صبح صادق >>  نگاه >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۲۴۸۸۴

دفاع مقدس تحریف شدنی نیست!

توجه به مقوله سواد رسانه‌ای ضرورتی انکارناپذیر است، چرا که در عصر جنگ روایت‌ها این رسانه‌ها هستند که به عنوان توپخانه‌های دشمن ایفای نقش می‌کنند،‌ سواد رسانه‌ای و ایجاد توان درک متکی بر مهارت می‌تواند و ظرفیت شناخت و تفکیک رسانه‌ها و پیام‌ها آنها را به مخاطبان بدهد
پایگاه بصیرت / علی حیدری

32 سال پیش وقتی با پذیرش قطعنامه 598 آتش جنگ رو به خاموش گذاشت، دشمنان انقلاب اسلامی و حامیان صدام که آتش افروزان واقعی جنگ تحمیلی بودند، ‌به ذهن‌شان هم خطور نمی‌کرد که پس از سه دهه از پایان جنگ، ایستادگی و مقاومت هشت ساله ملت ایران در قالب فرهنگ دفاع مقدس تبدیل به یک منظومه غنی و ارزشمند شود که نسل‌های جوان و جنگ ندیده هم از آن الگو بگیرند.

آنها حتی فکرش را هم نمی‌کردند که تجربیات کسب شده در آن دوران کلید فتح سنگرهای جدید علمی،‌ فناوری، صنعتی و دفاعی و... شود که با تفکر جهادی راهبری و مدیریت شده‌اند و به عبارت بهتر جنگ هشت ساله اگرچه خانمان‌سوز بود اما حاصل و دستاورد آن توجه به قدرت و قابلیت‌های نیروهای توانمند داخلی در بسیاری از عرصه‌ها بود که منشأ پیروزی‌ها و پیشرفت‌ها را فراهم می‌کرد. در چنین شرایطی اتاق فکرها و اندیشکده‌های غربی که پیوسته در حال طراحی سناریوهای جدید برای مقابله همه‌جانبه با انقلاب کبیر اسلامی هستند- که آثار شگفت انگیز این پدیده در بسیاری از کشورهای منطقه و جهان هویدا شده- ‌به این نتیجه رسیدند تا در پروژه تحریف مفاهیم و واقعیت‌های انقلاب اسلامی دست به تحریف و وارونه‌نمایی از دفاع مقدس نیز بزنند.

تحریف یک از مهم‌ترین و مؤثرترین تاکتیک‌های عملیات روانی است. کسانی که به دنبال بهره‌‌گیری از این تاکتیک هستند، ‌به گونه‌ای عمل می‌کنند که محتوای یک پیام به شکلی تغییر یابد که منظور دیگری را بر خلاف معنای اصلی آن به مخاطب القا کند. برای تحریف یک واقعیت، از تکنیک‌هایی چون سکوت،‌ انکار، کوچک‌نمایی و بزرگ‌نمایی استفاده می‌شود.

پاره حقیقت‌گویی و وارونه‌نمایی از شیوه‌هایی است دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌های تحت حمایت نظام سلطه از آنها برای تحریف مقوله دفاع مقدس بهره می‌گیرند. باورپذیری مخاطبان در قبال پیام‌هایی از این قبیل در صورتی محقق می‌شود که اخبار و تحلیل‌های صحیح و ناصحیح در کنار هم ارائه شوند تا تأثیر خود را بگذارند.

رمز موفقیت و نقطه امید دشمن در این عرصه مواجهه، ضعف سواد رسانه‌ای بخشی از مخاطبان و گیرندگان پیام است. چرا که سواد رسانه‌ای قدرت تشخیص پیام‌های واقعی از غیر واقعی را به وجود می‌آورد.

اما هدف دشمنان از تحریف حقایق از یک‌سو ایجاد شک و تردید نسبت به باورهای ذهنی مردم است و از سوی دیگر ناامید کردن آنها نسبت به آینده کشور. چون امید موتور محرکه حرکت در مسیر پیشرفت و اعتلای جامعه است. مقطع مهم و حساس دفاع مقدس دوره‌ای تاریخ‌ساز و مؤثر بر حیات طیبه نظام اسلامی است،‌ لذا بدخواهان ملت ایران این مقطع را با همه ارزش‌ها و دستاوردها‌یش هدف تحریف و جعل قرار داده‌اند.

اما برای مقابله با این جریان به دو مطلب باید توجه داشت که اولی امیدبخش و دومی نیازمند اقدام است.

‌دفاع مقدس تحریف شدنی نیست، چرا که این جهاد عظیم محصول خون‌های پاک جوانان برومندی است که از جان خود هم برای دفاع از آرمان انقلاب اسلامی که نشات گرفته از نهضت عاشورا بود، دریغ نکردند و خداوند حافظ خونهای پاک آنها خواهد بود. از سوی دیگر لازم به ذکر است که از همان روزهای نخست آغاز جنگ تحمیلی و حضور فرماندهان و رزمندگان در جبهه‌های حق علیه باطل، راویان جنگی اقدام به ثبت وقایع و تحولات پنهان و آشکار دفاع مقدس کرده‌اند که امروز تبدیل به گنجینه‌ای پر بها و بی‌نظیر از اسناد و منابع جنگ تحمیلی است که باید با بهره‌گیری و انعکاس آنها به افکار عمومی به ویژه نسل جوان جلو تحریف واقعیت‌ها را گرفت.

توجه به مقوله سواد رسانه‌ای ضرورتی انکارناپذیر است، چرا که در عصر جنگ روایت‌ها این رسانه‌ها هستند که به عنوان توپخانه‌های دشمن ایفای نقش می‌کنند،‌ سواد رسانه‌ای و ایجاد توان درک متکی بر مهارت می‌تواند و ظرفیت شناخت و تفکیک رسانه‌ها و پیام‌ها آنها را به مخاطبان بدهد. در این میان نقش رسانه‌ها بویژه رسانه‌ملی به عنوان فراگیرترین شبکه رسانه‌ای کشور در امر آموزش و بازنمایی ابعاد عملیات روانی دشمنان در موضوعات مختلف حائز اهمیت فراوانی است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات