صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۲۴۸۴۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۲۹ شهریورماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) جنگ به وسیله مردم اداره شد. هم ارتش و هم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و هم نیرو‌های گوناگون، متکی به مردم بودند؛ به ایمان مردم، به عشق مردم، به صفای مردم. (۱۳۹۰/۰۷/۲۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز          

1400 با کدام برنامه، با کدام تیم؟

تصور کنید قرار است مسابقه دو سرعت 400 متر به دو برابر این مسافت و مسیر مسابقه نیز نه میدان، بلکه مسیر پرسنگلاخ و ناهموار برگزیده شود. با چنین تغییراتی، بسیار محتمل است که به غیر از تعدادی اندک، افراد دیگر از این مسابقه سخت انصراف دهند. چون یقین دارند این مسیر پرمخاطره را به نقطه پایان نمی­رسانند؛ اما ماجرای انتخابات در ایران چیز دیگری است؛ هر میزان که اهمیت و چالش‌های اقتصادی و سیاسی کشور بیشتر آشکارتر می‌شود، بر تعداد داوطلبانی که متقاضی انتخابات دشوار 1400 هستند، مدام افزوده می­شود. دراین‌باره نکات زیر حائز اهمیت است:

1- شرایط پیش­روی کشور این‌گونه نیست که افرادی با توهم و توجیهات گوناگون بخواهند پای در انتخابات 1400 بگذارند؛ اقتضای مسیر 1400، وسع و توانایی است و خداوند کسانی که وسع و توانایی ندارند را برای هیچ امری مکلف نکرده و نمی­کند. 2- شاخص اصلی برای سنجش وسع و توانایی نیز ضرورتاً آمادگی­های فردی نیست- که آن هم مهم است- بلکه موضوع اساسی­تر، داشتن برنامه مدون و قابل دفاع و نیز تیم مشخص برای اداره کشور و غلبه بر چالش‌های اقتصادی است. 3- تجربه گذشته و روحیات برخی افراد داوطلب نشان می­دهد که انصراف آن‌ها از این مسیر ممکن نیست، پس باید کار دیگری کرد. 4- اقدام پیشنهادی در این زمینه آن است که جریان رسانه‌ای و بخش‌های مختلف مردمی و به‌ویژه نخبگان و خواص جامعه به­طور فراگیر عرصه را بر افراد متوهم در صحنه انتخابات از همین حالا تنگ کنند. هر فردی- جدای از گرایش سیاسی و جناحی که دارد- به‌محض آن‌که از اراده خود برای ورود به مصاف 1400 سخنی گفت، باید بلافاصله با این سؤال مواجه شود که با کدام برنامه عملیاتی مشخص و تیم همراه قرار است وارد این عرصه شود و مشکلات را مرتفع نماید؟ 5- پاسخ این سؤال هم از جنس ارائه توضیحات تئوریک و کلی نیست. او باید در عمل آمادگی و توانایی خود را برای عموم ارائه دهد. چه معنی دارد فردی که قرار است کمتر از 10 ماه دیگر و در شرایطی دشوار از حیث اقتصادی و سیاسی، خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهد، فاقد هرگونه برنامه مدون، عملیاتی و قابل دفاع باشد و اصولاً نداند که تیم اقتصادی، فرهنگی و سیاسی‌اش چه کسانی هستند؟

نکته نهایی: هر فرد و هر رسانه‌ای که به آینده ایران دل بسته است و فردای کشور برایش اهمیت دارد، باید پیش از اینکه افراد متوهم و فاقد برنامه و تیم، پای در عرصه انتخابات بگذارند و حتی کار به تأیید مراجع قانونی برسد، اجازه ندهند آن‌ها خود را در معرض تبلیغات و فضای رسانه‌ای قرار دهند. این نکته مهم باید به‌منزله یک مطالبه فراگیر و اقدامی سرنوشت­ساز نگریسته شود.

(نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز        

سرپوش گذاشتن بر شکست‌های پی‌در‌پی با رونمایی از برنامه سوم

بخشی از تلاش ترامپ که تا این لحظه ناکام مانده، این بوده ‌است که با ممانعت از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران که قرار است برابر متن برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ در مهرماه منقضی شود، ظرفیتی برای بهره‌برداری تبلیغاتی و رسانه‌ای ‌برای خود بسازد؛ ازاین‌رو تمام تلاش خود را به کار بسته تا مانع از رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران گردد.

گزاره خبری: «الیوت آبرامز» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا در مصاحبه مطبوعاتی خود با خبرنگاران در روز چهارشنبه ۲۶ شهریور تأکید کرده است که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از روز شنبه تجدید خواهد شد.

گزاره تحلیلی: آمریکایی‌ها با ناکامی در چند مرحله، تلاش کرده‌اند تا تحریم‌های تسلیحاتی ایران که قرار است در ۱۷ اکتبر (۲۷ مهر) لغو گردد را ابدی کنند: ۱- ارائه قطعنامه پیشنهادی به شورای امنیت برای ابدی کردن تحریم‌های تسلیحاتی ایران که با مخالفت اکثریت اعضا مواجه گردید. ۲- از طریق اعمال فشار بر یکی از اعضای غربی عضو برجام، مکانیزم ماشه را فعال نمایند که هیچ‌کدام از سه کشور غربی عضو برجام حاضر به همراهی با خواسته ترامپ نشدند. ۳- با اعمال نفوذ در شورای امنیت، از طریق تفسیر واژه «مشارکت»، ادعا کنند که کماکان حقی برای فعال کردن مکانیزم ماشه را دارند، که با مخالفت اعضا و رئیس دوره قبل و فعلی همراه شد.

جمع‌بندی: یک سناریوی محتمل از آنچه تیم امنیتی ترامپ بر آن اذعان دارند که روز شنبه تحریم‌های بین‌المللی تجدید خواهد شد، ممکن است با فشار مجدد بر رئیس دوره‌ای فعلی شورای امنیت برای به رأی گذاشتن ادامه لغو تحریم‌های هسته‌ای ایران میان اعضای شورا باشد؛ یا سناریو محتمل‌تر، رونمایی از برنامه سوم با استناد به درخواست برخی کشورهای عربی و غربی برای ممانعت از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران مربوط باشد؛ به این شکل که با گنجاندن تمامی مفاد قطعنامه‌های قبلی ضد ایرانی شورای امنیت که برابر قطعنامه ۲۲۳۱ ملغی شده بود، به‌وسیله صدور یک فرمان تحریمی جدید توسط ترامپ اعلام شود. ترامپ و تیم امنیتی‌اش سعی خواهند کرد که با ماله‌کشی بر روی شکست‌های پی‌درپی خود در مواجهه با ایران، به این یک‌جانبه‌گرایی، وجهه قانونی و بین‌المللی، آن‌هم احتمالاً از طریق اعلام حمایت چند کشور داده و در کنار آن با یک نمایش نظامی، صرفاً در سطح تبلیغاتی، به جدی نشان دادن خود اعتبار دهند. (نویسنده: احمد بنافی)

▼ خط تحریف                      

دولت قادر به مدیریت بحران نیست؟!

«سعید حجاریان»، از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ و از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب در یادداشتی که در وب‌سایت مشق نو منتشر شد، به بررسی عملکرد مجلس یازدهم پیرامون قانون اصلاح انتخابات پرداخته و در لابه‌لای این بررسی، نوشته است: «ممکن است در بحبوحه انتخابات ۱۴۰۰، مثلاً هفته منتهی به رأی‌گیری، تورم بیش از میزان فعلی شتاب بگیرد و قیمت‌ها به شکلی سرسام‌آور افزایش پیدا کند. این موضوع از آنجایی واجد اهمیت است که معمولاً تورم نوروز به نیمه‌های بهار یا حتی اوایل خردادماه سرریز می‌کند؛ یعنی همان معضلی که در ادبیات ما به «سیاه‌بهار» یا «گدا بهار» مشهور است. این‌ها در حالی است که دولت برخلاف دیگر ادوار قادر به مدیریت بحران معیشت (ولو به‌صورت مقطعی، به‌وسیله تزریق پول) نیست، زیرا اساساً اسباب آن را در اختیار ندارد. با این اوصاف ممکن است در بزنگاه انتخابات برخی هرج‌ومرج‌های بخشی و منطقه‌ای پدید آید؛ مانند انباشت مطالبات معوق دی‌ماه ۱۳۹۶ یا آنچه در آبان ماه ۱۳۹۸ رخ داد. درنتیجه بنا به عادت مألوف، میان طرفداران نظام از یک‌سو و مردم معترض و مستأصل و جان‌برکف، درگیری پدید می‌آید!» آنچه در همین چند خط یک پاراگراف به‌ظاهر ساده خواندیم، درواقع صحبت‌ها و فرامین کسی است که طی ۱۰ سال گذشته مدام مردم را به حضور در خیابان دعوت کرده، از تحریم‌ها بزرگنمایی کرده و جالب‌تر از همه این‌که ازجمله طرفداران اصلی دولت کنونی بوده است. حجاریان می‌گوید دولت قادر به مدیریت بحران نیست و اسبابش را در اختیار ندارد! این سخن او نیز یک مغالطه و دشمنی آشکار برای براندازی ساختار است.

▼ اخبار

کیفیت آموزشی نسبت به دهه 60 کاهش یافته است!

وزیر سابق آموزش‌وپرورش گفت: «متأسفانه در نهادهایی چون سازمان برنامه‌وبودجه و مجلس شورای اسلامی، با تصور غلطی از عدالت آموزشی مواجه می‌شدیم و فشار می‌آوردند که سرانه آموزشی را به‌طور مساوی تقسیم کنیم». بطحایی در تأکید اهمیت دانشگاه فرهنگیان به جلسه ۳ نفره خود و منصور غلامی، وزیر علوم با رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: «رهبر انقلاب در آن جلسه خصوصی به آقای غلامی رو کردند و جملاتی گفتند و فحوای آن بیانات این بود که دانشگاه فرهنگیان یک بخش استراتژیک برای جمهوری اسلامی است». وی افزود: «معنای این سخن رهبر انقلاب این است که اگر سازمان برنامه‌وبودجه با کمبود بودجه مواجه است، نباید به همان مقداری که به دانشگاه‌های دیگر سرانه می‌دهد، به دانشگاه فرهنگیان بدهد؛ بلکه باید توجه ویژه به این دانشگاه وجود داشته باشد». بطحایی، عدالت آموزشی را به دو نوع کمّی و کیفی تقسیم‌بندی کرد و درباره عدالت آموزشی کمّی گفت: «بنده از سال ۶۱ در آموزش‌وپرورش هستم و قسمت‌های مختلف را تجربه کرده‌ام. باید بگویم جمهوری اسلامی از حیث عدالت کمی انصافاً موفق عمل کرده است، اما شاخص‌های کیفی متأسفانه وضعیت خوبی ندارند». بطحایی با انتقاد از کاهش کیفیت نیروی آموزشی در آموزش‌وپرورش گفت: «با جرئت می‌گویم کیفیت نیروی آموزشی در دهه ۶۰ به‌مراتب از کیفیت نیروی آموزشی در دهه ۹۰ که در اواخر آن قرار داریم، بیشتر بود». وی افزود: «اگرچه از لحاظ مدرک، نیروی انسانی دهه ۹۰ با نیروی دهه ۶۰ بسیار متفاوت است و مدارک تحصیلی بالا رفته، اما به دلایلی کیفیت نیروی انسانی کاهش پیدا کرده و مهم‌ترین عامل در کاهش کیفیت آموزش‌وپرورش، نیروی انسانی است».

سامانه باور ۳۷۳ یک قدم از اس-۳۰۰ روسی جلوتر است

معاون ارزیابی قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء در تشریح توان دفاعی کشورمان گفت: «نمره دفاعی ما در ابتدای انقلاب ۵ تا ۱۰ بود، ولی الآن ۱۰۰ است. قدرت موشکی اول منطقه هستیم؛ سامانه باور ۳۷۳ ما یک‌قدم از اس-۳۰۰ روسیه جلوتر است. در ۱۵ سال اخیر، آمریکا دو بار قصد حمله به ما را داشت که از ترس عکس‌العمل ما منصرف شد. در مقایسه با کشورهای منطقه، کمترین بودجه دفاعی را داریم. جنگ با داعش از تمام جنگ‌های یک‌صد سال اخیر سخت‌تر بوده است. ارتش تحت فرماندهی نیروی قدس در سوریه حضور پیدا کرد؛ حداقل ۱۰ تن از فرماندهان ارتش از شهدای مدافع حرم هستند.» وی قدرت دفاعی و سیاسی را مکمل همدیگر دانست و افزود: «هرکسی بگوید قدرت دفاعی نیاز نیست، سیاست را هم نمی‌فهمد.» امیر پورشاسب در خصوص تلاش‌های منطقه‌ای برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیز افزود: «اگر عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی در حد حرف باشد، وضعیت مانند قبل است؛ اما اگر بخواهند پایگاه بزنند، تصمیم دیگری می‌گیریم. به برخی فرماندهان آتش به اختیار داده‎ شده که در صورت اتفاق افتادن مورد خاصی بلافاصله پاسخ دهند.»

رؤسای کشورهای عربی حاضر بودند سر صدام را تقدیم امام(ره) کنند!

در جلد سی‌و‌هفتم از روزشمار جنگ ایران و عراق که توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشرشده است؛ در گزارش شماره 162 روز هشتم تیرماه سال 1364 می‌خوانیم: «اخیراً در محافل سیاسی آشکار و پنهان، خبرهایی مطرح است که چشم‌انداز خاصی را در مناسبات بین ایران و کشورهای عربی حامی عراق ترسیم می‌کند که با روابط و مناسبات کنونی متفاوت است: «یک دیپلمات ارشد سوریه در ژاپن، در یک محفل خصوصی گفته است که یکی از دوستان ژاپنی وی گفته که نظر موساد اخیراً بر این است که روسای کشورهای خلیج‌فارس حاضرند سر صدام را در یک سینی حلوایی تقدیم امام خمینی کنند و در مقابل آن، برای منطقه صلح به دست بیاورند. وی افزوده ازآنجایی‌که این منبع مطلع ژاپنی دو روز قبلش با آقای میاکه مدیرکل وزارت خارجه ژاپن جلسه داشته و آقای میاکه هم دوهفته‌ای بیش نیست که از سفر اسرائیل برگشته است، منبع این خبر می‌تواند آقای میاکه باشد که از اسرائیلی‌ها نقل کرده است.»

▼ اخبار کوتاه

تأملی بر مراسم امضای قرارداد عادی‌سازی روابط/ «مسعود اسداللهی» تحلیل‌گر مسائل منطقه نوشت: «در مراسم امضای توافقنامه به‌اصطلاح صلح بین امارات و بحرین با اسرائیل، به‌رغم حضور رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر اسرائیل، خبری از بالاترین مقامات امارات و بحرین نبود. محمد بن زاید شخصاً در این مراسم حضور نداشت و پادشاه بحرین نیز نه‌تنها حضور نداشت، بلکه ولیعهد و نخست‌وزیر بحرین خود را هم به این مراسم اعزام نکرد. عدم حضور چهره‌های مهم سیاسی و نظامی آمریکا به‌خصوص رهبران حزب جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا در این مراسم آن‌قدر شوک‌آور بود که کارگردان تلویزیونی مراسم امضاء قرارداد، از نشان دادن تصاویر مهمانان حاضر در مراسم خودداری کرد.»

ایران درس‌ تاب‌آوری را با ونزوئلا به اشتراک می‌گذارد/ نشریه «فارن پالسی» نوشت: «تهران با تجربه فشار حداکثری در عرصه اقتصادی، درس‌های خود را در تاب‌آوری مقابل فشار آمریکا، با ونزوئلا به اشتراک می‌گذارد.»

پویش سایت رهبر انقلاب برای درمان چشم کولبر ۱۴ ساله/ چشم «مانی هاشمی»، کولبر ۱۴ ساله که به دلیل سقوط از کوه آسیب دیده بود در یکی از بیمارستان‌های دولتی تهران عمل شد. مانی هاشمی اهل یکی از روستاهای پاوه در استان کرمانشاه است و با مادرش برای کولبری رفته بود. پویش «ایران همدل» علاوه بر تأمین تمامی هزینه‌های درمانی وی، یک تبلت مختص مصارف آموزشی به او اهدا کرده و کمک‌های معیشتی نیز به خانواده وی داشته است.

نوید افکاری قاتل بود؟!/ «جوادی حصار»، تحلیلگر سیاسی در گفتگو با ایران اینترنشنال گفت: «شخصی که به دست «نوید افکاری» کشته شده، آدم بوده و خانواده داشته؛ اما جوری این قضیه مطرح می‌شود که انگار «قتلی» صورت نگرفته و این ماجرا فقط بین افکاری و نظام و یا قوه قضائیه بوده است. اگر احکام قضایی را آلوده به سیاست کنیم فردا هرکس فرزندش آدم کشت، فضایی را در جامعه ایجاب می‌کند تا از قصاص فرزندش جلوگیری کند.»

از ادعای آمریکا هم ما تعجب کردیم هم دوستان ایرانی ما/ «نالدی پاندور» وزیر خارجه آفریقای جنوبی درباره گزارش نشریه پولتیکو مبنی بر قصد ایران برای ترور سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی گفت: «این ادعا بسیار عجیب است و البته دوستان ما در ایران نیز به اندازه ما از انتشار این بیانیه تعجب کردند.»

جاسوسی با دوربین‌ گوشی‌های آیفون/ شرکت فیس‌بوک یک‌بار دیگر به خاطر دسترسی به دوربین گوشی‌های آیفون حتی در زمان غیرفعال بودن آن‌ها، متهم به جاسوسی عامدانه از کاربران اینستاگرام شده است.

احکام سیاسی (سؤال 42): استماع غیبت چه حکمی دارد؟ پاسخ: همان‌گونه که غیبت برای گوینده آن حرام است، برای شنونده نیز حرام می­باشد. (استفتائات امام، ج 2، ص 618)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات