صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۲۴۷۷۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۲۵ شهریورماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): چشم‌ها و دل‌ها از چهره‌ مبارک و منور سیدالشهدا امید و نور می‌گیرد و امروز حسین‌بن‌علی(ع‌) می‌تواند دنیا را نجات‌ بخشد؛ بنابراین‌ با زدودن‌ مفاهیم‌ تحریف‌آمیز و غلط، اجازه‌ ندهیم‌ چهره‌ با عظمت‌ آن‌ بزرگوار و حادثه‌ عاشورا مغشوش‌ جلوه‌ داده‌ شود. (1374/03/03) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز              

مرام سياسي- اسلامي

چند روز پيش بود که خبر درگذشت آیت‌الله يوسف صانعي از بزرگان و مراجع تقليد قم در سن 83 سالگي منتشر گرديد. در پس اين خبر رهبر معظم انقلاب پيام تسليتي بدين شرح صادر کردند: «درگذشت مرحوم مغفور آيت‌الله آقاي حاج شيخ يوسف صانعي رضوان‌الله عليه را به فرزندان و خاندان مکرّم و به برادر معزز و محترم ايشان و نيز به شاگردان و علاقه‌مندان و دوستان آن عالم بزرگوار تسليت عرض می‌کنم. آن مرحوم از شاگردان پرتلاش درس‌های فقه و اصول و از نزديکان حضرت امام خميني اعلي‌الله مقامه بودند و پس از پيروزي انقلاب در مسئولیت‌های مهم قضائي و غيره به خدمت اشتغال داشتند و اميد است این‌همه مقبول درگاه احديت و موجب اعتلاي مقامات اخروي ايشان باشد. رحمت و مغفرت حضرت حق را براي آن مرحوم مسألت می‌کنم». مواضع انتقادي و تند سياسي سال‌هاي اخير مرحوم صانعي از نظام اسلامي، موجب فاصله گرفتن وي از محور نظام اسلامي گرديده بود؛ اين واگرايي بالأخص پس از فتنه 88 آشکارتر گرديد و صانعي به يکي از حاميان سران فتنه بدل شد و فتنه‌‎گران از مواضع وي به نفع خود سوءاستفاده کردند. در پي اين مواضع، تصور چنين پيام تسليتي از جانب رهبر معظم انقلاب که مورد بيشترين هجمه‌هاي تخريبي فتنه‌گران پس از سال 1388 بود، دور از ذهن به نظر مي‌رسيد.

نکات تحليلي: 1- نگاه راهبردي امام خامنه‌ای در طول حيات سیاسی‌شان، بر جذب حداکثري و دفع حداقلي بوده است. ايشان هیچ‌گاه پيشگام حذف و واگرايي از افراد نبوده‌اند و واگرايي‌هاي صورت گرفته آنجايي بوده که طرف مقابل بر طبل جدايي زده و دست دوستي و رفاقت را پس کشيده است. 2- دشمنان انقلاب اسلامي همواره تلاش کرده‌اند تا از اختلافات درون اردوگاه انقلاب اسلامي بهره‌برداری کنند. حکيم انقلاب با فهم صحيح از صحنه سياست و فهم اولويت‌ها، هیچ‌گاه دچار خطاي محاسباتي نشده و اجازه نداده تا دشمن از اين اختلافات بهره‌برداری کند. لذا صدور پيام‌هاي اين‌چنيني با فهم دقيق از وضعيت دشمنان ملت ايران صورت گرفته است. 3- حفظ انسجام ملي و وحدت جامعه يکي از مهم‌ترین شاخص‌هایی است که رهبر معظم انقلاب همواره تلاش کرده تا در جهت تحقق آن عمل نمايد. بدون شک صدور چنين پیام‌هایی با لحاظ کردن رکن وحدت صورت گرفته، هرچند با چشم‌پوشی نسبت به عملکرد ناصواب افراد انجاميده باشد.

نکته راهبردي: مشي و مرام و سلوک سياسي حکيم فرزانه انقلاب اسلامي، مهم‌ترین مرجع براي ملت مسلمان ايران است که بايد هم فهم شده و هم به الگوي رفتاري آحاد جامعه در دهه پنجم انقلاب اسلامي بدل گردد. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                          

وارونه‌سازی پرونده شرارت

«نوید افکاری» در سال 1397 با چاقو مرحوم «حسن ترکمان»، کارمند سازمان آب منطقه‌ای شیراز را به قتل رساند. پس از برگزاری جلسه علنی رسیدگی، با حضور دو قاضی، افکاری به قصاص نفس محکوم شد؛ حکمی که مقدمه حمله و جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی شد، عاملین این جنگ روانی با تحریف واقعیت، جرم افکاری را به اعتراضات مرداد 98 ارتباط داده و خواهان آزادی وی شدند. دراین‌بین علاوه بر مزدبگیرانی مثل ایران اینترنشنال، رادیو فردا، بی‌بی‌سی و سازمان منافقین، برخی از سلبریتی‌ها و سردمداران آمریکایی نیز به این موضوع واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند.

گزاره‌های خبری: 1- «ترامپ» در توئیتی ضمن حمایت از این قاتل محکوم به اعدام، نوشت: «از رهبران ایران ممنون می‌شوم اگر نوید افکاری، کشتی‌گیر معروف ایرانی را که به خاطر شرکت در اعتراضات، به اعدام محکوم شده را ببخشند و اعدامش نکنند!» 2- «پامپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز گفت: «اعدام نوید افکاری به دست رژیم ایران یک عمل وحشیانه و ظالمانه است. ما آن را شدیداً محکوم می‌کنیم. این تعرضی خشم‌آور به حیثیت انسانی حتی با استانداردهای این رژیم است. صدای مردم ایران خاموش نخواهد شد». 3- «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات آمریکا هم نوشت: «اعدام بی‌رحمانه نوید افکاری، بی‌معنی و تکان‌دهنده است. هیچ کشوری نباید معترضان یا فعالان مسالمت‌جو را دستگیر، شکنجه یا اعدام کند. ایران باید سایر زندانیان سیاسی، ازجمله نسرین ستوده و آمریکایی‌هایی که غیرعادلانه دستگیر شده‌اند را آزاد کند»

نکته راهبردی: مطابق گزارش مؤسسه آمریکایی LDF، تا بهار سال جاری میلادی، 2603 نفر در لیست اعدام این کشور قرار دارند که حکم قطعی 1523 نفر از آنان به اجرای احکام رفته و در صف اجرای اعدام قرار دارند و اینکه طبق توضیحات مرکز مجازات اعدام در آمریکا بسته به قوانین هر ایالت شرایط اعدام در این کشور متفاوت است؛ برخی از ایالت‌ها مانند میزوری، وایومینگ و آریزونا، قانون اعدام با گاز سمی را دارند. ایالت‌های واشنگتن، نیوهمپشایر و دلاوِر، قانون حلق‌آویز کردن، ایالت‌های آلاباما و فلوریدا، قانون اعدام با صندلی الکتریکی و دو ایالت یوتا و اوکلاهاما هنوز روش منسوخ تیرباران را برای اعدام مجرمان به کار می‌برند! موضع‌گیری خلاف، دروغ‌گویی و کینه دشمنان و سرسپردگان آن‌ها علیه جمهوری اسلامی امری طبیعی است و انتظاری غیر از این از دشمنی همچون آمریکا نمی‌رود، اما اظهارت ناصواب، غیرواقعی، غیرکارشناسانه و غیرمسئولانه برخی سلبریتی‌های داخلی که هر از گاهی در موضوعات مختلف امنیتی، فرهنگی و حتی پزشکی بروز می‌کند، تا چه زمانی باید بدون پیگیری و عواقب قانونی ادامه پیدا کند؟! (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼ خط تحریف                  

ناکارآمدی مدیران یا ناکارآمدی نگرش مدیریتی!

رسانه‌های اصلاح‌طلب زبان به اعتراف در مورد ناکارآمدی مدیران دولت روحانی گشوده‌اند؛ روزنامه اعتماد به نقل از نظرسنجی ایسپا، نوشت: «69 درصد پاسخگویان معتقدند که وضع زندگی امروز آنان نسبت به 5 سال پیش (قبل از برجام) بدتر شده و فقط 12 درصد اعلام کرده‌اند، بهتر شده است. طبق همین نظرسنجی، 53 درصد مردم، علت اصلی مشکلات را ناکارآمدی برخی مدیران برشمرده‌اند. 76 درصد افراد با تحصیلات دانشگاهی نیز ریشه اصلی را ناکارآمدی مدیران دانسته‌اند». سردبیر روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد نیز با انتقاد از گرانی‌های اخیر نوشت: «به لطف مدیران لایق(!) و باسواد(!) اقتصاد کشور به ثبات عجیب‌وغریبی رسیده است؛ البته در استمرار تورم! رئیس‌جمهور در تبلیغات ریاست جمهوری سال 96 ورزشگاه شهر مشهد، وعده رفع تمامی تحریم‌ها را می‌داد و می‌گفت حتی تحریم‌های اولیه را نیز از بین می‌برد. روزنامه شرق نیز می‌نویسد: «دولت آن‌قدر در معرض انتقاد قرار گرفت که حتی دبیرکل حزب کارگزاران که اصلی‌ترین متحد حزبی‌اش قلمداد می‌شد هم در سال ۹۷ زبان به انتقاد از روحانی گشود و گفت: این‌که رئیس‌جمهور سخنانی را مطرح کنند که عملیاتی کردن آن‌ها در توانشان نیست، فکر نمی‌کنم قابل دفاع باشد». ناکارآمدی مدیران دولت روحانی که عمدتاً چهره‌های سرشناس جریان اصلاحات هستند، نتیجه شیفتگی به غرب است که به‌جای تکیه بر ظرفیت‌های درونی، به دنبال باز کردن گره‌های کشور با دست کشورهای غربی بوده و هستند!

▼ اخبار

اول قانون اساسی را بخوانید!

«محمدرضا باهنر»، فعال سیاسی اصولگرا معتقد است: «الآن اداره کردن کشور واقعاً خیلی سخت است، بودجه عمومی دولت ٤۰ درصد است، ولی ما مطلع هستیم که دولت حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد کسری دارد؛ یعنی بیست‌وپنجم ماه که می‌رسد دولت فقط دغدغه دارد که چطور حقوق کارمندان را بدهد یا یارانه‌ها را چطور واریز کند، یا کمک معیشتی را چه کند. گرفتاری‌های دولت زیاد است. البته کمی بی‌انگیزگی هم هست.» وی تصریح کرد: «در انتخابات ۱۴۰۰ من حتماً نیستم تا خیال بقیه کاندیداها راحت باشد که رقیبی به نام باهنر ندارند. واقعاً معتقد هستم باید نسل‌ها بچرخد. به شوخی گفته‌ام بعضی‌هایمان آن‌چنان به پست‌هایمان چسبیده‌ایم که فقط ملک‌الموت باید بیاید، مردم و جامعه را نجات دهد. گفتم قبل از اینکه ملک‌الموت به سراغمان بیاید خودمان تحویل دهیم.» باهنر همچنین رفتار برخی کاندیداهای ریاست جمهوری دوره‌های اخیر را موردنقد قرار داد و گفت: «بعضی وقت‌ها اشکال دوستان این است که وقتی رأیشان بالا می‌رود، فکر می‌کنند می‌توانند با حکومت درگیر شوند؛ هیچ حکومتی اجازه نمی‌دهد که با حکومت درگیر شوند. متأسفانه بیشتر کاندیداهای ریاست‌جمهوری ما نمی‌دانند چه اختیارات و چه وظایفی دارند. می‌بینید که دولت‌ها در دور دومشان می‌گویند اختیارات ما کم است. اینکه بعد از هفت سال بگوید من اختیاراتم کم است، کم‌لطفی است. آقایان محترم کاندیداها بروید اول درست قانون اساسی را بخوانید.»

عرض‌اندام انگلیس مقابل ایران با ناو جنگی فرسوده!

هم‌زمان با عادی‌سازی روابط رژیم‌های امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی، سفر دوره‌ای وزیر دفاع انگلیس به کشورهای عربی آغاز شده که در چارچوب تلاش‌های انگلیس برای تقویت حضور نظامی‌اش در منطقه ارزیابی می‌شود. «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس در جریان سفر منطقه‌ای خود، از فرصت گفت‌وگو با تلویزیون «الجزیره» برای حمله علیه ایران استفاده و همچنین تلاش کرد به افکار عمومی در کشورهای حوزه خلیج‌فارس این‌گونه وانمود کند که لندن قادر است از امنیت خلیج‌فارس، حتی در صورت اقدام آمریکا به کاهش حضور نظامی‌اش در این منطقه، دفاع کند. والاس در تأیید اظهاراتش به ناو جنگی «مونتروز» اشاره کرد و مدعی شد که این ناو در تنگه هرمز به‌منظور مقابله با آنچه آن را «مداخله سپاه پاسداران» خواند، می‌ماند. موضوع خنده‌دار این است که ناو انگلیسی مونتروز، که بن والاس به آن افتخار می‌کند، تجربه تلخی را با نیروی دریایی سپاه پاسداران در تابستان سال گذاشته داشت. در آن زمان نیروی دریایی سپاه نفت‌کش انگلیسی «استینا ایمپرو» تحت اسکورت این ناو جنگی را که با بی‌توجهی به قوانین و مقررات دریایی و در مسیر معکوس در حال ورود به تنگه هرمز بود را توقیف کرد. عملیات ایران برای توقیف این نفت‌کش انگلیسی با موفقیت انجام شد و ناو انگلیسی که آن را اسکورت می‌کرد، هیچ اقدامی نتوانست بکند؛ چرا؟ انگلیسی‌ها در آن زمان فهمیدند که ایران شوخی نمی‌کند و واقعیت را درباره قدرت جمهوری اسلامی می‌دانستند. آن‌ها همچنین می‌دانستند که اگر ایران بخواهد کاری انجام دهد، این کار را می‌کند؛ بنابراین بهتر بود دفاع انگلیس برای شاخ‌وشانه کشیدن به ایران، به قایق «مونتروز» استناد نکند که نتوانست از خودش دفاع کند و مانند ناو «فرسوده» مقابل نیروی دریایی ایران متوقف شد.

زمزمه انتخابات زودهنگام در عراق

«آیت‌الله سیستانی» روز یکشنبه در دیدار «هنیس پلاسخارت» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق، با ایشان درباره ضرورت اصلاحات، برگزاری انتخابات زودهنگام، مبارزه با فساد، جمع‌آوری سلاح غیرمجاز، حفاظت از حاکمیت ملی و مجازات عاملان حمله به تظاهرکنندگان مسالمت‌آمیز، گفت‌وگو کرد. دفتر آیت‌الله سیستانی در پایان این دیدار با صدور بیانیه‌ای به تشریح دیدگاه‌های مرجعیت عالی دینی عراق درباره موارد ذکر شده در بالا پرداخت. پس از حمایت نخست‌وزیر، رئیس پارلمان و گروه‌ها و احزاب مختلف عراق از بیانیه روز یکشنبه دفتر آیت‌الله سیستانی درباره تحولات اخیر این کشور و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی، کمیسیون عالی انتخابات عراق نیز امروز در بیانیه‌ای، حمایت خود را از بیانیه مرجعیت عالی این کشور در خصوص برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی اعلام کرد. در این بیانیه آمده است، ضمن اعلام آمادگی برای برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق، آن را منوط به اقدام پارلمان برای تکمیل فوری قانون انتخابات و انتشار آن در روزنامه‌های رسمی و نیز تکمیل قانون دادگاه فدرال به‌عنوان تنها نهاد قانونی تصویب نتایج انتخابات می‌داند.

▼ اخبار کوتاه

تبدیل مدارس به پادگان نیروهای امریکا/ ده‌ها مدرسه در شهرها و روستاهای استان «الحسکه» در شمال شرق سوریه توسط شبه‌نظامیان عضو گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» که تحت حمایت آمریکا هستند، به زندان‌ها، مقرهای نظامی و پایگاه‌های غیرقانونی نظامیان اشغالگر آمریکایی تبدیل شده‌ و هزاران دانش‌آموز را از تحصیل محروم کرده است؛ درحالی‌که نهادهای بین‌المللی نسبت به این مسئله سکوت کرده‌اند. بر اساس آمار اداره کل آموزش‌وپرورش استان الحسکه، شبه‌نظامیان کُرد، ۲۲۸۵ مدرسه از مقاطع مختلف تحصیلی را با زور سلاح به تصرف خود درآوردند و تنها ۱۷۹ مدرسه در اختیار این اداره باقی مانده است.

مقایسه تولید خودرو با تولید ماسک در کشور!/ حجت‌الله عبدالملکی، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) با نقد ضمنی عملکرد چند دهه دو شرکت خودروسازی (ایران‌خودرو و سایپا) و ضرورت رقابتی شدن صنعت خودرو با تأسیس شرکت‌های جدید خودرویی، نوشت: «اگر تولید همین ماسک هم (که با قیمت اندک در بازار به‌وفور وجود دارد) صرفاً به دو تولیدکننده سپرده شده بود، تا الآن پنجاه درصد از مردم از کرونا مرده بودند! بازماندگان هم هر ماسک را به قیمت چند ده هزار تومان از مافیا خریداری می‌کردند!

گران‌فروشی کمتر شده، احتکار بیشتر!/ بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی اتاق اصناف ایران در پنج‌ماهه نخست امسال، بیشترین میزان احتکار مربوط به لاستیک، روغن، برنج و شکر بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل تخلفات گران‌فروشی ۱۹ درصد، درج نکردن قیمت ۱۹ درصد، صادر نکردن صورتحساب ۲۲ درصد و تقلب ۱۸ درصد کاهش و احتکار چهار درصد افزایش یافته است.

۷۰ درصد درآمد کشور در اختیار ۱۰ استان/ بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار، بیش از ۷۰ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۹۸ در ۱۰ استان متمرکز بوده و ۳۰ درصد مابقی مربوط به ۲۲ استان است. دراین‌بین سهم استان‌های تهران و خوزستان و بوشهر دارای برجستگی بیشتری است؛ به طوری که مجموع تولید ناخالص داخلی در ۱۸ استان مرکزی، گیلان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، سیستان‌وبلوچستان، کردستان، همدان، چهارمحال‌و‌بختیاری، لرستان، ایلام، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، زنجان، سمنان، اردبیل، قم، گلستان، خراسان شمالی و خراسان جنوبی به اندازه کل استان تهران است. همچنین بر همین اساس میانگین درآمد سرانه ۱۳ استان کمتر از یک‌چهارم درآمد سرانه استان‌های خوزستان، بوشهر و کهگیلویه است.

احکام سیاسی (سؤال 40): اگر چیزی گفته شود که از اسرار نباشد، اما توهین تلقی شود و موجب پایین آمدن شأن فرد غایب شود و یا اگر بشنود که پشت سرش این‌طور گفته شده، ناراحت می‌شود، حکمش چیست؟ پاسخ: جایز نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات