ادامه پیدا کند.

عوامل خرابکاری در نطنز شناسایی شدند/ سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: «این اتفاق (خرابکاری در نطنز) متأسفانه جنبه خرابکاری دارد و این را سازمان‌های امنیتی ما باید دقیق بررسی کنند. تا جایی که می‌دانیم عوامل این کار را کشف کردند و دلایل و چگونگی انجام کار را می‌دانند. اینکه جزئیات این اتفاق چیست را نمی‌دانیم. تا اندازه‌ای به ما گفته شده و چون مسئله در حال پیگیری است، معذوریم دراین‌باره بیشتر صحبت کنیم.

احکام سیاسی (سؤال 34): حکم غیبت در مواردی چون ذکر در نوشته، وبلاگ یا ضبط‌صوت و تصویر و انتقال آن، چیست؟ پاسخ: جایز نیست و حکم گفتن را دارد. به تعبیر مقام معظم رهبری مدظله‌العالی: «خواندن وبلاگ هم مثل خواندن کاغذ، کتاب، نامه و مثل شنیدن حرف است. استماع غیبت شامل همه‌ی این‌ها می‌شود؛ یعنی ملاک استماع در این‌ها مسلّماً وجود دارد و شنیدن به گوش خصوصیتی ندارد، خواندن نامه هم همان‌گونه است که در بحث استماع است، دوربین هم همین‌جور است، یعنی اگر خطای کسی را با دوربین ثبت کرد و در معرض دید دیگران قرار داد؛ همان حکم را دارد. (استفاده از درس خارج فقه مقام معظم رهبری)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات