صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۲۴۶۳۵

فرار به جلو!

جریان سیاسی اصلاحات در سال 92 باوجود داشتن دکتر محمدرضا عارف در بین کاندیداهای ریاست جمهوری، او را مجبور به کناره‌گیری کرده[...]

یادداشت: جریان سیاسی اصلاحات در سال 92 باوجود داشتن دکتر محمدرضا عارف در بین کاندیداهای ریاست جمهوری، او را مجبور به کناره‌گیری کرده و به‌صورت تمام‌قد از دکتر روحانی حمایت کرد. این جریان در سال 96 نیز پشت سر دکتر روحانی ایستاد و برای بار دوم نقشی مهم در رأی آوری وی ایفا کرد؛ اما چرا در اواخر این دولت و با نزدیک شدن به ایام انتخاباتی جدید، این جریان در صدد است تا از روحانی و دولت او فاصله بگیرد و به‌جای آنکه در جایگاه پاسخگو حاضر شود، خود را به‌عنوان منتقد وضع موجود و پرسشگر و مطالبه گر نشان می‌دهد؟

گزاره خبری: 1- «محمد خاتمی» رئیس دولت اصلاحات، در ادامه کنش‌های انتخاباتی اردوگاه اصلاح‌طلبان، با انتشار ویدیویی، پس از چند سال و در ایام انتخاباتی مجدداً رخی نشان داد! وی بدون پذیرش هیچ مسئولیتی در قبال تشویق مردم به رأی دادن به دولت کنونی و بدون اشاره به تقصیر اصلاح‌طلبان در مشکلات معیشتی امروز، سعی کرد با کلی‌گویی‌های همیشگی، جریان متبوعش را دغدغه‌مند مردم نشان دهد. خاتمی حدود نه ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، تلاش می‌کند با فاصله گرفتن از دولت و همچنین با تولید سوژه‌های داغ رسانه‌ای و انتخاباتی، از پاسخگویی به عملکرد دولت موردحمایتش فرار کند و زمینه‌سازی برای روی کار آمدن فرد دیگر از طیف خود را رقم بزند. 2- مصطفی فقیهی مدیرمسئول سایت انتخاب در توئیتی نوشت: «روحانی شب عید غدیر، با ‎خاتمی تماس گرفته و ضمن تبریک عید، گلایه می‌کند که اطرافیانت، به دولت تهاجم می‌کنند. خاتمی اما سفره دلش باز شده و نیم ساعت، تندوتیز علیه دولت و اقدامات رئیس‌جمهور سخن می‌کند. مخلص کلام خاتمی این بود «تو هر چه خواستی، بی‌مشورت کردی، دیگر از ما چه می‌خواهی»!

نکته راهبردی: 1- گرچه جریان اصلاحات در تلاش است تا خود را جدا از دولت روحانی نشان دهد؛ اما واقعیت آن است که طی سال‌های اخیر قوه مجریه و مجلس در اختیار این جریان سیاسی قرار داشته است. طی سال‌های اخیر سیاست حاکم بر این دو قوه به‌جای نگاه به درون و توجه به ظرفیت‌های بومی و برقراری روابط حسنه با کشورهای دوست و بی‌طرف، بر مذاکره با غرب استوار بود. اکنون نتیجه این نگاه خوش‌بینانه تنها دستانی خالی است که موجب شده است این جریان برای فرار از مسئولیت و جلب نظر مجدد افکار عمومی در انتخابات پیش رو، خود را در جایگاه مدعی و معترض جا بزند. 2- نیروهای جریان اعتدال و دولت، شباهت قریبی با حلقه یاران موسوی در سال ۸۸ و اعضای ستاد انتخاباتی وی دارد؛ عباس آخوندی، بیژن نامدار زنگنه، اسحاق جهانگیری، علی ربیعی، مجید انصاری، رضا صالحی امیری، معصومه ابتکار، محمدرضا نعمت‌زاده، اکبر ترکان و... همه از اعضای برجسته جریان اصلاح‌طلب و حامی میرحسین موسوی هستند که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم مناصب بالای اجرایی داشته و دارند. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات