صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۲۴۸۵۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۳۰ شهریورماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): جنگ هشت‌ساله ما را قوی‌تر کرد. اگر جنگ هشت‌ساله نبود، این سرداران شجاع، این مردان برجسته نشان داده نمی‌شدند، در بین ملت بروز نمی‌کردند؛ این حرکت عظیمِ مخلصانه مردم مجال بروز و ظهور پیدا نمی‌کرد. (۱۳۸۹/۱۱/۲۷) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز          

بازتولید فرهنگ دفاع مقدس!

فردا دفاع مقدس ملت عزیز و قهرمان ایران چهل‌ساله می‌شود. شاید در وهله اول خیلی چیز مهمی به نظر نیاید اما چهل یک نشانه است و در آموزه‌های اسلامی رمز و رازهایی در عدد چهل نهفته است؛ از میقات چهل روزه موسی در کوه طور تا سن برگزیدگی و بعثت پیامبر رحمت تا چله‌نشینی‌های معنوی و چله‌های دیگر واجد حقایق و وقایع تربیتی بوده‌اند. چهل‌سالگی نشانه پختگی و ورزیدگی است. چهل سال است که ملت ایران از پرچمی که به نام توحید برافراشت، از آرمانی که برگزید، از راهی که آغازید و از انقلابی که انفجار نور بود، دفاع کرده و بر سر عهد و پیمان خود با وجود تمام سختی‌ها و تهدیدات ریزودرشت ایستاده است. خون داده ولی خاک نداده است، در تحریم و تنگنا قرار گرفته، اما تسلیم و سازش را نپذیرفته است. دفاع مقدس واجد درس‌ها و عبرت‌هایی برای امروز و فردای ماست که برخی از آن‌ها را مرور و بازخوانی می‌کنیم؛

نکات تحلیلی: 1-دفاع مقدس از تجربیات ناب و موفق گام اول انقلاب است که درس‌آموزی و الگوپذیری از آن در گام دوم انقلاب هم برای جبران راه‌های طی نشده در گام اول و هم برای تحقق آرمان‌ها، اهداف و سرفصل‌های هفت‌گانه تعیین شده در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ضروری است. 2- این تجربه در شرایطی حاصل شد که ملت ما در مقابل ائتلافی از زر و زور و تزویر قدرت‌های جهانی و مرتجعین منطقه‌ای، به دفاع از دین، شرافت و ناموس، عزت و استقلال خود برخاسته بود. 3- با وجود اینکه از حیث عوامل و متغیرهای مادی، تمام زمینه‌های لازم برای شکست دادن کشورمان در این رویارویی فراهم شده بود، اما درنهایت، تمام این تدارکات در مقابل نصرت الهی و قدرت ایمان و اراده رزمندگان اسلام رنگ باخت؛ بنابراین، ایران اسلامی در حالی توانست جنگ تحمیلی علیه خود را در قالب «دفاع مقدس» به تجربه‌ای ماندگار و موفق تبدیل کند که کمتر کسی تصور می‌کرد این کشور بتواند موجودیت و بقای خود را حفظ کند. 4- شرایط امروز ما با شرایط کشور در زمانه دفاع مقدس مشابهت‌های فراوانی دارد. هم‌اکنون نیز شاهد آرایش جنگی تمام‌عیار دشمن در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فضای مجازی و نفوذ اطلاعاتی و بی‌ثبات‌سازی امنیتی ‌هستیم؛ آرایشی که ماهیت ائتلافی دارد و آمده است به پندار باطل خود کار انقلاب و اسلام را برای همیشه تمام کند!

نکته راهبردی: بازتولید فرهنگ دفاع مقدس و مبنا قرار دادن تجربیات و الگوهای رفتاری دفاع مقدس در حوزه‌های مختلف، رمز مقابله و مقاتله با دشمنان امروز است. ایران امروز به مدد تجارب دفاع مقدس و با مشق عزت و ایستادگی، به‌مراتب عزیزتر و قوی‌تر از گذشته است. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                        

امضای ایران مشخص است

سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دیروز در مراسم صبحگاه فرماندهان، مسئولین و کارکنان ستاد فرماندهی کل سپاه و در شبکه یک تلویزیون، سخنان مهمی را بیان کرد که به برخی از محورهای آن اشاره می‌شود.

1- نقش رهبری در پیروزی‌های ملت ایران: هر ملتی در ارتفاع رهبر خود بزرگ می‌شود و شکوه می‌یابد و ملت ایران در تراز رفیعی که رهبرانش از انقلاب و ایران ایجاد کرده‌اند، بزرگ شده است. 2- مهم‌ترین درس دفاع مقدس: دفاع جانانه 8 ساله ما در دوران دفاع مقدس نظریه و الگوی جدیدی را در معرض همگان قرار داد که کیفیت و کمیت سلاح‌ها، مساحت هندسی کشورها و اتصال جغرافیایی جنگی به جهان نمی‌تواند تضمین‌کننده پیروزی در جنگ باشد؛ بلکه حقیقت قدرت در قلب و دل انسان‌های با ایمانی نهفته است که مصمم و با شوق شهادت به میدان می‌روند. 3- نقش انقلاب اسلامی در افول آمریکا: انقلاب ما بود که امریکا را فرسوده کرد؛ امریکای امروز فاقد نشاط سیاسی و بی‌رمق و ناتوان در تحول و شکست‌خورده در میدان است و تمام مفاهیمی که امریکا با آن با دنیا سخن می‌گفت، شکسته‌اند. امروز سهم امریکا از جهان در حال کوچک شدن است. امروز شعارهای انقلاب اسلامی تا قلب امریکا پیش رفته و از امریکا چیزی جز دود، آتش و شکستن حرمت انسان‌ها در خیابان‌ها و ناتوانی در مدیریت بیماری و فروپاشی نظام سلامت چیزی باقی نمانده است. 4- انتقام خون سردار سلیمانی: تاوان این شهادت و ترور را نظام سیاسی آمریکا باید بدهد. نظام سلطه که چنین تصمیماتی در آن گرفته شده باید به فروپاشی برسد. شما ما را به حمله هزار برابری تهدید می‌کنید؛ ما شما را می‌شناسیم؛ آن‌وقت که عین‌الأسد را زدیم، فرض داشتیم که شما پاسخ می‌دهید و صدها موشک آماده کردیم که اگر زدید داشته‌هایتان را ویران کنیم.

نکته راهبردی: دفاع مقدس همپای انقلاب اسلامی از 40 سالگی عبور کرد. چهار دهه مقاومت برای انقلاب اسلامی دستاوردهای بی‌شماری داشته است و امنیت کشور، توفندگی قدرت در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین اوج گرفتن روحیه ایثار و شهادت در گام دوم انقلاب از آن جمله است. قدرت و هیمنه جمهوری اسلامی باعث شده است آمریکا صرفاً به تهدیدهای بزرگ اکتفا کند؛ این در حالی است که بسیاری از کشورهایی که فاقد این ویژگی‌ها هستند با کوچک‌ترین اشاره، حیثیت و عزت خود را به حراج می‌گذارند و پای اسنادی را امضا می‌کنند که نمی‌دانند در آن چه نوشته و محل امضا کجاست؟ امضای ایران مشخص است و آن مقاومت 40 ساله در برابر استکبار و زورگویی و طواغیت است و همه دنیا با امضای ایران آشنا هستند که چگونه حق سرزمین و فرزندانش را می‌گیرد.

▼ خبر ویژه                                         

زنان رئیس‌جمهور؟!

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «زنان رئیس‌جمهور؟» نوشت: «زهرا رهنورد و فاطمه کروبی احتمالاً با توجه به سال‌ها مبارزه و کنشگری سیاسی از پیش از انقلاب تاکنون به‌راحتی در زمره «رجال سیاسی» قرار می‌گیرند. به‌ویژه فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی که همچون رهنورد در حصر نیست و با سال‌ها سابقه مدیریتی در سطح معاون وزیر، مدیریت رسانه و البته دبیرکلی احزابی چون مجمع اسلامی بانوان، سیاست‌مداری تمام‌عیار است». رسانه‌های اصلاح‌طلب در حال برجسته کردن صحبت اخیر سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اینکه «شاید در آینده رئیس‌جمهور زن هم داشته باشیم» هستند. در همین حال پروانه سلحشوری، نماینده حاشیه‌ساز مجلس دهم و رئیس فراکسیون زنان مجلس گذشته در گفتگو با یکی از رسانه‌های زنجیره‌ای گفته است: «فکر نمی‌کنم حتی بدترین زن به‌عنوان رجل سیاسی می‌توانست عملکرد بدتری نسبت به بعضی از روسای جمهور داشته باشد». وی درعین‌حال خانم‌ها ابتکار و مولاوردی را برای حضور از سوی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری مناسب دانسته است. عملکرد ضعیف دولت اصلاح‌طلب تدبیر و امید موجب شده است تا برای پیروزی در انتخابات 1400 ریاست جمهوری بر موضوعات ظرفیت ساز اجتماعی تکیه کند و در این میان چه موضوعی بهتر از ظرفیت بزرگ بانوان کشور و موضوعات فراوانی که می‌شود حول‌وحوش آن،  از حقوق زنان، آزادی زن و ... مطرح کرد و با این شعارها چشم امید به پیروزی در انتخابات داشت!

▼ اخبار

رقیب شریف عرصه رقابت شرافتمندانه!

«محمد عطریانفر» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفتگو با ایلنا گفته است: «آقای لاریجانی از منظر تاریخی، متعلق به جریان اصولگرایی است، اما حداقل از سال ۸۴ تا به امروز رفتار، منش و نوع سیاست‌ورزی ایشان شباهت‌های زیادی به رویکردهای اصلاح‌طلبانه داشته و تجربه سه دوره مجلس ایشان هم نوعی رضایت‌مندی را از سوی اصلاح‌طلبان در کنار خود دارد، لذا عطف عنایت به امثال آقای لاریجانی زمانی می‌تواند مطرح باشد که اصلاح‌طلبان از ارائه نیروی متحد و مشترک میان احزاب متبوع خود دچار امتناع و یا محرومیت شوند. چه‌بسا در شرایط انقباضی و صعوبت برای اصلاحات در سال ۱۴۰۰ هم واقعه‌ای مشابه آنچه که در سال ۹۲ رخ داد، رقم بخورد. در آن شرایط از میان گزینه‌های موجود ممکن است گزینه‌هایی مثل لاریجانی که از چهره‌‌های معقول اصولگرایی است، مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار گیرد؛ اما اصلاحات در این شرایط تأکید بر یک رقابت تمام‌عیار بین یک نیروی متصل به جبهه اصلاحات با یک شخصیت معقول از اصولگرایان دارد.» عطریانفر در ادامه بیان داشت: «اصلاحات علاقه‌مند است آقای لاریجانی رقیبِ شریفِ عرصه رقابتِ شرافتمندانه با نماینده منتخب و نامزد برگزیده جبهه اصلاحات باشد. در این حالت زیباترین رقابت رخ خواهد داد که مشابه تاریخی آن را در سال ۷۶ بین آقای ناطق نوری و آقای خاتمی دیدیم و تجربه‌ کاملاً گویا و روشنگری بود».

سناریوی پیمانکار آمریکایی برای تداوم فشار حداکثری علیه ایران

اخبار و اطلاعات به دست آمده از آخرین فعالیت‌های ضدایرانی اندیشکده آمریکایی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» (FDD) حاکی از اقدامات جدیدی است که بستر لازم برای تداوم رویکرد دولت ترامپ در قبال ملت ایران را حتی در صورت پیروزی بایدن فراهم می‌کند. «مارک دوبوویتز» رئیس این بنیاد که در 4 سال اخیر عملاً پیمانکار وزارتخانه‌های دفاع و خارجه آمریکا برای طراحی و پیشبرد مقاصد ضدایرانی بوده، دو اقدام جدید را از حدود 2 ماه پیش کلید زده است؛ رایزنی برای تشکیل یک جبهه متحد شامل مؤسسات هم‌فکر تا قبل از انتخابات نوامبر، با هدف فشار سیاسی متمرکز بر دولت جدید برای حفظ رویکرد فعلی کاخ سفید علیه ایران و تقویت راهبرد فشار حداکثری. تدوین یک بانک اطلاعاتی از سخنان مقامات سیاسی و نظامی ایران با هدف مشخص کردن موارد تأسیس مسئولیت حقوقی دولت ایران در مراجع داخلی و بین‌المللی، جهت زمینه‌سازی برای اقدامات سیاسی و حقوقی بعدی.

دوست نداشت خودش را فرمانده معرفی کند

حمیدرضا فراهانی، راوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در کتاب «راویان صحنه جنگ» از شهید محمدرضا ملکی روایتی را نقل کرده است که بدین شرح است: یکی از خاطره‌هایی که شهید محمدرضا ملکی برای من تعریف کرد این بود که می‌گفت ارتش و سپاه می‌خواستند در اطراف ام‌الرصاص عملیاتی ایذایی و تأخیری اجرا کنند. به همین دلیل جلسه‌ای مشترک بین سپاه و ارتش برقرار شده بود. من هم راوی آقای قاآنی، فرمانده تیپ ۲۱ امام رضا (ع) بودم. فرماندهان ارتش همه با لباس‌های خیلی تمیز و مرتب و اتوکشیده در جلسه حضور پیداکرده بودند. همراه با آقای قاآنی وارد جلسه شدم. ایشان تازه از عملیات شناسایی برگشته بود و تمام سروصورت و لباسش پوشیده از خاک و گل بود. فرماندهان ارتش بی‌وقفه سراغ فرمانده تیپ سپاه، یعنی آقای قاآنی را می‌گرفتند که قرار بود در جلسه حضور پیدا کند. هیچ‌کدام از فرماندهان ارتش فکر نمی‌کردند که آن مرد با لباس خاکی فرمانده تیپ باشد. آقای قاآنی ازآنجاکه دوست نداشت خود را فرمانده معرفی کند، می‌گفت «شما ادامه بدهید الآن می‌آید». خلاصه، فرماندهان ارتش با آنتن‌های نشانگری که داشتند خیلی جدی منطقه عملیاتی را روی کالک توضیح می‌دادند تا اینکه در خصوص چگونگی عبور نیروها از خاکریز و پنهان ماندن از چشم عراقی‌ها بحث به بن‌بست رسید. اینجا بود که آقای قاآنی بلند شد و خود را معرفی کرد و پیشنهاد حفر یک کانال مخفی را از زیر خاکریز داد تا نیروها بتوانند دور از چشم عراقی‌ها از خط خود عبور کنند و به خط دشمن بزنند. این پیشنهاد کارگشا واقع شد و در عمل هم طرحی موفقیت‌آمیز از کار درآمد.

▼ اخبار کوتاه

چشم‌داشتی نداریم!/ سردار «حاجی‌زاده»، فرمانده هوافضای سپاه در بازدید از خطوط تولید و مراکز تحقیقاتی و نوآوری سایپا با بیان اینکه امروز در یک جنگ اقتصادی همه‌جانبه با دشمن قرار داریم، اظهار داشت: «تلاش متخصصان فعال در صنعت خودرو به‌عنوان فرماندهان اصلی این نبرد، برای خودکفایی آینده کشور مهم و اثرگذار است. شکست دشمن در زمینه تحریم صنعت خودرو با سرمایه‌گذاری و توجه به بومی‌سازی قطعات رقم خواهد خورد. صنعت خودرو خاکریز امروز کشور در نبرد اقتصادی است و با اقداماتی که در دست اجراست، دشمن در این عرصه ناامید خواهد شد. ما در نیروهای مسلح، صنایع دفاع و بسیج، وظیفه امروز خود را کمک و حمایت از توسعه صنایع داخلی دانسته و بدون هیچ‌گونه چشم‌داشت و تنها با هدف اعتلای کشور، در این عرصه حضور خواهیم داشت.»

سايت حامي دولت: محبوبيت رئيسي بالاي ۵۰ درصد است/ «عصر ایران» نوشت: «رئیسی در طول مدت رياست قوه قضائيه تمام تجربيات دهه‌ها حضور در قوه قضائيه را به کار گرفت و توانست اصلاحات در دستگاه قضايي را آغاز كند و بي‌وقفه پيش ببرد؛ اصلاحاتي كه با توجه به ‌كارهاي بر زمين‌مانده، هنوز در ابتداي راه است ولي منصفانه بايد گفت كه در مسير درستي پيش مي‌رود. اين اقدامات رئيسي، از چشم مردم دور نماند، به‌گونه‌ای كه برخي نظرسنجي‌هاي معتبر، ميزان رضايت مردم از عملكرد رئيسي را بالاي ۵۰ درصد نشان مي‌دهند كه به نظر مي‌رسد بالاترين ميزان رضايتمندي از عملكرد يك رئيس قوه قضائيه در ۴۰ سال گذشته باشد.

فشار جدید آمریکا به لبنان/ وب‌سایت عبری‌زبان «واللا» مدعی شد، دولت آمریکا تلاش دارد لبنان را وارد روند مذاکرات با رژیم صهیونیستی کند. این وب‌سایت نوشت؛ دولت آمریکا تلاش می‌کند با فشار به دولت لبنان، مذاکرات این کشور با رژیم صهیونیستی بر سر ترسیم حدود دریایی و استخراج گاز را آغاز کند. «دیوید شنکر، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک، تلاش‌های وسیعی را آغاز کرده و با سفرهای مداوم به بیروت و تل‌آویو سعی دارد تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت‌و‌گوهای دو طرف را آغاز کند.»

۳ برابر شدن واردات لوازم‌آرایشی و بهداشتی قاچاق/ «حمید مقیمی» عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه ۷۰ درصد لوازم‌آرایشی و بهداشتی موجود در بازار را کالاهای قاچاق تشکیل می‌دهد، گفت: «واردات لوازم‌آرایشی و بهداشتی از سال گذشته تاکنون ۳ برابر افزایش یافته است.»

احکام سیاسی (سؤال 43): حضور در مجلسی که در آن غیبت می­شود، چه حکمی دارد و وظیفه چیست؟ اگر بداند در مجلسی غیبت می­شود، حضور در آن مجلس جایز نیست و اگر در مجلسی کسی قصد غیبت کردن داشته باشد یا در حال غیبت کردن باشد، با وجود شرایط نهی از منکر، نهی زبانی واجب است و درهرصورت اگر غیبت مسلمانی را بشنود، باید رد غیبت کند و از حیثیت وی دفاع نماید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات