صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۲۴۷۹۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۲۶ شهریورماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): کار دو جناح حق و باطل که با هم مبارزه می‌کنند و به یکدیگر ضربه می‌زنند، بدیهی است. همچنان که جناح حق به باطل ضربه می‌زند، باطل هم به حق ضربه می‌زند. این ضربه تبادل پیدا می‌کند و آن وقتی سرنوشت معلوم می‌شود که یکی از این دو جناح خسته شود و هر که زودتر خسته شد، او شکست را قبول کرده است. (۱۳۷۴/۱۰/۰۵) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                

تعلل جایز نیست!

چند روز بیشتر به اول مهر و شروع سال آبی در کشورمان نمانده است و بر اساس اسناد بالادستی باید جلسات کارشناسی برای تعیین نرخ تضمینی خرید محصولات اساسی کشاورزی تا پایان شهریورماه برگزار و نرخ‌ها از طریق رسانه‌های عمومی اعلان گردد. طبق قانون، به‌منظور حمایت از تولید محصولات اساسی کشاورزی و ایجاد تعادل در نظام تولید و جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی و ضرر و زیان کشاورزان، دولت موظف است همه‌ساله خرید محصولات اساسی کشاورزی (گندم، برنج، جو، ذرت، چغندرقند، وش پنبه، دانه‌های روغنی، چای، سیب‌زمینی، پیاز و حبوبات) را تضمین نموده و حداقل قیمت خرید تضمینی و مصوب را قبل از آغاز هر سال زراعی (آخر شهریورماه) مشخص نماید. متأسفانه در برخی از سال‌های گذشته این زمان‌بندی رعایت نشد. این در حالی است که تأخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی، علاوه بر سردرگمی کشاورزان، به رفتار زراعی کشاورزان نیز تأثیر می‌گذارد و موجب می‌شود سطح زیر کشت کالاهای استراتژیک در کشور کاهش یابد. اتخاذ چنین شیوه در سال‌های اخیر، منجر به واردات این‌گونه کالاها از خارج شده است.

نکات تحلیلی: 1- دشمنان انقلاب اسلامی با تمامی قوا و توان خود اقتصاد ایران را مورد هدف قرار داده‌اند و با اعمال برنامه‌ها، به‌ویژه تشدید تحریم‌ها درصدد ناکارآمدی نظام اسلامی هستند و ارائه برنامه‌ریزی منسجم، هدفمند و تقویت بخش‌های مختلف کشور، به‌ویژه تأمین کالاهای اساسی (غذایی) از ویژگی‌های مهم و بارز اقتصاد مقاومتی است و در عمل می‌تواند ضمن بی‌اثر شدن تحریم‌ها، از خروج ارز جلوگیری نماید. 2- در شرایط حساس کنونی توجه به ظرفیت‌های اقتصادی کشور، به‌ویژه بخش کشاورزی که درصد بالای رشد اقتصادی را در میان سایر بخش‌ها دارد، نیازمند نگاه عمیق و کارشناسانه است و برای عدم بروز آسیب در این زمینه، باید هیچ‌گونه تعللی صورت نگیرد. 3- نرخ‌های تضمینی اعلامی باید برای کشاورز مقرون‌به‌صرفه باشد، قیمت پایین‌تر از آنچه دلالان و واسطه‌ها خریداری می‌کنند، برای کشاورز انگیزه ایجاد نمی‌کند.

نکته راهبری: سیاست راهبردی نظام در بخش اقتصاد و سرلوحه برنامه‌های کلان اقتصادی کشور باید تولید کالاهای استراتژیک که مهم‌ترین آن گندم است، باشد و این نوع سیاست‌گذاری باید دائماً توسط متولیان امر مورد رصد و پایش قرار گیرد، چون هرگونه اخلال و کمبود، تبعات بسیار بالایی بر کشور تحمیل خواهد کرد. یکی از روش‌های پیشدستانه در این موضوع، رعایت سیاست‌ها بر اساس زمان‌بندی قبل از شروع سال آبی برای تعیین نرخ تضمینی تولیدات کالاهای اساسی کشاورزی است. (نویسنده: علی قاسمی)

▼گزارش روز                          

خسارت‌های دشمن بیشتر است

انقلاب اسلامی از روز پیروزی، آرمان‌هایی برای خود معین کرد و برای تحقق آن اقدام به فعالیت نمود؛ اما در مسیر خود با سختی‌ها و مشکلات زیادی روبرو شد. بسیاری از این مشکلات فرصتی بود برای پیشرفت و قدرتمندی و تداوم برخی مشکلات نیز سرعت حرکت انقلاب را با کندی مواجه کرد. نگاه به شرایط امروز و تطبیق آن با تصوراتی که داشتیم، می‌تواند ما را در طی این مسیر خسته کند؛ اما این تمام ماجرا نیست.

گزاره خبری: سال 1948 بود که دولت‌های غربی دست به تأسیس کشوری جعلی به نام «اسرائیل» زدند. مسلمانان از دیرباز تاکنون به هر نحو در مقابل رژیم اشغالگر ایستادند، گاهی با جنگ و گاهی با سنگ. کشورهای عربی در دو جنگ کوچک در همان سال 1948 و در سال 1956 و یک جنگ بزرگ در 1967 مقابل این رژیم جعلی ایستاده و جنگیدند، اما شکست خوردند. پس از مدتی برخی سران عرب با رژیم صهیونیستی توافقاتی کردند که فرصتی شد برای صهیونیست‌ها تا خود را بازسازی و موقعیتشان را تثبیت کنند. حالا وقتی خبر از معامله برخی کشورهای عربی مانند عربستان، امارات و بحرین به گوش می‌رسد، مردم از خود می‌پرسند چرا این تلاش‌ها و مقاومت‌ها نتیجه نداد؟ چرا مدام باید از پیشروی رژیم صهیونیستی بشنویم؟ آیا هزینه‌های انقلاب اسلامی در دشمنی با این رژیم هدر رفته است؟ و...

نکته راهبردی: بیایید نگاهی به گذشته و سرآغاز شکل‌گیری این رژیم بیندازیم. در ظاهر، سیر پیشروی آن رضایت‌بخش بوده؛ اما با دقت بیشتر درمی‌یابیم این تصور، اشتباه است. در نگاه اول، شکست اعراب و عدم نتیجه مقاومت‌ها و سرسختی‌ها، بی‌نتیجه و به نفع رژیم غاصب انجامید؛ اما در حقیقت این رژیم جعلی در طول 70 سال هنوز نتوانسته سر راحت بر بالین بگذارد و به‌شدت از آینده نامعلوم خود در عذاب است. این یعنی مقاومت‌ها جواب داده و خواب خوش از چشم غاصبان «قدس شریف» ربوده است. انقلاب اسلامی پس از پیروزی توانست با سیاست‌ورزی، رسالت خود را در دفاع از مردم مظلوم فلسطین پیگیری کند و با حمایت معنوی از نیروهای مقاومت، قدرتی بزرگ در مقابل رژیم کودک‌کش ایجاد نماید. جنگ 33 روزه و 22 روزه نشان داد این قدرت پوشالی به‌راحتی قابل محو شدن است. خداوند در آیه 140 سوره آل‌عمران ما را به دیدن تمام ماجرا امر می‌کند، آنجا که می‌فرماید: «همان‌طور که شما خسارت خورده‌اید، دشمن نیز دچار خسارت‌های زیادی شده است»؛ یعنی ببینید دشمن کجاست و شما کجا؟ آن‌ها قصد نابودی شما را داشتند، اما شما هنوز قدرت دارید و هر روز چالشی جدید برای دشمن ایجاد می‌کنید تا پیروزی کامل حاصل شود. با امید و توکل به خدا، تکاپوی برخی دولت‌های عربی و رژیم صهیونیستی نتیجه‌ای جز دست‌وپا زدن در باتلاق خودساخته‌شان نخواهد داشت. (نویسنده: سید حسین خاتمی)

▼ خط تحریف                

خدمت به ادعا نمی‌شود، اقدام و عمل انقلابی لازم است

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «پرونده آب غیزانیه پس از 40 سال تکمیل شد»، نوشت: «صادق حقیقی‌پور، مدیرکل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت؛ خوشبختانه با بهره‌برداری آزمایشی از فاز سوم آب‌رسانی به غیزانیه، همه روستاهای این منطقه از آب شرب سالم بهداشتی و پایدار بهره‌مند شدند که بهره‌برداری رسمی از این فاز نیز تا آخر شهریورماه خواهد بود ولی در حال حاضر 26 هزار روستایی منطقه آب سالم و پایدار دارند. دولت در سال‌های اخیر با نگاه ویژه به این منطقه و اجرای طرح انتقال آب، با حل این مشکل، امید را به خانه‌های مردم این بخش بازگردانده است». شایان ذکر است، در سال 95 و با انتصاب «غلامرضا شریعتی» به استانداری خوزستان، وی در بازدیدی از منطقه غیزانیه طرح آب‌رسانی به این منطقه را افتتاح می‌کند و قول می‌دهد این مشکل را ظرف مدت زمان سه ماه حل کند اما پس از سه سال به سرانجام نمی‌رسد. قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) سپاه که پیش از این تکمیل طرح آب‌رسانی غدیر اهواز را در کارنامه دارد و در زمانی که مردم خوزستان نیاز به تکمیل این پروژه داشتند، با اقدامی جهادی وارد میدان شد و زودتر از موعد مقرر این طرح آب‌رسانی را انجام داد، پروژه فاز سوم آب‌رسانی به غیزانیه را که طبق برآوردها دو ماه باید به طول می‌انجامید و اگر طبق قول قبلی شریعتی پیش می‌رفت، بعد از دو سال نیز سرانجام نمی‌یافت، ظرف مدت 25 روز به پایان رساند.

▼ اخبار

تفسیر طرح «بازتعامل با ایران» و نقشه بایدن برای ایران

شواهد نشان می‌دهند «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا، در صورت پیروزی، به دنبال تکمیل کارِ ترامپ و امضای توافقی هسته‌ای- منطقه‌ای- موشکی با ایران خواهد بود. مشاوران و تیم سیاست خارجی بایدن، برنامه منسجم، چندمرحله‌ای و پیچیده‌ای را برای پرونده ایران در نظر گرفته‌اند. شاید بتوان گفت چکیده‌ای جامع از این برنامه، گزارش «ایلان گلدنبرگ» (عضو سابق وزارت خارجه آمریکا که در امور خاورمیانه و ایران تخصص دارد و پرونده ایران در تیم بایدن به عهده وی گذاشته شده) و همکارانش در اندیشکده «مرکز امنیت نوین آمریکا» تحت عنوان «بازتعامل با ایران» است. دموکرات‌ها به دنبال حل تدریجی و گام‌به‌گام معمای ایران نیستند و درصدد هستند ابعاد این معما را نه به‌صورت مرحله‌ای، بلکه به‌صورت موازی با هم حل کنند. این معما از سه جزء بسیار مهم و راهبردی تشکیل شده است: برنامه هسته‌ای، نقش منطقه‌ای و برنامه موشکی. این استراتژی در عین تمایز از دوران اوباما، تفاوت‌های جدی‌ای نیز با دوره ترامپ دارد. تیم بایدن حرکت مستقیم به‌سوی یک معامله بزرگ و یکپارچه، بدون در نظر گرفتن اقدامات مقدماتی، موقتی و کوتاه‌مدت را بی‌فایده و غیرقابل‌دسترس می‌داند.

سلاخی انسان حکمش اعدام نیست؟!

«مصطفی تاجزاده» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از محکومین فتنه ۸۸ در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «جناب آقای رئیسی؛ رئیس محترم قوه قضائیه؛ با سلام؛ اعلان جزییات پرونده برادران افکاری از سوی وکلا و خانواده متهمان، پرسش‌ها و ابهامات زیادی را برانگیخته است. از آنجا که افکار عمومی در گذشته شاهد بروز برخی خطاهای فاحش در مراحل تحقیقات، بازجویی و صدور احکام بوده است، انتظار می‌رفت پس از هشدار دلسوزان، قوه قضائیه هیئت حقوقی بی‌طرفی را برای تحقیق و بررسی پیرامون فرآیند بازجویی و بازپرسی تعیین کند و نتیجه آن را به اطلاع افکار عمومی برساند و تا قبل از پایان تحقیقات مذکور، هیچ‌گونه اقدامی صورت نگیرد». نوید افکاری، پدر یک خانواده را به عمد با ضربات متعدد چاقو به قتل رسانده و در بازجویی اذعان کرده که دوستانش به او گفته‌اند که آن‌قدر ضربه چاقو به مقتول زدی که وی سلاخی شده است. نوید افکاری با این اقدام جنایت‌کارانه، سه بچه را یتیم کرده و خانواده‌ای را عزادار و داغدار. حال «تاجزاده» هم‌صدا با «مریم رجوی»، «ترامپ»، «پمپئو» و شبکه‌های متعلق به «وهابیت» و «حامیان داعش»، به اعدام این قاتل اعتراض می‌کند!

شورای شهر، خسته نباشی!

همه منتظرند که شورای شهر و شهرداری تهران در فرصت اندک باقیمانده به وعده‌های انتخاباتی خود در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و ترافیک شهری جامه عمل بپوشاند؛ اما شورای شهر مسیر دیگری را در پیش گرفته است و به دنبال اسم و فامیل بازی در خیابان‌های تهران است. در ادامه این هنر تغییر نام خیابان‌ها، حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران گفت: «پیشنهاد من این است که شورای شهر خیابانی را به نام مرحوم آیت‌الله یوسف صانعی نام‌گذاری کند.» او در خصوص مخالفت فرمانداری تهران با نام‌گذاری سه خیابان به نام مرحوم بازرگان، اعظم طالقانی و سهیل گوهری نیز گفت: «نام‌گذاری معابر مصوبه شورا نیست، بلکه تصمیم شورا است و هیئت تطبیق مصوبات فرمانداری فقط در مورد مصوبات می‌تواند ورود کند و حق ورود به تصمیمات را ندارد.» خلیل‌آبادی افزود: در دوره‌های قبل شورای شهر هم نام‌گذاری‌ها به فرمانداری ارسال نمی‌شد و ما هم موضوع نام‌گذاری‌ها را ارسال نکرده‌ایم، چون تصمیم شورا است». هرچند نام‌گذاری یا تغییر نام معابر شهری امری مرسوم در کشور ما و در دنیا است ولی تغییر نام معابر نباید به نام افراد معلوم‌الحال و با اهداف سیاسی و منافع جریانی دنبال شود، بلکه حق آن است که اسامی چهره‌هایی که جزو مفاخر و بزرگان کشور محسوب می‌شوند در این نام‌گذاری‌ها استفاده شود. مضاف بر این، قطعاً وظیفه نام‌گذاری معابر شهری، اولین و مهم‌ترین وظیفه شورای شهر نمی‌تواند باشد ولی علی‌الظاهر مهم‌ترین وظیفه شورای شهر تهران همین مورد است و این شورا وظیفه دیگری ندارد!؟

▼ اخبار کوتاه

استقبال تحقیرآمیز آمریکا از وزیرخارجه بحرین/ پایگاه اطلاع‌رسانی «ائتلاف جوانان انقلاب ۱۴ فوریه» بحرین روز سه‌شنبه با اشاره به سفر دیروز الزایانی وزیر امور خارجه این کشور به واشنگتن که فقط توسط هیئت کوچک و سطح پایینی از مقامات آمریکایی در فرودگاه مورد استقبال قرار گرفت، نوشت: «مقامات آمریکایی توافق بحرین با رژیم اسرائیل را که از آن به عنوان «توافق بزرگ» نام می‌برند، بزرگی این توافق را با تحقیر و اهانت به رژیم آل خلیفه در هم آمیختند. این حال‌وروز برخی از رژیم‌های مزدور عرب است که با اطاعت از «دونالد ترامپ» می‌خواهند با سازوبرگ نظامی خود، آن‌ها را در برابر خشم مردم یا آنچه آن‌ها تهدید ایران می‌دانند، حفظ کنند و این مزدوران در مقابل رسانه‌های مختلف بیش از آنچه در اتاق‌های دربسته انجام می‌شود، بسیار تحقیر می‌شوند.»

قدرت‌نمایی کور با اتهام زنی بچگانه!/ «پولیتیکو» اخیراً به نقل از برخی منابع اطلاعاتی واشنگتن مدعی شد ایران قصد ترور سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی را دارد. دونالد ترامپ با استناد به این اتهام‌های بی‌اساس، در پیامی توئیتری زبان به تهدید ایران گشود و نوشت: «هرگونه حمله علیه آمریکا به هر شکل که باشد، با حمله متقابل به ایران مواجه خواهد شد که ۱۰۰۰ بار شدیدتر است.» سیاست ایران در قبال آمریکا کاملاً روشن است. ایران بر خروج آمریکا از منطقه تأکید دارد. وقتی هزاران سرباز آمریکایی در منطقه حضور دارند، چه نیازی به ترور سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی است؟!

چرا رهبر انقلاب حضور عزاداران در حسینیه امام را نپذیرفت؟/ وزیر بهداشت گفت: «به مقام معظم رهبری عرض کرده بودیم تعداد محدودی عزادار می‌‌توانند در حسینیه‌‌ای که ایشان حضور دارند، حاضر باشند. ایشان فرمودند که چون کارشناسان گفته‌‌اند مراسم نباید در فضای مسقف برگزار شود، من مکلف به رعایت پروتکل‌‌ها هستم.» دکتر نمکی با اذعان به خیز جدید کرونا در اکثر استان‌های کشور، گفت: «با رویکرد رعایت پروتکل‌های سخت‌گیرانه و اینکه فکر کنیم همه کشور قرمز است، امیدواریم از ۱۱ مهرماه بتوانیم برگزاری نماز جمعه را داشته باشیم.»

اجرای چراغ خاموش «سند ۲۰۳۰»/ حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی؛ عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی اخبار مبنی بر اجرای سند 2030 در بدنه وزارت آموزش‌وپرورش و برخی مهدهای کودک، اظهار کرد: «با وجود اینکه بارها فریاد زدیم که برخی افراد در حال اجرای سند 2030 هستند اما نه‌تنها به آن توجه نشد، بلکه مفاد این سند به برخی کتب درسی نیز وارد شده است.»

احکام سیاسی (سؤال 41): اگر عیب فرد را به صورت غیرمستقیم، به خود فرد به‌طوری مطرح کند که خجالت نکشد و موجب آزار وی نشود و همراه با بیان محاسن فرد باشد، حکمش چیست؟ پاسخ: جایز و خداپسندانه خواهد بود، زیرا این شیوه، روابط را اصلاح، خوبی‌ها را اشاعه و موجب از بین رفتن حسادت‌ها و کینه‌ها می‌­شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات