بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۲۴۷۱۳

 چند بارعادی سازی روابط یا صلح با رژیم صهیونیستی؟

براساس گزارش مورخ 11/9/2020کانال 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی،اعلام چند مرحله ای عادی سازی روابط براساس درخواست کاخ سفید آمریکا صورت گرفته و می گیرد تا حالت دو مینو واثر گذاری بیشتری داشته باشد.
 رئیس جمهور آمریکا11 سپتامبر از توافق بحرین و رژیم صهیونیستی برای صلح  خبرداد.دونالد ترامپ درحساب کاربری اش درتوئیتر نوشت :"امروز یک گشایش تاریخی دیگر اتفاق افتاد! دو دوست بزرگ ما،اسرائیل و پادشاهی بحرین به توافقی برای صلح دست پیدا کردند- بحرین دومین کشور عربی است که ظرف ۳۰ روز با اسرائیل صلح می‌کند."

دونالد ترامپ پیشتردر توییتی در روز عادی سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی نوشته بود:" امروز پیشرفتی بزرگ حاصل شد؛ توافق صلح تاریخی میان دو دوست بزرگ ما، اسرائیل و امارات. "
 
درهمین چارچوب آمریکا،امارات و رژیم صهیونیستی دربیانیه ای مشترک اعلام کرده بودند: "درنتیجه این گشایش دیپلماتیک و بنا به درخواست رئیس جمهور ترامپ وبا حمایت امارات متحده عربی،اسرائیل اعلام حاکمیت بر مناطق اعلام شده در چشم انداز صلح رئیس جمهور ترامپ را تعلیق کرده  وتلاش های خودش را بر توسعه روابط با سایر کشورها درجهان عرب واسلام متمرکز خواهد کرد." 

با توجه به مطالب یادشده،بررسی ابعاد مختلف عادی سازی روابط میان امارات وبحرین با رژیم صهیونیستی  مجال بیشتری را می طلبد اما درتحلیلی مختصر به نکات ذیل اشاره می کنیم:
1-دونالد ترامپ درهر دو توئیتش درباره توافقنامه امارات وبحرین بارژیم صهیونیستی روی واژه "صلح" ونه "عادی سازی روابط" تأکید کرده است درحالی که اگر برفرض صلحی هم درکارباشد علی القاعده باید نظرفلسطینی ها مورد توجه قرارگیرد یعنی واقعیت امراین است که سرزمین فلسطینی ها توسط صهیونیست ها غصب شده وحقوق فلسطینی ها توسط رژیم صهیونیستی پایمال شده است بنابراین معلوم نیست که امارات و بحرین چه وجاهت حقوقی دربه اصطلاح صلح با رژیم صهیونیستی می توانند داشته باشند؟
 بنابراین تأکید ترامپ روی واژه صلح به جای عادی سازی روابط درواقع تحریف حقایق ونوعی فریبکاری رندانه است. نکته دیگر این است که اساسا مردم فلسطین رژیم صهیونیستی را رژیمی غاصب ونامشروع می دانند که اهلیت مذاکره برای صلح را ندارد سوم اینکه همه گروههای فلسطینی و حتی تشکیلات خودگردان فلسطین اقدام امارات وبحرین درعادی سازی روابط با این رژیم را محکوم کرده وآن را خیانت به آرمان فلسطین دانسته اند.
2-دربیانیه مشترک آمریکا،رژیم صهیونیستی وامارات صرفا بحث تعلیق اعلام حاکمیت این رژیم بر 30 درصد اراضی کرانه غربی مطرح شده وحرفی از انصراف تل آویو یا واشنگتن از به اصطلاح معامله قرن به میان نیامده که بدین معناست که خطرظلم جدید آمریکا ورژیم صهیونیستی هنوز برطرف نشده وامارات و بحرین بدون هیچ امتیازی تن به این سازش ننگین داده اند،هرچند که اساسا با عادی سازی روابط نمی توان هیچیک از حقوق فلسطینی ها را بازگرداند.

3-اقدام رژیم بحرین به عادی سازی روابط با رژیم منفور صهیونیستی حاکی از این است که رژیم آل خلیفه هیچ جایگاهی درمیان مردم بحرین ندارد و برای تأمین چتر حمایتی گسترده تر آمریکا درمقابل خشم مردم این کشور دست به این اقدام زده است.

4-اقدام عربستان به اعزام نیرو به بحرین برای حمایت از رژیم آل خلیفه در ابتدای قیام بحرینی ها علیه این رژیم وتداوم حضور نیروهای  عربستان در بحرین نشان می دهد که رژیم آل خلیفه استقلال ندارد وبراساس طرح محمد بن سلمان به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی اقدام کرده است،این وضعیت همچنین حاکی از تمایل آل سعود به برقراری و درواقع علنی کردن روابط با رژیم صهیونیستی است اما سعودی ها درحال حاضر شرایط را برای عادی سازی رسمی روابط مناسب نمی بینند و به همین خاطر ابتدا امارات و بحرین را تشویق به این کارکرده اند تا بازتاب آن را ببینند وپس از مدتی دست به این اقدام بزنند.

5-به نظر می رسد اعلام عادی سازی روابط میان برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی -که درسالهای گذشته روابطی پنهانی با این رژیم داشته اند- درچند زمان ونه دریک روز براساس طرحی از پیش تعیین شده وبه منظور اثربخشی بیشتر روی افکارعمومی صورت می گیرد.
 
براساس گزارش مورخ 11/9/2020کانال 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی،اعلام چند مرحله ای عادی سازی روابط براساس درخواست کاخ سفید آمریکا صورت گرفته و می گیرد تا حالت دو مینو واثر گذاری بیشتری داشته باشد.
 
کانال 13 تلویزیون این رژیم نیز از توافق یک کشور عربی دیگر با تل آویو تا نوامبر امسال خبرداده است. درواقع دونالد ترامپ خواسته است با این شیوه افکارعمومی آمریکا بویژه رسانه های صهیونیستی این کشور را درآستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تحت تأثیر قرار دهد.یادآورمی شود که سقوط پی درپی و دومینووار برخی رژیم های عربی دردوره بهار عربی اثر روانی بزرگی روی اعراب داشت.درهمین چارچوب چندبار اعلام خبر عادی سازی روابط میان کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی می تواند اثر روانی مخرب تری روی شماری از اعراب داشته وآنها را بیشتر ناامید کند.

6-درپایان به استفاده مهم بنیامین نتانیاهو نخست وزیر متهم به فساد رژیم صهیونیستی از توافق با امارات وبحرین باید اشاره کنیم.
نتانیاهو که به خاطر پرونده فساد و عدم کارآیی اش درمقابله با کرونا،مورد انتقادهای جدی قرارگرفته است اکنون توافق با امارات وبحرین را بخشی از دستاوردهای حکومتش وانمود می کند تا افکارعمومی صهیونیست ها را ازفساد و ناکارآمدی اش منحرف  سازد و مدتی بیشتر بر مسند نخست وزیری باقی بماند.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات