صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۲۴۸۱۶
فواد ایزدی در گفت و گو با بصیرت:

انتخابات پیش‎روی آمریکا صحنه فرافکنی‎ها و حربه‎های سیاسی خواهد بود

دموکرات ها مدعی هستند که روسیه در به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در سال2016 تاثیر گذار بوده و از سوی دیگر ترامپ مدعی است که جو بایدن از سوی چین مورد حمایت قرار می‎گیرد
حسین ترکاشوند – خبرنگار /  به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بصیرت، انتخابات ایالات متحده آمریکا  که قرار است در 3 نوامبر 2020 برگزار شود از ابعاد بسیار مهمی  در نظام بین الملل برخوردار است؛
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری فعلی ایالات متحده آمریکا به دلیل سیاست های  یکجانبه و تنش‎زایی که از سال 2016  تاکنون در پیش گرفته است باعث افت جایگاه ایالات متحده آمریکا در نظام بین الملل شده است.
 
نمود این امر را میتوان در شکاف اتحاد بین ایالات متحده آمریکا با کشور های اروپایی و افزایش تنش سیاسی اقتصادی آمریکا با چین و روسیه تحلیل کرد.
علاوه بر آن سیاست فشار حداکثری ترامپ که بر روی جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا اعمال شده بود نه تنها باعث شکست این کشور ها شده بود بلکه باعث نزدیکی این دو کشور نیز به یکدیگر شده است.

 در این راستا خبرنگار گروه بین الملل پایگاه تحلیلی خبری بصیرت در گفت وگو با «فواد ایزدی» تحلیلگر مسائل بین الملل و استاد دانشگاه تهران درباره ابعاد مهم انتخابات ایالات متحده آمریکا به حساسیت این موضوع پرداخت.
 فواد ایزدی کارشناس مسائل بین الملل درباره اهمیت و موقعیت انتخابات ایالات متحده آمریکا در این مقطع که این کشور درگیر تظاهرات علیه نژاد پرستی و کرونا است، گفت: انتخابات آمریکا همان گونه که از قبل تعیین شده بود در تاریخ 3 نوامبر برگزار خواهد شد،اگر فرض را بر این بگیریم که هم اکنون انتخابات برگزار شود می‌توان گفت که «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ایالات متحده به پیروزی خواهد رسید زیرا بر اساس آمار ها این نامزد انتخاباتی خیلی جلوتر از ترامپ است ولی در حقیقت تا روز انتخابات  50 روز دیگر باقی مانده است و معلوم نیست در این رو ها چه اتفاقی خواهد افتاد زیرا هنوز متغیرهایی وجود دارد که جواب قطعی برایش وجود ندارد.

 وی در ادامه افزود: در مناظره بین نامزدهای انتخاباتی، امکان دارد جو بایدن در مناظره شکست بخورد زیرا در این زمینه ضعیف است و ترامپ با سبک و شیوه‎ای که در گفتار دارد، مخاطب خود را جذب کند، علاوه بر این وضعیت همه گیری ویروس کرونا است که می‌تواند در انتخابات تاثیر گذار باشد به طوری که اگر مشارکت مردمی افزایش یابد به نفع دموکرات‎ها خواهد بود ولی اگر مشارکت مردمی کاهش یابد امکان شکست دموکرات ها خارج از ذهن نیست.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه تصریح کرد: نکته بعدی که وجود دارد مسائل اقتصادی است؛ ترامپ می‌تواند از این طریق به نفع خود کار کند، البته به خاطر شیوع ویروس کرونا اقتصاد آمریکا  ضربه‎هایی متحمل شده اما دونالد ترامپ با فرافکنی سعی می‌کند مقصر این امر را چینی‎ها معرفی کند  و بگوید که او در دوره بعدی می‌تواند اقتصاد و شکوه آمریکا را دوباره احیا کند.
 
انتخابات پستی از حرف تا عمل
ایزدی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد برای انتخابات سال2020، انتخابات به شکل پستی انجام شود و چرا دونالد ترامپ با آن مخالف است، گفت: همان گونه که گفته شد با افزایش مشارکت سیاسی بالا در انتخابات آمریکا این امکان وجود دارد که جمهوری خواهان در روند انتخابات شکست بخورند؛ در ضمن افرادی که از سیستم پستی استفاده می‌کنند اکثرا دموکرات هستند و اگر ترامپ در این زمینه بخواهد خلل ایجاد کند باعث شکست دموکرات ها شده و باعث تنش سیاسی به مانند سال 2000 می‌شود که پس از یک ماه تنش، نتیجه انتخابات اعلام شود.
 
 سیاست خارجی آخرین برگ برنده ترامپ، از مذاکرات صلح افغانستان تا برقراری روابط سیاسی کشور‎های عربی با رژیم صهیونیستی
این کارشناس مسائل آمریکا در ادامه اظهار داشت: ترامپ اکنون در جایگاهی است که سعی می‎کند با استفاده از برخی تحولات سیاسی در نظام بین الملل  برای خود در حوزه سیاسات خارجی دستاوردهایی را فراهم کند تا بتواند در انتخابات از موضع بالا تر برخوردار باشد.
وی عنوان کرد: نهایی کردن مذاکرات صلح افغانستان، میانجی‎گری صلح و روابط سیاسی برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مانند امارات متحده عربی و بحرین و حتی ادعای مذاکره با ایران ظرف یک ماه نمونه‎هایی از موارد است که ترامپ سعی دارد با این موارد برای خود امتیاز بخرد اما شرایط به گونه‎ای است که این گونه اقدامات به اندازه کافی برای ترامپ مفید نخواهد بود.

حربه حمایت کشورهای بیگانه
ایزدی در ادامه صحبت های خود عنوان داشت: نکته جالبی که در خصوص مناظره های انتخاباتی بین بایدن و ترامپ وجود دارد این است که طرفین همدیگر رو متهم به این می‏کنند که مورد حمایت کشورهای بیگانه قرار دارند.

دموکرات ها مدعی هستند که روسیه در به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در سال2016 تاثیر گذار بوده و از سوی دیگر ترامپ مدعی است که جو بایدن از سوی چین مورد حمایت قرار می‎گیرد و بعضا حتی ترامپ ایران را نیز متهم به دخالت در انتخابات می‌کند اما در اصل این یک حربه سیاسی است که طرفین برای جلب افکار عمومی به این روش متوسل می‎شوند تا رقیب سیاسی از دور رقابت خارج کنند
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات