صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۲۴۹۴۰
نقد و بررسی جنگ ایران و عراق 2

کتاب اجتناب ناپذیری جنگ، جلد دوم به مناسبت هفته دفاع مقدس + PDF

کتاب اجتناب‌ ناپذیری جنگ دو رویکرد کلی درباره‌ی جنگ بین ایران و عراق را بررسی می‌کند. در رویکرد اول، تجاوز عراق به ایران بر پایه‌ی توضیح ماهیت انقلاب اسلامی و تهدید منافع قدرت‌های بزرگ و تغییر موازنه‌ی قدرت در منطقه و پیدایش خلأ قدرت تحلیل و تبیین می‌شود. اما رویکرد دوم بیشتر درونی و بر ساختارها و نحوه تصمیم گیری و رفتارهای ایران در برابر عراق متمرکز است.
پایگاه بصیرت / محمد درودیان

 

کتاب اجتناب ناپذیری جنگ، جلد دوم به مناسبت هفته دفاع مقدس + PDF

کتاب اجتناب ناپذیری جنگ، جلد دوم به مناسبت هفته دفاع مقدس + PDF

 

شناسنامه کتاب:

نام کتاب: اجتناب ناپذیری جنگ

موضوع اصلي : تاریخ معاصر ایران > دفاع مقدس > نقد و بررسی جنگ ایران و عراق - جلد دوم

مولف: محمد درودیان

ناشر: مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ

نوع فایل: PDF

سال انتشار: چاپ اول 1382

تعداد صفحات: 296 صفحه

 

اجتناب ناپذیری جنگ

اگـر ایـران انقلابـی منشـأ نگرانـی عـراق بود و عراق، تنها با شعارهای ایـران، تحـریک شـد؛ پـس عراق در موضع برتر نظامی به چه دلیل حاضر به مذاکره با ایران بود و در مذاکره چه اموری باید تأمین می‌شد. به عبارت دیگر، بـا توجـه بـه ایـنکه مذاکره به معنای گفت‌وگو و نوعی چانه‌زنی سیاسی برای تأمیـن اهـداف موردنظر است آیا ایران در موقعیت مناسبی برای مذاکره قرار داشت؟ در این صورت ایران با وضعیت نظامی، سیاسی و اجتماعی خاص خود و بـا توجـه به خواسته‌ها و اهداف عراق در مذاکرات چه مواضعی را باید اتخاذ مـی‌کـرد؟ آیـا مذاکره با عراق، حتی با حضور شخص صدام در هاوانا، پایتخت کوبا، در زمان دولت موقت نتیجه‌ای داشت؟

یكی از وی‍ژگی های كتاب "اجتناب ناپذیری جنگ" را می توان نوع نقد و بررسی پاسخ به سوال اجتناب ناپذیری جنگ دانست به طوریكه در این كتاب با تاكید بر تعهد به حقایق تاریخی و احترام به افكار و پرسش ها، به ویژه نسل جوان، با بازبینی مجدد و از زاویه پاسخ به امكان پذیری ممانعت از وقوع جنگ، مجددا شرایط زمینه ساز جنگ را بررسی كرده است. در این بازبینی، بررسی علل وقوع جنگ و سپس نتیجه گیری برای اجتناب پذیری یا اجتناب ناپذیری آن مورد توجه نیست؛ بلكه نحوه وقوع جنگ، به صورت تدوین حوادث و روندها در یك بررسی تاریخی، مدنظر است. به این ترتیب كه موضوع وقوع جنگ در چارچوب مناسبات ایران و عراق و در بستر موقعیت زمانی، با بررسی رخدادها و وقایع، مورد توجه قرار می گیرد و در این مسیر قضاوت نهایی بر عهده خوانندگان گذاشته خواهد شد تا خود این پرسش را پاسخ دهند.  

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات