صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۲۴۸۴۰

توقف صادرات طلای سوییس به آمریکا/ صادرات نفت عربستان افزایش یافت/ واکنش وزیر جهاد کشاورزی به گرانی ها؛ این قیمت‌ها موقتی است

بورس های جهانی به رنگ قرمز درآمدند
بیانیه های جدید بانک های مرکزی آمریکا و انگلیس باعث سقوط شاخص های بورسی شد.
در وال استریت، همه شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۶۷ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۷ هزار و  ۹۰۱.۹۸ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۴۷ درصد کاهش تا سطح ۳۳۵۳.۰۳ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۳۶ درصد ریزش در سطح ۱۰ هزار و ۹۱۰.۲۸ واحدی بسته شد. در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۴۷ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۰۴۹.۹۲  واحد بسته شد. شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۳۶ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۳ هزار و ۲۰۸.۱۲ واحدی به کار خود پایان داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با افت ۰.۶۹ درصدی در سطح ۵۰۳۹.۵۰ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۳۵ درصد پایین رفت و به ۷۰۸۶.۲۰ واحد رسید.
در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند، تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۰.۶۷ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۳۱۹.۷۹ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۱.۵۶ درصد پایین رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۳۴۰.۵۸ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" افت ۰.۵۳ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۶۳۲.۷۱ واحد بسته شد.

واکنش وزیر جهاد کشاورزی به گرانی ها؛ این قیمت‌ها موقتی است
کاظم خاوازی در نشست مشترک وزارت‌ جهاد کشاورزی و صمت اظهار کرد: قیمت خرید هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری از  ۹ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان افزایش یافت. وی افزود: قیمت هر کیلو تخم مرغ برای مصرف‌کننده ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان تصویب شد؛ بنابراین، قیمت هر شانه تخم مرغ ۱۸۰۰ گرمی برای مصرف کننده حدود ۲۶ هزار تومان خواهد بود. وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: نرخ عوارض برای صادرات تخم مرغ ۲ هزار و ۵۰۰ تومان تصویب شد. خاوازی ادامه داد: صادرات تخم مرغ با با پایش و نظارت‌های منظم وزارت صمت و جهاد کشاورزی پیگیری خواهد شد. به گفته وی، این قیمت‌ها موقتی است.

عرضه بیش از ۳۲۰ میلیون دلار در سامانه نیما
با عرضه نزدیک به ۴۴۰ میلیون یورو ارز، رکورد معامله هفتگی سامانه نیما در سال ۹۹ تاکنون شکسته شد و پیش‌بینی می‌شود با تداوم این روند، نرخ ارز روند کاهشی به خود بگیرد. پیگیری‌های ایرنا در روز پنجشنبه نشان می‌دهد، در دو روز گذشته بیش از ۳۲۰ میلیون دلار ارز در سامانه نیما عرضه شده که از این میزان، حدود ۲۲۰ میلیون دلار معامله شده و ۱۰۰ میلیون دلار بدون مشتری مانده است. پیش‌بینی می‌شود با سیاست جدید بانک مرکزی مبنی بر برداشتن سقف فروش در سامانه نیما و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و فروش ارز پتروشیمی‌ها، معدنی‌ها و فولادی‌ها، باعث رونق سامانه نیما در صرافی‌های مجاز و تسریع در بازگشت ارزهای صادراتی شود. به این ترتیب، انتظار می‌رود با تقویت عرضه قیمت نیز پایین آمده و تامین ارز کالاهای وارداتی هم سرعت خواهد گرفت. در روزهای اخیر، پس از افزایش عرضه ارز، روند پرشتاب رشد قیمت دلار و سایر ارزها، متوقف شده و حتی روندی نزولی نیز یافت.

صادرات نفت عربستان افزایش یافت
صادرات نفت عربستان سعودی در ژوییه از رکورد پایینی که در ژوئن داشت، افزایش یافت و به ۵.۷۳ میلیون بشکه در روز رسید. طبق آمار سازمان JODI، صادرات نفت عربستان سعودی در ژوئن به ۴.۹۸ میلیون بشکه در روز رسیده بود که پایین ترین میزان از سال ۲۰۰۲ به این سو بود. تولید نفت اوپک در ژوییه تحت تاثیر پایان کاهش تولید داوطلبانه عربستان سعودی و متحدانش که علاوه بر کاهش تولید اوپک پلاس انجام گرفته بود، بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش یافت. تسهیل محدودیت های قرنطینه و عرضه محدودتر نفت کمک کرد قیمت نفت برنت پس از سقوط به ۱۵ دلار و ۹۸ سنت در آوریل، به بالای ۴۰ دلار در هر بشکه در ژوییه صعود کند. با این همه رشد قیمت نفت به دلیل نگرانیها از موج دوم شیوع ویروس کرونا محدود شد. اوپک در حال حاضر محدودیت عرضه خود را به ۷.۷ میلیون بشکه در روز معادل حدود هشت درصد از تقاضای جهانی رسانده است و بعید است کاهش بیشتر تولید را اعلام کند.

توقف صادرات طلای سوییس به آمریکا
صادرات طلای سوییس به آمریکا در ماه میلادی گذشته تقریبا متوقف شد و در عوض، صادراتش به چین و هند افزایش یافت. شیوع ویروس کرونا، جریان تجارت جهانی طلا را با تعطیلی گسترده بازارهای مصرفی آسیا مختل کرد و از سوی دیگر سرمایه گذاران غربی برای خرید طلا که یک دارایی امن در شرایط نامطمئن به شمار می رود، هجوم آوردند. قیمت معاملات طلا در آمریکا بالاتر از قیمت سایر نقاط جهان شد و به انتقال کم سابقه شمش های طلا به نیویورک منتهی شد. آمار گمرکی سوییس نشان داد این کشور که بزرگترین مرکز پالایش و ترانزیت طلا در جهان است، در فاصله مارس تا ژوییه ۴۱۲.۹ تن طلا به ارزش ۲۲ میلیارد دلار به آمریکا صادر کرد و در همین مدت مجموعا ۲۳.۷ تن صادرات به چین، هنگ کنگ و هند داشت.
 با این حال در اوت، صادرات سوییس به آمریکا به ۲۶.۸ تن سقوط کرد و در مقابل صادرات به هند به ۲۰.۲ تن رسید که بیشترین میزان از ماه می سال ۲۰۱۹ بود و همچنین سوییس ۱۰ تن طلا به چین ارسال کرد که نخستین محموله از فوریه بود. اما سوییس هیچ صادراتی به هنگ کنگ نداشت که نشان دهنده ضعیف ماندن تقاضای آسیا برای طلاست و به جای آن ۲۵.۴ تن طلا از این شهر دریافت کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات