صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۲۴۷۹۸

تعلل جایز نیست!

چند روز بیشتر به اول مهر و شروع سال آبی در کشورمان نمانده است و بر اساس اسناد بالادستی باید جلسات کارشناسی برای[...]

یادداشت: چند روز بیشتر به اول مهر و شروع سال آبی در کشورمان نمانده است و بر اساس اسناد بالادستی باید جلسات کارشناسی برای تعیین نرخ تضمینی خرید محصولات اساسی کشاورزی تا پایان شهریورماه برگزار و نرخ‌ها از طریق رسانه‌های عمومی اعلان گردد. طبق قانون، به‌منظور حمایت از تولید محصولات اساسی کشاورزی و ایجاد تعادل در نظام تولید و جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی و ضرر و زیان کشاورزان، دولت موظف است همه‌ساله خرید محصولات اساسی کشاورزی (گندم، برنج، جو، ذرت، چغندرقند، وش پنبه، دانه‌های روغنی، چای، سیب‌زمینی، پیاز و حبوبات) را تضمین نموده و حداقل قیمت خرید تضمینی و مصوب را قبل از آغاز هر سال زراعی (آخر شهریورماه) مشخص نماید. متأسفانه در برخی از سال‌های گذشته این زمان‌بندی رعایت نشد. این در حالی است که تأخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی، علاوه بر سردرگمی کشاورزان، به رفتار زراعی کشاورزان نیز تأثیر می‌گذارد و موجب می‌شود سطح زیر کشت کالاهای استراتژیک در کشور کاهش یابد. اتخاذ چنین شیوه در سال‌های اخیر، منجر به واردات این‌گونه کالاها از خارج شده است.

نکات تحلیلی: 1- دشمنان انقلاب اسلامی با تمامی قوا و توان خود اقتصاد ایران را مورد هدف قرار داده‌اند و با اعمال برنامه‌ها، به‌ویژه تشدید تحریم‌ها درصدد ناکارآمدی نظام اسلامی هستند و ارائه برنامه‌ریزی منسجم، هدفمند و تقویت بخش‌های مختلف کشور، به‌ویژه تأمین کالاهای اساسی (غذایی) از ویژگی‌های مهم و بارز اقتصاد مقاومتی است و در عمل می‌تواند ضمن بی‌اثر شدن تحریم‌ها، از خروج ارز جلوگیری نماید. 2- در شرایط حساس کنونی توجه به ظرفیت‌های اقتصادی کشور، به‌ویژه بخش کشاورزی که درصد بالای رشد اقتصادی را در میان سایر بخش‌ها دارد، نیازمند نگاه عمیق و کارشناسانه است و برای عدم بروز آسیب در این زمینه، باید هیچ‌گونه تعللی صورت نگیرد. 3- نرخ‌های تضمینی اعلامی باید برای کشاورز مقرون‌به‌صرفه باشد، قیمت پایین‌تر از آنچه دلالان و واسطه‌ها خریداری می‌کنند، برای کشاورز انگیزه ایجاد نمی‌کند.

نکته راهبری: سیاست راهبردی نظام در بخش اقتصاد و سرلوحه برنامه‌های کلان اقتصادی کشور باید تولید کالاهای استراتژیک که مهم‌ترین آن گندم است، باشد و این نوع سیاست‌گذاری باید دائماً توسط متولیان امر مورد رصد و پایش قرار گیرد، چون هرگونه اخلال و کمبود، تبعات بسیار بالایی بر کشور تحمیل خواهد کرد. یکی از روش‌های پیشدستانه در این موضوع، رعایت سیاست‌ها بر اساس زمان‌بندی قبل از شروع سال آبی برای تعیین نرخ تضمینی تولیدات کالاهای اساسی کشاورزی است. (نویسنده: علی قاسمی)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات