صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۲۴۶۹۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۲۲ شهریورماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) (دوران امامت امام حسین (ع)) دورانی بود که به شهر‌های اسلامی و کشور‌ها و ملت‌های مسلمان آن روز سفارش می‌شد بزرگ‌ترین شخصیت اسلام را لعن کنند! اگر کسی متّهم می‌شد به این که طرفدار جریان امامت و ولایت امیرالمؤمنین است، تحت تعقیب قرار می‌گرفت. در چنین دورانی، این بزرگوار مثل کوه ایستاد و مثل فولاد پرده‌های تحریف را برید. (۱۳۷۵/۹/۲۴) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز            

کجسلیقگی و فرصتطلبی!

ماجرای طراحی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان و حذف تصاویر دختران محجبه از روی آن سبب شد تا فضای رسانه‌ای داخل و خارج از کشور بر این موضوع متمرکز شوند و از مناظر مختلف به اهداف این اقدام بپردازند. در این زمینه توجه به نکات زیر درخور اعتناست:

نکات تحلیلی: 1- جدای از اینکه اقدام صورت گرفته در طراحی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان تا چه میزان واجد اهمیت و دارای اولویت است، واقعیت این است که جامعه ایرانی همچنان از آفت سیاست‌زدگی به شدت رنج می‌برد و در عرصه تبلیغات و رسانه، موضوعات غیر اولویت‌دار به‌راحتی ضریب می‌یابد و در پیوند با موضوعات سیاسی و دینی، تبدیل به مسائل اصلی کشور می‌شود. 2- بررسی‌های دقیق صورت گرفته و نیز اطلاعیه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی نشان می‌دهد که اتفاق روی داده به‌هیچ‌وجه تحت فشارهای وارده نبوده و ربطی به نگاه‌های عقیدتی نداشته و نوعی کج‌سلیقگی بوده است. 3- برخی از افراد مغرض و فرصت‌طلب که مترصد وقوع چنین موضوعاتی هستند، بلافاصله موقعیت را برای گشودن عقده‌ها و نشان دادن حقدهایشان مناسب دیدند و نظام جمهوری اسلامی را متهم به ستیز با زنان نمودند! ژست حمایت از زنان توسط این جماعت در حالی است که وقتی چهره شاخص جریان اصلاحات با سلاح، همسر خود را به قتل رساند، این افراد یا موضع سکوت در پیش گرفتند و یا وقیحانه به توجیه قتل توسط قاتل پرداختند و کاسه و کوزه‌ها را بر سر مقتول شکستند که وی پرستو بوده است و...!

نکته نهایی: متهم ساختن نظام جمهوری اسلامی به سخت‌گیری با زنان در حالی است که: پیش از انقلاب سهم زنان از کرسی استادی دانشگاه 1.4% بود که این رقم اکنون به ۲۰% رسیده است؛ تعداد فارغ‌التحصیلان زن دانشگاهی در سال ۵۵ حدود ۶% از کل آن‌ها بوده است، درحالی‌که اکنون ۴۴% از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را زنان تشکیل می‌دهند؛ تعداد پزشکان زن قبل از انقلاب اسلامی ۳ هزار و ۵۰۰ نفر بوده که هم‌اینک به حدود ۶۰ هزار نفر رسیده است؛ آمار پزشکان متخصص زن نیز از ۵۹۷ نفر قبل از انقلاب، با افزایش ۵۰ برابری به ۳۰ هزار نفر در حال حاضر رسیده است؛ تعداد نویسندگان زن قبل از انقلاب کمتر از ۱۰ نفر بوده که اکنون به حدود ۴۰۰۰ نفر رسیده است. تا ۴۰ سال قبل اصلاً ناشر زن در کشور وجود نداشت درحالی‌که اکنون بیش از ۷۰۰ ناشر زن فعالیت می‌کنند؛ در سال‌های قبل از انقلاب که حضور بی‌حجاب زنان اجباری بود، تعداد حضور زنان در مسابقات خارجی ۶ مورد بود، اما اکنون این میزان به 12 هزار مورد رسیده است. در خصوص حمایت یا سخت‌گیری نظام جمهوری اسلامی نسبت به زنان، قضاوت را به مخاطبان وامی‌گذاریم. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                      

اهمیت و پیام رزمایش ذوالفقار ۹۹

عرصه رقابت راهبردی، مستلزم برخورداری از قدرت، به‌ویژه در حوزه نظامی است. خصلت رقابت راهبردی در ایجاد تهدید، سایش و تنش بوده و تنها راه موفقیت و غلبه در آن قوی شدن در همه عرصه‌ها بخصوص در حوزه نظامی است.

گزاره خبری: رزمایش مشترک بزرگ ذوالفقار ۹۹ ارتش با رمز مقدس یا سیدالشهدا علیه‌السلام به مدت سه روز توسط یگان‌های نیروی دریایی، زمینی و هوایی ارتش در جنوب کشور (سواحل مکران) آغاز شد.

گزاره تحلیلی: اهمیت این رزمایش با توجه به اهداف آن را می‌توان این‌گونه برشمرد: ۱- بهره‌گیری از طیف‌های وسیعی از یگان‌های شناوری سطحی، زیرسطحی، موشکی، پهپادی، برای عملیات‌های آفندی در کنار پشتیبانی هوایی و پدافندی؛ ۲- اجرای سناریوهای مختلف با اجزاء مختلط از یگان‌های دریایی، هوایی، زمینی و پدافندی در این رزمایش، برای اقدامات بازدارنده تهاجمی و تدافعی هم‌افزا در صحنه نبرد احتمالی؛ ۳- اجرای سناریوهای مختلف رزم با رویکرد عرصه رویارویی واقعی در جنگ احتمالی؛ ۴- گسترش بی‌سابقه حوزه رزمایش در پهنه جغرافیایی دو میلیون کیلومترمربعی از شرق تنگه هرمز تا دریای عمان و شمال اقیانوس هند و تا منتها الیه مدار ۱۰ درجه شمالی، نشان از توسعه عمق راهبردی و توان تهاجمی جمهوری اسلامی در دوردست‌ها دارد.

جمع‌بندی: رزمایش ذوالفقار 99 آشکارا پیام قدرت و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله هم‌زمان در جنگ نظامی احتمالی، جنگ اقتصادی و بیولوژیک را به طرف مقابل منتقل می‌کند. اجرای عملیات آفندی در عمق، معتبرسازی تهدید و نمایش قدرت واقعی جمهوری اسلامی برای ادراک‌سازی به طرف‌ گستاخی است که بداند هرگونه اشتباه محاسباتی در جهت تهدید منافع جمهوری اسلامی، با پاسخ قاطع، سخت و ویران‌کننده در همان لحظات ابتدایی و در ادامه با توسعه جغرافیایی نبرد، حتی در دوردست‌ها، از طریق بهره‌گیری از سطح وسیع نیروها، تجهیزات، تاکتیک‌ها و ابتکارات برای ضربه زدن به منافع طرف متخاصم همراه خواهد بود. (نویسنده: احمد بنافی)

▼ خبر ویژه                           

واقعیت‌هایی از حضور منافقین در آلبانی

«اولسی یازچی» کارشناس تاریخ و روزنامه‌نگار آلبانیایی در مصاحبه با روزنامه تهران تایمز گفت: «پس از آنکه آمریکایی‌ها در سال ۱۹۹۸ کودتا کردند و حزب سوسیالیست را به قدرت رساندند، آلبانی استقلال و آزادی‌های دموکراتیک خود را که پس از فروپاشی کمونیسم از آن برخوردار بودیم، از دست داد. با اینکه اکثریت آلبانیایی‌ها مسلمان هستند، وزیران آلبانی، نخست‌وزیر، شهردار تیرانا و رئیس‌جمهور آن به انجیلی‌های کاتولیک و صهیونیست‌ها گرویده‌اند. مسلمانان توسط رژیم فعلی موردحمایت آمریکا به حاشیه رانده و به‌عنوان تهدید تلقی می‌شوند. واقعیت این است که مجاهدین خلق مورد استقبال مردم آلبانی قرار نگرفتند، بلکه در سال ۲۰۱۶ هنگامی که دولت اوباما از رژیم ادی راما خواست تا ۳۰۰۰ جنگجوی خارجی را میزبانی کند، به آلبانی تحمیل شدند. دولت ما این تصمیم خطرناک را بدون اجازه و پرسش از آلبانیایی‌ها اتخاذ کرد. البته مردم آلبانی خواستار عدم استقرار مجاهدین خلق در این کشور شده‌اند. بااین‌حال، آمریکایی‌ها و رژیم مورد حمایت آن‌ها به مردم ما اجازه انجام همه‌پرسی و ابراز خواست دموکراتیک خود در مورد مجاهدین خلق را ندادند. امروز، مجاهدین خلق مانند یک ارتش اشغالگر در کشور ما عمل می‌کنند. آن‌ها سیاست خارجی آلبانی در قبال ایران را در دست خود گرفته‌اند. این گروه تروریستی در میان مردم اخبار جعلی را پخش می‌کند. آن‌ها به سیاستمداران ما دستور می‌دهند که اخبار جعلی علیه ایران را بخوانند و مانع بازرسی مقامات آلبانیایی از جنایات و اقدامات غیرقانونی مریم رجوی و باندش در داخل اردوگاه شبه‌نظامی مانزا می‌شوند.» وی در پایان افزود: «من می‌خواهم به مردم آزادیخواه ایران بگویم که ما مردم آلبانی ایران را دوست داریم. ایران کشوری بسیار مهم در جهان اسلام است که از فلسطین حمایت می‌کند.»

▼ اخبار

دشمن‌تراشی با هدف کسب قدرت

«برایان مورفی» رئیس پیشین واحد اطلاعات وزارت امنیت داخلی آمریکا روز چهارشنبه، در شکایتی از اقدامات مقام‌های ارشد این وزارتخانه در وادار کردن وی به دست‌کاری در گزارش‌های اطلاعاتی، در راستای منافع «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، پرده‌برداری کرد. بنا به گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، وی در این شکایت که در بخش افشاگری علیه مقام‌ها ثبت شده است، تصریح کرد، «چاد اف ولف» سرپرست موقت وزارت امنیت داخلی آمریکا در بهار سال جاری (ماه می) به وی دستور داده بود که شروع به گزارش کردن درباره فعالیت‌های مداخله‌جویانه ایران و چین در آمریکا کند. مورفی در شکایت خود تصریح کرد که «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، مستقیم این دستورها را صادر کرده بود. طبق این گزارش، مورفی از اجرای این دستورها امتناع کرد و به دنبال آن در ماه ژوئیه، رتبه وی به مدیریت وزارت امنیت داخلی آمریکا تنزل یافت. در شکایت مورفی آمده است که مقام‌های ارشد وزارت امنیت داخلی آمریکا، مدتی بعد از امتناع وی، گزارشی را منتشر کردند که در آن چین و ایران را به تلاش برای مداخله در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا متهم کردند. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا ماه پیش با ارائه گزارشی مدعی شدند که روسیه ترجیح می‌دهد، ترامپ دوباره در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیروز شود و این در حالی است که چین و ایران تمایل به شکست ترامپ در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا دارند. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در گزارش خود مدعی شده بودند که روسیه «از طیفی از اقدامات استفاده می‌کند تا در وهله اول «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا را بدنام و لکه‌دار کند». این گزارش همچنین مدعی شده بود که ایران نیز احتمالاً بر اشاعه اطلاعات غلط در رسانه‌های اجتماعی متمرکز شود، زیرا «به دنبال تضعیف نهادهای دموکراتیک آمریکا، رئیس‌جمهور ترامپ و تجزیه این کشور است».

الآن مثل گذشته نیست که با بزن‌وبکوب رأی بیاوریم

«علی صوفی» وزیر دولت اصلاحات، ارائه شعارهای اجتماعی و اصلاح‌طلبانه را هم غیر مؤثر دانست و تصریح کرد: «یک زمان بود که به لحاظ فرهنگی یک جو سنگین در جامعه حاکم بود و کافی بود یک نفر بیاید و مقداری فضای شاد به وجود آورد و مقداری بزن‌وبکوب در تبلیغات انتخاباتیش راه اندازد، این کار جواب می‌داد و مردم احساس می‌کردند که این با کسانی که الآن هستند، متفاوت است و به او رأی می‌دادند؛ اما الآن این‌گونه نیست و آن‌قدر مشکلات کشور زیربنایی و حجیم است که آن کسی که می‌خواهد روی کار بیاید باید یک حرف کارشناسی و اساسی در سطح بین‌المللی داشته باشد که چگونه می‌خواهد کشور را از فشار تحریم‌ها خارج کند، چگونه می‌خواهد وضعیت معیشتی مردم را بهبود ببخشد و چطور می‌خواهد این اقتصاد بیمار را درمان کند یا چطور می‌خواهد حجم بالای نقدینگی را به سمت تولید و اثربخشی برای حل مشکلات مردم جذب کند.»

فلسطین در اتحادیه عرب اضافی است!

«ظام المهداوی» خبرنگار سرشناس رسانه‌های عربی با انتشار توییت طنزی از روند سازش کشورهای عربی نوشت: «بهتر است حکومت فلسطین به‌منظور حفظ حیثیت ملت فلسطین، هر چه سریع‌تر از اتحادیه عرب که اکنون جز جنازه‌ای از آن باقی نمانده خارج شود؛ چون اگر خودش این کار را نکند، به‌زودی اخراج شده و کرسی آن در این سازمان در اختیار دوست و برادر جدید کشورهای عربی یعنی رژیم صهیونیستی قرار خواهد گرفت.» گفتنی است؛ تاکنون کشورهای عربی مصر، اردن، امارات و بحرین با پشت کردن به ملت فلسطین، با رژیم صهیونیستی روابط دوستانه برقرار کرده‌اند و خبرها حاکی از آن است که برخی دیگر از کشورهای عربی نیز در صدد عادی‌سازی روابط با این رژیم اشغالگر هستند. آشکارسازی روابط پنهان برخی دولت‌های عربی با رژیم اسرائیل در حالی است که؛ «آرمان فلسطین و آزادی قدس شریف» همچنان به عنوان اولین مطالبه ملت‌های مسلمان از حاکمانشان مطرح است.

▼ اخبار کوتاه

ونزوئلا، کماکان مقصد محموله‌های نفتی ایران/ موسسه ریسینیتو اکون که در زمینه رهگیری خطوط کشتیرانی فعالیت می‌کند، اعلام کرده است که دو نفت‌کش با پرچم ایران در حال دور زدن آفریقا برای رساندن بنزین به ونزوئلا هستند. این دو نفت‌کش به نام‌های فارست و فورچون هرکدام 300 هزار بشکه بنزین از بندرعباس طی ماه گذشته بارگیری کرده و منابع آگاه می‌گویند در حال انتقال این محموله به ونزوئلا هستند. کمبود حامل‌های انرژی در ونزوئلا در روزهای گذشته به خاطر پایین بودن سطح تولید در این کشور آمریکای لاتین بدتر شده و حالا صف‌های طولانی برای دریافت سوخت در پمپ‌بنزین‌های این کشور ایجاد شده و نیاز ونزوئلا به واردات روزبه‌روز بیشتر می‌شود. ایران در ماه می و ژوئن نخستین گروه نفت‌کش خود را برای صادرات بنزین به ونزوئلا ارسال کرد. این سومین بار است که ایران طی ماه‌های گذشته بنزین به ونزوئلا ارسال می‌کند.

دستورهای رئیس‌جمهور را چه کسی باید اجرا کند؟/ اواخر اردیبهشت‌ماه امسال بود که بر اساس توافقات به عمل آمده در ستاد تنظیم بازار، قیمت جدید انواع خودروها طبق دستورالعمل شورای رقابت اعلام و مطابق آن قیمت‌گذاری‌ها توسط شرکت‌های خودروساز انجام شد. البته در این توافق قرار بر این بود تا برای مدیریت بازار خودرو، قیمت‌ها در بازار حداکثر 10 درصد بیشتر از کارخانه تعیین شوند تا از این طریق پایه قیمتی در بازار مشخص و مانع افزایش قیمت‌ها شود؛ اما بعد از گذشت چند ماه از تعیین قیمت‌های جدید، آرامش به بازار خودرو برنگشت و هنوز بازار هیچ پایه قیمتی ندارد. رئیس‌جمهور طی ۴ ماه گذشته ۲ بار به وزارت صمت دستور ساماندهی بازار خودرو را داده است ولی تنها چیزی که امروزه در بازار خودروی کشور مشاهده نمی‌شود، ساماندهی است.

آغاز عملیات امنیتی الحشدالشعبی در مرزهای سوریه/ فرماندهی عملیات الحشدالشعبی در الانبار از آغاز یک عملیات امنیتی در غرب این استان به سمت مرزهای عراق و سوریه خبر داد. «قاسم مصلح» فرمانده عملیات الحشدالشعبی در الانبار در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نیروهای ما بامداد امروز پنجشنبه، عملیات امنیتی در راستای مقابله با اهداف حیاتی، طبق اطلاعات امنیتی که حاکی از تحرکات عناصر تروریستی داعش در مناطق مورد نظر است، آغاز کردند.»

آمار معتادین در کشور/ معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد: «۲.۸ میلیون معتاد رسمی داریم. تخمین زده می‌شود که ۱.۴ میلیون نفر معتاد شناسایی نشده وجود داشته باشد.»

احکام سیاسی (سؤال 37): صحبت از عیبی که در فرد وجود دارد، اما صاحب عیب آن را مخفی می­دارد؛ مثل بداخلاقی در منزل با همسر حکمش چیست؟ پاسخ: صحبت در این نوع عیوب، حرام است، زیرا غیبت محسوب می­شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات