صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۲۴۹۶۱

تشکیل حزب مخالف دولت سعودی در خارج از کشور

گروهی از شهروندان عربستانی مقیم کشورهای انگلیس و آمریکا از تشکیل حزب مخالفِ رهبران سعودی خبر دادند.
این گروه در بیانیه‌ای که چهارشنبه‌شب، نام حزب خود را «اجتماع ملی» اعلام کردند، گفت که هدف از تأسیس این حزب، تثبیت دموکراسی در نظام سیاسی عربستان سعودی است.
معارضان عربستانی تأکید کردند، بعد از انسداد سیاسی در عربستان سعودی تصمیم به ایجاد این حزب گرفته و به دنبال این هستند که مانع از حرکت این کشور به سمت تنش و مسیرهای خشونت‌آمیز شوند.
یورو نیوز در واکنش به این خبر نوشت، هرچند بعید است این تحول، بتواند «قوی‌ترین نظام پادشاهی در جهان عرب را سرنگون کند، این گونه تحرکات آن هم زمانی که حاکمان سعودی، درگیر تبعات کاهش قیمت جهانی نفت هستند و خود را برای میزبانی نشست سران گروه بیست آماده می‌کنند، می تواند چالش جدی برای این حکام باشد.
در بین بنیان گذاران این حزب، «عبدالله العوده»، پسر مبلغ معروف سعودی «سلمان العوده» نیز حضور دارد که پدرش به دنبال اعتراض به اقدامات و سیاست‌های رهبران سعودی در زندان به سر می‌برد. عبدالله هم‌اکنون در آمریکاست و از حساب چند میلیونی پدرش در توییتر، علیه حکام ریاض افشاگری می‌کند.
یحیی عسیری، فعال حقوقی مقیم لندن، مضاوی الرشید، استاد دانشگاه، سعید بن ناصر الغامدی، پژوهشگر و استاد دانشگاه و عمر بن عبدالعزیز، مقیم کانادا جزو مؤسسان و رهبران حزب معارض جدید هستند.
در بیانیه تأسیسی این حزب بر انسداد سیاسی در همه زمینه‌ها و اقدام دولتمردان سعودی در اعمال خشونت و سرکوب مداوم به همراه بازداشت‌های سیاسی و دشمنی با کشورهای منطقه و ربوده شدن مخالفان و اجبار کردن مردم به فرار از عربستان تأکید شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات