صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۲۴۹۴۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۲ مهر ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): این هشت سال، مظهری از بهترین صفاتی است که یک جامعه می‌تواند به آن‌ها ببالد و از جوانان خودش انتظار داشته باشد؛ دفاع مقدس مظهر حماسه است، مظهر معنویت و دین‌داری است، مظهر آرمان خواهی است، مظهر ایثار و از خود گذشتگی است، مظهر ایستادگی و پایداری و مقاومت است، مظهر تدبیر و حکمت است. (۱۳۸۸/۰۶/۲۴) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز             

ظرفیت‌های صنعت پوشاک

گزارشی از سید روح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک درباره صادرات پوشاک کشورمان رسانه‌ای شد که به‌نوعی نشان‌دهنده ظرفیت‌های اقتصادی بدون نفت کشور ما در بخش‌های مختلف اقتصادی است. در این گزارش آمده است: «ایران در ۵ ماهه ابتدایی امسال بالغ‌بر ۴ هزار و ۵۲۷ تن انواع پوشاک به ارزش ۳۵ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۵۲ دلار به بیش از ۲۹ کشور جهان صادر کرده است؛ این در حالی است که کشورهای مقصد پوشاک ایران در سال گذشته صرفاً ۴ کشور افغانستان، روسیه، عراق و یمن بوده است.» آنچه حائز اهمیت در این گزارش است اینکه، برند پوشاک ایرانی به کشورهای پیشرفته‌ای همچون استرالیا، آلمان، کره، ژاپن، امارات، انگلستان، ایتالیا، ترکیه، کانادا، سوئیس، پاکستان، دانمارک و کویت صادر شده است.

نکات تحلیلی: 1- طبق بررسی‌های کارشناسی، پتانسیل اشتغال‌زایی صنعت پوشاک ۲ میلیون نفر شغل است که در حال حاضر کمتر از ۶۰۰ هزار نفر در این حوزه مشغول به کار هستند و 50 درصد ظرفیت تولید پوشاک در حال حاضر خالی است. گفتنی است در صنعت پوشاک این ظرفیت وجود دارد که 10 میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته باشد. ورود فعالانه در صنعت پوشاک می‌تواند مشکلات اشتغال کشور را حل کند تا آنجا که واردات نیروی کار نیز لازم می‌شود. 2- در کشورهای همسایه برای صنعت پوشاک 28 رشته دانشگاهی وجود دارد؛ اما در ایران تنها 3 رشته در صنعت پوشاک وجود دارد که بازنگری در این بخش ضرورت دارد و می‌بایست رشته‌های مرتبط در بخش فنی‌و‌حرفه‌ای جدی گرفته شود. 3- یکی از تفاوت‌های کشور ما با سایر کشورها در حوزه تولید پوشاک، تولید نامتناسب با نیاز بازار کشور است، به‌طوری‌که حدود 40 تا 50 درصد صنعت پوشاک در دنیا روزانه است که مصرف بالایی دارد؛ اما در کشور ما این قضیه برعکس است؛ حدود 60 درصد تولید پوشاک در کشور تولید پوشاک کلاسیک مثل کت‌وشلوار و لباس‌های رسمی است. با این وضعیت، ترکیب پوشاک در ایران نسبت به دنیا متفاوت است و برای حل آن، تولید پوشاک باید متناسب با نیاز تولید شود.

نکته راهبردی: با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی ایران در صنعت پوشاک و ارزآوری بالای آن، باید در حوزه طراحی پوشاک، برندسازی، سیاست‌گذاری برای خرده‌فروشی، متوازن‌سازی تولیدات پوشاک در کل کشور، محدودسازی واردات، مبارزه با قاچاق و سروسامان دادن به فعالیت‌های مناطق آزاد گام‌های بلندی برداریم تا با این ظرفیت‌های هم‌افزا بتوانیم قدرت پول‌سازی را بالا ببریم و به اجرای اقتصاد مقاومتی نزدیک‌تر شویم. (نویسنده: علی قاسمی)

▼گزارش روز                

نگاه تکلیفی جمهوری اسلامی به مقوله حجاب

حیا و عفت جزو ذات زنان و مردان ایرانی است و نمی‌توان تصوری از بی‌حجابی کامل در این سرزمین داشت، به همین جهت است که حجاب ابتدا نه توسط جمهوری اسلامی ایران، بلکه توسط خود مردم یک ضرورت دانسته شد. الزام حجاب به مفهوم عام برای مردان و زنانی که به آن اعتقاد ندارند، اثری ندارد؛ برای کسانی که اهل حیا و غیرت و پاک‌دامنی و حیا هستند، مفید است؛ زیرا مراقبت در وارد نشدن به یک جریان غیر الهی و غیرانسانی یک اصل عقلی است. ما نباید محیطی ترتیب دهیم که در این محیط ترس و دلهره از منحرف شدن وجود داشته باشد. درواقع قانون برای این مهم وضع می‌شود.

گزاره خبری: «مهدی نصیری»، فعال رسانه‌ای در برنامه زاویه شبکه چهار مدعی شد، 70 درصد مردم ایران با الزام حجاب مخالف هستند. او در صحبت‌هایش مستقیم و غیرمستقیم نظر به تعطیلی احکام اسلامی در جامعه داده و برای این ادعای خود نیز از آمار‌هایی استفاده کرد. یکی از آمار‌هایی که نصیری از آن استفاده کرد، مربوط به یک مرکز افکارسنجی به نام «گمان» است. مرکز گمان درباره دین‌داری ایرانیان گزارشی ارائه می‌دهد که حمایت مالی این کار به عهده «بنیاد برومند» بوده است. جستجو‌ها نشان می‌دهد که هم مرکز گمان و هم بنیاد برومند بودجه خود را از NED (بنیاد اعانه ملی برای دموکراسی) دریافت می‌کنند که مشخصاً بودجه‌اش را از کنگره آمریکا و سازمان سیا می‌گیرد. نصیری قانون حجاب را ناکارآمد، رضاخانی، عامل پمپاژ تنفر در جامعه و ... دانسته است!

گزاره تحلیلی: نصیری از ناکارآمدی قانون حجاب می‌گوید و معتقد است رعایت حجاب افت کرده، درحالی‌که می‌توان با این دلیل به همه قوانین تاخت. حجاب را نه‌فقط قانون، بلکه باید جزو عقاید انقلاب اسلامی دانست که عدم پایبندی به آن مساوی است با عدم پایبندی به همه اصول انقلاب؛ زیرا وقتی یک اصل انکار شود، خودبه‌خود اصول دیگر هم قابل‌نقض است. برخی در این میان از اختیاری بودن حجاب سخن می‌گویند، اما آیا نظام اسلامی می‌تواند اختیار به امری که تالی فاسد دارد بدهد؟ اجرای این اختیاری که عده‌ای از آن دم زده می‌شود، از اختیار در استفاده از ماسک گرفته تا حمل سلاح و حجاب و... فقط آسیب‌زننده بر حیات مادی و معنوی بشر بوده است؛ بنابراین جمهوری اسلامی نگاهی تکلیفی به حفظ جامعه از هرگونه فساد دارد و این منافاتی با اختیار خدادادی انسان در نگاه تکوینی ندارد. (نویسنده: سید حسین خاتمی)

▼ خبر ویژه                             

منافع شرکت‌های آمریکایی در عراق

به گزارش پایگاه خبری «المعلومه»، «محمود الزجراوی» عضو کمیسیون انرژی در پارلمان عراق در توضیح فعالیت شرکت‌های آمریکایی در کشورش، تصریح کرد: «شرکت‌های آمریکایی فعال در عراق برای کشور خود کار می‌کنند و با وجود سال‌ها فعالیت و حضور در عراق و اختصاص میلیاردها دینار به آن‌ها برای اجرای پروژه‌ها، تاکنون هیچ دستاورد حقیقی برای عراق نداشته‌اند.» الزجراوی افزود: «برخی از این شرکت‌های آمریکایی حاضر در عراق، فعالیت‌های اطلاعاتی انجام می‌دهند و در پرونده‌های مختلف حضور دارند. این شرکت‌های آمریکایی و سایر شرکت‌های وابسته به کشورهای همسایه تاکنون در بخش اقتصادی و نفتی و سایر بخش‌های حیاتی دستاوردی برای عراق رقم نزدند. بغداد طی هفده سال گذشته بیش از چهل میلیارد دلار تنها برای بهبود وضعیت برق هزینه کرده، اما به دلیل سیاست‌های آمریکا و جلوگیری او از چرخش بغداد به سوی دیگر شرکت‌های بزرگ جهانی برای برون‌رفت از بحران برق، مشکل برق این کشور همچنان لاینحل باقی مانده است». «سعد الخزعلی» نماینده فراکسیون «الصادقون» در پارلمان عراق نیز دلیل عدم حل‌وفصل بحران برق در عراق را سیاسی دانسته و می‌گوید: «آمریکا پشت پرده بحران برق در عراق قرار دارد. برق شریان اساسی زندگی و اقتصاد کشور است و مشکل برق عراق اساساً سیاسی است و آمریکا آن را ایجاد کرده تا حکومتی ناکام در عراق باقی باشد».

▼ اخبار

به هر کشوری که مقابل رژیم صهیونیستی و آمریکا صف‌آرایی کند، کمک می‌کنیم

سردار «ابوالفضل شکارچی» به مناسبت هفته دفاع مقدس در برنامه چهل‌ستون ضمن تشریح راهبرد نظامی کشورمان در منطقه، تصریح کرد: «حضور ما حضور معنوی و مستشاری است و به‌هیچ‌وجه دخالت نمی‌کنیم. به‌هیچ‌عنوان در جایی بنا نیست ما حضور نظامی داشته باشیم. کشورهای جبهه مقاومت خودشان ارتش و نیرو دارند؛ ما به این‌ها کمک‌های مستشاری می‌کنیم. برای اینکه بتوانیم تجربیاتمان را به مردم سوریه، عراق، لبنان، یمن، منتقل کنیم، افراد مجرب ما به آنجا می‌روند و کمک فکری به آن‌ها می‌کنند و در میدان عمل مردم و ارتش آن کشورها هستند که مقابل دشمنان صف‌آرایی می‌کنند.» سخنگوی ارشد نیروهای مسلح تأکید کرد: «هر کشوری که در مقابل رژیم صهیونیستی و رژیم خون‌خوار آمریکا صف‌آرایی کند، هرآنچه را بتوانیم به آن کمک می‌کنیم؛ اما مشکلات اقتصادی کشور ما ایجاب نمی‌کند که چیزی را رایگان به کسی بدهیم، حتماً چیزهایی را ممکن است از ما بخرند.» وی درباره موضوعاتی که پیرامون کمک تسلیحاتی ایران به یمن مطرح می‌شود، عنوان کرد: «مردم یمن برخلاف آن چیزی که دشمن از آن‌ها نشان می‌دهد، مردم بسیار فرهیخته و دانشمندی هستند و امروز در کمترین زمان ممکن توانسته‌اند خودشان موشک و پیشرفته‌ترین پهپادها را بسازند و در جنگ الکترونیک هم بسیار ماهر و پیشرفته هستند. ما تجربه فناوری در حوزه دفاعی را به آن‌ها منتقل کردیم و خودشان موشک و پهپاد و سلاح در یمن تولید کنند.» وی در خصوص روابط نظامی کشورمان با سوریه نیز افزود: «اخیراً در سفری که ریاست ستاد کل نیروهای مسلح به سوریه داشتند، به درخواست دولت سوریه این بحث پدافند هوایی قرار شد تقویت شود و به دنیا هم اعلام کردیم که ما این قرارداد را با دولت سوریه داریم و حتماً هم آن را تقویت می‌کنیم.»

تورم و رانت؛ ماحصل سیاست ارز 4200 تومانی

در نیمه نخست امسال حدود پنج میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی توزیع شده که برآورد می‌شود از این طریق حداقل ۶۹ هزار میلیارد تومان رانت توزیع شده است. این برآورد را روزنامه دنیای اقتصاد منتشر کرده، اما آیا با این توزیع رانت، شدت تورم کاسته شده است؟ توزیع 69 هزار میلیارد تومان رانت ارزی در حالی است که طبق اعلام رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، کل درآمد نفتی کشور در سال 99 معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد دولت با توزیع رانت ارزی حتی بیشتر از درآمد نفتی کل امسال به دنبال آن بوده که کالاهای اساسی تورم شدیدی پیدا نکنند، اما چرا در عمل حتی کالاهای اساسی نیز رشد شدید قیمت‌ها را تجربه کردند؟ اسفندماه سال 98 مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده بود: «بر اساس برآوردهای صورت گرفته، حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی منجر به افزایش شاخص قیمت مصرف‌کننده تا حدود شش درصد خواهد شد. این در حالی است که تورم ناشی از ادامه سیاست ارز ترجیحی که می‌تواند منجر به افزایش بیش از ۴۷ هزار میلیارد تومانی پایه پولی شود، در حدود ۱۱ درصد خواهد بود که افزایش آن تا ۱۵ درصد نیز قابل پیش‌بینی است. در عمل نیز با توزیع رانت 69 هزار میلیارد تومانی، حتی به نظر می‌رسد پایه پولی بیشتر از میزان پیش‌بینی شده، رشد کرده و درنتیجه، تورم قابل پیش‌بینی مرکز پژوهش‌های مجلس به اقتصاد ایران تحمیل شده است.

قطعنامه را نمی‌پذیرفتیم عواقب بدتری داشت!

«جواد منصوری»، اولین فرمانده سپاه در گفتگو با شرق گفته است: «۱۰ شهریور سال ۱۳۵۹ آقای هانی الحسن، وزیر خارجه الفتح یا همان سازمان آزادی‌بخش فلسطین به تهران آمد و با آقای هاشمی رفسنجانی ملاقات داشت و تمام نقشه‌های عملیات نظامی عراق را روی میز گذاشت. مرحوم هاشمی رفسنجانی هم در شورای انقلاب، هم به امام و هم در شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی گزارش مفصلی از دیدار با هانی الحسن دادند و گفت باید فکری بکنیم. بنی‌صدر به‌صراحت می‌گوید ما کاری نمی‌کنیم و این خبرها دروغ است. فرماندهان نظامی فکر می‌کردند فقط با تأمین نیازهای جبهه‌ها می‌توانند پیروزی را به دست بیاورند، درحالی‌که قرائن نشان می‌داد این‌طور نیست. قطعاً اگر آن موقع قطعنامه را قبول نمی‌کردیم شاید عواقب بدتری داشت.

▼ اخبار کوتاه

ایستگاه پایانی دعوای نظارت بر «مبتذل سازی»/ تجاری‌سازی، نشان دادن صحنه‌های اروتیک، توهین به شعور مخاطب در نداشتن قصه و سرهم‌بندی کردن داستان در قسمت‌های متوالی، تنها بخشی از مسائلی است که این روزها در برخی از سریال‌ها و فیلم‌های در حال اکران VODها در حال نمایش است؛ اما گویا این عدم نظارت روزهای آخر را سپری می‌کند؛ چراکه بعد از آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، عضو شورای نظارت بر صداوسیما هم انتقال مدیریت بر سریال‌های خانگی از ارشاد به رسانه ملی را تأیید می‌کند و می‌گوید روند این انتقال مدتی است طی می‌شود و خود ارشاد هم پذیرفته است.

بودجه 17 هزار میلیارد تومانی برای جبران سوء مدیریت گندم/ «خبرگزاری دانا» در گزارشی نوشت: «با توجه به خرید تنها 8 میلیون تن گندم از کشاورزان، دولت باید برای سال آینده 17 هزار میلیارد تومان بودجه صرف واردات گندم کند. این رسانه قبلاً هشدار داده بود که دلالان زودتر از نمایندگان دولت و با قیمتی بالاتر، در حال خرید گندم از کشاورزان هستند. درحالی‌که 15 میلیون تن گندم در کشور کاشته شده بود، اما آمارها حاکی از تحویل تنها 55 درصد از این میزان به دولت است.

افشای روابط پنهانی بعد از 10 سال/ رسانه‌ای عبری زبان فاش کرد؛ رژیم صهیونیستی از بیش از ۱۰ سال قبل دفتر حافظ منافع این رژیم در بحرین را اداره می‌کند. به گزارش رأی‌الیوم، این رسانه‌ها گفتند که اسرائیل از آغاز دهه گذشته برای تقویت گام‌های اقتصادی و سیاسی در منطقه، دفتر حافظ منافعش در بحرین را تأسیس کرده است. به گفته این منابع، وزارت خارجه اسرائیل درصدد احداث سفارتی در منامه، پایتخت بحرین مشابه این دفتر است و این امر در سایه عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و منامه است.

پروژه جدید علیه دستگاه قضایی/ «نادر مختاری» در زمان حوادث آبان 98، به جرم سرقت در زندان بوده است. رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور در راستای سلسله اقدامات خود در چارچوب پروژه تبلیغاتی علیه مبارزه همه‌جانبه دستگاه قضایی با فساد و دانه‌درشت‌های اقتصادی فاسد، بعد از عنوان کردن 16 دروغ در مورد نوید افکاری و تحریف پرونده یک قاتل محکوم به قصاص، اخیراً مدعی شده‌اند که یک زندانی به نام «نادر مختاری» که از دستگیرشدگان اغتشاشات آبان 98 بود، در زندان فوت کرده است.

تحریم تسلیحاتی ایران ۲۷ مهر لغو می‌شود؟!/ لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت: «تحریم تسلیحاتی ایران پس از به سر آمدن موعد آن در روز ۲۷ مهرماه سال جاری (۱۸ ماه اکتبر) لغو خواهد شد و هیچ‌گونه محدودیتی پس از این تاریخ اعمال نخواهد شد.»

احکام سیاسی (سؤال 46): غیبت فردی که اعلام کرده است که افراد می‌توانند پشت سر من غیبت کنند، چه حکمی دارد؟ پاسخ: حتی در فرض سؤال، غیبت حرام است. (سایت لیدر، استفتاء ۶/9/۱۳۹۷)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات