صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۲۴۸۲۳

وقتی فقط مقداری آب فاصله ایران و اسرائیل را تشکیل می دهد

خبر:
سه شنبه شب در حالی توافق میان امارات و بحرین با اسرائیل با مدیریت ترامپ نهایی شد که ترامپ اعلام کرد 5 الی 6 کشور دیگر در صف عادی سازی روابط با اسرائیل هستند.
تحلیل:
- در سایه توافق حکومت های امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی در سه شنبه شب حالا دیگر فقط مقداری آب فاصله میان رژیم اسرائیل و ایران را تشکیل می دهد و این بدان معناست که بعد از این می توان انتظار ناامنی های بیشتری را از ناحیه اسرائیل در منطقه خلیج فارس و به ویژه از مسیرهای آبی متصور شد، ناامنی هایی که مسئولیت آن بی گمان متوجه دولت های پیشگام در این پروژه و دیگر دولت هایی است که احیانا به آن خواهند پیوست.
- دیشب در ماجرای مجلس امضای توافق عادی سازی روابط، سفرای سودان و عمان حضور داشتند که این حضور گمانه عادی سازی روابط این دو کشور با اسرائیل را موجب شد این درحالی است که نخست وزیر سودان اخیرا و در دیدار با پمپئو رسما اعلام داشت از صلاحیت لازم برای عقد چنین قراردای با اسرائیل معذور است و دلیل آن را موقت بودن دولتش یاد کرد و البته سلطنت عمان در اخرین ماه های عمر سلطان پیشین این کشور رسما میزبان نتانیاهو بود. در همین راستا برخی منابع خبری از رایزنی های مقامات امریکایی با مقامات مصری برای رفع حصار 4 کشور سعودی، امارات، بحرین و مصر در مقابل تسلیم قطر در مقابل اسرائیل خبر می دهند و در عین حال مساله استخلاف در کویت را زمینه ای مناسب برای نهایی کردن عادی سازی روابط این کشور قویا حامی مساله فلسطین با اسرائیل معرفی می کنند.
- اگرچه بنظر می رسد تاکید بر عدد 5 الی 6کشور از سوی ترامپ برای کشورهایی که در صف عادی سازی روابط با اسرائیل هستند بیش از هر چیز یک "بلوف سیاسی" باشد اما دور از ذهن نیست برخی کشورهای وابسته، در این میدان تنها و تنها منتظر چراغ سبز رسمی سعودی مانده باشند. بدیهی است این چراغ سبز پیش از این و د رسفر بن سلمان به امریکا و اروپا بعد از قتل خاشقچی و در مصاحبه های او با رسانه های غربی روشن شده است. بن سلمان در این سفر و به منظور جلب حداکثری حمایت ترامپ در قتل خاشقچی هم میلیاردها دلار با عنوان خرید سلاح روانه جیب ترامپ کرد و هم در مصاحبه های تلوزیونی بر لزوم بهره مندی انچه مردم اسرائیل از سرزمین می خواند تاکید کرد.
- اگرچه در طول دهه های گذشته در نگاه امریکا دلیل حضور این کشور در منطقه خاورمیانه در 3قالب تامین دمو کراسی، حصول نفت و بالاخره حمایت از اسرائیل معرفی می شد اما دولت ترامپ به شکلی رسمی با هردوهدف اول بدلیل بی اعتقادی به انچه امریکا تحقق دموکراسی در منطقه میخواند و همچنین بهره مندی کشورش از نفت وداع کرد و تنها دلیل خود را حمایت ازاسرائیل خلاصه کرد.حالا ترامپ میتواند با خیالی راحت تر از هر زمان این حمایت را به دست نشاندگان خود در منطقه بسپارد.
- اگر چه دیرزمانی نخواهد پایید که حکام امارات و بحرین از آنچه به دلیل اعتماد به اسرائیل انجام داده اند پشیمان شوند ولی به نظر می رسد تا آن زمان ملت های منطقه نخواهند گذاشت حکامی این چنین خیانتکار از این معرکه بدون تحمل هزینه خارج شوند. واکنش مشترک شیعیان و اهل سنت بحرین به مساله عادی سازی روابط با اسرائیل فقط مشتی نمونه خروار است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات