صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۲۴۶۵۵
رسانه صهیونیستی فاش کرد

جزئیات ماشه جدید برای مذاکرات جدید

رژیم صهیونیستی به دنبال چینش جزئیات جدیدی از ماشه برای توقف برنامه هسته ای ایران است
روزنامه صهیونیستی اسرائیل الیوم بخش‌هایی از خواسته‌های مذاکراتی رژیم صهیونیستی از کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را فاش کرد و نوشت: توافقنامه آینده با ایران، باید برای همیشه مانع حرکت این کشور به سمت ساخت سلاح هسته‌ای شود و اجازه تولید هیچ نوع و هیچ مقدار از مواد پرتوزا (رادیواکتیویته) درداخل خاک ایران داده نشود.
 
ایران باید ازاقدامات گذشته اش پاک شود وتولید موشک‌های تهدید کننده آمریکا وهمپیمانانش را کاهش دهد. این مقاله که به قلم مشترک دو نویسنده به نام‌های یعقوب نیگل (مشاورپیشین نخست وزیررژیم صهیونیستی درامورامنیت داخلی) و مارک دوبوبیچ (کارشناس برجسته بنیاد دفاع ازدمکراسی آمریکا) درمورخ ۲/۹/۲۰۲۰ نوشته است.
 
متن کامل آن در ذیل می‌آید، هدف از انتشار این مقاله آگاهی از نقشه‌های امریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران در پس انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا است و بدنبال تایید یا تکذیب اطلاعات این مقاله نیستیم.

به گزارش پایگاه بصیرت،متن کامل این مقاله به شرح ذیل است:
"مدت زمان باقیمانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یعنی تقریبا دوماه آینده، ماه‌هایی سخت ومهم برای انجام فعالیت‌هایی علیه اهداف هسته‌ای ومنطقه‌ای ایران به شمار می‌رود.
 
درهمین چارچوب دونالد ترامپ رئیس جمهورآمریکا به طورهمزمان که سیاست فشارحداکثری را علیه ایران اعمال می‌کند باید سازوکار‌هایی را برای جلوگیری از بازگشت واشنگتن به توافقنامه معیوب هسته‌ای گذشته{برجام}ایجاد کند.
 
کاخ سفید موظف است که ۱۳ بانک باقیمانده ازبانک‌های ایران را وارد لیست سیاه کرده ورابطه بانک‌های مزبوربا سوئیفت را قطع نماید وفقط اجازه ادامه ارتباط یک بانک برای انجام معاملات بشردوستانه را بدهد؛ این اقدام اکسیژن اقتصادی  ایران را قطع می‌کند، زمینه اعتصاب‌ها واعتراضات داخلی را فراهم می‌سازد و اهرم فشاری برای مذاکرات آینده در اختیار واشنگتن قرار می دهد.
 
کاخ سفید باید دیوار تحریم‌ها علیه ایران را به گونه‌ای تکمیل کند که هم قدرت بازدارندگی سیاسی وهم توان بازدارندگی از آسیب را به آمریکا بدهد.
 
عناصرمهم تشکیل دهنده این دیوارتحریمی مقابله با حمایت ایران از تروریسم، مقابله با برنامه موشک‌های بالستیک ایران ومسئله نقض حقوق بشر توسط این کشور خواهد بود.
 
جمهوری خواهان با تصویب قانونی درکنگره باید روشن کنند که اگر جوبایدن رئیس جمهورشود و تحریم‌ها را بردارد، این برداشتن تحریم‌ها موقتی است.
 
تصویب چنین قانونی مانع بازگشت شرکت‌های خارجی به ایران می‌شود، زیرا این شرکت‌ها تصور می‌کنند که با بازگشت جمهوریخواهان به مسند ریاست جمهوری باردیگرهمه تحریم‌ها علیه ایران اعمال خواهد شد.
 
استحکام دیوار تحریمی علیه ایران به عناصر دیگری نیز نیاز دارد ودرهمین چارچوب درصورت پیروزی بایدن درانتخابات وبازگشت آمریکا به برجام، ما به وی توصیه می‌کنیم از سازوکار "ماشه" برای مقابله با ایران استفاده کند.
 
همچنین به رئیس جمهورآینده آمریکا توصیه می‌کنیم که درصورت منعقد کردن توافقنامه جدید با ایران، دایره تحریم‌ها علیه این کشور را توسعه دهد بطوریکه مانع برنامه موشکی و تولید اورانیوم وپلوتونیوم شود.
 
مشاوران بایدن درحال فعالیت وبرنامه ریزی برای بازگشت به برجام هستند، اما مشکل این است که براساس برجام و توافقات مقدماتی آن تسهیلات و امتیازاتی باید به ایران داده شود که اشتباه است و دادن امتیازات مزبور درگذشته هم اشتباه بود.
 
برای جلوگیری از تکراراشتباهات گذشته باید بفهمیم که این اشتباهات چگونه رخ داد. درهمین راستا درسال ۲۰۱۲ هیئتی عالی رتبه متشکل ازکارمندان دفتر مشاورامنیت ملی ووزارت امورخارجه آمریکا به صورت محرمانه وارد اسرائیل شد. اعضا هیئت آمریکایی درآن زمان به مسئولان اسرائیلی گفتند آمریکا مجبور است راهی را برای خروج از بن بست برنامه هسته‌ای به ایران نشان دهد ودرهمین چارچوب واشنگتن به ایران پیشنهاد برداشتن گام‌های اعتمادسازی را داده است بصورتی که درمقابل کاهش تحریم ها، ایران نیز امتیازات اندکی دربخش هسته‌ای بدهد.  
 
این پیشنهاد بعدا به سنگ بنای موضع دولت اوباما درمذاکرات تبدیل شد وبه نظر می‌رسد که تیم بایدن نیزهمان شیوه را درپیش خواهد گرفت.
 
اسرائیل درهمان زمان به این موضع انتقاد کرد وآن را حرکت درسراشیبی بدون کنترل دانست، اسرائیل معتقدبود که درمذاکرات با ایران نباید به توافقات به مثابه معامله بده وبستان نگریسته شود، نظراسرائیل این بود که تنها راه موفقیت مذاکرات این است که ازایران خواسته شود تا مطیع محض قطعنامه‌های موجود شورای امنیت باشد و نباید به ایران امتیازی پیشاپیش دراین خصوص داده شود.
 
آمریکایی‌ها می‌گفتند اجرای کامل توافقنامه با ایران درنهایت اطاعت کامل این کشور از قطعنامه‌های شورای امنیت از جمله خودداری از تولید اورانیوم  و پلوتونیوم و آب سنگین و نیز حل مشکل ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران در گذشته و بطور کلی توقف کامل برنامه هسته‌ای این کشور خواهد بود.

همه می‌دانیم نتیجه مذاکرات مزبور چه شد. ایرانی‌ها به همه خواسته‌های خود رسیدند و آمریکایی‌ها قول دادند که تا پیش از اتمام ریاست جمهوری اوباما خواسته‌های ایرانی‌ها تحقق می‌یابد. اینگونه بود که حق ایرانی‌ها درغنی سازی اورانیوم به رسمیت شناخته شد و میلیارد‌ها دلار دراختیار ایران قرارگرفت.
 
برجام امتیازات گسترده‌ای درزمینه رفع تحریم‌ها و طی شدن مسیری برای ساخت بمب هسته‌ای دراختیار ایران گذاشت.
 
معامله برجام برای ایران حق داشتن دانش ساخت سانتریفیوژ‌های پیشرفته، ساخت موشک‌های بالستیک، زمینه سازی برای ساخت سلاح‌های سنگین پس از برداشته شدن ممنوعیت ارسال سلاح و موشک‌های متعارف درطی پنج تا هشت سال را دربرداشت.
براساس برجام ایران از عادی شدن روابط دیپلماتیک-اقتصادی وهسته‌ای بدون تحقق وعده‌هایی که آمریکایی‌ها به اسرائیل داده بودند، برخوردار می‌شد.

اکنون مسئله این است که چگونه جلوی تکرار اینگونه اشتباهات گرفته شود؟
پاسخ این است که آمریکا باید از تلاش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی حمایت کند و آژانس نیز از ایران بخواهد که بطور کامل به توافقنامه‌ها پایبند باشد و اجازه بازدید آژانس از دو مرکزی را که ایرانی‌ها فعالیت غیرقانونی هسته‌ای درآن داشته اند، بدهد. آژانس باید اصرارکند که تعهدی به ایران درباره محدودکردن بازرسی هایش درآینده نداده است بویژه دربازرسی‌هایی که به استناد اسناد سازمان موساد انجام خواهد داد؛ دراسناد موساد جزئیات تازه‌ای از برنامه تسلیحاتی ایران مطرح شده است.

به هرحال ایران در دور اخیر مصاف با آمریکا در این عرصه پیروز شد، زیرا دیدار آینده بازرسان آژانس وجمع آوری نمونه‌ها و تحلیل و انتشار گزارش آن‌ها به پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موکول شده که به معنای متوقف کردن تبلیغات علیه ایران در این عرصه است.
 
اما باید بگوییم که آژانس باید نقض پی درپی برجام توسط ایران را محکوم کند، قابل پذیرش نیست که ایران به صورت آشکار برجام را نقض کند و بازهم مدعی وجود برجام باشد.
 
همچنین نمی‌توان خروج آمریکا از توافقنامه برجام را نقض آن دانست و در عین حال ادعا کرد که این توافقنامه هنوز وجود دارد و باید اجرایی شود.  ازسوی دیگر و بطور موازی دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا، اسرائیل و غرب باید به تلاش‌های خود برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای و فعالیت‌های تروریستی ایران ادامه دهند.
 
براساس گزارش‌ها از جمله گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، خرابکاری در برنامه‌های سانتریفیوژ‌های پ یشرفته نطنز درماه ژوئیه امسال موجب  عقب افتادن ایران به مدت یک تا دوسال دراین زمینه شده است.
 
احتمالا آمریکا و اسرائیل وبرخی کشور‌های دیگر دراین عملیات تخریبی دست داشته اند به هر حال آمریکایی ها، اسرائیلی‌ها و غربی‌ها باید به مقابله با تأسیسات هسته ای، زیرساخت‌های تولید وتوسعه موشک ها، زیرساخت‌های نظامی و نیرو‌های ایران درمنطقه خاورمیانه ادامه دهند.
 
دولت اوباما اشتباه کرد که دست آمریکا و دوستانش را دراین باره بست، اما کاخ سفید باید از این اهرم  فشار علیه ایران استفاده کند. آمریکا باید در توافق احتمالی آینده سازوکارماشه را به گونه‌ای قرار دهد که مانع تکرار اشتباهات گذشته شود همچنین مدت محدودیت‌های ایران و تعداد بازرسی‌ها از این کشور افزایش یابد.  توافقنامه آینده با ایران، باید برای همیشه مانع حرکت ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای شود و اجازه تولید هیچ نوع و هیچ مقدار از مواد پرتوزا (رادیواکتیویته) درداخل خاک ایران داده نشود.
 
ایران باید ازاقدامات گذشته اش پاک شود و تولید موشک‌های تهدید کننده آمریکا و همپیمانانش را کاهش دهد. درپایان درباره پیروزانتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیزباید بگوییم که نیازی به هماهنگی تیم‌های بایدن و ترامپ درباره سیاست آینده اشان درخصوص ایران نیست، اما هردوی بایدن و ترامپ برای مقابله با ایران از اشتباهات گذشته باید درس بگیرند و درضربه زدن به ایران متحد باشند. این اتحاد هم برای آمریکایی‌ها وهم برای دوستان خاورمیانه‌ای آمریکا که در تیررس موشک‌های ایران هستند واز ایران هسته‌ای می‌هراسند، خوب است. "
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات