صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۲۴۸۵۶

بازتولید فرهنگ دفاع مقدس!

فردا دفاع مقدس ملت عزیز و قهرمان ایران چهل‌ساله می‌شود. شاید در وهله اول خیلی چیز مهمی به نظر نیاید[...]

یادداشت: فردا دفاع مقدس ملت عزیز و قهرمان ایران چهل‌ساله می‌شود. شاید در وهله اول خیلی چیز مهمی به نظر نیاید اما چهل یک نشانه است و در آموزه‌های اسلامی رمز و رازهایی در عدد چهل نهفته است؛ از میقات چهل روزه موسی در کوه طور تا سن برگزیدگی و بعثت پیامبر رحمت تا چله‌نشینی‌های معنوی و چله‌های دیگر واجد حقایق و وقایع تربیتی بوده‌اند. چهل‌سالگی نشانه پختگی و ورزیدگی است. چهل سال است که ملت ایران از پرچمی که به نام توحید برافراشت، از آرمانی که برگزید، از راهی که آغازید و از انقلابی که انفجار نور بود، دفاع کرده و بر سر عهد و پیمان خود با وجود تمام سختی‌ها و تهدیدات ریزودرشت ایستاده است. خون داده ولی خاک نداده است، در تحریم و تنگنا قرار گرفته، اما تسلیم و سازش را نپذیرفته است. دفاع مقدس واجد درس‌ها و عبرت‌هایی برای امروز و فردای ماست که برخی از آن‌ها را مرور و بازخوانی می‌کنیم؛

نکات تحلیلی: 1-دفاع مقدس از تجربیات ناب و موفق گام اول انقلاب است که درس‌آموزی و الگوپذیری از آن در گام دوم انقلاب هم برای جبران راه‌های طی نشده در گام اول و هم برای تحقق آرمان‌ها، اهداف و سرفصل‌های هفت‌گانه تعیین شده در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ضروری است. 2- این تجربه در شرایطی حاصل شد که ملت ما در مقابل ائتلافی از زر و زور و تزویر قدرت‌های جهانی و مرتجعین منطقه‌ای، به دفاع از دین، شرافت و ناموس، عزت و استقلال خود برخاسته بود. 3- با وجود اینکه از حیث عوامل و متغیرهای مادی، تمام زمینه‌های لازم برای شکست دادن کشورمان در این رویارویی فراهم شده بود، اما درنهایت، تمام این تدارکات در مقابل نصرت الهی و قدرت ایمان و اراده رزمندگان اسلام رنگ باخت؛ بنابراین، ایران اسلامی در حالی توانست جنگ تحمیلی علیه خود را در قالب «دفاع مقدس» به تجربه‌ای ماندگار و موفق تبدیل کند که کمتر کسی تصور می‌کرد این کشور بتواند موجودیت و بقای خود را حفظ کند. 4- شرایط امروز ما با شرایط کشور در زمانه دفاع مقدس مشابهت‌های فراوانی دارد. هم‌اکنون نیز شاهد آرایش جنگی تمام‌عیار دشمن در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فضای مجازی و نفوذ اطلاعاتی و بی‌ثبات‌سازی امنیتی ‌هستیم؛ آرایشی که ماهیت ائتلافی دارد و آمده است به پندار باطل خود کار انقلاب و اسلام را برای همیشه تمام کند!

نکته راهبردی: بازتولید فرهنگ دفاع مقدس و مبنا قرار دادن تجربیات و الگوهای رفتاری دفاع مقدس در حوزه‌های مختلف، رمز مقابله و مقاتله با دشمنان امروز است. ایران امروز به مدد تجارب دفاع مقدس و با مشق عزت و ایستادگی، به‌مراتب عزیزتر و قوی‌تر از گذشته است. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات